Sorry to Bother You (2018)
Genre: Komedie / Sciencefiction
Speelduur: 105 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Boots Riley
Met onder meer: Lakeith Stanfield, Tessa Thompson en Armie Hammer
IMDb beoordeling: 6,9 (90.638)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Bekijk via meJane
- Bekijk via SkyShowtime
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
Plot Sorry to Bother You
"Destiny Is Calling"
Een zwarte telemarketeer met weinig gevoel van eigenwaarde ontdekt een magische sleutel tot zakelijk succes. Hij brengt zichzelf naar de bovenste regionen van de hiërarchie, net op het moment dat zijn collega's zich verzetten tegen onrechtvaardige arbeidsomstandigheden. Wanneer hij het macabere geheim van zijn bedrijfsleiders blootlegt, moet hij beslissen of hij wil opstaan of zich wil uitkopen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,9 / 90638)
- Trailer (YouTube)
- Kijk op meJane
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Cassius "Cash" Green
Detroit
Salvador
Mr. _______
Sergio Green
Mr. _______'s White stemrol
Cassius Green's White stemrol
Langston
Squeeze
Steve Lift
Video's en trailers
Reviews & comments
devidia
-
- 195 berichten
- 300 stemmen
Het is eens een andere manier van aanpakken die hier en daar verfrissend aanvoelt. Maar verder zaten er toch vrij veel vervelende onderdelen in...
Nizzii
-
- 29 berichten
- 65 stemmen
Denk dat ik de winnaar bent deze keer, maar ik geef niet vaak een zo laag cijfer. Maar man man, heel vervelend film. Het moest een komedie voorstellen, maar de film was zo droog en saai. Met saai bedoel ik dan ook echt saai. De grappen kwamen totaal niet aan. Veel te geforceerd, wat waarschijnlijk de bedoeling is. Verhaal was te zweverig en de abrupte springerige scenes maken het er niet beter op. Ik had het gevoel dat ik bij deze film flink aan genotsmiddelen moest zitten om hem grappig te vinden en te snappen. Bij 20 minuten had ik al het gevoel van moet hem nu stoppen. Maar ergens zei mijn verstand van kijk nog even door, waarschijnlijk komt de komische hoogtepunten nog en moet het verhaal langzaam opbouwen tot een climax. Maar helaas, na 50 minuten blijft de film net zo monotoon en saai zoals die mee starten. Hier ben ik dus ook gestopt. Mensen die dit een beetje vergelijken met Get Out, daarvan deel ik de mening niet. Want 'Get Out' daarin tegen was een hele goede film.
notoirefilmhater
-
- 326 berichten
- 296 stemmen
Moeilijke film dit. Aan de ene kant origineel, bizar en een aardige politiek/sociale boodschap in verpakt. Aan de andere kant langzaam, niet echt grappig en moeilijk om uit te kijken. Dit is zeker geen film voor de vrijdag- of zaterdagavond, maar meer voor de maandagavond.
Gi-Force
-
- 150 berichten
- 282 stemmen
Een heerlijke film balancerend tussen de harde werkelijkheid voor velen en volkomen waanzin. De hoofdrolspeler functioneert perfect als anti-held. Zijn vrienden en vriendin zijn super gecast. Als je volstrekte gestoordheid in een film wel kan waarderen dan is dit een must see.
coumi
-
- 1432 berichten
- 11956 stemmen
Merkwaardige, curieuze komedie(sciencefiction zoals hierboven staat vermeld zou ik het niet willen noemen). Eerste helft vond ik er eigenlijk weinig aan, geen laughs wat mij betreft, sloom verteltempo, onduidelijk waar het verhaal naar toegaat en Stanfield is een beperkte, weinig dynamische komiek die de lachers niet snel op de hand krijgt denk ik. In het tweede gedeelte zit echter een hilarische, briljant gekke wending(die paardmensen), wat het als geheel toch nog opkrikt. Ook de bijrol van Tessa Thompson als zijn vriendin die steeds van kapsel wisselt is best leuk. Al met al heel aparte humor, waar je echt even aan moet wennen, mij lukte dat helaas pas vrij laat in de film. Creatief en anders is het echter zeker, hopelijk gebruiken de makers hun zichtbare kwaliteiten in de toekomst nog eens voor een veel betere film.
kos
-
- 46396 berichten
- 8626 stemmen
Boots Riley's regiedebuut. Als rapper van The Coup was hij al politiek, als filmmaker is dat niet anders.
LOL, zie nu pas dat dit van iemand van The Coup is.
Dat einde ook .
Maar verder was de film voor mij persoonlijk wel wat te absurd.. kwam ook te vaak op me over als een lading aaneengesloten losse ideeen zonder echte rode draad.
Maar er is inderdaad in de verte wel iets te bespeuren van creativiteit van de jonge Spike.
skyrfretter
-
- 97 berichten
- 584 stemmen
Heerlijk.
Maar de Nederlandstalige ondertitels... Google translation gebruikt?
ehgeahrev
-
- 61 berichten
- 83 stemmen
Strontsaaie film gedoemd om te floppen. Wie dit kan uitkijken is aan het trippen of in slaap gevallen. Het genre komedie als label is mij een volkomen raadsel. Maar ik nuttig dan ook geen drugs.
Zo ver mogelijk links laten liggen tenzij je fan van Baudet of Wilders bent. Dan is dit advies natuurlijk geen optie.
Leno
-
- 5897 berichten
- 4297 stemmen
Vreemde mix van maatschappijkritiek, sci fi en absurde humor. Tot halverwege is de film aardig in balans en zet je tegelijkertijd aan het denken en het lachen. Richting het einde wordt het erg absurd en is het verhaal ook niet meer zo scherp. De eigenzinnigheid is te waarderen al is dat voor lang niet iedereen weggelegd.
De filosoof
-
- 2207 berichten
- 1501 stemmen
De humor van de film is wat flauw maar de film heeft jeu, is lekker maf en is bovenal een even scherpe als vermakelijke satire op de huidige (met name Amerikaanse) laat-kapitalistische en racistische maatschappij. Qua inhoud is de film een soort kruising tussen Get Out (2017) - MovieMeter.nl en Blade Runner (1982) - MovieMeter.nl en heeft in ieder geval belangrijke thema’s met die films gemeen waarbij de film zowel visueel als intellectueel volop prikkelt. Wel vond het einde wat zwak waardoor ik de film net geen 9 kan geven.
De film laat zien hoe het kapitalisme oppermachtig is geworden, waarbij geld belangrijker is dan welzijn of mensenleven, omdat elk individu de kans heeft in dat systeem rijk te worden ten koste van anderen zodat solidariteit en een verenigde oppositie geen kans krijgt en omdat alles wat succes heeft – dus ook elke succesvolle oppositie – geld waard is en dus in het kapitalistische systeem wordt ingekapseld. De film benadrukt dan ook hoe machteloos we zijn geworden tegen het systeem: we komen niet meer verder dan kunst of performance-art als protest/maatschappijkritiek. Vanwege die machteloosheid accepteren we het kapitalisme waarbij de massa het kapitalisme zelfs in zijn meest perverse vormen omarmt zoals de TV-programma’s waarin mensen voor geld worden vernederd (en schandalen c.q. openlijke hebzucht maken bedrijven alleen maar succesrijker).
De huidige maatschappij is een soort vrijwillig gekozen uitbuiting (er wordt nogal duidelijk naar bedrijven als Uber verwezen): mensen worden verleid zichzelf als slaven te verkopen en om aan de predatortop van de kapitalistische piramide te komen moet je je alleen op een andere manier verkopen en verloochenen (wat dat betreft kent de film een briljante openingsscene: Cassius ( ‘Cash’) belazert de boel bij zijn sollicitatie maar wordt precies daarom aangenomen!). Je kunt de armoede ontvluchten maar dan moet je je identiteit en integriteit opgeven (zoals de zwarte man succesvol kan worden door zich blank voor te doen). De slaaf kan zijn slavernij alleen ontvluchten door slavenhandelaar te worden (dan maakt ie ‘carrière’) maar houdt zo alleen maar het systeem nog meer in stand. De film gaat dan nog een stap verder met het idee dat multinationals mensen zullen verleiden om zich lichamelijk en psychisch te transformeren tot supersterke maar gehoorzame menspaarden.
Het einde vind ik wat onbevredigend c.q. verward. Je zou verwachten dat Cassius misschien toch nog de valse leider van de stakers is geworden, maar in ieder geval eindigt de film ondubbelzinnig met hem als de echte leider die de multinational vernietigt door middel van een opstand van de onderdrukten. Het is echter niet duidelijk hoe zo’n opstand mogelijk is (temeer nu de menspaarden behalve sterk ook gehoorzaam zouden zijn). En het is niet duidelijk wat nu de oplossing is die de film aanreikt: een gewelddadige revolutie die het systeem als zodanig vernietigt of slechts de valse oplossing die Marx al hekelde als het typisch Amerikaanse socialisme: de vakbond wint waardoor de arbeiders beter betaald krijgen maar dat is slechts een ‘socialisme voor kapitalisten’ want het verandert niets aan het systeem (het volgt precies de kapitalistische spelregels van onderhandelen en ‘winnen’). Dat zou een revolutie zijn die direct door het kapitalisme wordt ingekapseld en onschadelijk gemaakt.
Al met al toch een film die opvalt door zijn eigenzinnige aanpak en rijke inhoud.
EIGER3970
-
- 397 berichten
- 1288 stemmen
Oervervelende film. Sorry to bother you, sorry voor het storen, dit is een vriendelijke waarschuwing!
Thomas83
-
- 3873 berichten
- 3487 stemmen
Heerlijke satire. Niet alleen worden de pijlen gericht op kapitalisme, racisme en de media, maar ook op de kunstwereld, activisten, en zoveel meer. Dit is zo'n scherpe en ambitieuze film, knotsgek en origineel. Spike Lee, Charlie Kaufman, Spike Jonze, Michel Gondry, van allemaal herken je wel wat terug in de film. Wat een te chaotische verzameling van ideeën had kunnen worden werkt door Riley zijn specifieke stijl. Voor een film die zo maf en surrealistisch kan zijn worden de grotere thema's ook wel knap persoonlijk gemaakt.
Aanvankelijk is het door de dromerige stijl wel even aanpoten om echt in de film te komen, maar daarna kom je in een wilde achtbaanrit terecht zoals je ze niet vaak ziet. De twist met de equisapiens is niet slechts een bizarre wending, maar ook gewoon een geslaagde metafoor. De scène waarin Cash vanuit een politiebusje iemand met een wagen over demonstranten heen ziet rijden waarna de wagen plotseling terug wordt geduwd door in opstand gekomen equisapiensis echt episch. Geen film om snel te vergeten. 4.0*.
RaoulDuke
-
- 373 berichten
- 892 stemmen
Originele, aburdistische, anti-kapitalistische comedy die het bovendien aardig lukt om de huidige tijdgeest weer te geven. Fijne rol ook van Stanfield die zorgt dat de film ondanks alle dramatische ontwikkelingen zijn luchtigheid steeds behoud. Genoten.
Hakunamatafaka
-
- 629 berichten
- 1703 stemmen
Het einde vind ik wat onbevredigend c.q. verward. Je zou verwachten dat Cassius misschien toch nog de valse leider van de stakers is geworden, maar in ieder geval eindigt de film ondubbelzinnig met hem als de echte leider die de multinational vernietigt door middel van een opstand van de onderdrukten. Het is echter niet duidelijk hoe zo’n opstand mogelijk is (temeer nu de menspaarden behalve sterk ook gehoorzaam zouden zijn). En het is niet duidelijk wat nu de oplossing is die de film aanreikt: een gewelddadige revolutie die het systeem als zodanig vernietigt of slechts de valse oplossing die Marx al hekelde als het typisch Amerikaanse socialisme: de vakbond wint waardoor de arbeiders beter betaald krijgen maar dat is slechts een ‘socialisme voor kapitalisten’ want het verandert niets aan het systeem (het volgt precies de kapitalistische spelregels van onderhandelen en ‘winnen’). Dat zou een revolutie zijn die direct door het kapitalisme wordt ingekapseld en onschadelijk gemaakt.
Al met al toch een film die opvalt door zijn eigenzinnige aanpak en rijke inhoud.
Ik vond het einde best duidelijk, het leek me meer dat de regisseur het aloude standpunt inneemt dat nieuwe robots (of mensen in dit geval) zo slim/krachtig worden dat ze de mensheid uiteindelijk gaan vernietigen. Dat leek mij daarmee naar voren te komen, dat we dan onze eigen ondergang tegemoet gaan met onze hang naar productie ten koste van alles. En de bedenkers van dit Frankenstein-monster die gaan er als eerste aan.
mrklm
-
- 9546 berichten
- 8894 stemmen
LaKeith Stanfield is perfect als Cassius Green, een tele-marketeer die een baantje weet te bemachtigen bij Worry Free waar hij moeite heeft om zich te houden aan de basisregel ‘Stick To The Script’ en daardoor al snel zijn baan dreigt te verliezen. Wanneer veteraan Langston [Danny Glover] hem adviseert om gebruik te maken van een ‘white voice’, ontpopt Cassius zich als een topverkoper. Daardoor krijgt hij de felbegeerde functie als ‘Power Caller’ op een andere afdeling. Cassius begint enthousiast, tot hij ontdekt dat hij nu vast is komt te zitten in een duister complot. Wat begint als een vermakelijke soms scherpe satire stevent in de tweede helft af op een teleurstellende, ronduit bizarre slottwist waardoor het veel van de potentiële zeggingskracht verliest. Omari Hardwick scoort als gladde Mr. ----- (zijn naam wordt weggepiept).
Shadowed
-
- 9982 berichten
- 5963 stemmen
Prima.
Sorry to Bother You vormt een unieke en vernieuwende toevoeging aan het genre, als ik de film eigenlijk wel in een genre kan/mag plaatsen. Dit moet wel een van de meest absurde films zijn die ik heb gezien, die met allerlei tonen en genres blijft spelen. Zoveel dat je je afvraagt tot hoever de ambities van regisseur Riley wel niet reiken.
Normaal moeten dit soort films helemaal voor mij zijn, mits regisseur Riley zijn humor op een andere manier had uitgewerkt. Ik ben meer van de droge humor, of domme humor. Je zou denken dat domme humor hier geen terugkerende vorm van humor is, maar dat is het wel. Riley uit zichzelf door middel van absurde, wilde en luide humor. Misschien passend bij de toon van deze film, maar ik kon er moeilijk doorheen of langs kijken. Veel vermoeiende grapjes met wild acterende personages, ik kan er niet zoveel mee.
De stijl lag me wel. Lekker fris met een aantal leuke vondsten. Kleine details pakken in deze film leuk uit, zoals Stanfield die tijdens het telefoneren met zijn cliënten met bureau en al neerkomt in hun huiskamer. Dat zijn wel de extraatjes die dit soort films laten werken. Ook is er aandacht gegaan naar de achtergrond. Veel kleur en flair, gecombineerd met wat fantasierijke filters.
Ondanks dat de montage sterk is, mis ik de meerwaarde van het camerawerk, die enkel tijdens de rellen een pluspunt kan vormen. Je mist de bewegingen en camerastandpunten. Ze hebben over veel nagedacht, behalve hoe ze het goed in beeld kunnen brengen. Daarnaast zijn de relatie-elementen binnen deze film vermoeiend te noemen, en halen het tempo uit de film. Ook is het duidelijk dat de acteurs binnen conversaties geen aantrekkelijke meerwaarde hebben, waarmee ik bedoel dat weinig gesprekken binnen deze film leuk of boeiend te noemen zijn.
Het laatste halfuur is best intens, maar wanneer de echte uitbarsting moet komen kapt regisseur Riley het verhaal weer af. Ik vond vooral dat ik naar een film keek die ontzettend goed had kunnen zijn, maar dat uiteindelijk niet is. Irritante humor en een teleurstellende finale, maar wel gecompenseerd met een aardig tempo, visuele flair en wat leuke rollen.
mikey
-
- 28847 berichten
- 5088 stemmen
Rommelige bedoeling maar wel met het hart op de juiste plek gemaakte camp over een telemarketeer die moet kiezen tussen zijn carriere of de viva la revolucion. De keuze is simpel als blijkt dat je evil ceo je langzaam verandert in een werkpaard (letterlijk).
T.O.
-
- 2314 berichten
- 2613 stemmen
Ondanks dat de film rijkelijk veel uit de bocht schiet - best logisch overigens, gezien de stijl - is hij al met al toch behoorlijk goed uitgebalanceerd.
Halfje erbij voor de originaliteit, smaakt naar meer van Boots Riley!
cinemanukerke
-
- 1394 berichten
- 838 stemmen
Enthousiast. Stevige brok maatschappij kritiek waarin gaan voor het geld alsmaar meer afstompend wordt in het leven van onze held Cash Green (what's in a name!). Aangedikt met geestige toespelingen afro vs white, met het leven in een ghetto, met een sneer naar kapitalisme (multi nationals) en hun macht. Het scenario van Boots Riley (tevens ook de regisseur) neemt een individu die een betekenis zoekt in het leven, ontsnappen aan de sleur van het leven. Visueel is de film zeer creatief (regelmatig viel de namen Michael Gondry of Charlie Kaufman te lezen op deze pagina's) maar ik zag vooral links met Terry Gilliam (bv wanneer hij belt naar een potentiële klant valt hij met zijn bureau binnen midden in de woning van de klant), veel details als knipoogjes bv tekst op T shirt of op gebouwen, de posters, de afficheborden, etc. Wel rommelig, niet samenhangend en de derde act met de menspaarden helaas wat over the top (zijn kritiek over moderne slavernij kon eleganter). Toch is de film inventief; geestig (die tele marketing sessies !) en zegt relevante dingen over vooroordelen (die white voice bv ) zonder echt pamflettair te worden. Sorry to bother you ? Geen probleem, beste Boots Riley. Doe maar.
Het laatste nieuws
Aangrijpende WOII-film 'Skyggen i Mit Øje' is perfecte 'Nr. 24'-opvolger op Netflix, Stijlvolle misdaadthriller 'The Score' morgen op Netflix | MovieMeter Recap
Waargebeurde sportfilm 'Unstoppable' vanaf vandaag te zien op Prime Video: 'Een echte feel-good tranentrekker'
Disney+ deelt de eerste trailer van de langverwachte Marvel-serie 'Daredevil: Born Again'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook
Jagten
Drama, 2012
713 reacties
Free Solo
Documentaire / Sport, 2018
83 reacties
Menace II Society
Misdaad / Drama, 1993
328 reacties
Manbiki Kazoku
Misdaad / Drama, 2018
81 reacties
Paddington 2
Fantasy / Komedie, 2017
71 reacties
An Inspector Calls
Drama / Thriller, 2015
4 reacties
Gerelateerde tags
slavernijoakland, californiasatirebloedarmoedeoakland californiatelemarketertelemarketinghuman animal hybrid race relationsmodern slavery
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.