The Peanut Butter Falcon (2019)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Tyler Nilson en Mike Schwartz
met Zack Gottsagen, Shia LaBeouf en Dakota Johnson

De 22-jarige Zak, met het syndroom van Down, ontvlucht zijn verzorgingstehuis. Hij wil zijn droom, een professionele worstelaar worden, waarmaken en hiervoor les volgen. Hij ontmoet Tyler, een misdadiger op de vlucht die zijn bondgenoot en coach zal worden. Ze ondernemen samen een reis en kunnen de verzorgster Eleanor ervan overtuigen hen te vergezellen.

avatar van pietpuk
Prachtig

Schattig

avatar van Mads Smikkelsen
Matig verhaal, matige film, vooral de voorspelbare “romance” mannetje vrouwtje,
Viel behoorlijk tegen. Overgewaardeerd op IMDB,

avatar van Woland
Charmante feel-goodmovie, met inderdaad wat voorspelbaarheid en een wat clichematige quasi-romance (al blijft die grotendeels op de achtergrond). Maar over het algemeen was dit een stuk leuker dan ik een paar maanden terug dacht, toen ik 'm nog links had laten liggen in de verwachting dat het een sentimentele draak zou worden. Dat viel gelukkig heel erg mee, en de chemie tussen met name Laboeuf en Zack is duidelijk merkbaar.

Feelgoodfilm met het verhaal van The Adventures of Huckleberry Fin en de thematiek van One Flew over the Cuckoo’s Nest (hier: gehandicapte mensen horen niet te worden opgesloten) maar de film wijkt nergens van de gebaande paden en hij neigt aldoor naar het flauwe. De uitwerking van het op zich aardige plot is herhaaldelijk zo over the top en ongeloofwaardig dat het het moeilijk maakt de film serieus te nemen. Ik had er wat meer van verwacht.

avatar van ohkino
Typisch Amerkaans verhaal van 13 in een dozijn, maar met een feel-goed muts, best genietbaar.

avatar van Jan met de pet
Mooie avontuurlijke en vooral komische film, inderdaad een beetje Huckleberry Fin.......3,5

De filosoof schreef:

Dat plot (atomic throw o.a.) schreeuwt toch ook dat het niet serieus genomen hoeft te worden?! Waarom moet het perse meer dan gewoon een leuk gezellig filmpje met goede afloop zijn? Eens lekker niet te diep denken

avatar van Iron Maiden
Hartverwarmende film.

avatar van mrklm
Oppervlakkige karakteriseringen en een weinig verrassend verhaal worden gecompenseerd door de chemie tussen de drie hoofdrolspelers en kleurrijke bijrollen van met name Bruce Dern, als Zaks tijdelijke kamergenoot, Wayne Dehart als een blinde predikant en Thomas Hayden Church als de voormalige worstelkampioen die het eindstation van deze roadmovie moet zijn. Zak [Zachary Gottsagen] is een jonge man met Down-syndroom die door zijn familie in de steek is gelaten en door de overheid is verplicht te verblijven in een bejaardenhuis waar hij verzorgd wordt door vrijwilliger Eleanor [Dakota Johnson]. Wanneer Zak er eindelijk in slaagt uit zijn 'gevangenis' te ontsnappen, verstopt hij zich in de boot van Tyler [Shia Laboeuf], een visser die worstelt met de dood van zijn broer en zich bovendien de woede van twee concurrenten op de hals heeft gehaald en op de vlucht is. Wanneer Tyler ontdekt dat hij een verstekeling aan boord heeft, verloopt het verhaal vrij precies volgens de receptuur van de roadmovie. Maar door gebruik te maken van locaties in het diepe zuiden, ademt deze onderhoudende film echter de sfeer uit van Mark Twain en wanneer de drie hoofdrolspelers samen komen dit deze verder weinig opzienbarende komische drama even boven zichzelf uit.

Het moet waarschijnlijk niet gemakkelijk zijn om een film met maken met iemand die het downsyndroom heeft. Dit is hier wonderwel gelukt en Zack Gottsagen speelt zijn rol met veel overtuiging, wat dan ook de enige positieve noot is in het verhaal.
Het verhaal is oppervlakkig en onrealistisch, er zat veel meer in, maar men heeft blijkbaar tijd, noch moeite gespendeerd om hier een goede film van te maken.
Er worden ook verschillende zijlijnen (o.a. overlijden broer, Florida) aan toegevoegd die echt geen meerwaarde hebben, men had beter de relatie tussen de drie hoofdrolspelers meer in beeld gebracht en het uiteindelijke einddoel gehouden bij de worstelwedstrijd.
Ook ontsnappen in enkel een slipje is niet direct geloofwaardig....zelfs niet voor dit personage.
Dit is, al bij al, een feel good movie voor een druilerige dag voor de televisie, het is zeker en vast geen bioscoop materiaal, zoveel is duidelijk.

Leuk filmpje, geen topper maar prima tussendoortje. Hillbilly humor.3*/3.5*

avatar van Movie-Addicted
Pcies, totaal met mijn onderbuurman eens

avatar van wwelover
Wist vooraf vrij weinig van het verhaal, maar toch wel weggeblazen door de film. Zeker één voor mijn top 10 van dit jaar. Heerlijk verhaal met de nodige humor. Prachtige karakters en heel sterk geacteerd. Fijn dat Shia het weer op een rit lijkt te hebben, want die gast heeft ongelooflijk veel talent.

Erg dun verhaal. Voorspelbare feel good movie.

avatar van knusse stoel
Een leuke feelgoodmovie met her en der enige spanning maar daarvoor hoef je niet te kijken, daarover gaat de film niet. De spanning wordt veroorzaakt door een boze visser en zijn getatoeerde knecht, deze zitten achter Tyler aan omdat ze denken dat hij een fikkie heeft gestookt met hun netten.
Kijken naar deze film is om je te ontspannen en een fijn gevoel ervan over te houden. De laatste shot is daartoe duidelijk een laatste aanzet. Daar zou je in de lijn van deze film ook zelfs nog een vervolg kunnen maken.
Van ons krijgt deze film een kleine 8.

avatar van Crook
Fijne scènes, fijne acteurs, fijn idee. Maar het komt allemaal niet echt van de grond, en dat is vooral te wijten aan het lui geschreven script. Alle belangrijke verhaallijnen zijn slecht uitgewerkt, de spanning wordt nergens spannend, de romance nergens romantisch, etc. De 3,5 ster zijn dan ook alleen voor de hoofdrolspelers.

avatar van Wickerman
Leuke feelgoodmovie met goed acteerwerk van LaBoeuf en Gottsagen. Johnson overtuigt niet helemaal en ook het liefdesverhaal gaat me net te snel af.

Aardige film. Thema en setting leuk, alleen de film werd op een gegeven moment een vehikel voor een romantische affaire, dat werd een beetje irritant uitgevoerd.

avatar van james_cameron
Leuk, sympathiek filmpje met een Huckleberry Finn-achtige vibe. De ontluikende vriendschap tussen de rebelse Shia LaBeouf en de met down-syndroom behepte Zack Gottsagen is fraai uitgewerkt, iets dat jammer genoeg niet gezegd worden van de rest van het script. Eén en ander wordt afgeraffeld of komt te oppervlakkig aan bod, waardoor de film uiteindelijk een beetje blijft steken in goede bedoelingen. Er had dus wel wat meer ingezeten, maar de sfeertekening en het enthousiaste spel van de cast maken gelukkig veel goed.

Viel me behoorlijk tegen omdat ik er veel van had verwacht. Slecht geacteerd (die Dakota, pffff), ongeloofwaardig verhaal en beetje saai. Keek op zich wel makkelijk weg en het was wel lief maar twijfel tussen 3* en 3,5*.

avatar van Psycho-M
Fijne feel good road movie.
De chemie tussen Labeouf en Gottsagen maakt de film.
En misschien kennen we dit soort verhalen inmiddels en is het plot vrij simpel, toch vind ik dit een van de betere buddy films.
Labeouf schittert en zorgt ervoor dat dit niet slechts een filmpje met een downie in de hoofdrol is, maar geeft deze film een body en een soul.

avatar van DBTim
Heerlijk, ging hier blanco in en werd uiteindelijk de grootste verrassing qua film van 2019.

avatar van stuffie
Echt verschrikkelijk saai. Heb hem na drie kwartier maar uitgezet.

Deze film al een tijdje klaar "liggen" om te gaan kijken, maar was bang dat het een zoetsappig verhaal zou worden. Toch maar eens ervoor gaan zitten, so here we go...

En wat vond ik er nou van:
Wat een heerlijke road-feelgood movie is dit zeg. Natuurlijk enigszins voorspelbaar qua verhaal en ook de nodige cliches komen er in voor, maar "fuck it" ik heb genoten van de film. Shia LaBeouf die toch een tijd lang van het welbekend padje was afgeraakt heeft zich zelf duidelijk teruggevonden en zet hier een hele mooie rol neer. Ook Zack Gottsagen doet het erg goed, maar vooral de chemie tussen Zack en Shia is erg mooi neergezet. En de diverse locatie in het diepe zuiden zorgen dan ook voor een sfeer die het verhaal meer dan goed doet. En laat ik Dakota Johnson niet vergeten. Zeker als ze bij de 2 vrienden aansluit is haar karakter een aanvulling. Het is een klein verhaal en zo ook film geworden, en zo hoort zo'n verhaal ook verteld te worden. Is het een aanrader? JA!!

avatar van Tommeh
Het script is inderdaad aardig afgeraffeld en weinig subtiel. Maar bij een film die met zóveel plezier en liefde is gemaakt zie ik dat zonder enige moeite door de vingers. Zack en LaBeouf zijn geweldig samen, maar ook de rest van de cast heeft het naar z'n zin in deze film (die blinde kerel ). Daarnaast is het landschap van het zuidoosten van de VS uitermate fotogeniek en geschikt voor een roadmovie als deze.

Een feel good film die bij mij z'n werk heeft gedaan. 4*

avatar van geezoes
Nubis schreef:

"Viel tegen, slecht geacteerd, saai en ongeloofwaardig" en dan 3,5 sterren geven? Ik geef ook 3,5 sterren en vond het een super leuke film! Gek toch?

avatar van missl
Wat een charmant filmpje waarin de vriendschap tussen de 2 mannen goed door komt. Mooie chemie. Wanneer dat meisje in beeld komt bij de mannen zakt het in.

Goeie film over een jongeman met het syndroom van Down die het liefst een professionele worstelaar wil worden. Een onderhoudende roadmovie/feel-good-movie. Alhoewel er genoeg gebeurd, kent het verloop weinig verrassingen. Een fijne cast waarbij de wisselwerking tussen de drie hoofdrolspelers uitstekend is.

avatar van RoFFeL
Heerlijke feelgood film! Plezier, lol, liefde, buddies en natuurlijk de pestkoppen. Samen op de bank goed vermaakt. dikke 8!