The Post (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Meryl Streep en Sarah Paulson

Begin jaren 70 komt The Washington Post in het bezit van geheime documenten van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Deze documenten, beter bekend als de 'Pentagon-Papers', geven een beeld over de achtergrond op de gebeurtenissen tijdens de oorlog in Vietnam. Journalist Ben Bradlee en uitgever Kay Graham proberen vervolgens de documenten te analyseren.

Saaie vertelling van intrigerende gebeurtenissen. Mij kon het eigenlijk geen minuut bekoren. 2,5

Actueel verhaal en daarmee boeiend, maar ik vond het geen sterke film. Hij kwam erg langzaam op gang.

Uitstekende en regelrechte acteer film.
Niet gek natuurlijk met enkel top acteurs zoals Tom Hanks en Meryl Streep.
Ook prima rol van "Better Call Saul"acteur Bob Odenkirk. Ookal is het een bijrolletje.
Onderwerp is boeiend genoeg.
De strijd tussen politiek en media.
Het blijft wel een beetje taaie kost.
Je moet niet verslappen. Best lastig na een lange werk week en dan deze film opzetten.

wibro schreef:

Ben het overigens met BBarbie eens dat "links" en "rechts" denken niets met deze film te maken heeft en dat geldt ook voor verwijzing naar Trump. Deze film gaat puur over de oorlog in Vietnam. Niets meer en niets minder.

Ik denk dat je er volkomen naast zit. Ik denk dat Spielberg deze film gemaakt heeft juist omdat de heer Trump ook zo zijn manier heeft om met de zogenaamde fake media om te gaan. De vrij pers staat onder druk en daarmee is de film enorm actueel.

avatar van baspls
Begin jaren '70 lekken er geheime rapporten over de Vietnam-oorlog uit in The New York Times. Politici blijken jaren lang systematisch gelogen te hebben over de situatie in Vietnam en de staat van de oorlog. Nixon legt The Times een publicatieverbod op. Dan krijgt The Washington Post de resterende pagina's van het rapport in handen. Alleen zijn ze onlangs naar de beurs gegaan en kunnen ze zich geen publicatieverbod veroorloven.

Het is overduidelijk dat Steven Spielberg The Post heeft gemaakt als indirect commentaar op de 'fake news' houding van de Trump-regering. Sterker nog hij wilde de film zo snel mogelijk gemaakt hebben en uitbrengen zodat Tump's botsingen met de persvrijheid nog actueel zouden zijn. De film is in slechts twee weken gemonteerd.

De film geeft in interessant beeld van hoe kranten omgaan met het naar buiten brengen van groot nieuws. Bovendien is het ook een stuk geschiedenis waar ik persoonlijk niet veel van wist. Zoals je van Spielberg wel kan verwachten is alles heel erg degelijk opgenomen en het acteerwerk van o.a. Tom Hanks was ook niet veel op aan te merken. John Williams verzorgde de muziek, al gebruikt hij maar weinig memorabele thema's.

Wel moet gezegd worden dat de film eigenlijk nergens spannend werd. Met name de eindeloze dialogen van Meryl Streep waren eigenlijk behoorlijk saai. Na een paar keer snappen we wel dat het lastig is om de eerste vrouw in deze positie te zijn en dat ze het familiebedrijf niet ten schande wil maken, daar wordt mijns inziens veel te veel aandacht aan besteed. Er gebeurde gewoon niet zo heel erg veel en er zijn zat films over journalisme die wel echt spannend kunnen zijn.

Aan het einde van de film wordt duidelijk dat de film een 'prequel' is op All The Presidents Men. Niet alleen omdat deze affaire letterlijk voorafging aan Watergate, maar ook omdat deze film met de openingsscène van die film eindigt.

Al met al een aardig product van Steven Spielberg, maar The Post is een film die nooit meer dan degelijk wordt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Middelmatige mosterd.

Om achteraf - tijdens de titelrol pas - te ontdekken dat dit van de hand van Steven Spielberg is, zegt voldoende. Niet dat de ooit zo sterke regisseur tegenwoordig rommel maakt, maar de magie van vroeger lijkt verdwenen. The Post is zeker geen slechte film, maar ook geen heel goede. Het hangt een beetje in het midden en is soms zelfs matig. Was dit in de jaren zeventig gemaakt, dan was het wellicht een kleine klassieker geworden. Maar daar zit hem nu net het probleem, hij is van 2017.

Uiteraard weet Spielberg waar Abraham de mosterd vandaan haalt, en na een ietwat overduidelijke knipoog naar Robert Redford, verwacht je ook niets anders. Maar dit is géén All the President's Men, het ontbeert simpelweg die klasse. Een Hanks en Streep ten spijt. Een klein beetje spanning had het verschil kunnen maken, maar die ontbreekt eveneens.

Het verhaal waarin het relatief kleine krantenbedrijf een enorme scoop krijgt, liegt er verder niet om. Je kunt er een hoop mee, al zal iedereen wel weten hoe het allemaal afliep. Er wordt echter teveel van de voorkennis van de kijker uitgegaan. Alsof je je in de materie moet hebben verdiept. Er wordt bijvoorbeeld te vaak aangenomen dat de kijker wel weet wie wie is in deze geschiedenisles. Misschien in de VS een minder probleem, maar hier zou het juist fijn zijn als er iets meer duidelijkheid is qua sommige personages.

Dan rest het thema van persvrijheid en politieke spelletjes, iets waar men heden ten dage nog steeds mee worstelt in Amerika. Nu meer dan ooit. Toch komt de film amper binnen en wordt een en ander onderbelicht. Evenals de thematiek rond seksegelijkheid. Deze begint zelfs een beetje op de zenuwen te werken. Helemaal als de aanzwellende soundtrack kracht moet bijzetten. Neen, The Post is het helaas niet.

**½

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Lakte
Wel aardig niet super, de film is erg langzaam en traag je moet er wel even voor gaan zitten, er zit nergens echt tempo in de film. Kon soms mn aandacht er moeilijk bijhouden maar het verhaal in wel interessant!

Van mij had de film wel wat vlotter gemogen, Tom Hanks acteert zoals altijd geweldig, irriteerde mij een beetje aan Meryl Streep, vind hij is oude films echt een hele goeie actrice weet niet wat het is maar irriteerde mij in deze film heel erg aan haar, in Kramer Vs. Kramer vond ik haar geweldig.

avatar van cantforgetyou
Als Spielberg fan toch gekeken, maar wat een stoffige, saaie film. Zelfs met één van mijn favoriete actrices. Helaas. We hebben het iets meer dan één uur geprobeerd, maar de film bleef saai. Het onderwerp bleef oninteressant, de dialogen bleven langdradig en niet boeiend. Dus uiteindelijk toch afgezet. Ook de muziek die ik vaak toch goed vind van John Williams was niet echt geweldig pakkend. Alles bij elkaar een stoffige film, zonder spanning of interessante plotwendingen.