Labyrinth (1986)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Familie / Fantasy

geregisseerd door Jim Henson
met Jennifer Connelly, David Bowie en de stem van Brian Henson

Het tienermeisje Sarah zit te balen. Haar ouders zijn het huis uit en zij moet op haar babybroertje Toby passen. Ze wenst dat de Goblins hem komen stelen. Dom natuurlijk, want haar wens wordt verhoord. De Goblinkoning ontvoert hem en houdt hem gevangen in een kasteel in het midden van een groot mythisch labyrint. Sarah moet haar broertje terughalen en tussendoor allerlei grote en kleine puzzels oplossen.

avatar van Thomas83
Een goede kinderfilm is ook voor volwassenen nog wel leuk om te zien, ook als je hem voor het eerst ziet. Deze is echt leuk doordat de creativiteit en het vakmanschap er zo vanaf spatten. Prachtig ontworpen en gerealiseerde poppen en sets. Het veegt de vloer aan met moderne computereffecten. Slechts in de scène met de dansende wezens met de losse hoofden zakken de effecten door het ijs. Zonder Bowies bijdrage zou ik het ook best een tijdloze film willen noemen. Vooral met dat kapsel ziet hij er nogal 80's uit, en aan zijn bijdrages aan de soundtrack (die paar videoclips tussendoor vertragen de boel vooral) hoor je ook wel af in welk decennium de film gemaakt is.

Hij speelt zijn rol best plezierig maar is toch wel het zwakste punt van de film. En oh god, die duidelijk zichtbare bobbel in zijn broek. Een nog erg jonge Jennifer Connelly doet het enorm leuk in de hoofdrol. Echt een leuk personage. Een beetje de klagerige puber, maar ze speelt het met karakter. En beeldschoon ook echt. Het einde is verrassend ontroerend nog en prettig ook dat de film nooit te kinderachtig wordt. Het is zelfs een lichtelijk psychedelische film te noemen, met de Escher-finale als hoogtepunt. Een hele dikke 3.5*.

voor mij een film om van te houden, ik ga dan ook niet teveel berichten hierboven lezen. Mochten er fouten in zitten, of dingen niet perfect zijn uitgewerkt, dan kan ik het deze film ruimschoots vergeven.
Bowie doet het enorm goed, als magische schurk met een charme. Visueel heel indrukwekkend, zeker om te realiseren dat alles met de hand is gemaakt, de laatste fantasy-film van die era. Hierna zou alles met de computer gegenereerd worden. En dat betekent dat er veel vakmanschap verloren is gegaan, maar in deze film mocht deze voor de laatste keer uitblinken.

avatar van Ted Kerkjes
rolandobabel schreef:
In deze film zijn ook al genoeg computertechnieken te zien, hoor.

avatar van Basto
Ted Kerkjes schreef:
In deze film zijn ook al genoeg computertechnieken te zien, hoor.

Lijkt me sterk de hele cgi kwam pas veel later op gan T2 uit 91 was een van de eerste daarmee en de grote doorbraak kwam in 93 met Jurrassic Park.

Cgi anno 1987 zag er zo uit: BBC Micro Live 1987 - CGI from the Imagina Conference - YouTube - m.youtube.com

Dus dit was ook zeker niet de laatste film met puppeteers.

avatar van Ted Kerkjes
Basto schreef:
Lijkt me sterk de hele cgi kwam pas veel later op gan
De uil in het begin is met CGI gemaakt en ook die bellen. Verreweg het meeste is dus met de poppen van Henson gedaan. Ik reageerde op het berichtje van rolandobabel, omdat hij deed alsof deze film de allerlaatste fantasyfilm zonder computereffecten was, maar dat is dus niet het geval.

avatar van baspls
Basto schreef:

Begin jaren '80 werd CGI al toegepast (wel heel weinig natuurlijk). Tron (1982) bevat de eerste grote CGI-effecten. Verder zijn er rond die tijd door ILM ook kleine experimenten uitgevoerd zoals Young Sherlock Holmes (1985). Uiteraard waren het toendertijd (net als bij Labyrinth) meestal kleine effecten op de achtergrond, wat er ook voor zorgt dat het beter overkomt dan de volledige CGI die we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen.

avatar van baspls
rolandobabel schreef:

Ben het helemaal met je eens wat vakmanschap betreft. Al was er nog wel veel handwerk tot eind jaren '80 begin jaren '90.

Uitstekende film over een meisje die een magisch doolhof moet doorkruisen om haar babybroertje te vinden. Een avontuurlijk en fantasievol verhaal à la Alice in Wonderland. Prachtige en vooral ook originele decors, kostuums en poppen (wezens). Een kleine 4.0 sterren voor deze laatste film van regisseur Jim Henson.

Na jaren de film nog eens gekeken, maar het blijft een geweldige film, echt jeugdsentiment en de muziek van David Bowie maakt het helemaal af!

avatar van IH88
“It's only forever, not long at all.”

Leuk. Labyrinth heeft een wat kinderlijke toon, maar dit is gewoon een film voor alle leeftijden. Iedereen zal hier van kunnen genieten. Aanstekelijk acteerspel van een jonge Connelly (toen al de vrouw met de mooiste ogen ter wereld) en Bowie, een schitterend en creatief gemaakte wereld en dito wezens, en dan ook nog eens muziek van Bowie. Dat dit allemaal met de hand gemaakt is laat zien wat voor fantasie en verbeeldingskracht de makers hadden. Echt geweldig gedaan.

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Op voorhand had ik best wel wat verwachtingen, maar behalve een heleboel leuke en originele vondsten, designs, ... heb ik toch vooral geïrriteerd zitten kijken naar Jennifer Connelly - nochtans een acteerkanon geworden - en David Bowie.
Labyrinth is een typisch product van zijn tijd - dat is de charme. En ik heb het ook wel voor de jaren 80. Maar het kinderlijke dat er aan gekoppeld is, kan me niet bekoren. Het is ook een typische hit-or-miss: aandoenlijk/ sprookjesachtig/ leuk vs. vervelend. Deze keer is dat dubbeltje naar de verkeerde kant gevallen.

avatar van teigertje
Vandaag weer eens gekeken.

Een van de grootste films in zijn genre voor mij ooit gemaakt.

Met de weergaloze prachtige zang en muziek van David Bowie.

Van de grote meester Jim Henson

Zo mooi en ontzettend leuk en tijdloos,

Mooie film en mooi gemaakt. Alleen door het zingen een punt minder.

avatar van jono
Labyrinth is een Amerikaanse fantasyfilm uit 1986, geregisseerd door Jim Hanson, beter bekend als de geestelijk vader van The Muppets.

De 14-jarige Sarah (een piepjonge Jennifer Connelly) past op haar babybroertje en wordt horendol van zijn continue gehuil. Ten einde raad roept ze de trollenkoning aan en wenst ze dat hij haar broertje meeneemt. Vervolgens verschijnt er een echte trollenkoning om haar broertje op te eisen, maar dit was uiteraard niet de bedoeling. Om haar broertje te redden trekt Sarah door een magisch labyrint, op zoek naar het paleis van de trollenkoning.

Labyrinth is een aardige film, waarin ik slechts vijf acteurs heb kunnen spotten: de ouders van Sarah (slechts enkele seconden in beeld), Sarah zelf natuurlijk, haar broertje Toby en de trollenkoning. De rest van de cast bestaat uit poppen. En hoewel de poppen best aardig gemaakt zijn, kon ik me niet onttrekken aan het idee dat ik de hele tijd naar poppen zat te kijken. En dan is daar ook nog de trollenkoning: hij lijkt enorm op David Bowie, hij praat en zingt als David Bowie, en hij beweegt en danst als David Bowie. Ik had dan ook geen moment het idee dat ik naar een trollenkoning aan het kijken was.

Toegegeven, het labyrint zit goed in elkaar en is erg mooi gefilmd. Het verhaal is aardig uitgewerkt en vooral de scenes in het magische trappenhuis (het leek wel of ik naar een levend schilderij van Escher zat te kijken) zijn bijzonder geslaagd. Maar misschien moet ik toegeven dat ik wat te oud ben voor een poppenfilm. Desalniettemin een leuke film voor de jongere filmkijker, die duidelijk met veel plezier gemaakt is. 3*

avatar van K. V.
Dit is zo'n film die redelijk bekend is, maar toch had ik deze nog nooit gezien. Toch wel een goeie jeugdfilm die er toch nog altijd goed uitziet. Natuurlijk zijn bepaalde special effects al wat minder overtuigend, grotendeels blijft de film nog genietbaar.
Verder verveelde de film zeker niet en er viel genoeg te beleven in het labyrint.
Ik kon deze film toch meer appreciëren dan de hedendaagse films die tjokvol CGI zitten.

avatar van JoeCabot
Heel erg 80s. Heel erg braaf. En - dankzij Bowie - heel erg bizar.

Dat eerste bevalt me wel. Films uit de jaren 80 hebben vaak een unieke sfeer en dat geldt zeker ook voor Labyrinth. Alles leek een pak minder complex in de 80s (althans, in de filmwereld). Tegelijk werd er volop geëxperimenteerd met allerlei nieuwe gimmicks. Zo krijg je dus een film die je enerzijds onderdompelt in een klassieke sprookjessfeer, en je anderzijds opzadelt met een merkwaardig baasje als Bowie (die qua looks eerder thuishoort op een hair metal-concert).

Bowies aanwezigheid slaat echt helemaal nergens op. Dat maakt het enigszins interessant, maar er zijn grenzen. Toen hij met zijn goblin-leger olijk begon te zingen zakte ik bijna door de grond van plaatsvervangende schaamt.

Dat het verder een bijzonder braaf gebeuren zou zijn, had ik wel verwacht. Labyrinth is in de eerste plaats een familiefilm en dan weet je dat de scherpe kantjes eraf gevijld zullen worden. Maar toch. Wat is Connelly een muurbloempje zeg. Ze acteert als een kind van acht jaar (al wordt ze natuurlijk niet echt geholpen door het infantiele scenario). Ik vond het verhaal ook helemaal niet zo vindingrijk of verrassend. Duidelijk bedoeld voor kinderen.

Nee, dit is toch niet echt mijn ding. 2*

avatar van 93.9
Leuke avonturen film uit de 80's. Zulke special effects waren nog iets bijzonders. Die films destijds lijken met meer passie gemaakt te zijn. Tegenwoordig is het lopende band werk en ziet het er niet uit.

Grappig in de film vond ik toen Bowie met die gnoms samen was en een opmerking maakte over dat ze moesten lachen. Zou het een geintje zijn geweest? Dat het verwijst naar The Laughing Gnome, Bowie's hit(tje) uit 1967?

Labyrinth gaat over Sarah(Jennifer Connolly), een tienermeisje dat nog graag prinses speelt. Haar vader is hertrouwd en ze heeft een halfbroertje Toby waar ze vaak tot haar ergernis op moet passen. Op een avond wenst ze dat Jareth de Goblinking (Bowie)Toby meeneemt. Op het moment day het gebeurt heeft ze spijt. Jareth geeft haar 13 uur om hem te redden uit zijn paleis. Om bij zijn paleis te komen moet ze door zijn Labyrinth waar logica ontbreekt en niets is wat het lijkt. Labyrinth stamt uit de tijd van voor de CGI computereffecten (Ja ik weet dat de uil bij de openingscredits met de computer is gedaan!)en dus is er door de Jim Henson Creature Shop een leger van prachtige poppen gemaakt voor deze film. Hoewel je duidelijk ziet dat het poppen zijn zorgt het er wel voor dat de interactie tussen Connolly en Bowie met de Fantasyfiguren heel authentiek is. Connolly speelt acceptabel voor haar eerste hoofdrol. De transitie van egocentrische puber naar zorgzame grote zus doet ze prima. David Bowie schittert als Jareth The Goblinking. Dit is naar mijn weten zijn enige echte hoofdrol en dat is jammer want hij acteert prima. Ik heb hem na deze film voornamelijk in bijrollen zoals Twin Peaks Fire Walk With Me of The Prestige gezien. Die rollen waren een beetje zoals het zien van een vallende ster, hoewel het moment maar kort is was het wel memorabel! David Bowie was gewoon een entertainer pur sang! Voor de Bowiefans: hij zingt ook veel in deze film! Met name het nummer As The World Falls Down is heel mooi! Er zit ook nog een Hollands tintje in deze film! Het trappenlabyrinth waar de ontknoping in plaatsvind is gebaseerd op de beroemde prent van Escher.