The House That Jack Built (2018)

Denemarken / Frankrijk / Duitsland / Zweden
Drama / Thriller

geregisseerd door Lars von Trier
met Matt Dillon, Bruno Ganz en Ed Speleers

Verenigde Staten, de jaren 70. De film volgt de uiterst intelligente Jack over een periode van 12 jaar en volgt de moorden die de ontwikkeling van Jack als een seriemoordenaar definiëren. Jack ziet elke moord als een kunstwerk op zich. Als de onvermijdelijke politie steeds dichterbij komt, neemt hij meer en meer risico in een poging zijn ultieme kunstwerk te creëren. Tegelijkertijd beleven we Jack zijn persoonlijke toestand, problemen en gedachten middels een terugkerend gesprek met de onbekende Verge.

avatar van de grunt
Basto schreef:
Heb erg gelachen.

Dat was niet de eerste emotie die in mij opkwam Basto

avatar van Basto
de grunt schreef:

Dat was niet de eerste emotie die in mij opkwam Basto

Ik vond het nochthans erg geestig. Zie het toch vooral als een zwarte komedie. Ook het psycho- en filosofisch ‘geleuter’ kon ik niet erg serieus nemen. Ook de plottwist dat hij zijn bekentenissen op zijn afdaling naar de hel deed, vond ik leuk.

avatar van umbra
Oooh wat een meesterwerk weer van Lars von Trier. Wat heb ik hier weer volop van genoten, pure kunst zijn zijn films elke keer opnieuw. Van begin tot eind aan je tv gekluisterd voor 2u en half en de film blijft dan nog wat lekker nazinderen. Hij weet altijd vele emoties en gevoelens op te wekken en hij slaagt hier weer met verve in. En Matt Dillon (Jack) vertolkt zijn rol trouwens magnifiek. Superlatieven kom ik tekort voor deze nu al waarschijnlijk beste film van 2019 (voor mij allesinds)...de volle 10/10

Geniale film met zwarte humor. Waanzinnig goed neergezet door Matt Dillon. Dit is wat de film uiteindelijk maakt. De diepzinnigheden zijn ook erg leuk bedacht steeds. Al gaat dat soms iets te ver en draaft het door. Echt genoten en daarom een hoge score van 4.5

avatar van umbra

Jaloers journalistje medunkt, denk dat de meesten die von Triers werk voorheen konden appreciëren, dit ook met deze film doen.

avatar van de grunt
Kutkrant! zouden ze in Groesbeek zeggen.

avatar van aSMoDeuS
Macmanus schreef:
Als filmliefhebber kan je haast geen zwak hebben voor de man.

MOET je wel een zwak hebben, bedoel je?

avatar van Macmanus
Ja het is nu wat onlogisch. Wel een zwak inderdaad. Hopelijk word het in het gehele stukje wel beetje duidelijk wat ik bedoel.

Confusie
Wederom een intrigerende Von Trier. Speelduur wel wat aan de riante kant en ik zou dan ook eerder adviseren hem rustig thuis op je lekkere 55+ TV te kijken dan in een krakkemikkig theaterzaaltje waar de gniffelende medemens gewoon weer ongegeneerd van zich laat horen, ook op momenten waar dit zelfs in het geheel nog niet enigszins te plaatsen valt. Maar laat ik voorop stellen dat met name de slotconclusie dit voor mij wel naar een hoger plan wist te trekken uiteindelijk waardoor een twijfelachtige driepunter zowaar toch nog een volmondige vier sterren is geworden.

Confusie schreef:

Ik was ook af en toe aan het gniffelen. Soms uit ongemak, soms omdat het zo grof was dat ik het als zwarte humor opvatte. Je moet wel toegeven dat sommige moorden zo kneuterig worden gebracht, dat een lach al snel ontlokt wordt.

Confusie
Ah, was jij dat.

avatar van Basto
Confusie schreef:
Ah, was jij dat.

Ik kan het ook geweest zijn. Waren weinig momenten waar ik niet om kon lachen. Al deed ik het meestal binnensmonds. Vraag me zelf juist af hoe je dit niet als zwarte komedie kan zien. De toon werd in het eerste incident toch wel duidelijk gezet.

Film doet me op dat vlak sterk aan C’est arrive pres de chez vous denken.

avatar van mrklm
Film doet me op dat vlak sterk aan C’est arrive pres de chez vous denken.
Nou je het zegt, dat is een heel aardige vergelijking. Dillon zou geweldig zijn in een Amerikaanse remake van die film!

Net als Free Solo (2018) - MovieMeter.nl gaat de film over een wat autistische of asociale man (Alex in Free Solo: "gezelligheid heeft nog nooit tot iets goeds geleid") met dwangneurose die op zoek is naar grootsheid er niet voor terugdeinst een steile wand zonder touw te beklimmen maar het is toch een heel ander soort film…

Ik begrijp waarom sommige critici en andere mensen de film walgelijk vinden. Het eerste wat opvalt is dat de film nogal geladen is met zwarte humor en lachen om de dood en andere narigheid kun je als onsmakelijk ervaren. Ook komen er nogal wat clichés over seriemoordenaars voorbij en lijkt moord, inclusief zelfs de nazigenocide, te worden verheerlijkt als kunst. Althans, de hoofdpersoon Jack vindt dat kunst maar voor degenen die bang zijn dat de film immoreel is: het loopt slecht met Jack af.

De film lijkt naar mijn idee twee dingen te willen zeggen. De eerste is een kritiek op onze individualistische maatschappij waarin niemand nog elkaar helpt waardoor seriemoordenaars kunnen toeslaan: het liberalisme heeft z’n eigen monster van Frankenstein geschapen. De tweede is een discussie over kunst als iets heiligs, iets dat groter is dan het leven, dat bovenmenselijk wil zijn maar dat daardoor ook het risico loopt onmenselijk (ondermenselijk) te zijn, een beetje zoals Aristoteles zegt “wie buiten een gemeenschap kan leven moet een god of een beest zijn”. Meer specifiek bediscussieert Jack met Verge (dat is duidelijk Vergilius die de antieke tekst Aeneis schreef en net als Jack laat Dante in De Goddelijke Komedie zich door Vergilius door de hel vergezellen) of kunst moet worden gezocht in het leven, de liefde en het goede of in de dood, de ontbinding en het verval. Een beetje Nietzscheaans wordt de vraag opgeworpen of de kunstenaar niet voorbij goed en kwaad moet scheppen en of de bloeddorstige tijger niet net zo volmaakt is als het onschuldige lam.

Hoe dan ook, de film kan walgelijk zijn voor overgevoelige naturen maar hij weet de volle 155 minuten te boeien doordat de actie in de film aldoor vermakelijk en spannend is en het verhaal origineel en kunstzinnig wordt verteld en gebracht met een (licht) experimentele, radicale, bizarre en intellectuele toon die typisch Von Trier is en die de film optilt tot kunst. Net als Jack heeft Von Trier ongetwijfeld een iconisch meesterwerk willen maken en ik vind dat hij daarin een heel eind is geslaagd.

Ik lees in menig recensie – en dan met name de negatieve – dat de film sadistisch zou zijn maar dat is naar mijn mening een verkeerd begrip van de film. Voor een sadist – men leze het werk van Marquis de Sade – is het de kunst om de ander maximaal te pijnigen zonder dat die ander dood gaat of bewusteloos raakt want zodra het slachtoffer de pijn niet meer voelt is de lol er voor de sadist af. En het sadisme is een vurige passie. In deze film gaat het Jack niet om die kunst of passie: het gaat hem niet om het lijden van de ander maar veel meer simpelweg om de drang de ander te doden (om vervolgens kunst te maken van de lijken). Jack verdooft z’n slachtoffers weliswaar niet vantevoren en soms speelt hij ook wel met zijn prooi zoals een kat met een muis speelt: hij lijkt helemaal geen emoties te hebben en dus ook onverschillig te staan tegenover het lijden van zijn slachtoffers. In het verlengde hiervan waren ook de nazi’s geen sadisten maar slechts koelbloedige moordenaars die op emotieloze en zo efficiënte mogelijke dus industrieel-machinale wijze zo veel mogelijk mensen ruimden in hun etnische zuivering zoals wij de kippen ruimen als er fipronil of een virus wordt ontdekt. En uiteindelijk offert ook Jack zichzelf op voor zijn kunst: gelijk de nazi’s wordt een mensenleven geen waarde toegekend omdat het doel (zuivering of kunst) een veel hogere waarde zou hebben. Dat maakt de term Holocaust – de brandoffer aan God – ook toepasselijk. Ik geloof dat de film zeker ook over opoffering in deze zin gaat.

Een sadist geniet doorgaans van zijn eigen immoraliteit en kwaadaardigheid; Jack en de nazi’s verwerpen juist de moraal. Het is misschien de vraag wie we het meest verontrustend vinden – de immorele sadist of de amorele moordenaar – maar Von Trier lijkt de tweede superieur en in ieder geval interessanter te achten aan de eerste, niet alleen vanwege zijn in Cannes uitgesproken begrip voor Hitler maar ook omdat in de film Jack niet een van de laagste regionen van de hel krijgt toegewezen.

avatar van McSavah
Heh jammer wilde een Free Solo pun maken maar die film is hier al gevallen.

McSavah schreef:
Heh jammer wilde een Free Solo pun maken maar die film is hier al gevallen.

Haha, had jij bij deze film ook even iets van 'hè, zit ik zou weer naar Free Solo te kijken?' en dat je instructies wilde geven van 'nu moet je je voeten wisselen en nu moet de karatetrap komen want de sprong wil je niet wagen zonder touw'? Sowieso was het voor Alex een koud kunstje geweest om dat stukje naar de hemel te klauteren...

De filosoof schreef:

Heb Free Solo nog niet gezien en wist daarom ook niet van de gelijkenissen tussen de hoofdpersonen, maar alleen dat klauterwerk leek me al een leuke parallel tussen deze twee films die gelijktijdig in de bioscoop draaien.

avatar van McSavah
Wel jammer dat Trier zijn eigen kunstwerken in de film heeft gewindowboxed.

Ik heb het een uur volgehouden toen zag ik dat het nog 90 minuten ging duren, laat maar zitten.

martijnk schreef:

Als je hem had afgemaakt zou je van je 2/5 een 4/5 maken

avatar van Mr_Mephisto
Gestoorde, maar mooi in beeld gebrachte film die de psyche van de seriemoordenaar verkent. Vooral de scènes over Jacks OCD brengen de mentale spanning van het hoofdpersonage over bij de kijker, en contrasteren treffend met zijn gruwelijke gedrag. De filosofische intermezzo's vormen aanvankelijk een boeiende aanvulling op het hoofdverhaal, maar zorgen door iets te veel freewheelen voor een stijlbreuk die het tempo eruit haalt. De speelduur is dan ook het grootste probleem: al te vaak kijk je uit naar het einde, een beetje zoals Jacks weerloze slachtoffers. Het magistrale en infernale einde laat het vuur echter nog een laatste keer opflakkeren.

Ik heb bij menig Von Trier het idee dat hij stilletjes achter zn bureau recensies zit te lezen van mensen die betekenis aan zn werk geven en hij er dan knalhard om zit te lachen.
Dit is er ook zo eentje.
Met name het laatste kwartier (en de ellende duurde al zo lang) is er echt teveel aan.

Meest psycho film die ik ooit gezien heb.

avatar van handsome_devil
Had zin om 'm nog een keer te kijken, maar nu thuis. In de versie die ik had gepindakaasd was echter wel wat geknipt. Bij het derde 'incident' zijn de moorden op de kinderen wat minder expliciet gemaakt, en ook het moment dat die moeder een van de kinderen voert was in mijn gepindakaasde versie korter en minder expliciet dan in de bioscoop.

Zo waren er nog wat gruwelijke momenten die wat minder gruwelijk waren gemaakt, maar als je de film al hebt gezien kun je vast wel raden welke dat zijn.

Wel jammer, maar heb er wel weer van genoten. Waar ik me in de bioscoop af en toe nog ergerde aan de conversaties tussen Jack en Verge, had ik dat deze keer helemaal niet. Ga dan ook van 4* naar 4,5*. Toch wil ik iedereen aanraden om 'm gewoon in de bioscoop te gaan zien (of op z'n minst de uncut versie, maar die kon ik zo 1-2-3 niet vinden online) want ik vond juist de afwisseling tussen het weerzinwekkende en het potsierlijke het sterkste punt van de film.

avatar van Mr_Mephisto
kos schreef:
Dat zou pas gestoord zijn!

avatar van Beun de Haas BV
Lastig te omschrijven film, wat vaker met Lars von Trier is. Voor de een waarschijnlijk pretentieus en/of langdradig, maar ik kan de eigenzinnige insteek van seriemoordenaar Jack zijn psyche in ieder geval wel waarderen. Uiteindelijk houd ik het maar op een inktzwarte komedie die de grenzen van wreedheid opzoekt, maar met de nodige lagen stof tot nadenken geeft. Typische hate it or love it film.

avatar van Wickerman
Basto schreef:

Op de een of andere manier had ik al vrij snel door dat Verge 'the boatman' was die de doden begeleidde naar de onderwereld', maar dat deed niets af aan de ervaring die deze film was. De afwisseling tussen de incidenten, het gesprek en de beeldflarden maakte het een interessante zit, hoewel ietwat lang. Een kijkje in de ziel van deze verknipte moordenaar, met een erg goede cast.

Wickerman schreef:

Ik heb er al een tussenzin aan gewijd in mijn recensie maar Verge staat onmiskenbaar voor de Romeinse dichter Vergilius uit de eerste eeuw voor Christus. Op een gegeven moment wordt namelijk opgemerkt dat deze Verge de auteur is van het werk Aeneis. Nu gaat het Von Trier denk ik niet zozeer om die heldenepos, welk klassiek werk de Romeinse tegenhanger vormt van de Illiad en Odyssee van Homerus, maar meer om Dante's De Goddelijke Komedie uit de 14de eeuw waarin een beroemde reis c.q. afdaling in de hel plaatsvindt waarbij Dante zich laat vergezellen door zijn favoriete dichter Vergilius.

Misschien zoek ik er te veel achter maar de vraag is dan niet zozeer wat Von Trier met Vergilius heeft, anders dan als een figuur in de film die intellectueel tegenspel kan bieden en een beetje de conformistische opvatting van moraal en kunst representeert, maar wat hij met Dante heeft. Een paar overeenkomsten liggen denk ik voor het oprapen: Dante werd verbannen uit zijn geboortestad Florence (zoals Von Trier verbannen werd uit Cannes) en Dante plaatste de toenmalige pausen in de hel (en Von Trier laat Vergilius opmerken dat Jack niet eens tot de laagste regionen van de hel is veroordeeld dus dat er anderen - wellicht de huidige hypocriete 'pausen' zoals de moralisten c.q. 'deugmensen' die hem hebben verbannen - tot die laagste regionen van de hel zullen worden veroordeeld).

Een opvallend kenmerk van De Goddelijke Komedie is overigens dat Dante zowel de auteur als de hoofdpersoon is: hij beschrijft dus zijn eigen - uiteraard fictieve en ook uitdrukkelijk allegorische - reis door de hel (en hemel). Zo ook lijkt Jack naar Von Trier zelf te verwijzen en is de film uiteraard een allegorie over moraal en kunst.