• 11.763 nieuwsartikelen

Releasedatum: 10 januari 2019

• meJane Bekijk via meJane
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot Welcome to Marwen

"You can't put this hero in a box."

Sinds hij ernstig werd mishandeld vanwege zijn voorliefde voor vrouwenschoenen, is Mark Hogancamp niet langer meer in staat zijn oude werk als striptekenaar te doen. In plaats daarvan heeft hij in zijn tuin een miniatuur gemaakt van het fictieve Belgische dorpje Marwen, waar hij met behulp van poppen en een fotocamera de WOII-avonturen van zijn alter ego Cap'n Hogie filmt. Hij probeert daarmee tevens zijn psychologische trauma te verwerken. Het geluk lijkt hem toe te lachen wanneer hij kennis maakt met Nicol, z'n nieuwe overbuurvrouw.

Social Media

avatar van Mickey b

Mickey b

Zeer originele film over hoe een slachtoffer van een haataanval zijn trauma verwerkt dmv. een denkbeeldige wereld met poppen waar hij de held speelt. Overgang tussen real life en animatie met poppen gaat naadloos en de animatie is van degelijk niveau dat je soms zelfs in de real life waant. Verhaal is gebaseerd op ware feiten wat alles feitelijk nog meer dramatisch maakt. Steve Carrell in toprol. Verhaal is feitelijk leuk en met de poppen super, maar als je beseft dat het feitelijk gaat over een trauma van een onzinvolle aanval wordt het een nadenken over hoe slachtoffers feitelijk omgaan met hun trauma. Maar hier wordt op subtiele manier met het thema omgegaan zonder dat het echt al te zwaar wordt om te verteren. Is net geen 5 *, want het maximum is voor mij maar heel zeldzaam voor echte toppers weggelegd...

scorsese

• 11963 berichten

Goeie film waarin een mishandelde man foto's maakt van een wereld die hij zelf creëert. Een waargebeurd verhaal dat op een originele manier in beeld is gebracht. De poppenwereld heeft een vrij unieke look. Het duurt wel wat te lang voordat de fantasie-beelden een goede aansluiting vinden bij het verhaal van de echte wereld. Maar er zijn daarna genoeg momenten waarin dit wel goed werkt.

avatar van Alathir

Alathir

• 2086 berichten

Originele en ietwat aparte film over het verwerkingsproces van een slachtoffer van een haataanval. De overgangen zijn goed en vond ik nergens storend wat in dit geval de film kan kraken. Ik vond het verhaal leuk gevonden, het is niet direct zo speciaal maar het verveelde me geen moment.

Er zit eigenlijk ook best wat actie in vooral in het poppengedeelte dan. Lijkt me wat weinig aandacht te krijgen deze film, verdient zeker meer.

avatar van Noodless

Noodless

Maffe film die ik met het gezin heb bekeken en eigenlijk alleen door mijzelf wat wordt recht gehouden.

Miss Noodless en zoon vonden er niks aan. Ik vond het verhaal wel origineel en goed opgebouwd en dat het ook nog op ware feiten gebaseerd is, werkt alleen maar positief. Niet overal weet de film voldoende te boeien, maar de fantasiewereld met die poppen wordt wel leuk weergegeven. Een fantasievolle film met inhoud die ook niet te melig overkomt. 6/10

avatar van missl

missl

Mooi samen gezet die fantasie wereld. Ook mooi om te zien hoe de echte wereld en deze fantasie wereld bij elkaar kwamen. Maar de film kreeg me niet mee.

avatar van Collins

Collins

Een film over de verwerking van een trauma. Kunst als stuwende kracht in een genezingsproces. Kunst als middel om met diepliggende trauma’s om te gaan. Welcome to Marwen dringt diep door in de fantasie (in de ziel) van zijn hoofdpersonage Hogie.

Marwencol heet de in 2010 verschenen documentaire over een talentvolle Amerikaanse striptekenaar, die na een brute aanval door vijf stukken tuig, een manier zoekt om met zijn verzwakte lichamelijke en geestelijke gesteldheid om te gaan. Hij schept een imaginair Belgisch stadje ten tijde van WOII. Zijn alter ego gesteund door een stel sexy dames voert er strijd tegen de Duitsers. Zijn fantasievolle belevenissen beeldt hij uit met behulp van poppen. Foto’s van zijn fantasieën worden als kunst getypeerd.

Een verhaal dat een kolfje naar de hand is van regisseur Robert Zemeckis. Die is goed in het verfilmen van aangrijpende verhalen. Hij maakt er een kleurrijk schouwspel van. Met een mix van realiteit en animatie, waarbij de animatie staat voor de fantasiewereld van hoofdpersonage Hogie.

De fantasie wordt uitgebeeld door gebruikmaking van stop-motion. Bewegende (barbieachtige) poppen die een leuke eigenzinnige dynamiek in de film brengen. De animatie zorgt voor filmische levendigheid en legt de verschillen tussen de realistische Hogie en de fantastische Hogie duidelijk bloot. Een effectieve manier om de ernst van het trauma te diagnosticeren.

Zoals in veel films van Zemeckis druppelt het feelgood gehalte gestager door naarmate de film vordert. De fantastische en realistische belevenissen worden in toenemende mate voorzien van een smeuïg emotioneel laagje. De manipulatieve Hollywood clichés sijpelen steeds nadrukkelijker door. Echte emotionele psychologische belevingen komen dan niet meer aan bod. Goedkoop hartverscheuren neemt de film uiteindelijk in een ijzeren greep.

Zemeckis maakt het de kijker heel gemakkelijk. Die hoeft zelf geen enkele inspanning te leveren om uit te maken welk deel van de film realiteit is en welk deel niet. Voor mij voelde dit dictaat nogal zelfgenoegzaam. Ik hou niet zo van afgeronde en afgebakende structuren in film. Ik vind het prettig om zelf ook nog wat te raden en te interpreteren te hebben. Dat plezier werd mij ontnomen. Uiteraard moet ik hierover niet teveel zeuren, want bij Zemeckis is het verwachtingspatroon op dit gebied altijd laag. Maar toch.

avatar van Thomas83

Thomas83

Merkwaardige film. Nog niet eens alleen om het aparte verhaal, maar vooral ook om wat Zemeckis ermee doet. Al die stukjes met de poppen voelen nogal doelloos. Het verhaal was zonder twijfel beter geweest zonder al die onzin. Mede door al deze scènes had ik heel de film het gevoel geen connectie met Mark te kunnen maken. Alle personages blijven ook maar wat vlak, een soort rare fantasieversies van wat vrouwen moeten voorstellen. Vooral de buurvrouw is zo'n ergerniswekkend kleurloos personage. En wat het nut van haar ex was, geen idee. Dat ging nergens heen.

Carell is natuurlijk nog wel prima. Wie anders dan hem kan zo'n vreemde eend spelen? En interessant om hem in de Cap'n Hogie-rol een soort actieheld te zien spelen. Dat is toch wat minder typisch voor hem, en hij doet dat zo slecht nog niet. Merritt Wever is ook zo'n leuke acteur. Spijtig dat haar rol niet wat groter is. Zij was het meest overtuigende personage van de hele film. De scène met haar en Carell waren in elk geval nog wat hartverwarmend, in plaats van het ongemak van de scènes met Mann.

Dat ongemak is overigens vaker bewust dan onbewust, maar toch is het een zwak punt van de film. De toon gaat soms wel alle kanten op. Verder is het wel mooi dat Mark omringd is door allerlei goedbedoelende mensen, en de film is volledig gewijd aan zijn herstel en neemt zijn voorliefde voor vrouwenschoenen ook gewoon serieus, maar dat maakt dit nog geen echt oprechte of goede film. Denk dat ik beter gewoon de documentaire had kunnen kijken. 2.0*.

avatar van jippie2010

jippie2010

Wat een innemende rol zet Carell hier neer! Hij bewijst steeds meer echt een allround acteur te zijn. Ik kan de originele invalshoek zeer waarderen en het geheel ziet er mooi uit.

Alleen het stuk drama voelt fragiel en komt niet altijd goed uit de verf.

Desondanks genoten van de film en het heeft mijn verwachtingen waar gemaakt. *3,5

avatar van De filosoof

De filosoof

• 2086 berichten

De film wordt wel een vergissing van de geniale regisseur Zemeckis genoemd maar ik vind ‘m niet zo slecht. Een man wordt bijna doodgeslagen door homofobe neonazi’s omdat hij vrouwenschoenen draagt – maar de man is geen homo en de suggestie is dat hij zo weinig succesvol bij vrouwen dat hij vrouwenkleding draagt om op die manier dicht bij vrouwen te komen – en hij reageert op het trauma door een in een poppenspel zijn leven te imiteren in welk spel hij juist de stoere held is in plaats van de laffe verliezer. De film speelt zo met het idee dat we steeds meer een rollenspel spelen in een virtuele wereld – dat in deze film juist een vintage-vorm krijgt – waarbij we ook in die gespeelde werkelijkheid onze trauma’s moeten overwinnen.

avatar van panax

panax

prachtige film

steve carell speelt fantastisch

het poppenspel is bijzonder

mooi drama !!

avatar van rep_robert

rep_robert

Het is jammer dat de film wat chaotisch is, want het uitgangspunt is ontroerend en wekt gelijk de interesse. Hoewel de miniatuur avonturen telkens erg leuk in beeld worden gebracht, voelt het toch meer als een soort van speeltje van Zemeckis in deze film (hij speelt graag met CGI in zijn carrière) . Het leidt teveel af van het daadwerkelijke plot en hoewel ik wel door heb wat hij ermee wil bereiken zorgt het er bij mij voor dat de impact van de rode draad achterwege blijft. Er lopen teveel personages rond en er worden lijntjes uitgezet waar helemaal niets mee gedaan wordt. Mann's personage voelt schromelijk onderbelicht aan en dan huppelt er soms nog een rare ex door het scherm heen. Jammer, want ik zat klaar voor een diepe band tussen die twee en Carrell is perfect gecast in deze rol.

De balans ontbreekt en ik had uiteindelijk toch liever een sterk drama gezien in plaats van de iets de luchtige en onevenwichtige toon die ik nu bij de film voel.

Krappe 3,0*

avatar van DragQueen

DragQueen

Mooie innemende dramafilm met een vrij originele insteek. Steve Carell zet een puike en sympathieke rol neer hier. De fantasiewereld van diens personage wordt op voortreffelijke wijze tot leven gewekt. Goede film. 3,5 Ster.

avatar van The Brain

The Brain

Een film die je in eerste instantie op het verkeerde been zet, Zemeckis verteld op zeer originele manier het verhaal van Mark Hogencamp die na zwaar te zijn mishandeld lijdt aan geheugenverlies en ander trauma. Fictie en werkelijkheid lopen naadloos door elkaar, de nodige actie wordt in de poppenwereld niet geschuwd waardoor de film nergens saai wordt. Leuk is ook de knipoog naar die andere legendarische filmreeks van Zemeckis als er een vliegende DeLorean tijdmachine voorbij komt. Het is zeker geen flauwe poppen-film, continue is er die serieuze ondertoon van zinloos geweld en de ernstige trauma's die mensen daardoor kunnen oplopen. Naar het einde toe net iets te veel sentiment naar mijn smaak, verder een vermakelijke en technisch zeer hoogstaande film.

avatar van Kondoro

Kondoro

“I know, but you have to love the pain, Hogie. Like the wise man said, "Our pain is our rocket fuel." It reminds us of our strength.”

Bijzondere film die me toch best wist te vermaken op de eerste warme zomerdag van het nationale hitteplan. Is wist eerlijk gezegd niet echt wat ik er van moest verwachten zo op het eerste gezicht, ook tijdens het kijken vroeg ik mijzelf wel af of de film in mijn straatje ging passen maar, naar mate de film speelt kwam ik steeds dieper in het verhaal terecht, begon het me meer te boeien en had ik nog enige medelijden met het fragile personage van ‘Mark Hogancamp’ die heerlijk zijn eigen ding doet en wat beter is; daar vooral niemand kwaad mee doet. De film laat vooral zien dat ‘Steve Carell’ een prachtige acteur blijft, niet alleen door zijn leuke rol in ‘The Office’ maar, ook in deze film laat hij maar weer zien waar hij toe in staat is. Prachtig gespeeld vond ik zelf en, helemaal geknipt voor deze film.

Toch merkte ik dat ik mezelf richting het einde wat ging vervelen, het verhaal was leuk maar na een tijdje had ik het wel gezien. En dat komt vooral omdat de film op veel vlakken héél chaotisch en bombastisch is, dat zijn veelal de momenten wanneer ‘Zemeckis’ overgaat van de echte wereld naar de fantasie van ‘Hogancamp’. Wat in veel opzichten niet héél erg is maar, wel vaak een onoverzichtelijkheid geeft wat er nou daadwerkelijk gebeurt in deze film. Ook vond ik de CGI van deze animatie poppetjes zeker op het begin héél matig, en daar in wou ‘Zemeckis’ iets te mooi doen wat hij niet voor elkaar kreeg. Dit was voornamelijk het moment wanneer ‘Hogancamp’ althans; zijn alter-ego, neerstortte met het vliegtuig en tegen een paar Nazi’s aanliep. Daar zag ik overigens later niet héél veel van terug, en kwam ‘Zemeckis’ goed uit de voeten.

De transities waren leuk gedaan voornamelijk om de rol van ‘Hogancamp’ beter te begrijpen, al was het dus niet altijd even duidelijk of tenminste, soms een beetje chaotisch. Het maakte de film wel sneller, waar door het uitzitten van de film vrij snel ging. Al had ik het na een klein uurtje ook wel weer gezien, en was de magie van ‘Zemeckis’ een beetje op, en kon het verhaal me niet echt meer bekoren.

Wat ik wel leuk vond om te zien, is dat ‘Hogancamp’ mensen uit het echte leven transformeerde naar zijn personages voor zijn film, althans zijn foto’s wat ontstond vanuit zijn fantasie. Bijvoorbeeld ook de nazi’s in zijn fantasiewereld, zijn de mannen die hem in elkaar hadden geslagen omdat hij volgens mij vrouwenschoenen aan had, en ze dus dachten dat hij een homo was. Leuk gedaan.

Alleen daar is alles wel gauw mee gezegd, de film of het verhaal brengt je eigenlijk nergens naar toe, en dat is waarom de film na een gegeven moment gewoon simpelweg minder boeiend werd. Dat kon ‘Zemeckis’ nog wel zo gaan uitmelken, het punt of althans het doel van het verhaal was niet echt interessant, en daar hing te veel om heen om hem makkelijk uit te zitten.

Dat maakt het idee van de fantasiewereld wel leuk, alleen had het een flink stuk korter gemogen om hem interessant te houden. De film werkt zichzelf de dood in en draaft te lang door op sommige momenten waardoor het saai werd. Echter best leuk om eens gezien te hebben hoor, alleen kan ik er niks mooiers van maken dan dit. Prima zit, duurt te lang, leuke cast, matig script.

avatar van Shadowed

Shadowed

Teleurstellend.

Je zou denken dat onderwerpen als een Marwen veel beter dan deze chaotische film zullen uitpakken. Ik herinner me er nog een trailer van te zien in de bioscopen. Daar leek de balans tussen sentiment en opmerkelijke actie veel beter te zijn. Toen ik de film zelf besloot op te zetten bleek er al snel niets meer van enige balans over te zijn.

Wel moet ik zeggen dat ze all-out zijn gegaan in de wereld van Marwen. In principe spenderen we veel meer tijd in het brein van Carell dan in de echte wereld. Een beetje jammer, want pas na een halfuur wordt het ons daarmee duidelijk wat precies de drive was van Carell om deze wereld te scheppen. Daarvoor zien we bijna uitsluitend fantasierijke en geanimeerde actiescenes die elke vorm van sentiment tussendoor uit de film zuigen.

Wanneer het dan wel aankomt op wat serieuzere scenes zorgt de iets te opmerkelijke verschijning van Carell ervoor dat je het niet echt serieus kan nemen. Zemeckis probeert er nog wel een soort van verhaal uit te persen, maar ver komt hij niet. Vooral omdat de wereld van Marwen er niet zo goed mee samengaat, of de makers doen het gewoon verkeerd. In ieder geval zijn er constante interrupties of vervreemdende elementen die ons wat uit de motivaties of sentimentelere stukken trekken.

Persoonlijk denk ik dat een verhaal als deze gewoon teveel tijd heeft gespendeerd aan het brein van Carell en te weinig aan zijn echte leven. Deze wordt namelijk constant onderbroken waardoor we nooit sympathie of een band kunnen opbouwen met de personages. Jammer, maar ach. Mijn punten gaan uit naar de creatieve opbouw van de animatiesequenties, evenals de effecten en algemene look. Dat is een absolute koploper. Bovendien, ondanks de soms rare trekjes, zit het qua acteren ook goed en kon ik de laatste scene best waarderen. Half resultaat dus dat veel beter had kunnen en vooral moeten zijn.

avatar van blurp194

blurp194

Erg goed.

Het begin van de film is wellicht het sterkst, als je door de belevingswereld van de hoofdpersoon geloodst langzamerhand in zijn realiteit terecht komt - het verschil tussen de film en de werkelijkheid leert kennen. Daarna komt de verbijstering van dat het allemaal zonder al te veel opleuken en dichterlijke vrijheid gewoon over echte personen gaat, en het veel autobiografischer is dan vrijwel elke andere film.

Is Carrell daar dan de best denkbare acteur voor? wellicht niet, totdat je bedenkt dat het plan wellicht inderdaad was om dat moment van totale verbijstering te creëren. Niemand anders had dat op die manier gekund, en het is zonder meer bijzonder knap van Carrell dat hij dat waarmaakt, en van Zemeckis dat hij de visie en de durf gehad heeft om daar voor te gaan.

De rest is dan goed, prima misschien zelfs, maar in vergelijking wat mij betreft echt bijzaak. Basta, bastante.