The Man Who Killed Don Quixote (2018)

Spanje / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Portugal / België
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Terry Gilliam
met Adam Driver, Jonathan Pryce en Joana Ribeiro

Ooit was Toby een jonge filmstudent vol idealen. Toen besloot hij om een film te maken gebaseerd op het verhaal van Don Quichot in een pittoresk Spaans dorpje. Die dagen zijn echter voorbij en nu is Toby een arrogante regisseur die baadt in geld en roem. Wanneer hij in Spanje is voor de opnames van een reclamespot, komt een mysterieuze zigeuner hem opzoeken met een oude kopie van zijn studentenfilm. Toby besluit op zoek te gaan naar het kleine dorpje waar hij zijn eerste werk ooit heeft opgenomen. Hij ontdekt dat zijn film vreselijke gevolgen heeft gehad voor het rustige plaatsje.

• vanaf 29 januari 2019 te koop op dvd en blu-ray

avatar van Drulko Vlaschjan
Aan de hand van de trailer had ik niet verwacht dat deze film in mijn straatje zou passen, maar ik las hierboven enkele berichten van lieden met wie ik het over het algemeen wel ongeveer eens ben, dus ik ging toch. Nou. Het was mij wat. Een lange zit vooral. Het is in feite een avonturenfilm met een literair-historische basis vol absurde humor en surrealisme. Nu hou ik niet echt van avonturenfilms (ik lig liever een dag met koorts in bed dan dat ik de LOTR-trilogie moet binge-watchen), maar had het vermoeden dat dit wel eens een uitzondering kon zijn.

Helaas. Het is een lange queeste (met een onduidelijk/abstract doel, maar dat vond ik niet zo'n probleem), de humor was voorspelbaar en niet grappig, het absurdisme was mij niet absurd genoeg, de overdadige slapstick werd opgediend zonder de noodzakelijke over-de-top-knipoog, de personages vond ik totaal onsympahtiek (zodat het mij geen bal kon schelen of ze zouden vinden wat ze zochten) en dan voelt 132 minuten als een eeuwigheid. Vervelendste film die ik dit jaar zag op Call Me By Your Name na.

avatar van Bélon
Sloot mooi aan op een andere film maar als er geen regenbui over was getrokken was ik weggelopen.

Het absolute dieptepunt was om bij een zowat 30 jarig lopend projekt een Trump vergelijking het script in te jassen: wat een middelmatige triestigheid.

Het leukste werd eigenlijk nog tot het laatste bewaard: het CGI gevecht met de reuzen zag er best goed uit.

Basto schreef:

Prima programmering? We hadden het over ‘avontuurlijk’. 70% zijn vervolgfilms, 95% als je naar het aantal screenings kijkt. Noem mij maar elitair, maar dat vind ik echt bagger slecht en ronduit armoedig, maar het onderbouwd wel mijn eerdere stelling dat het volk daar graag ziet, wat men al kent.

(En over Escobar zijn op Netflix net 3 series geweest (72 afleveringen meen ik), die film voegt daar helemaal niks meer aan toe en teert ook enkel op het succes daarvan. Dus ook een ‘bekende’ keuze.)

Maar terugkomend op deze film, die heeft in zichzelf meer avontuur, durf en fantasie dan die hele programmering van Pathe bij elkaar. Gaat dat zien!

Een zeer intelligent iemand, die voor zijn eveneens zeer intelligente en zeer onderbouwde stelling voor 't gemak maar even vergeet dat jongeren verreweg het meest frequent de bioscoop bezoeken en vooraf echt niet eerst alle oude Marvel films gaan zitten bekijken, maar gewoon lekker instappen bij infinity war.

Buiten dat is een paar keer per jaar een film in een bepaald genre bezoeken praktisch gezien natuurlijk niet heel vaak. Of dat nu een Tarantino (dat vind ik dan weer blegh) , Marvel, Bond, Statham, horror, thriller, of wat je verder maar leuk vindt is.

Op zich snap ik best waar je op doelt, hoor: er zijn inderdaad films die in de bioscoop niet de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen. Zo zaten wij een tijd geleden bij hidden figures in de kleinste zaal van de bioscoop, die voor de helft gevuld was met -gemiddeld gezien- veel ouder publiek. En dat terwijl deze film destijds net uit was. Ergens is dat zonde. Maar het is zoals het is, en om vervolgens zo zuur over het filmaanbod te zijn... dan heb je allicht teveel films gezien in korte tijd en kun je misschien beter een time out nemen vwb de filmhobby.

avatar van iPim
De documentaire Lost In La Mancha maakt deze film nog interessanter, aangezien je Terry Gilliam ook kan zien als Don Quixote.

avatar van wibro
Moeilijk te beoordelen film. Het ziet er allemaal mooi uit met name vooral de Spaanse oude dorpjes en landschappen én natuurlijk niet te vergeten de Spaanse schoonheid Angelina. Ik ga er vanuit dat de film ook in in Spanje is opgenomen. Maar dan het verhaal. Ik moest nog al eens denken aan de film Monty Python and the Holy Grail. Ook daar was het surrealisme ten top. Heb ik niets op tegen overigens maar het moet ook weer niet te rommelig worden. Het ging bij deze film wel behoorlijk van de hak op de tak. Te veel vind ik zelf. Film kende wel enkele zeer mooie scènes waarbij ik nog steeds de mooiste vind die in het begin waar Don Quichotte de strijd aanging met de windmolen. Hoe dat afliep dat ga ik niet verklappen want dan is de lol voor diegenen die deze film nog willen gaan zien er af.