• 8.349.757 stemmen

The Adventures of Baron Munchausen (1988)

Avontuur / Komedie | 126 minuten

Releasedatum: 1 september 1989

• Film1 Bekijk via Film1

• tv Woensdag om 11:15 uur op Film1 Family

Plot The Adventures of Baron Munchausen

"Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true."

Het fantastische verhaal van een 18e eeuwse aristocraat, zijn getalenteerde vertrouwelingen en een klein meisje. Zij doen een poging om een stad te redden die ingenomen dreigt te worden door de Turken. Ze worden opgeslokt door een zeemonster, maken een tocht naar de maan, doen een dansje met Venus en ontsnappen aan Magere Hein. Dit zijn slechts enkele van de onwaarschijnlijke avonturen die ze beleven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

• 2009 stemmen

Prima fantasy film

avatar van Rmie

Rmie

Best een heel leuke en verrassende film

avatar van Bantavoer

Bantavoer

Lange tijd geleden dat ik deze film heb gezien. En nee, vond deze niet zo geschikt voor zeer jeugdige kijkers. Verder een leuke film met goede personages, zoals de bekende Monty Python acteur Eric Idle. Het acteren, special effects zagen er goed uit. Toch blijft het verhaal voor mij jeugdsentiment. Het boek wel tig keer gelezen. De film uit 1943 voor het eerst op tv gekeken en mocht speciaal daar voor opblijven. Samen met m'n vader gekeken.

avatar van jono

jono

Deze film is gebaseerd op de avonturen van de legendarische Duitse edelman Baron Von Mücnhhausen (1720-1797), die bekend stond om zijn sterke verhalen.

Het verhaal begint in een Oost-Europees stadje dat aan het eind van de 18de eeuw door de Turken belegerd wordt In het kapotgeschoten stadje verschijnt plotseling een oude edelman, die beweert de beroemde Baron Munchausen te zijn. Hij stelt voor zijn vrienden te gaan zoeken omdat zij zulke bijzondere krachten hebben dat ze de stad kunnen ontzetten. Bij zijn zoektocht wordt hij vergezeld door de kleine Sally, en zijn tocht brengt hem onder meer naar de maan, naar het middelpunt van de aarde en naar de maag van een enorme vis in de Stille Zuidzee.

The Adventures of Baron Munchausen is een vermakelijke komedie, maar in feite is het één en al kolder. De baron die zich op een kanonskogel laat afschieten, halverwege op een vijandige kogel overstapt en zodoende weer veilig terugkeert, het bezoek aan een koning zonder hoofd op de maan en de val dwars door het middelpunt van de aarde; het wordt allemaal zo ongeloofwaardig in beeld gebracht dat het weer grappig wordt. De film bevat daarnaast een aantal aardige cameo's: Sting als ter dood veroordeelde officier, Uma Thurman (volgens mij in een van haar eerste filmrollen) als de halfnaakte godin Venus, Eric Idle als Berthold, de snelste man ter wereld en Robin Williams (irritant als altijd) als Ray D. Tutto ('Rei di Tutto'), de koning van de maan. Veel scènes deden me overigens denken aan die uit de film Time Bandits uit 1981, maar dat is niet zo vreemd aangezien die film van de hand van dezelfde regisseur afkomstig is.

De film kostte destijds een vermogen: bijna 50 miljoen dollar, en dat is echt wel te zien aan de uitbundige decors. Helaas bleef het publiek in 1988 massaal weg, zodat de film bijna niets opbracht en kan worden gesproken van een van de grootste commerciële flops uit de recente filmgeschiedenis. 3,5*

avatar van Mescaline

Mescaline

Een verhaal wat van de hak op de tak gaat en eigenlijk ook geen moment serieus te nemen valt, maar dat maakt allemaal ook niet zo gek veel uit want wat is deze film prachtig gemaakt zeg! Visueel indrukwekkend en hierdoor ook erg sfeervol. Sommige scenes hadden bewijzen van spreken zo in de droomvlucht kunnen zitten en dat bedoel ik vanzelfsprekend enkel positief.

Robin Williams met een lekker over de top personage wat hem perfect paste, en de schoonheid van Uma Thurman wauw!

Het einde gaat misschien wel iets te lang door, maar al met al heb ik mij hier prima mee weten te vermaken.

avatar van zoutzak

zoutzak

Robin Williams steelt de show, in een rol die voor Sean Connery bedoeld was. Knettergek. Vintage Gilliam!

avatar van king_pin

king_pin

Gilliam krijgt altijd voordeel van de twijfel maar deze was af en toe een close call. Verhaal was meer een aaneenschakeling van chaotische gebeurtenissen en dat maakte vooral het midden erg vermoeiend. Robin Williams op de maan kon ik echt niet uitstaan en bijna daardoor de film uitgezet... en ook zo'n nutteloze en eindeloze scène...

Maar de film is tegelijkertijd zo fantasievol en kleurrijk dat ik toch een goed gevoel heb overgehouden toen de credits rolde. Fantastisch hoe Gilliam altijd weer een fantasie wereld weet te creëren op film.