• 8.564.731 stemmen

The Peanut Butter Falcon (2019)

Avontuur / Komedie | 97 minuten

Genre: Avontuur / Komedie

Geregisseerd door: Tyler Nilson en Mike Schwartz

Met onder meer: Zack Gottsagen, Shia LaBeouf en Dakota Johnson

Releasedatum: 19 december 2019

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Peanut Butter Falcon

De 22-jarige Zak, met het syndroom van Down, ontvlucht zijn verzorgingstehuis. Hij wil zijn droom, een professionele worstelaar worden, waarmaken en hiervoor les volgen. Hij ontmoet Tyler, een misdadiger op de vlucht die zijn bondgenoot en coach zal worden. Ze ondernemen samen een reis en kunnen de verzorgster Eleanor ervan overtuigen hen te vergezellen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Aantal keren flink gelachen, leent de film zich ook voor, werk zelf ook al meer dan 30 jaar in die wereld en kan me bepaalde situaties zo inleven. Alleen jammer dat toen Eleanor erbij kwam het een beetje te romantisch werd.

avatar van joolstein

joolstein

Ach best oké want ondanks dat het scenario nergens afwijkt van het beproefde recept van twee tegenpolen (Zak, een wees met het downsyndroom en nurkse krabvisser Tyler) die gedurende een reis van A naar B tegen heug en meug met elkaar opgescheept zitten, hield ik er best een goed feelgood-gevoel aan over. De heerlijke folk-, bluegrass- en gospelmuziek die klinkt, maakte de kijkervaring nog aangenamer. Uiteraard is er ook een love-intrest in de vorm van Eleanor (Dakota Johnson), worstelt Tyler met de dood van zijn broer en duiken telkens de gasten Duncan en Ratboy op. Dit charmante Southern sprookje is hier en daar ook kluchtig en zoetsappig, maar door de ontwapenende Gottsagen en goed spelende LaBeouf die een fijne chemie samen hebben en de film een hoge sympathiefactor meegeven. Heb ik zeker genoten van de film en daarbij was hij ook lekker kort (want ja, ander half uur is tegenwoordig kort).

avatar van Pecore

Pecore

Hoewel de film aan het einde afgerafeld aandoet en ik de jongen met het downsyndroom niet heel overtuigend vond, toch enorm hiervan kunnen genieten. Ik mag graag naar LaBeouf kijken en vond hem hier ook weer erg goed. De ontwikkeling die zijn personage doormaakt is geloofwaardig neergezet. Goeie sfeer ook in de film. Maar goed, met het zuiden van Amerika als decor kan dat ook bijna niet misgaan.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Enkele off topic berichten verwijderd.

avatar van schram101

schram101

The Peanut Butter Falconvoelt toch vooral als een gemiste kans. En wel een voor open doel want er zijn genoeg ingrediënten aanwezig echter is het plot veel te makkelijk geschreven. De meeste ontwikkelingen in het plot zie je van mijlenver aankomen en daarnaast worden relaties wel erg snel gelegd wat het geheel minder geloofwaardig maakt. Gelukkig heeft de film desondanks een heerlijke vibe, uiteraard door de sfeervolle locaties en fijne soundtrack maar ook de goede casting met een uitstekende chemie.

avatar van K. V.

K. V.

Ik had geen verwachtingen bij deze film, maar het was nog een toffe film. Een leuke roadmovie met toch wel wat humor. De cast deed het goed en visueel zat het ook wel goed. Het verhaal verveelde niet en mocht gerust nog wat langer duren. 'k vond het wel een aanrader.

avatar van mrkos

mrkos

Pecore schreef:

Ik mag graag naar LaBeouf kijken en vond hem hier ook weer erg goed. De ontwikkeling die zijn personage doormaakt is geloofwaardig neergezet. .

Helemaal mee eens. Ben zelf ook wel een fan van hem. In deze film ook weer erg sterk.

Wat een leuke film, LaBeouf in een overtuigende rol. Ik ga meer van hem kijken.

avatar van Hannibal

Hannibal

Misschien ligt het aan mijn vooroordelen en onderschatting, maar ik heb er in eerste instantie veel respect voor dat een man met het down-syndroom deze rol best goed speelt. Het ligt ook niet aan zijn acteerwerk, of aan dat van LaBeouf, het is meer de film zelf die ik niet te pruimen vind. De film zit propvol ergerlijke clichés, zo'n beetje alles wat er gebeurt zie je al van mijlenver aankomen.

Het verhaal is echt van een schandalig Baby's Day Out-niveau. Ik snap wel dat deze film zo'n hoog gemiddelde heeft, namelijk om dezelfde reden waarom kattenfilmpjes op Youtube zo populair zijn, vanwege het hoge "aaahw-wat-schattig"-gehalte.

Ik deed mijn best iets van sympathie voor Tyler te krijgen, maar ook aan het einde vond ik hem nog steeds een eikel, wat volgens mij niet de bedoeling was.

Meh...

avatar van El ralpho

El ralpho

Gooi naar de Oscars

The Peanut Butter Falcon leek wel een open sollicitatie voor de Oscars te zijn. Dit kan ook bijna niet anders wanneer een van de hoofdrolspelers het syndroom van down heeft. Toch vrij uniek in Hollywood, en hopelijk een mooi voorbeeld voor meer regisseurs. Maar als je dit loskoppelt van de de film is deze verder.. niet zo bijzonder. Iemand met het syndroom van down mag sowieso geen reden zijn om een film Oscarwaardig te laten zijn, omdat hij immers net zo goed gewoon een mens is zoals jij en ik. Daarom mag wat mij betreft dat hele uniekheidsaspect er sowieso wel vanaf.

The Peanut Butter Falcon is in de basis een makkelijke wegkijker, maar niet veel meer dan dat. Het verhaal is namelijk te voorspelbaar en bevat te veel Hollywood clichés om boven de middenmoot uit te stijgen. Stop er een personage in die worstelt met de dood van zijn overleden broer en men denkt al snel dat het met drama wel goed zit. Dit is alleen wanneer het in dienst kan staan van het verhaal. Hier voegde het niks toe, en voelde het louter aan als goedkoop sentiment en hierdoor een verplicht nummertje. Net zoals de ontluikende liefde tussen Tyler en Eleanor die ik overigens behoorlijk geforceerd vond.

De filmtitel is wel goed gevonden maar het is jammer dat de film niet meer van dit soort creatieve vondsten bevat. Het bootje op de poster doet dit wel vermoeden, maar maakt dit in de praktijk nooit helemaal waar. Er ontbreekt over de gehele linie simpelweg een bepaalde mate van originaliteit waarmee de film zich daadwerkelijk had kunnen onderscheiden. Leuk voor een keer, maar heb geen te hoge verwachtingen.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Ik vond deze film tegenvallen. De humor was niet leuk. De acteur Zack Gottsagen speelde niet overtuigend. Hij was vaak irritant en veel te 'overdreven aan het acteren'. Het verhaal stoorde mij ook. Iemand met een licht verstandelijke beperking kun je gewoon uitleggen hoe dingen werken en dan had hij al helemaal niet steeds hoeven weg te rennen. Confronteer hem gewoon met de feiten. Net als een mens zonder down syndroom. Shia speelde op zich wel aardig. Hij droogt goed op. Zijn baard maakt hem mannelijk en sexy. Verder was zijn personage niet echt een sympathiek persoon. Zeker geen Oscarwaardige film.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Hannibal schreef:

Meh...

Helemaal met je eens!!!!!!

avatar van Boneka

Boneka

• 2059 berichten

Aardige road movie die eigenlijk nooit echt wil loskomen. Het gegeven is aardig het idee ook, maar eenmaal op reis had ik toch iets meer inhoud verwacht. Daarbij is ie zelden komisch. Beelden zijn heel fraai in het zuiden van Amerika muziek is aardig maar ook daar is ie net te vlak. Voldoende dat zeker kijkt ook niet verkeerd maar een beetje meer peper had er wel in gemogen.

Film 3,0

Beeld 4,0

Geluid 4,0

avatar van Antonev

Antonev

Licht verteerbare avonturen film die zich afspeelt in het broeierige en armoedige zuiden van de VS.

Het is niet groots opgezet en het moet het ook absoluut niet hebben van grote avonturen. Humor, geestige dialogen, kolderieke situaties en soms ook een scherp randje maken de film tot wat het is. Alles fijn en klein.

Shia is wel de geknipte man voor de rol van zuidelijke vrijbuiter, die door zijn eigen toedoen zwaar in de problemen komt. Toch krijg je al heel snel sympathie voor zijn personage en dan vooral voor de manier waarop hij met Zak omgaat. Hij heeft natuurlijk ook gewoon gelijk. Mensen zoals Zak horen ook niet opgesloten in een tehuis te zitten. Zij hebben ook recht op leven, vriendschap en avontuur. Maar het is helaas makkelijker om zo iemand weg te stoppen, ver weg van problemen.

Ondanks dat het een fijne film is, miste ik toch wel een klein stukje verdieping in de personages. Van Tyler krijg je middels flashbacks een heel klein stukje geschiedenis mee. Maar Zak weten we eigenlijk helemaal niets. Jammer, want dat had de film misschien ietsje meer body gegeven.

Desalniettemin een prettige zit.

avatar van Panoramix

Panoramix

Mooie fijne film. Uiteindelijk heeft het net iets te weinig om het lijf om echt indruk te maken, maar een prettige kijkervaring is het zeker. De vriendschap tussen Zac en Tyler is erg geloofwaardig in beeld gebracht, hoe onwaarschijnlijk deze op voorhand ook is. De climax viel echter wel uit de toon, maar heel erg is dat niet. Film draait niet om het plot maar om het avontuur en de menselijke interactie.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Le Huitième Jour op z'n Amerikaans?

avatar van Bestwelbos

Bestwelbos

Heel vermakelijk en mooie film. Ik heb me geen moment verveeld en af en toe hardop gelachen.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Erg uitgekeken naar 'The Peanut Butter Falcon' (2019) omdat ik een zwak heb voor zowel het zuiden van de VS als ongebruikelijke vriendschappen tussen voortvluchtigen. Sowieso is 't een heerlijk gek uitgangspunt dat Zak (Zack Gottsagen) als jongen met downsyndroom droomt van een carrière als professionele worstelaar. Helaas blijft 'The Peanut Butter Falcon' (2019) wel erg steken bij de formulematige voorspelbaarheid van een script dat niemand tegen het hoofd wil stoten. Het gevolg is een veilige feelgoodfilm waar serieuze thema's (zoals institutionalisering en de uitsluiting van mensen met een verstandelijke beperking) worden weggelachen met koddige slapstick. Het wordt zelfs wat vervelend als antagonist Eleanor (Dakota Johnson) zich steeds meer ontpopt als de love interest van Tyler (Shia LaBeouf). Nu gun ik iedereen de droom van een perfecte wereld waar lieve mensen elkaar vinden om een vuist te maken tegen de staat, maar met de realiteit heeft het allemaal weinig van doen.

avatar van Movsin

Movsin

Films waarbij twee verschillende karakters samen op de vlucht slaan en uiteindelijk best elkaar kunnen vinden zijn er wel meer, zodat deze "Peanut Butter Falcon"' wel goed uit zijn pijp moet komen om aangenaam en boeiend te verrassen.

Het wordt echter één lange poging om ons goed te gevoelen maar eigenlijk is het een non-echte-amusement-gedoe waar alleen de valk zich lekker in zijn vel voelt en natuurlijk ook het meisje Eleanor, ongevraagd maar toch welkom, en zelfs onze Tyler, ondanks een lel van 12.000 dollar op zijn kop.

Teleurstelling.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Let all the wolves of the past be lay to rest.

Film die ik eigenlijk niet kende, of kwam de eigenaardige titel me toch wel bekend voor? Het maakt ook niet uit want wat blijkt dit toch een aandoenlijke en kostelijke film te zijn met een innemend verhaal over goed doen, nieuwe kansen krijgen en voor je droom gaan.

Merkwaardig is de synopsis, sowieso niet echt een reden om te kijken, of juist toch wel? En jongeman met Down ontsnapt uit een verzorgingstehuis om zijn droom als showworstelaar na te jagen. Dit kan nooit serieus worden en gelukkig maar, de eerste poging is grappig, de 'jailbreak' die de tweede poging vormt is nog leuker met een geweldige partner-in-crime Bruce Dern die het jammer genoeg bij een korte rolletje houdt. Het tegengewicht wordt gevormd door Tyler, een aan lager wal en in de problemen geraakte krabvisser. Sowieso volgt er een mooi beeld van verlopen werven, smerige verlopen koppies, schamele bootjes en een ronduit armoedige beeld. Veel belangrijker is een bepaald leed dat Tyler met zich meesleept.

Zak en Tyler vinden elkaar soort van en hoewel Tyler genoeg sores heeft ontfermt hij zich op geheel eigen wijze over Zak. Heel soepel verloopt dit in het begin niet maar daar komt snel genoeg verandering in met grote belevenissen en een hartverwarmende band tot gevolg. Kostelijk is de wisselwerking en een stukje verwerking die op gang komt en de film ontwikkelt zich in een humorvolle kruising tussen coming of age en een buddy-film. Zo zijn er ook de zinnige dingen die gezegd worden rond zorg en omgang. Dat niemand beter wordt van bemoederd worden of betutteling.

The Peanut Butter Falcon herbergt een grote cast met Shia LaBoeuf die andermaal laat zien veel in zijn mars te hebben, Zack Gottsagen is in die zin een ontdekking en het rolletje van Thomas Hayden Church is perfect die op het juiste moment het goede doet als de verlopen worstelaar. Geweldig is dan ook de training en de wedstrijd. Feel good? Zeker! Maar dat maakt in dit geval niet uit. Kostelijke film, heerlijk! Verveelde geen minuut.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Aangename feelgood film, lekker laidback. Een ongewone en doodeerlijke vriendschap ontluikt tussen een berooide riviervisser en een uit een zorginstelling gevlucht mongooltje die ervan droomt om zijn worstelheld te ontmoeten. Het is bovendien geweldig mooi in beeld gezet. De Southern States en de bluegrass deuntjes verhogen eveneens het kijkplezier van dit tragikomische avontuur. Dit is ook ééntje om nog eens te herzien tijdens een zwoele zomeravond. Enig minpunt vond ik het wat slordige en vreemd aanvoelend einde. Verder weinig aan te merken. Eerste film waarin Dakota Johnson me in de positieve zin opviel.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Wondermooie, lichtvoetige komedie met een cast die aan alle kanten klopt en nergens sentimenteel wordt. Mooi in beeld gebracht, en een chemie tussen Dakota Johnson en Shia LaBeouf die enorm knetterde. Jammer dat Dakota zo ondergewaardeerd wordt door 50 Shades - ik vond haar heel leuk hier. Bruce Dern was een leuke verrassing. 4,0*, met een half bonuspuntje omdat ik hier een halve dag later nog steeds zo vrolijk van ben.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Film die me sterk deed denken aan het Belgische Le Huitième Jour (Film, 1996) van Jaco Van Dormael. Uiteraard omdat we ook hier te maken hebben met een persoon met het syndroom van Down, maar ook omwille van het road movie gehalte waarbij twee schijnbaar van elkaar verschillende personen elkaar ontdekken.

Een feel good film van de hoogste plank waarbij het avontuur van de wereldvreemde Zak alleen maar positieve en heldhaftige ervaringen oplevert. Veel negativiteit omtrent zijn voorkomen is er niet te bespeuren. Integendeel, het is eerder Tyler die als outcast op de vlucht gaat wanneer hij haveloos zijn biezen moet pakken omdat hij als visser niet meer aan de bak komt.

Altijd leuk om Bruce Dern, in een hoe minieme rol dan ook, aan het werk te zien. Dakota Johnson deed het overigens ook prima en vulde het duo LaBeouf en Gottsagen erg goed aan. Fijne, kleine film met het nodige gevoel en vleugje humor omhuld met een vleugje zorg en ethiek. Fijne beelden ook daar ergens in het Amerikaanse South-East.

avatar van jordorientje

jordorientje

Geweldige film!

avatar van alacer9

alacer9

Hele goede en vermakelijke film! Wou dat ie langer was!

avatar van Danny19998

Danny19998

Overgewaardeerde film met een erg dun verhaal.Saai zelfs. Ik wilde geraakt worden in deze film en dat is niet gebeurd helaas. Hier had veel meer in gezeten.

De chemie tussen beide hoofdrolspelers is echter dik in orde maar ik kom voor de hele film niet verder dan 2 sterren!

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Pareltje van een film. Zack is een man met het syndroom van Down en doet zijn best in het acteren en dat gaat hem goed af. Hier en daar doet hij iets teveel zijn best, maar zelfs dat was ontwapenend. La Beouf is perfect gecast als vrijbuiter die Zack onder zijn hoede neemt. Wat volgt is een lief verhaal. Het is alleen jammer dat je de romance tussen Johnson en La Beouf al vanaf het eerste moment ziet aankomen. Hartverwarmende film. Gekeken vanaf Blu Ray. Vier sterren.

avatar van irem1978

irem1978

Leuke film, maar jammer dat het niet goed is uitgewerkt.

Het einde naderde heel onverwachts. Alsof het verhaal niet af is.

Maar wel een aantal keren hard gelachen. Dus op zich heb ik me wel vermaakt.

avatar van teigertje

teigertje

• 2087 stemmen

Een prachtige en amusante film.

Avontuurlijk en ontroerend.

Zeer de moeite waard.