Ant-Man and the Wasp (2018)

Alternatieve titel: Ant-Man 2

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Peyton Reed
met Paul Rudd, Evangeline Lilly en Michael Douglas

In de nasleep van 'Captain America: Civil War' worstelt Scott Lang met de gevolgen van zijn keuzes als een superheld en een vader. Terwijl hij moeite heeft om zijn thuisleven met zijn verantwoordelijkheden als Ant-Man te herstellen, wordt hij geconfronteerd door Hope van Dyne en Dr. Hank Pym met een dringende nieuwe missie. Scott moet opnieuw het pak aantrekken en samenwerken met Hope, 'The Wasp', om geheimen uit het verleden te ontdekken.

avatar van keimpeS
Gisteravond gezien in de bios, hoge verwachtingen had ik niet. Voornamelijk omdat ik de 1e film niet bijzonder geweldig vond, maar ik moet zeggen dat ik de 2e film erg leuk vond. Leuke humor, mooie beelden, actiescene’s, leuk maar simpel verhaal, topgeluid. Voor mij een leuke ervaring voor in de bios! Mijn kameraad die mee was, was minder enthousiast. Hij vond het geen geweldige film maar een wat mindere Marvel film....

Vreselijk. Kinderachtige humor en dan vervolgens wel enorme 'volwassen' diepgang over kwantumtechnologie. Het verhaal was rommelig en er was ook geen echte sprake van een goed uitgewerkte villain. Ik heb me vreselijk verveeld.

avatar van IH88
HOPE!!!

Leuk. Het mooie aan de Marvel films is dat iedere film rond een bepaalde superheld echt zijn eigen sfeer en karaktertrekjes heeft. De Ant-Man (en nu ook de Wasp) films focussen zich echt op de familiebanden, en ook de luchtige sfeer en de kleinschaligheid van het verhaal zijn kenmerken van een Ant-Man film. De wereld staat niet op het spel, maar wel ouders, zonen, dochters of geliefden.

De scènes tussen Hope, Hank en Janet, die tussen Scott Lang en zijn dochter (de fantastische Abby Ryder Fortson), het achtergrondverhaal rond Ghost (meer Hannah John-Kamen graag), en de scènes met Hope, Hank en Scott Lang als drie-eenheid leveren dan ook de sterkste momenten in de film op. De toon is luchtig en humoristisch, maar er zit ook een emotionele kern in. En Rudd, Lilly, Douglas, Pena en Pfeiffer zijn ook sympathieke en charismatische acteurs, en de onderlinge chemie is perfect. Ik zou zo nog 30 films rond deze personages kunnen zien. En de eerste post-credit scene is misschien wel de beste uit de gehele Marvel Universe.

avatar van Ste*
Nog meer een komedie dan het eerste deel was (zou eigenlijk ook bij het genre moeten staan, want dit is bijna puur komedie) en dat is op zich heel welkom, want op een gegeven moment was ik wel een beetje klaar met het verhaal zelf. Het script is vrij rommelig met een hoop bijpersonages en gedoe van hot naar her dat op den duur allemaal wat minder leuk wordt. En dat terwijl het plot zelf eigenlijk vrij mager is.

Desondanks is het puur voor de grappen en alle effecten ook al prima de moeite waard. Toch wel heel creatief en grappig gedaan allemaal en Paul Rudd is gewoon heel erg leuk voor deze rol.

avatar van N00dles
Een enorm onzinverhaal vol pseudo-wetenschappelijke quantummechanica-onzin, maar het was wel vermakelijke onzin. Paul Rudd is altijd wel charmerend en enkele topacteurs als Michael Douglas en Laurence Fishburne fleuren de boel nog wat meer op.

Deel 2 heeft wat meer humor dan deel 1 en is daardoor net even wat leuker dan zijn voorganger.
Wel moet je deel 1 hebben gezien om deel 2 te kunnen volgen (en het liefst nog Captain America: Civil War tussendoor) want er wordt veel naar verwezen.
De special effects zaten goed in elkaar, maar het 3D was (wederom) vooral storend en deed eigenlijk afbreuk aan de kijkervaring. Kijk hem dus vooral in 2D als je die kans hebt.

avatar van John Milton
Vanmorgen om 9:40 uur nog in 2D kunnen meepakken.

Vermakelijk, maar lagere regionen van de Marvel films wat mij betreft. De trailer bleek naderhand zowat alle leuke momenten al getoond te hebben. Het krimpen en groeien heeft enkele leuke vondsten, maar qua action set pieces was ik toch niet zwaar onder de indruk. Rudd is charmant en de chemie met zowel zijn dochtertje als de nog steeds mooie Evangeline Lilly is aanstekelijk.

De humor echter is mij te vaak wat te clownesk, en sidekicks als Pêna's Luiz liggen mij vermoedelijk gewoon niet zo, al zullen veel mensen daar anders over denken. Doe mij dan de grappen van Waititi in Thor Ragnarok of Deadpool 2 maar.

Vermakelijk als tijdverdrijf, maar hij zal niet blijven hangen. De techniek om mensen digitaal jonger te maken lijkt overigens bijna perfect nu, wat me hoopvol maakt voor Scorsese's The Irishman dit jaar. Maar dat is weer een ander (en hopelijk iets beter) verhaal.

avatar van peterjames777
Leuke prent maar net wat minder dan deel 1. Dat komt met name doordat een groot deel van de grappen niet slagen en geforceerd overkomen (vooral in de eerste helft van de film). Veel humor is prima, kijk maar naar Ragnarok of Guardians. Maar de grappen waren hier vaak te flauw of niet grappig. Ook vond ik het wat te cheesy, de momenten tussen Scott en zijn dochter en de dynamiek omtrent de familie perikelen van Hank en Hope (en Janet).

De tweede helft maakt veel goed met mooie en leuk gevonden actie scenes. En Evangeline Lilly en Walton Goggins zijn ook pluspunten (ookal is de rol van laatst genoemde niet speciaal maar zijn charisma is genoeg). Ondanks de eerder genoemde punten heb ik mij alsnog prima vermaakt.

avatar van Noodless
Net gezien in de bioscoop en moet zeggen dat ondanks het vergezochte onzinnige fantasieverhaal een leuke prent is om te kijken op groot scherm. De actiescènes zijn vaak om te smullen en er valt heel wat te beleven. Bewust niet in 3D gekeken omdat dit vaak geen meerwaarde biedt. Ik ben het met mijn voorganger ook eens dat de eerste prent wel beter is. Heel het familie gedoe is inderdaad te cheesy en vooral de humor ( die hier veel aanwezig is ) werkte vaak niet. Soms was het wel grappig, maar vaak ook flauw. Maar de vele actiescènes rond het krimpen en groeien maken veel goed. Gewoon top vermaak ! 7,5/10

avatar van m1chel
In 2015 deed Ant-Man zijn intrede in het Marvel Cinematic Universe. Dit resulteerde in een flink succes en sindsdien verscheen Ant-Man in verschillende verwante films, waarbij Captain America: Civil War gerust als leidraad kan worden genomen. Toch week Ant-Man qua structuur redelijk af van wat we tot op dat moment van de Marvel-films gewend waren. Zo bevatte de film een flinke dosis humor en week het verhaal flink af van de stripboeken. Een gewaagde zet, zeker als je de trouwe Marvel-fans even in het achterhoofd houdt. Toch pakte ook dit weer goed uit en begon het wachten op het onvermijdelijke vervolg. Deze is er nu, waarbij The Wasp een belangrijke rol heeft als side-kick van Ant-Man.

Wat direct opvalt is het vrij rommelige verhaal. Zo worstelt de film opzichtig met de aanwezigheid van drie schurken, waarbij het erop lijkt dat de makers teveel in een film hebben willen proppen. Dat dit een dodelijke factor kan zijn zagen we eerder al eens in de derde Spider-Man film van Sam Raimi, maar toch bewees Marvel ons de laatste jaren meermaals het tegendeel met overvolle, maar toch zeer geslaagde films. Dat de film niet compleet kopje onder gaat en alles toch leuk aan elkaar weet te verbinden, maakt Ant-Man and the Wasp uiteindelijk toch tot een zeer vermakelijke film. Wel ligt de nadruk iets teveel op de humor, nog meer zelfs dan bij het komische ingestelde Guardians of the Galaxy.

Gelukkig kent de film verder behoorlijk spannende stukken en sluit het verhaal verder naadloos aan op de rest van het universum van Marvel, dat met de vierde Avengers-film volgens insiders volgend jaar zijn einde lijkt te naderen. Verder voorkennis is eigenlijk amper nodig en dit maakt de film ook los van het MCU erg goed te bekijken. Wellicht komt het door de komische insteek, maar de Ant-Man-films zijn daarnaast zeer geschikt voor een jonger publiek. Verder is het goed te zien dat de volledige cast terug is gekeerd. Natuurlijk is ook deze film weer voorzien van after credits scène, iets wat dit keer behoorlijk opzienbarend is. Het is dan ook een van de beste cliffhangers naar een volgende film en dat alleen lijkt al een wat gevaarlijke uitspraak.

Ant-Man and the Wasp is een zeer vermakelijke sequel, die zowel losstaand als in combinatie met zijn voorgangers en Captain America: Civil War goed te kijken is. Toch maakt de rommelige opzet van de film het geheel onnodig onoverzichtelijk. Zo zijn er drie verschillende schurken aanwezig en heeft de film toch wat te lijden onder de overkill aan humor. Zo blijft Ant-Man ook in zijn tweede film een wat vreemde eend in de bijt. Wel is deze tweede Ant-Man-film verder zeker geslaagd te noemen, waarbij je je als kijker geen moment zal gaan vervelen. Uiteraard moet je ook hier de aftiteling weer uitzitten, iets wat zonder meer wordt beloond en nu al veelbelovend is voor de volgende film in het Marvel Cinematic Universe.

Ik vroeg mezelf al af waarom bijna iedereen bleef zitten. Uiteindelijk heb ik zonder 3d-bril (vriendin was al vertrokken met mijn bril in d'r tas) bij de uitgang van de zaal gezien waar de volgende film over gaat. Zo zie je maar, je kunt tig films uit het 'marvel-universum' hebben gezien en dit toch niet weten.

Film was verder dik in orde. 4*

avatar van Shinobi
Splinters schreef:

Dus na twintig films uit het Marvel universum kom je er nu pas achter dat je altijd moet blijven zitten bij de eindcredits?! Dan heb je flink wat toffe scènes gemist.

Shinobi schreef:

Ja. Stom eigenlijk. Maar ach, dit zijn gewoon momenten waarop je beseft dat je een ouwe lul wordt.

Shinobi schreef:

Echt? Ik blijf altijd trouw zitten, maar ik kan me niet heugen dat ik zo'n film ooit verlaten heb met de gedachte van 'nou, dit was het echt helemaal waard'. Denk in dat opzicht dat dit de eerste keer was dat het voor mij echt iets toevoegde.

avatar van grid8400
Splinters schreef:

t

Hahaha nou ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 50 en heb alle endcredits gezien hoor.

avatar van grid8400
Gisteren toch maar even laatste voorstelling gepakt. Na het geweldige Infinity War is dit echt een tussendoor filmpje. Ik vond hem rommelig, kinderlijk, slap verhaaltje en de humor zat er ook vaak net naast. Ondanks alle minpunten toch ontzettend vermaakt en uiteindelijk met een voldaan gevoel de bios verlaten. 3,5 *

grid8400 schreef:
t

Oké, jij wint. Ik ben pas 36. Neemt niet weg dat ik tegenwoordig meer over fortnite en barbiefilms hoor, dan over dit soort zaken. Ben wellicht over een paar jaar weer wat beter up to date.

Maar goed, die eindcredits zijn allicht een leuk extra'tje in de toekomst. Heel veel heb ik inderdaad niet gemist, vermoed ik. Bij deze film duurde eea in ieder geval korter dan een minuut. Kortom, de schade valt te overzien.

avatar van wwelover
Tsja de 2 Ant-Man films zijn voor mij toch wel duidelijk twee van de minste uit de MCU. Ben best een liefhebber van Rudd en hij doet het ook wel goed, maar het is zo flauw allemaal. Verhaal is ook gewoon slap, niet spannend en de film moet het echt hebben van een paar aardige grappen. En qua bad guys valt het ook vies tegen.

Nipte 3* en dat is vooral dankzij Paul Rudd.

Y&T
heerlijk amusement...prachtig gemaakt...houd normaal niet van dit soort ( kinder ) films maar moest en zou mee met mn maat....maar me toch heerlijk vermaakt.Nu nog maar deel 1 even opzoeken.

avatar van Basto
Jezus wat slecht! 30% kinderachtig en 70% geouwehoer. En dan wil de Academy hier een Oscar voor in het leven roepen....

1* en ik moet Marvel nu echt maar eens voor goed links laten liggen.

avatar van horizons
Basto schreef:

1* en ik moet Marvel nu echt maar eens voor goed links laten liggen.
die Oscar is voor Infinity War. Niet deze.

horizons schreef:
die Oscar is voor Infinity War. Niet deze.

Zelfde soort kleutermeuk. Net als Black Panther. Allemaal leuk voor pubers en de boxoffice, maar echt goede filmkunst is het verre van.

avatar van Bélon
@ Basto: maar dit soort popcornvermaak heeft toch ook helemaal niet de pretentie om kunst(zinnig) te zijn?

Net als b.v. ooit Predator (1987) dat nooit pretendeerde (die is wel 'n stuk beter uiteraard)

Ik trek dit soort formulewerk veel beter dan geforceerde leukdoenerij als The Man Who Killed Don Quixote (2018)

Bélon schreef:

Smaken verschillen, maar om nu voor dit soort popcornvermaak een soeciake Oscar in het leven te roepen.... Had ook niet voor Predator of Robocop gehoeven overigens.

Laat Under the Silver Lake ze maar allemaal winnen.

avatar van Walter S.
Deel 1 kende ik niet, maar ik had vanmiddag niks te doen, er draaide verder niks wat ik niet of al gezien had of niet hoefde te zien en hij draaide nu in 2D, dus het juiste moment om deze film waar ik wel benieuwd naar was met de unltd pas te gaan kijken. Geen al te hoge verwachtingen, maar me prima vermaakt. Film doet precies wat ie moet doen, entertainment voor een saaie zondagmiddag met leuke effecten, wat actie en wat humor. Niks mis mee. Op Deadpool na vermaak ik me sowieso altijd wel met die Marvel films al heb ik er ook nog niet heel veel in de bios gezien.

avatar van paul83
peterjames777 schreef:

Geen woord aan toe te voegen.

avatar van El ralpho
Now coming to you in pocketsize!

Een meer dan aardig vervolg op het eerste deel waar de uitspraak klein maar fijn optimaal van toepassing blijkt te zijn. Na het wat zwaardere Infinity War voelt Ant-man verfrissend licht aan, al heeft de after credits scène wél een duistere ondertoon. Al laten we eerlijk zijn; Evangeline Lilly gaat natuurlijk sowieso terugkeren.

Verder beslaat dit deel vooral meer van hetzelfde t.o.v. zijn voorganger, maar blijft een deel van de kritiek die ik hier had, helaas ook hier overeind. Zo was de vriendengroep van Scott voor het grootste deel van de tijd nog steeds niet grappig en lijkt vooral Michael Peña een veel te hoge pet van zichzelf op te hebben. Zo grappig vond ik hem meestal niet. Ook krijgt Walton Goggins een nominatie voor meest vergeetbare bad guy van het jaar. Waar hij bij Tomb Raider al geen hoge ogen gooide, deed hij dat hier nameijk evenmin. Hoewel Thanos een grote verbetering is, laat het personage van Goggins zien dat de meeste slechteriken in het MCU, nog steeds veel te ondermaats zijn. Het personage van Hannah John-Kamen vond ik een stuk interessanter, maar het was al heel snel duidelijk dat zij puur uit wanhoop handelde en meer als personage in zijn totaal een interessante aanvulling was.

Hoogtepunten zijn het hele krimp en vergroot gebeuren waar erg creatief mee omgesprongen wordt, en daarnaast de momenten in het Quantum Realm waar het dragen van een 3d-bril zowaar zelfs voor een kleine toevoeging zorgde. Ook de verhaallijn die hiermee samenging vond ik een stuk sterker dan de origin story uit het origineel. In zijn totaal bekeken vind ik dit vervolg dus ook nog net een stuk beter dan het origineel al blijft mijn voorkeur in het algemeen altijd uitgaan naar R-rated superheldenfilms met een wat rauwer verhaal. Voor alle fans van het MCU zal dit er niet toe doen, die weten inmiddels namelijk wel ongeveer wat ze van Marvel kunnen verwachten. Voor hen zal dit vervolg dan ook weer een dikke voltreffer zijn.

avatar van schumacher
Ik vond hem minder goed dan de 1ste.
De grappen waren veel minder, zelfs slecht.
Het 1ste deel vd film was geene vetten, het 2de deel maakte wel heel wat goed maar het goede gevoel die ik bij de 1ste film wel had had ik nu niet.
Voor mij hoeft een 3de niet.
Wel goed genoeg om eens gezien te hebben maar ik zal die geen 2de keer bekijken, de 1ste Ant-Man wel.

avatar van Pazmaster
Leuke cast en het ziet er allemaal prima uit. Helaas is het allemaal erg kinderachtig, een beetje op Disney niveau. Ik hou daar niet zo van. Te braaf, de verplichte flauwe humor en natuurlijk de voorspelbaarheid, het is not my cup of tea!

Volgens mij dekt de titel The Wasp and Ant-Man beter de lading.

avatar van broncode
Het beste wat marvel te bieden heeft. Uitgebalanceerd script, perfecte cgi en uitgekiende grappen. Perfect vervolg op het toch al super leuke eerste deel.