White Boy Rick (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Yann Demange
met Matthew McConaughey, Richie Merritt en Jennifer Jason Leigh

Midden jaren 80 lijden Amerikaanse steden onder de opkomst van crack en voert de overheid een 'War on Drugs'. In Detroit werkt de tiener Richard Wershe Jr., de zoon van een aan lager wal geraakte ritselaar, zich als 'White Boy' Rick op in het drugsmilieu. Hij raakt bevriend met lokale drugsbaronnen en wordt daarom, ondanks zijn jonge leeftijd, door de FBI ingeschakeld als informant.

• vanaf 15 mei te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 3 januari 2019 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

Haha yes een film over White Boy Rick.

Altijd al 1 van de betere misdaadverhalen van de laatste decennia geweest. Verfilming kon nooit lang duren.

avatar van tattoobob
Laat maar komen.....tis wel eens tijd voor een wat betere McConaughey.

avatar van UltraMovieKiller
Vorige week gezien op mijn vakantie in de VS. Interessant verhaal en acteerwerk overall voldoende en als fijne bonus heerlijke muziek door de gehele film. McConaughey zet weer een sterk karakter neer, zoals altijd een aanwinst voor de film.
Toch had er meer in gezeten.. Het momend dat hij opgepakt werd, het verloop van de rechtszaak en hoe alles vervolgens de mist in ging voor White Boy Rick voelde zeer gehaast aan waar de film daarvoor juist op een relaxt tempo verliep. Ook had de status van White Boy Rick nog wat duidelijker op de kijker overgebracht kunnen worden. Hier en daar kwam hij wat sullig over, ook op het moment dat hij al een van de ‘grote jongens was.’ Dit zou ook de seks met de vrouw van zijn voormalige baas wat geloofwaardiger maken.
Al met al de moeite waard om te kijken, maar geen hoogvlieger die ik mij over pakbeet een jaar nog volledig herinner.

avatar van max cady

Ik ben benieuwd.

avatar van zoutzak
max cady schreef:

Ja inderdaad...

max cady schreef:
Is dat nou niet een enorme spoiler in de omschrijving van de film??

Valt mee.....tis een waargebeurd verhaal,dan telt het niet.

avatar van max cady
tattoobob schreef:

Valt mee.....tis een waargebeurd verhaal,dan telt het niet.

Haha, dat kan ik me voorstellen bij een film over de 2e wereldoorlog waarvan de meeste mensen wel weten hoe dat afgelopen is. De Duiters verloren. Maar bij andere films (zoals deze) was ik er liever tijdens het kijken achter gekomen. Als voorbeeld The World's Fastest Indian wat ook een waargebeurd verhaal is maar waar ík in ieder geval niet wou weten hoe het verhaal zou eindigen .. just saying

UltraMovieKiller schreef:

Mee eens, de pacing van het verhaal is niet heel goed.
Op zich had je hier beter een Narcos achtige serie van kunnen maken.

avatar van macrobody
Ik denk dat deze film moeilijk voor Europeanen is om in te leven. Wapenbeurzen kennen wij niet zoals in Amerika waar er nu meer wapens zijn dan inwoners. Ook de hele gang- en drugsscene is niet zo zichtbaar hier als daar. Wij krijgen vaker de glitter en glamour te zien dan de rauwe werkelijkheid die speelt in steden zoals Detroit, Chicago en vele andere steden. Deze film geeft ons een kijkje in het leven van een familie in de onderklasse. Vader verkoopt wapens en zijn zoon ziet hier ook wel wat in. Al gauw komt hij in aanraking met de FBI die hem gaat gebruiken als informant maar die zal uiteraard alles ontkennen mocht het ooit uitkomen.
Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en eentje die maar weer eens vraagtekens zet bij het hele gerechtelijke systeem. Goeie film en goed acteerwerk.

avatar van schumacher
Heel goeie meeslepende, boeiende en waargebeurde film.

Matthew McConaughey zie ik heel graag spelen, bijna al zijn films vind ik gewoon goed tot heel goed.

Wat deze film duidelijk maakte: spoilers en deels eigen kijk op bepaalde zaken.

1) Flikken/FBI noem het of hen zoals je wil, zo corrupt als de pest. Maar ze hadden geen andere keuze om die corrupte enigsins te vertrouwen.

2) Er moet maar een grote pief der weer mee wegkomen met het ene of het andere en anderen mogen ervoor opdraaien en dan krijg je nog een straf om u tegen te zeggen. En ze pakken zoals vaak telkens de kleintjes.
Dat bestaat ook bij ons: Zie De Gucht en diene Meeuws, zo corrupt als de pest maar doe jij eens iets, boem 10- 30j of langer in de bak. Zelfde met voetballers: ook al weten ze der mss niets van dat laat ik in het midden, maar die kopen hun straf gewoon af, nog iets dat in feite triestig is want als ik dat zou doen, ik kan dat niet ophoesten, dus ik zou meerdere jaren de bak invliegen, in zo'n wereld leven wij.

Natuurlijk was de zoon/vader geen heiligen maar toch vond ik het er ferm over die straf die die gast kreeg. Of je kan het anderzijds vergelijken in Antwerpen: de war on drugs is a joke want ze pakken alleen de kleinere, zelden de grote, hoe zou dat toch allemaal komen? Vul het zelf maar in.

3) De film toonde ook aan dat en ook dat is overal het geval dat de wereld oneerlijk in elkaar steekt, waar rijken rijker worden en armen armer en niemand geeft om die mensen. Hoe zou jezelf zijn? Je woont in een krot, je kan nauwelijks de eindjes aan elkaar knopen, je geraakt aan geen werk of je geraakt aan werk maar het betaald zo slecht dat je niet eens rondkomt.... zo belanden mensen vaak in de criminaliteit. En als je geen geld hebt, geen uitweg hebt, dan kan je geld verdienen door oa drugs en dergelijke meer te gaan dealen. Er zijn idd mensen die der misbruik van maken, zeer zeker, maar der zijn er die echt gewoon in zo'n situatie belanden of van kleinsaf aan zo opgegroeid worden.
De fout ligt voor een groot deel bij de politiek, de ongelijkheid die er is en waar men niks aan doet. Mensen als ons mogen niks extra's bijverdienen ze, tenzij het ferm belast zou worden dan laten ze een kleinigheid toe. Laat iedereen eens een waardig loon hebben , het zal niet alles oplossen neen, maar er zullen heel wat mensen wel een goed leven hebben, mss minder doden ook enz...

3) Die jury, toch ook te erg voor woorden: een 17 jarige kan je op een andere manier aanpakken, voor niks nodig dat je die heel zijn leven omzeep helpt, tenzij die natuurlijk geschift is en het bewezen is dat zo iemand na 20j nog een gevaar zou zijn, reportage gezien overlaatst in de VS.
Die juryleden zouden wel anders piepen mocht het hun zoon of familie lid zijn geweest. Je zou denken dat volwassen mensen hun gezond verstand gebruiken maar helaas.

4) Deze film staat zeker in mijn top 50 van beste films die ik dit jaar heb gezien. Dikke aanrader.
Het is goed dat er zo'n films gemaakt worden, zodat de mensen zien dat het realiteit is.
De acteurs en acteerprestaties waren ook heel goed.

avatar van Pazmaster
Een redelijk spelende cast, met McConaughey als uitblinker, maar op één of andere manier weet dit waargebeurde verhaal niet helemaal de juiste snaar te raken. Het einde vind ik ook niet zo geslaagd, het is weliswaar hoe het echt is gelopen maar ik vind het toch niet helemaal passen bij de rest van het verhaal. Dat wordt vastgehouden aan de realiteit snap ik aan de ene kant wel, maar een fictief einde had ik hier niet erg gevonden als daar de film beter door was geworden. Wel een voldoende.

Aardige maar niet heel bijzondere biografische misdaadfilm.De film weet de aandacht van de kijker vast te houden maar wordt nooit echt spannend of dramatisch. De film focust op de vader-zoonrelatie en lijkt bovenal te willen laten zien dat het leven aan de onderkant zwaar is – met name de vader blijft heel menselijk hopen dat het dit jaar beter wordt want hij en z’n zoon zijn ‘leeuwen’ maar uiteindelijk hebben ze weinig controle over hun leven en is de kans groot dat het slechter wordt – met een kritiek op het justitiële systeem ten tijde van de ‘war on drugs’ dat kleine drugscriminelen buitenproportioneel zwaar straft.
PS. On a positive note: in weerwil van wat een zwarte jongen in de film zegt blijkt dat systeem helemaal niet zo racistisch.

Om één of andere reden had ik er vooraf(door mistroostig Detroit?, de vaak zeurderige McConaughey in de hoofdrol?)weinig vertrouwen in dat deze me zou aanspreken maar zie, White Boy Rick blijkt een alleraardigste misdaadfilm. Een lekker verteltempo, uitgebalanceerd gemaakt door een regisseur die precies weet wat hij wil vertellen, en het herkennen van de perfecte jaren tachtig aankleding is weer eens een waar feest. Het concept van een jonge gozer die betrokken raakt bij foute zaken, hebben we al vaker gezien, maar Demange weet het déjà vu effect knap te voorkomen door er een eigen touch aan te geven, geholpen ook door het bijzondere feit dat dit nog allemaal echt gebeurd is ook. Sterk spel van de gehele cast tot in de bijrollen, maar McConaughey verdient een extra vermelding, want zijn rol van betrokken maar amorele vader is echt één van zijn beste. Enige punt van kritiek: beetje geromantiseerd wellicht, en we worden geacht sympathie te gaan koesteren voor een wel erg foute dude, die tenslotte krijgt wat hij verdient. Maar wat zeuren we eigenlijk?, prima film, net geen topper maar gewoon goed.

Prima misdaad drama.
De kracht van deze " White Boy Rick:" zit hem vooral in de symphatieke personages.
Rick, zijn vader Rich ( uitstekende vertolking van Matthew McConaughey) en eveneens zusje Dawn hebben allemaal iets kansloos over zich. Maar achter die treurigheid , frustratie en troosteloze karakters zit toch een hoop warmte verborgen en die voel je als kijker.
"White Boy Rick" draait om overleven.
Manipulatie en verraad door justitie.
Het is een sombere en bittere film.
Maar wel eentje die bijna 2 uur weet te boeien van begin tot eind.

avatar van mrklm
Reconstructie van het relaas van Rick Wershe jr [Richie Merritt], alias White Boy Rick, die via zijn vader Richard (Matthew McConaughey) op jonge leeftijd de fijne kneepjes van de wapenhandel leert. Hoewel vader volop gelooft in een grote doorbraak, woont hij in de kelder van zijn ouders [Bruce Dern en Piper Laurie] op de grens van armoede. Wanneer FBI-agent Snyder [Jennifer Jason Leigh] dreigt zijn vader op te sluiten, rest Rick jr weinig anders dan mee te werken als informant zodat de FBI de plaatselijke drugshandel van de straat kan halen. Langzaam maar zeker raakt Rick verstrikt in een web waar hij onmogelijk uit lijkt te kunnen komen.
Onder de regie van Yann Demange ('71 (2014)) is dit een erg vlak misdaaddrama geworden. Het acteerwerk van Merritt is wel erg onderkoeld, waardoor we weinig inzicht krijgen in wat er in zijn hoofd omgaat. Veteranen Dern en Laurie (die samen maar liefst 5 Oscarnominaties op hun naam hebben staan) zijn bovendien verspild in ondankbare rollen. Het is McCounaghey die White Boy Rick weet te redden met een rol die hem op het lijf geschreven is. Hij steelt de film dan ook met gemak, maar dat kan niet de bedoeling zijn geweest.

Y&T
Pazmaster schreef:

nou houden ze zich een keer aan hoe het echt ging... ( zie bo rap ) is het weer niet goed..

Y&T
Waku schreef:
Prima misdaad drama.
"White Boy Rick" draait om overleven.
Manipulatie en verraad door justitie.
Het is een sombere en bittere film.
Maar wel eentje die bijna 2 uur weet te boeien van begin tot eind.

mooi gesproken....de sfeer eind jaren 70, half 80 prachtig weergegeven...had wat mij betreft nog een uur langer mogen duren....meer van de karakters laten zien...vader, zus, opa = oscar waardig..voor wat dat waard is natuurlijk.

avatar van mixmaster
Prachtige film met uitstekend acteerwerk, het waargebeurde verhaal word in deze film prima getoond en is mooi uitgewerkt.
De jaren '80 worden geweldig uitgebeeld en ook de muziek die daar bij hoort is aanwezig.
Ik heb er echt van genoten, een klasse film !

Redelijk onderhoudend, maar weinig opzienbarend. White Boy Rick is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en natuurlijk is het een bizar verhaal dat een 15-jarige jongen in de jaren '80 door de FBI wordt geronseld als informant, waarbij hij drugs moet kopen en later verkopen in een bijzonder onveilige wijk in Detroit en daarmee in groot gevaar wordt gebracht. En natuurlijk is het ook bizar dat deze zelfde jongen als 17-jarige levenslang achter de tralies belandt voor een geweldloos drugsmisdrijf waarbij diezelfde FBI hem laat vallen als een baksteen.
De uitwerking van het verhaal vond ik matig. De film kabbelt voort, kent weinig echt dramatische hoogtepunten en duurt daardoor voor het gevoel wat aan de lange kant. Daarbij komt dat de film me ook nergens echt wist te raken. Een pluspunt is weer wel dat de jaren '80 in deze film goed tot leven komen.

avatar van Brabants
Bijzonder verhaal maakt simpelweg een bijzondere film. Jaren tachtig sfeertje voelt goed, echt puik gedaan. Acteerwerk maakt het geheel compleet met in het bijzonder Matthew McConaughey, wat een acteur zeg.

avatar van iggybiggie
Fijne film, heerlijke beelden van een afgeragd Detroit in de jaren '80.

Jammer alleen van die zogenaamd komische kleuter die met een grote mond verhaal komt halen op tweederde van de film (Als Ricky een dochtertje blijkt te hebben). Wat een stijlbreuk! Ineens was voor mij de magie verdwenen, de film wist hierna niet helemaal meer te herstellen.

avatar van missl
Heerlijk sfeertje en film kijkt lekker weg, interessant verhaal over een jongen die ingezet wordt door de politie.

avatar van Thomas83
Bizar dat de FBI gewoon een 14-jarige informant heeft ingezet. De film is wel echt een tegenvaller, zeker met acteurs als Leigh, Dern en McConaughey van de partij. In een typisch rise and fall-verhaal verloopt de rise veel te snel. Waargebeurde gebeurtenissen worden ook ongeloofwaardig gemaakt door situaties aan te dikken en alles zo gehaast te vertellen, waarbij ook nog eens vergeten wordt de personages uit te werken. Daardoor komt Ricky toch vooral achterlijk over, en ook een tikkeltje kleurloos.

Merritt speelt best naturel, maar dat gaat verloren in een matige script dat vaak meer op sensatie en melodrama is gefocust. Waarom ook in godsnaam acteurs als Dern en Leigh casten als ze enkel achtergrondfiguren mogen spelen? Opa en oma wonen nota bene aan de overkant van de straat, maar ze houden zich volledig op de achtergrond. En de verhaallijn met de junkie-zus brengt alleen maar melodrama. 2.5*.