The Man Who Killed Don Quixote (2018)

Spanje / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Portugal / België
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Terry Gilliam
met Adam Driver, Jonathan Pryce en Joana Ribeiro

Ooit was Toby een jonge filmstudent vol idealen. Toen besloot hij om een film te maken gebaseerd op het verhaal van Don Quichot in een pittoresk Spaans dorpje. Die dagen zijn echter voorbij en nu is Toby een arrogante regisseur die baadt in geld en roem. Wanneer hij in Spanje is voor de opnames van een reclamespot, komt een mysterieuze zigeuner hem opzoeken met een oude kopie van zijn studentenfilm. Toby besluit op zoek te gaan naar het kleine dorpje waar hij zijn eerste werk ooit heeft opgenomen. Hij ontdekt dat zijn film vreselijke gevolgen heeft gehad voor het rustige plaatsje.

avatar van Drulko Vlaschjan
Aan de hand van de trailer had ik niet verwacht dat deze film in mijn straatje zou passen, maar ik las hierboven enkele berichten van lieden met wie ik het over het algemeen wel ongeveer eens ben, dus ik ging toch. Nou. Het was mij wat. Een lange zit vooral. Het is in feite een avonturenfilm met een literair-historische basis vol absurde humor en surrealisme. Nu hou ik niet echt van avonturenfilms (ik lig liever een dag met koorts in bed dan dat ik de LOTR-trilogie moet binge-watchen), maar had het vermoeden dat dit wel eens een uitzondering kon zijn.

Helaas. Het is een lange queeste (met een onduidelijk/abstract doel, maar dat vond ik niet zo'n probleem), de humor was voorspelbaar en niet grappig, het absurdisme was mij niet absurd genoeg, de overdadige slapstick werd opgediend zonder de noodzakelijke over-de-top-knipoog, de personages vond ik totaal onsympahtiek (zodat het mij geen bal kon schelen of ze zouden vinden wat ze zochten) en dan voelt 132 minuten als een eeuwigheid. Vervelendste film die ik dit jaar zag op Call Me By Your Name na.

Bélon
Sloot mooi aan op een andere film maar als er geen regenbui over was getrokken was ik weggelopen.

Het absolute dieptepunt was om bij een zowat 30 jarig lopend projekt een Trump vergelijking het script in te jassen: wat een middelmatige triestigheid.

Het leukste werd eigenlijk nog tot het laatste bewaard: het CGI gevecht met de reuzen zag er best goed uit.

Basto schreef:

Prima programmering? We hadden het over ‘avontuurlijk’. 70% zijn vervolgfilms, 95% als je naar het aantal screenings kijkt. Noem mij maar elitair, maar dat vind ik echt bagger slecht en ronduit armoedig, maar het onderbouwd wel mijn eerdere stelling dat het volk daar graag ziet, wat men al kent.

(En over Escobar zijn op Netflix net 3 series geweest (72 afleveringen meen ik), die film voegt daar helemaal niks meer aan toe en teert ook enkel op het succes daarvan. Dus ook een ‘bekende’ keuze.)

Maar terugkomend op deze film, die heeft in zichzelf meer avontuur, durf en fantasie dan die hele programmering van Pathe bij elkaar. Gaat dat zien!

Een zeer intelligent iemand, die voor zijn eveneens zeer intelligente en zeer onderbouwde stelling voor 't gemak maar even vergeet dat jongeren verreweg het meest frequent de bioscoop bezoeken en vooraf echt niet eerst alle oude Marvel films gaan zitten bekijken, maar gewoon lekker instappen bij infinity war.

Buiten dat is een paar keer per jaar een film in een bepaald genre bezoeken praktisch gezien natuurlijk niet heel vaak. Of dat nu een Tarantino (dat vind ik dan weer blegh) , Marvel, Bond, Statham, horror, thriller, of wat je verder maar leuk vindt is.

Op zich snap ik best waar je op doelt, hoor: er zijn inderdaad films die in de bioscoop niet de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen. Zo zaten wij een tijd geleden bij hidden figures in de kleinste zaal van de bioscoop, die voor de helft gevuld was met -gemiddeld gezien- veel ouder publiek. En dat terwijl deze film destijds net uit was. Ergens is dat zonde. Maar het is zoals het is, en om vervolgens zo zuur over het filmaanbod te zijn... dan heb je allicht teveel films gezien in korte tijd en kun je misschien beter een time out nemen vwb de filmhobby.

avatar van iPim
De documentaire Lost In La Mancha maakt deze film nog interessanter, aangezien je Terry Gilliam ook kan zien als Don Quixote.

avatar van wibro
Moeilijk te beoordelen film. Het ziet er allemaal mooi uit met name vooral de Spaanse oude dorpjes en landschappen én natuurlijk niet te vergeten de Spaanse schoonheid Angelina. Ik ga er vanuit dat de film ook in in Spanje is opgenomen. Maar dan het verhaal. Ik moest nog al eens denken aan de film Monty Python and the Holy Grail. Ook daar was het surrealisme ten top. Heb ik niets op tegen overigens maar het moet ook weer niet te rommelig worden. Het ging bij deze film wel behoorlijk van de hak op de tak. Te veel vind ik zelf. Film kende wel enkele zeer mooie scènes waarbij ik nog steeds de mooiste vind die in het begin waar Don Quichotte de strijd aanging met de windmolen. Hoe dat afliep dat ga ik niet verklappen want dan is de lol voor diegenen die deze film nog willen gaan zien er af.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Komisch collectief.

Na maar liefst 8 pogingen sinds 1989 maakte Terry Gilliam eindelijk zijn inmiddels beruchte film over Don Quixote af. Het mocht even duren dus. Zonder Robert Duvall, Johnny Depp en John Hurt en helaas zonder Michael Palin, die andere ex-Python. De bewierookte regisseur van Monty Python and the Holy Grail en Monty Python's The Meaning of Life begon al met zijn plannen enkele jaren nadat de groep de allerlaatste film had afgeleverd. Een link naar het meest grappige Engelse collectief is daarom snel gelegd.

Zo gaat dat wel vaker bij de films van Gilliam, die eveneens verantwoordelijk is voor klassiekers als Brazil, 12 Monkeys en Fear and Loathing in Las Vegas. Maar ook hier loopt die vergelijking met zijn oudere Python-werk spaak, ondanks de aanwezigheid van ridders, humor en surrealisme. De clou ontbreekt hier eveneens, of ligt er misschien wel erg dik bovenop. Het is in ieder geval duidelijk dat de regisseur niet gecharmeerd is van Trump, het hedendaagse egoïsme en de vreemdelingenhaat et cetera.

Maar wat zo ontzettend jammer is, is dat de film eigenlijk nergens risico's neemt. Het blijft allemaal ontzettend braaf. Ondanks dat er soms geen touw aan vast te knopen is. Er valt amper iets te lachen en tegen het einde lijkt de regisseur zelfs allerlei steekjes te laten vallen, hetgeen een rommelig geheel oplevert. Waar vlees nog vis in de jaren zeventig en tachtig nog wel wist te werken, mits die andere komische crew ook aanwezig was, is het hier vooral de geest ontwaren van iets wat had kúnnen zijn.

**½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

Zeker niet perfect en eigen een dik half uur te lang, maar er valt genoeg te genieten. Zeker in het toch ietwat chaotische einde weet de film uiteindelijk wel te ontroeren. Al blijft Lost in La Mancha uiteraard altijd verlangen naar de film die Gilliam op de toppen van zijn kunnen had kunnen maken.

avatar van Henry Spencer
Geen hoogvlieger van Gilliam. Merkwaardig omdat hij zo lang geprobeerd heeft om dit toch gemaakt te krijgen en dan is het eigenlijk maar middelmatig voor zijn doen. Misschien net het gevolg van te lang ermee bezig te zijn geweest? Misschien is de ziel geleidelijk aan uit het idee gegaan. Adam Driver en Jonathan Pryce doen het nochtans niet slecht.
Zoals hierboven al eens gesuggereerd gaat het misschien eigenlijk over Gilliam zelf, hoe hij zelf geworsteld heeft met verfilmen en het zelf veranderen in Don Quichote. En misschien is hij dan wel The Man who killed Don Quichote door zijn krampachtige pogingen Don Quichote te 'vangen' in het keurslijf van een speelfilm... Zou een interessant gegeven kunnen zijn, maar of het klopt...?

Dit is totaal mijn ding niet. Ondanks de cast vind ik deze film ronduit slecht.
De humor hierin ontgaat mij volledig.
Voor mij puur tijdverlies.

Tragisch.

Niet zozeer het feit dat Gilliam zo lang nodig heeft gehad om de film uiteindelijk finaal af te krijgen, wel de buzzloze release van The Man Who Killed Don Quixote, kwam er deze week pas achter dat hij zowaar ook te bekijken was. Da's in deze tijd toch een hele prestatie, een film met zo'n geschiedenis zo mager lanceren.

Of de film zelf het waard was? Twijfelachtig. Vond de aanloop echt véél te lang. Het duurde pas tot ze bij de eindlocatie (het kasteel) aankwamen alvorens ik het een beetje interessant begon te vinden. Daarvoor is het veel te minnetjes. Deels omdat Driver iets té gretig de rol van irritante Amerikaan speelt, deels omdat het fantasierijke van Gilliam niet zo geweldig goed naar voren komt. Het is allemaal wat makjes.

Wanneer er om het einde dan een versnelling hoger geschakeld wordt is het beter te verteren, maar dan zit er toch al goed 90 minuten film op en heeft Gilliam even nodig om het vertrouwen terug te winnen. Uteindelijk heb je dan 20 leuke minuutjes, toch wat te weinig voor een film die vlot over de twee uur gaat.

Het blijft een regisseur die wel intrigeert, maar toch zelden echt een goeie film weet te maken. Dit is ook maar half geslaagd. Je mag toch meer verwachten van een film waar 30 jaar aan gewerkt is.

avatar van nathaniel177
Niet echt wat nee.
De eerste helft van de film is prima te doen. Beetje vreemd/mysterieus sfeertje en houdt je aandacht vast, Absurd komisch soms. Het eerste stuk van de reis was ook nog wel aardig. Het leukste was wel de oude man die denkt dat hij Don Quixote is. Na een tijdje was ik hier wel klaar mee en begon het te vervelen. Ik wist ook niet waar het verhaal nu heen wou gaan. En vervolgens het einde in het kasteel vond ik al helemaal niks. Een paar vreemde scènes en alleemaal vreemde kostuums. Rare climax ook.
Nee dit vond ik niks.