The Peanut Butter Falcon (2019)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door Tyler Nilson en Mike Schwartz
met Zack Gottsagen, Shia LaBeouf en Dakota Johnson

De 22-jarige Zak, met het syndroom van Down, ontvlucht zijn verzorgingstehuis. Hij wil zijn droom, een professionele worstelaar worden, waarmaken en hiervoor les volgen. Hij ontmoet Tyler, een misdadiger op de vlucht die zijn bondgenoot en coach zal worden. Ze ondernemen samen een reis en kunnen de verzorgster Eleanor ervan overtuigen hen te vergezellen.

Wat een fijne film. Eigenlijk is het niks meer dan een feelgood buddy movie die niet eens zo veel om het lijf heeft. Maar alles wat de film doet, doet ie met verve.
The Peanut Butter Falcon neemt je mee op een heerlijk voortkabbelend avontuur waarin humor, sentiment en een heel klein beetje actie perfect hand in hand (in hand) gaan. De fijne klik tussen de acteurs, de sfeervolle beelden en een perfect passende soundtrack maken het af.

avatar van Macmanus
LaBeouf

Dit zijn mijn soort films. Op avontuur, sympathiek, prachtig acteerwerk en heerlijke sfeer. Heel cynisch zou je zeker kunnen zeggen dit vaker gezien te hebben. Toch is de mix in deze film nabij perfect. LeBeouf is een acteur waarbij je een beetje bang bent dat hij heel graag serieus genomen wil worden waardoor die wat gaat overcompenseren. Maar hier laat hij zien een echte acteur te zijn. Hij speelt de pannen van het dak. Gottsagen wordt ook geroemd en zeker wel terecht, maar het is LaBeouf die hem de middelen geeft waardoor het werkt. Zij maken de film en ondanks ik altijd wel een zwak heb voor Dakota is zij voornamelijk een plotdevice om hen te laten shinen.

Einde vond ik ook wel werken. Had het vermoeden dat Tyler wel beetje dood was maar de film neemt het sprookjes einde over na het uitblazen van de kaarsen. Ik als kijker wou ook in het sprookje blijven geloven.

4 sterren.

Fijne buddy film met een onvoorstelbare chemie tussen Shia LaBeouf en Zack Gottsagen, die beiden een topprestatie afleveren. Dakota Johnson is ook aanwezig, maar dat is vooral als decoratie. Daar is trouwens niks mis mee, want het oog wil ook wat.

avatar van rep_robert
Peanut Butter Falcon is een aandoenlijke film waarbij LaBeouf en Gottsagen een unieke band opbouwen zoals ik ze niet vaak heb gezien in films. Later schuift Johnson ook aan en zorgt het feel good gehalte van de film ervoor dat je altijd met een big smile zit te kijken. Dat de onderlinge band zo goed werkt is o.a. doordat de regisseurs subtiel zijn in hun regie en het drietal alle ruimte geeft om te stralen. Ze laten daarnaast de prachtige omgevingen voor zichzelf spreken, waardoor de film tegelijkertijd een relaxte sfeer krijgt. Misschien is het verhaal soms wat vergezocht, maar de film voelt haast aan als een realistisch sprookje, waardoor ik er zelf geen problemen mee heb gehad. Ook leuk om Mick Foley en Jake the Snake Roberts nog even een keer in een kleine rol te zien.
Misschien niet een film voor iedereen, want er speelt iemand met het syndroom van Down in de hoofdrol en je moet dat gedrag wel kunnen accepteren, maar anderzijds denk ik ook dat je je daar maar overheen moet zetten. Ontzettend knap gedaan uiteindelijk en het is een hartverwarmende rol waarbij iemand met het Down syndroom niet als een zwak persoon wordt weggezet.

avatar van Alathir
The Peanut Butter Falcon heeft zeker zijn mooie momenten maar voor mij mist er toch iets echt memorabel. Het is ten tijde grappig omdat Zak zegt wat hij denkt en dat leidt soms tot grappige uitspraken. Dat zag ik ook al in Down The Road, wat een fantastisch programma is in België, met personen met Down syndroom die samen op reis gaan (onder begeleiding). Als je dat programma gezien hebt is deze film helaas minder sterk.

Er zijn een aantal zaken in de film die me wat tegenvielen. Zo vond ik het jammer dat Dakota Johnson bleef zoeken en ze de twee "voortvluchtigen" uiteindelijk terugvond. Hierna volgt er dan nog een soort romance tussen Shia en Dakota. Ook die twee lui waarvan Shia hun gear heeft opgeblazen, blijven hun achtervolgen. Ik vond dat allemaal bijzaak en het leidt af van waar de film echt over gaat: de band tussen Shia en Zak.

avatar van Brabants
The Peanut Butter Falcon is een heerlijke feelgood movie met een goed verhaal en acteerwerk waarin je merkt dat de acteurs er gewoon zin in hadden. Wat wil je nog meer. Weinig woorden aan "vuil" maken, gewoon kijken. Zal je verrassen.

avatar van IH88
“Maybe we could be friends and buddies... bro dogs... and chill. Have a good time!”

Mooi. The Peanut Butter Falcon is een feel good film met een rauw en realistisch randje. Gottsagen is geweldig als Zak, een persoon met het Syndroom van Down die droomt van een carrière als worstelaar. En ook LaBeouf en Dakota Johnson doen het goed.

Ze vormen samen een leuke drie-eenheid, en het liefste wil je ze blijven volgen op hun avonturen door het binnenland van de Verenigde Staten. Je ziet de onderkant van de samenleving met veel hillbilly’s, maar gelukkig blijft de toon luchtig en niet zo zwaarmoedig. Sterk gedaan door de regisseurs. Of het einde zich afspeelt in het hoofd van Zak, of dat ze echt met z’n drieën naar Florida reizen wordt in het midden gelaten, en het is een sterke keuze. Het geeft het einde een bitterzoete smaak.

Feelgoodfilm met het verhaal van The Adventures of Huckleberry Fin en de thematiek van One Flew over the Cuckoo’s Nest (hier: gehandicapte mensen horen niet te worden opgesloten) maar de film wijkt nergens van de gebaande paden en hij neigt aldoor naar het flauwe. De uitwerking van het op zich aardige plot is herhaaldelijk zo over the top en ongeloofwaardig dat het het moeilijk maakt de film serieus te nemen. Ik had er wat meer van verwacht.

avatar van mrklm
Oppervlakkige karakteriseringen en een weinig verrassend verhaal worden gecompenseerd door de chemie tussen de drie hoofdrolspelers en kleurrijke bijrollen van met name Bruce Dern, als Zaks tijdelijke kamergenoot, Wayne Dehart als een blinde predikant en Thomas Hayden Church als de voormalige worstelkampioen die het eindstation van deze roadmovie moet zijn. Zak [Zachary Gottsagen] is een jonge man met Down-syndroom die door zijn familie in de steek is gelaten en door de overheid is verplicht te verblijven in een bejaardenhuis waar hij verzorgd wordt door vrijwilliger Eleanor [Dakota Johnson]. Wanneer Zak er eindelijk in slaagt uit zijn 'gevangenis' te ontsnappen, verstopt hij zich in de boot van Tyler [Shia Laboeuf], een visser die worstelt met de dood van zijn broer en zich bovendien de woede van twee concurrenten op de hals heeft gehaald en op de vlucht is. Wanneer Tyler ontdekt dat hij een verstekeling aan boord heeft, verloopt het verhaal vrij precies volgens de receptuur van de roadmovie. Maar door gebruik te maken van locaties in het diepe zuiden, ademt deze onderhoudende film echter de sfeer uit van Mark Twain en wanneer de drie hoofdrolspelers samen komen dit deze verder weinig opzienbarende komische drama even boven zichzelf uit.

avatar van wwelover
Wist vooraf vrij weinig van het verhaal, maar toch wel weggeblazen door de film. Zeker één voor mijn top 10 van dit jaar. Heerlijk verhaal met de nodige humor. Prachtige karakters en heel sterk geacteerd. Fijn dat Shia het weer op een rit lijkt te hebben, want die gast heeft ongelooflijk veel talent.

avatar van knusse stoel
Een leuke feelgoodmovie met her en der enige spanning maar daarvoor hoef je niet te kijken, daarover gaat de film niet. De spanning wordt veroorzaakt door een boze visser en zijn getatoeerde knecht, deze zitten achter Tyler aan omdat ze denken dat hij een fikkie heeft gestookt met hun netten.
Kijken naar deze film is om je te ontspannen en een fijn gevoel ervan over te houden. De laatste shot is daartoe duidelijk een laatste aanzet. Daar zou je in de lijn van deze film ook zelfs nog een vervolg kunnen maken.
Van ons krijgt deze film een kleine 8.

avatar van james_cameron
Leuk, sympathiek filmpje met een Huckleberry Finn-achtige vibe. De ontluikende vriendschap tussen de rebelse Shia LaBeouf en de met down-syndroom behepte Zack Gottsagen is fraai uitgewerkt, iets dat jammer genoeg niet gezegd worden van de rest van het script. Eén en ander wordt afgeraffeld of komt te oppervlakkig aan bod, waardoor de film uiteindelijk een beetje blijft steken in goede bedoelingen. Er had dus wel wat meer ingezeten, maar de sfeertekening en het enthousiaste spel van de cast maken gelukkig veel goed.

avatar van Psycho-M
Fijne feel good road movie.
De chemie tussen Labeouf en Gottsagen maakt de film.
En misschien kennen we dit soort verhalen inmiddels en is het plot vrij simpel, toch vind ik dit een van de betere buddy films.
Labeouf schittert en zorgt ervoor dat dit niet slechts een filmpje met een downie in de hoofdrol is, maar geeft deze film een body en een soul.

Deze film al een tijdje klaar "liggen" om te gaan kijken, maar was bang dat het een zoetsappig verhaal zou worden. Toch maar eens ervoor gaan zitten, so here we go...

En wat vond ik er nou van:
Wat een heerlijke road-feelgood movie is dit zeg. Natuurlijk enigszins voorspelbaar qua verhaal en ook de nodige cliches komen er in voor, maar "fuck it" ik heb genoten van de film. Shia LaBeouf die toch een tijd lang van het welbekend padje was afgeraakt heeft zich zelf duidelijk teruggevonden en zet hier een hele mooie rol neer. Ook Zack Gottsagen doet het erg goed, maar vooral de chemie tussen Zack en Shia is erg mooi neergezet. En de diverse locatie in het diepe zuiden zorgen dan ook voor een sfeer die het verhaal meer dan goed doet. En laat ik Dakota Johnson niet vergeten. Zeker als ze bij de 2 vrienden aansluit is haar karakter een aanvulling. Het is een klein verhaal en zo ook film geworden, en zo hoort zo'n verhaal ook verteld te worden. Is het een aanrader? JA!!

avatar van Tommeh
Het script is inderdaad aardig afgeraffeld en weinig subtiel. Maar bij een film die met zóveel plezier en liefde is gemaakt zie ik dat zonder enige moeite door de vingers. Zack en LaBeouf zijn geweldig samen, maar ook de rest van de cast heeft het naar z'n zin in deze film (die blinde kerel ). Daarnaast is het landschap van het zuidoosten van de VS uitermate fotogeniek en geschikt voor een roadmovie als deze.

Een feel good film die bij mij z'n werk heeft gedaan. 4*

Goeie film over een jongeman met het syndroom van Down die het liefst een professionele worstelaar wil worden. Een onderhoudende roadmovie/feel-good-movie. Alhoewel er genoeg gebeurd, kent het verloop weinig verrassingen. Een fijne cast waarbij de wisselwerking tussen de drie hoofdrolspelers uitstekend is.