Wit (2001)

geregisseerd door Mike Nichols (I)
met Emma Thompson, Christopher Lloyd en Eileen Atkins

Vivian Bearing is een Engelse professor bij wie een dodelijke vorm van kanker wordt geconstateerd. Gedurende de film reageert ze op de invloed van de ziekte op haar leven. De mensen die voor haar zorgen zijn de dokter Jason Posner, de verpleegster Susie Monahan, en hoofddokter Kelekian.

avatar van lorelei
erg mooie en aangrijpende film Ik vond het eerst wel een beetje vreemd dat ze tegen de camera praatte. Maar na nog een keer kijken snapte ik hem wat beter.

gimli f
Intens en erg intiem drama, dit kleine filmpje. Zonder opsmuk, niet sentimenteel, rauw en wrang.
Het is een filmbewerking van een theaterstuk en dat is duidelijk te zien: met regelmaat richt Thompson zich direct tot de kijker.
Thompson speelt hier weer erg goed en redelijk ingehouden. Het ziekenhuis, waar ze op sterven ligt, wordt nergens verlaten, enkel via wat flashbacks die Thompson's leven tonen (beelden uit haar kinderjaren en als docente). Thompson kijkt zo terug op haar leven en doet dat redelijk lichtzinnig, doch nergens cynisch.

De film is zeker niet voor iedereen geschikt; dit is puur drama, op de betere (niet-sentimentele) manier.
Mooi filmpje.

Ik sluit me aan bij gimli f.
Het is een heel zwaar drama die word gedragen door de overweldigend goede en aangrijpende Emma Thompson die het op een zeer eenvoudige, doch sterke manier speelt en de kijker laat mee lijden in haar wel en wee. Ontroerende momenten en het, hoewel voorspelbare, verrasende einde is zeer doordringend.
Een tip voor iedere filmfan.

Wat een v-e-r-s-c-h-r-i-k-k-e-l-i-j-k-e poster, trouwens.

Inderdaad.

Hoezo?

avatar van speedy23
Genomineerd voor zeven Emmy Awards in 2001 waarvan drie gewonnen. Spijtig genoeg kreeg Emma Thompson er geen voor haar grootse rol als Vivian Bearing. En zeggen (zonder namen te noemen) dat er actrices zijn die een Oscar krijgen om slechts één tiende part te acteren van wat Thompson in deze prent deed. Fantastische en zeer beklijvende tv-film.
Voor wie de titel niet begrijpt: Wit staat voor geestigheid, gevatheid, ad rem.
En de poster? Prachtig. Het laat Vivian zien in overgang tussen haar ziekte en gezondheid.

speedy23 schreef:

Voor wie de titel niet begrijpt: Wit staat voor geestigheid, gevatheid, ad rem.

Thanks, ben verder het compleet me je eens.

Moviestar
Erg mooie uiterst dramatische film, die inderdaad niet te sentimenteel wordt. Ik vond het een hele aparte film. Ik vond het erg leuk dat de camera steeds met Vivian meegaat en dat ze dus inderdaad tegen de camera praat dat geeft net dat beetje extra. Een fantastische rol van Emma Thompson werkelijk geweldig neergezet, oscar waardig als je het mij vraagt. 3.5*

Deze film heeft erg veel indruk op me gemaakt. Emma Thompson speelt de rol met verve en zonder enige sentimentaliteit. Eigenlijk is de film bijna een monoloog, en welke acteur doet haar dat op deze manier na, vraag ik me af.
Het is geen gemakkelijke film, omdat je er niet afstandelijk bij kunt blijven. Doordat Vivian steeds in de camera praat wordt je deel van haar ervaringen.
Ik zou zeggen, in ieder geval een must voor alle artsen en zij die dat willen worden.

Vrij interessante en vooral in het begin moeilijk te volgen film. Hiermee doel ik niet op het plot, maar meer de manier waarop het verhaal wordt verteld. Een erg vreemde ervaring voor mij. Ik ben het in ieder geval nog niet eerder tegen gekomen.

Het verhaal is wel aangrijpend en het einde is onvermijdelijk. De acteerprestaties van Emma Thompson zijn meesterlijk en het voelt allemaal vrij realistisch aan. Een degelijke film dat helaas te veel saaie momenten in het begin kent.

Deze film gezien op school (ik volg opleiding verpleegkunde) Echt héél aangrijpend! 4,5*

Mooie, ontroerende film. Films die heel duidelijk op toneelstukken gebaseerd zijn, liggen mij persoonlijk wel. Het was in deze film af en toe ook wel een zwakte - dat het allemaal op woorden neerkomt. Maar aan de andere kant... met zo'n titel word je daar ook voor gewaarschuwd.
Niet alleen Thompson speelde heel goed, ook Audra McDonald en dat schitterend pijnlijke levensvoorbeeld dat afscheid komt nemen in het ziekenhuis en voor komt lezen... wow.
Het enige wat me echt ergerde, was de muziek. Nee, dacht ik.. niet wéér Gorecki nr 3, en ook die andere stukken daar kreeg ik het gevoel bij dat deze film het met een muzikaal adviseur (Ray Espinola?) moest doen die zijn muzikale voorkeur vooral uit ándere films heeft gehaald. Voelt een beetje als foute recycling.
Educatief gesproken werd ik natuurlijk heel nieuwsgierig naar de poëzie van John Donne. Toch altijd knap, als een kunstwerk interesse in weer een ander kunstwerk (of kunstenaar) weet op te wekken.

avatar van AGoos
prachtig geacteerd zeg....spreekwoordelijk petje af voor thompson!!!

avatar van Leviwosc
Ik wil deze film echt heel erg graag hebben, maar ik kan hem nergens vinden!

Weet iemand waar ik deze kan kopen?

Nee, ik heb geen credit card, dus kopen bij Amazon is geen optie. Overigens wil ik graag ondertiteling.

avatar van NYSe
Fantastische film. De keuze om Bearing in de camera te laten kijken terwijl ze haar fantastische monologen geeft is dapper maar effectief: het maakt de film confronterend en pijnlijk. Een voice-over, wat de meest logische keus was geweest, had de film waarschijnlijk sentimenteel gemaakt. De kale regie, naast de onvoorstelbare acteerprestatie van Thompson, maakt het grauwe plaatje af.

Goeie film over een Engelse professor die een zware behandeling krijgt tegen kanker. De film schetst een compromisloos beeld van een langdurige ziekenhuisopname met wel wat relativerende humor (vaak door de goed geschreven monologen die gebracht worden door het breken van de vierde muur). De onpersoonlijke en bijna inhumane behandeling van de dokters ligt er wellicht wat dik bovenop, maar ik kon me niet aan de mening onttrekken dat het er zo best wel eens aan toe kan gaan. Net wat te eentonig voor 4.0 sterren.