
Welcome to Marwen (2018)
Verenigde Staten
Drama / Biografie
116 minuten
geregisseerd door Robert Zemeckis
met Steve Carell, Eiza González en Leslie Mann
Sinds hij ernstig werd mishandeld vanwege zijn voorliefde voor vrouwenschoenen, is Mark Hogancamp niet langer meer in staat zijn oude werk als striptekenaar te doen. In plaats daarvan heeft hij in zijn tuin een miniatuur gemaakt van het fictieve Belgische dorpje Marwen, waar hij met behulp van poppen en een fotocamera de WOII-avonturen van zijn alter ego Cap'n Hogie filmt. Hij probeert daarmee tevens zijn psychologische trauma te verwerken. Het geluk lijkt hem toe te lachen wanneer hij kennis maakt met Nicol, z'n nieuwe overbuurvrouw.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=oNtvK4vy_Hc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,2 / 19892)trailer (YouTube, ondertiteld)filmscore (MusicMeter)koop op iTunes voor € 9,99huur bij MovieMAX voor € 3,99koop bij Google Play voor € 6,99huur bij Ziggo On DemandHij zet deze rol zo sterk neer dat je als kijker vrijwel gelijk al een band hebt met hem, de wereld van Marwen is fascinerend neergezet en deed mij soms zelfs een beetje denken aan de rijke fantasie die ik als kind met mijn knuffelberen had.

De luchtige momenten worden geregeld afgewisseld met het uitdiepen van zijn karakter, beetje bij beetje vallen alle puzzelstukjes in elkaar en leren we Mark ook steeds beter kennen.
Het is een film met een zware boodschap maar tegelijkertijd weet de film dit op een luchtige maar ook zeker doeltreffende manier te brengen. Een lach en een traan is in het geval van Welcome to Marwen wel een passende samenvatting.
Een klein minpuntje vond ik de uitwerking van de vrouwelijke karakters, Nicol & Roberta worden goed uitgewerkt maar er blijft helaas weinig tijd over voor GI Julie die we eigenlijk alleen maar grotendeels in Marwen zien en maar heel weinig als de echte persoon, juist haar personage fascineerde mij wel! Het zelfde geldt ook maar dan wel in mindere maten voor Carlala die natuurlijk wel wat meer screentijd kreeg maar ook niet echt uitgediept werd.
Dat de daders op het einde spontaan gaan huilen kwam ook een beetje geforceerd over, maar ach! Gelukkig doet deze film wel een hoop dingen goed en heb ik mij er van begin tot eind mee vermaakt en heb ik meegeleefd met Mark. De scène dat hij Nicol ten huwelijk vraagt was erg pijnlijk om te zien, de ongemakkelijkheid voelde je gewoon als kijker!
Welcome to Marwen is een zeer geslaagde film en zonder twijfel een aanrader, geen meesterwerk(in mijn ogen) maar de tijd van het kijken meer dan waard.

4*
Alle scènes in Marwen zijn meesterwerkjes op zich waarbij je simpelweg vergeet dat we kijken naar strippersonages in een realistische achtergrond. Zemeckis behandelt een complex thema op een manier die begrijpelijk en respectvol is en bezorgt je als kijker net zo gemakkelijk een brede glimlach als een brok in de keel. Foutloos geacteerd, met een uitmuntende Carrell en vooral sterk ondersteunend werk van Merritt Wever als Marks beste vriendin.
Het tragische verhaal dat achter het hele poppenhuiswereldje zit, voel je onmiskenbaar door de hele film heen. Desondanks is dit geen trieste tranentrekker. De film springt heen en weer tussen drama en animatie-actie, waardoor er veel vaart en humor in de film zit. Desondanks wordt in het poppenspel keer op keer duidelijk met welke trauma’s de hoofdpersoon kampt, waardoor de actie een dubbele laag krijgt.
De animatie scenes zijn prachtig gemaakt, en je leeft al snel mee met de dappere soldaat en zijn harem van vechtlustige vrouwen.
Bijzonder knappe film, origineel verhaal, met een warm hart.
4*
Steve Carell zet zijn rol als Mark Hogancamp overtuigend neer. Daarnaast vloeien de scenes die zich afspelen in het echte leven en de poppenscenes mooi in elkaar over, waarbij de poppen ook behoorlijk 'levensecht' tot leven komen. Ondanks de tragiek van het verhaal, kent Welcome to Marwen ook een behoorlijk aantal zeer grappige scenes, die mij hardop deden lachen.
Het is jammer dat de film soms wat doorslaat naar de sentimentele kant, gesteund door de (ook wat sentimentele) score. Maar al met al verder een vermakelijke film die ons ook wat leert over trauma's, de invloed daarvan op mensen en hoe mensen met een trauma in hun dagelijks leven greep proberen te houden op hun omgeving.
Naar mijn mening wordt deze film veel te laag beoordeeld maar misschien moet je meer achtergrondkennis hebben om hem op de juiste waarde te kunnen schatten.
Het verhaal is gebaseerd op het leven van Mark Hogancamp die na een bijna fatale mishandeling de draad weer oppakt en via poppen allerlei verhalen bedenkt en uitwerkt in scenes en foto's.
Voor hem werkt dit als een soort therapie waarmee hij probeert te overleven. In zijn verhalen komen ook andere aspecten uit zijn leven terug, zoals zijn voorliefde voor de Tweede Wereldoorlog, damesschoenen en "vrouwelijke schoonheid."
In 2010 verscheen hierover de geprezen documentaire Marwencol, in 2015 gevolgd door het boek "Welcome to Marwencol" met foto's en verhalen van Hogancamp.
In de documentaire wordt duidelijk dat in de wereld van Mark fantasie en werkelijkheid naadloos in elkaar overgaan en dat vind ik nu het goede aan de film. Zemeckis vebeeldt dit op een geweldige manier maar blijft ook trouw aan de feiten.
3.5*
Nog géén 6 op IMDB ???
Ik vond 'm fantastisch [mooi gemaakt, verhaal & plot prima maar zeer vermakelijk gespeeld]!
It's all in the head

Aanrader, kijken!
Er zit eigenlijk ook best wat actie in vooral in het poppengedeelte dan. Lijkt me wat weinig aandacht te krijgen deze film, verdient zeker meer.
Miss Noodless

Marwencol heet de in 2010 verschenen documentaire over een talentvolle Amerikaanse striptekenaar, die na een brute aanval door vijf stukken tuig, een manier zoekt om met zijn verzwakte lichamelijke en geestelijke gesteldheid om te gaan. Hij schept een imaginair Belgisch stadje ten tijde van WOII. Zijn alter ego gesteund door een stel sexy dames voert er strijd tegen de Duitsers. Zijn fantasievolle belevenissen beeldt hij uit met behulp van poppen. Foto’s van zijn fantasieën worden als kunst getypeerd.
Een verhaal dat een kolfje naar de hand is van regisseur Robert Zemeckis. Die is goed in het verfilmen van aangrijpende verhalen. Hij maakt er een kleurrijk schouwspel van. Met een mix van realiteit en animatie, waarbij de animatie staat voor de fantasiewereld van hoofdpersonage Hogie.
De fantasie wordt uitgebeeld door gebruikmaking van stop-motion. Bewegende (barbieachtige) poppen die een leuke eigenzinnige dynamiek in de film brengen. De animatie zorgt voor filmische levendigheid en legt de verschillen tussen de realistische Hogie en de fantastische Hogie duidelijk bloot. Een effectieve manier om de ernst van het trauma te diagnosticeren.
Zoals in veel films van Zemeckis druppelt het feelgood gehalte gestager door naarmate de film vordert. De fantastische en realistische belevenissen worden in toenemende mate voorzien van een smeuïg emotioneel laagje. De manipulatieve Hollywood clichés sijpelen steeds nadrukkelijker door. Echte emotionele psychologische belevingen komen dan niet meer aan bod. Goedkoop hartverscheuren neemt de film uiteindelijk in een ijzeren greep.
Zemeckis maakt het de kijker heel gemakkelijk. Die hoeft zelf geen enkele inspanning te leveren om uit te maken welk deel van de film realiteit is en welk deel niet. Voor mij voelde dit dictaat nogal zelfgenoegzaam. Ik hou niet zo van afgeronde en afgebakende structuren in film. Ik vind het prettig om zelf ook nog wat te raden en te interpreteren te hebben. Dat plezier werd mij ontnomen. Uiteraard moet ik hierover niet teveel zeuren, want bij Zemeckis is het verwachtingspatroon op dit gebied altijd laag. Maar toch.