All the Money in the World (2017)

Verenigde Staten / Italië
Thriller / Biografie

geregisseerd door Ridley Scott
met Michelle Williams, Christopher Plummer en Mark Wahlberg

Het waargebeurde verhaal van de ontvoering van de rebelse tiener John Paul Getty lll. In 1973 wordt John Paul Getty lll, de kleinzoon van de miljardair en oliemagnaat John Paul Getty, in Rome ontvoerd. De rijke oliemagnaat weigert vervolgens de grote som losgeld die de kidnappers eisen te betalen, waardoor de moeder van de tiener er alles aan moet doen om het geld op tijd bij elkaar te krijgen.

avatar van Volvolvo
Prima film. Jaren 70 sfeer goed neergezet.
Ik hou ervan!

avatar van kissyfur
Hoe je met al het geld van de wereld toch een middelmatige film aflevert. Tuurlijk: mooi geschoten, veel aandacht voor detail, best behoorlijk acteerwerk (niet: geweldig, en zeker Wahlberg niet)... maar toch best saai want het plot is rechttoe rechtaan. Ik werd niet verrast, niet aan het denken gezet behalve dan dat opzichte moralisme over vrekkigheid...
Maar ik vind Ridley Scott wel vaker overschat, dus ja. Laten we het erop houden dat de fans het beter kunnen waarderen dan ik.

avatar van wendyvortex
Een leraar op de MAVO had me dit verhaal ooit al eens verteld. Alleen vertelde die dat Getty niet meer wilde betalen nadat ze het oor van zijn kleinzoon eraf hadden gesneden. We lezen het straks nog wel even na, de film is inspired by dus die kan daarin ook afwijken.
Goed gemaakt verder, maar wel een vrij typische ontvoering, echt heel erg veel nieuws zit er niet in. Je hoeft je er zeker niet bij te vervelen, maar sommige lijnen hadden beter uitgewerkt mogen worden en echt nagelbijten wordt het ook niet.

avatar van El ralpho
“Formula for Success- Rise Early, Work Hard, Strike Oil”
― J. Paul Getty

Het zou mij weinig verbazen wanneer John Paul Getty met regelmaat als inspiratiebron heeft gediend voor het personage van Dagobert Duck. Bijna te bizar om waar te zijn maar toch blijkt dit verhaal daadwerkelijk gebeurd te zijn. All the Money in the World is een sfeervol drama en biografie tegelijkertijd, waarbij ik graag nog veel meer van Christopher Plummer had willen zien; want wat een rol zet deze man hier neer. Ik denk dat hij het hoe dan ook beter heeft gedaan dan Spacey ooit heeft kunnen doen omdat zijn gelijkenis met de echte John Paul Getty ook nog eens heel treffend is. De ontvoering waar de prent hoofdzakelijk om draait, vond ik minder interessant dan de levensstijl van de destijds rijkste man ter wereld. Dit komt omdat de spanningsboog hier over het algemeen een stuk hoger had mogen liggen. Ook de grote rol van Mark Wahlberg had hier invloed op omdat ik hem wat kleurloos vond spelen. Een beetje op de automatische piloot.

Persoonlijk had ik het interessanter gevonden als de ontvoering meer op de achtergrond had gelegen en de film meer had geleund op het verleden van John Paul Getty, zeker omdat ik dan nog meer van het acteerwerk van Plummer had kunnen genieten. Zijn rol is namelijk nu al met gemak het hoogtepunt van de film, en hierdoor het bekijken meer dan waard.

Matige film. Oppervlakkig geacteerd. In slaap gevallen.

avatar van jipt
Prima film. Solide geregiseerd en een mooie productiewaarde. 3,5*

avatar van Elchapo
Een film die dik 2 uur Lang traag blijft voortkabbelen en toch boeiend blijft.Het script is niet bijster origineel maar het is wel echt gebeurd.....3 stars.

avatar van AC1
AC1
Geef Ridley Scott een goed script (wat hij zelden krijgt) en hij maakt een puike film. Sterker nog, het is zijn beste film in jaren. Het werd tijd! 7/10