Chinatown (1974)

Mystery / Misdaad

geregisseerd door Roman Polanski
met Jack Nicholson, Faye Dunaway en John Huston

Hollis Mulwray is een rijke landeigenaar. Ida Sessions, die doet alsof ze zijn vrouw Evelyn is, vraagt privé-detective Jake Gittes om zijn overspel te onderzoeken. Jake neemt foto's van Hollis met een jonge vrouw. Wanneer Hollis wordt vermoord, besluit Jake de moord te gaan onderzoeken. Hij vindt meer dan waar hij naar op zoek was...

avatar van IH88
“Forget it, Jake. It's Chinatown.”

Heerlijke film. Chinatown is een sfeervolle film noir met één van de beste scripts ooit. De film zit zo ongelooflijk goed in elkaar en ondanks de lange speelduur van de film, zit er geen één overbodige scene in. Los Angeles wordt prachtig in beeld gebracht en de hitte is constant voelbaar. Je zit gelijk goed in de film en de onderhuidse spanning is constant voelbaar.

Nicholson zet met J.J. Gittes weer een fantastisch personage neer waar je, ondanks al zijn gebreken, toch met plezier naar zit te kijken en waarvan je hoopt dat hij de zaak oplost. Deze zaak lijkt ingewikkeld in elkaar te zitten, maar was goed te volgen en zit ingenieus in elkaar. Dunaway en Huston waren ook voortreffelijk en Dunaway en Nicholson hebben een sterke chemie. De donkere ondertoon van de film komt aan het einde tot een gruwelijke conclusie en ik werd werkelijk omvergeblazen. Een schitterende klassieker van Roman Polanski.

avatar van stefan dias
Ongelofelijk dat ik deze nog niet had gezien.
En wat een parel. Werkelijk sublieme beelden en een muziekscore die gewoon ouderwets…mooi is.
Schitterende pakken, maar het zijn natuurlijk vooral de dialogen die werkelijk subliem zijn. Zeker als die uit de mond van Nicholson rollen, nog lang voor hij zijn grijns gepatenteerd had.
En het wrange einde maakt het helemaal af. Meesterwerk.

avatar van Alathir
Chinatown, stond al lang eens op mijn watchlist maar het is er nu pas van gekomen. Meestal is (neo)-noir wel erg mijn ding, toch kon Chinatown mij niet voldoende boeien. Het verhaal wordt traag verteld en op bepaalde momenten is dit misschien gepast om het verhaal beter te begrijpen maar soms wordt het te langdradig en ging ik me vervelen. Om eerlijk te zijn vond ik het verhaal ook gewoon niet zo interessant. De sfeer was gelukkig vrij sterk, want anders was hier helemaal geen doorkomen aan. Ik begin steeds meer en meer te denken dat de jaren '70 mij op filmgebied niet liggen, ik blijf het echter proberen.

avatar van Boneka
Na al die jaren nog steeds erg sterk. Dat zou je niet denken als je halverwege nog zit te kijken. Okay het is geen snelle film. Uiterst traag ja, maar alles erom heen de muziek de sfeer en Faye Dunaway zijn een lust om naar te kijken. Er zit een soort onderhuidse spanning in deze film die misschien nooit echt loskomt maar dat hoeft ook niet. Het eind is zeker sterk, misschien enigszins voorspelbaar, maar ja dat het is lot soms van dit soort films. De naam Chinatown is een beetje misplaats overigens, want het heeft helemaal niets te maken met deze wijk. Fay is inmiddels 76 en good old Jack alweer 80 jaartjes oud. En dan die titel. Misschien wel juist vanwege het verleden en heden. hij verloor een vrouw in Chinatown door zijn toedoen en stapte uit het korps en verloor ook ditmaal een vrouw in Chinatown waar hij warme gevoelens voor had

'Chinatown' is Roman Polanski's ode aan de film noir, ook al baadt Los Angeles in deze rolprent in kleur en zonneschijn. Het verhaal is complex maar zo kundig verteld dat je het spoor geen moment bijster raakt. De plotlijn volgt hoofdrolspeler Jack Nicholson op de voet dus als kijker weet je net zo veel als hij en als hij buiten bewustzijn raakt gaat ook het beeld op zwart. Het eindspel gaat een beetje snel en lijkt in vergelijking met het tempo van de rest van de film enigszins afgeraffeld. Misschien omdat Polanski hier zijn enige eigen inbreng permitteerde in het veelgeprezen scenario van Robert Towne.