The Two Jakes (1990)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Jack Nicholson
met Jack Nicholson, Harvey Keitel en Meg Tilly

Los Angeles 1948. Jake Gittes wordt ingehuurd door een zekere Berman, om zijn vrouw te schaduwen. Jake kan bewijzen dat zij vreemdgaat en verzint een plan om haar op heterdaad te betrappen. Maar dan komt Jake in een web van intriges terecht.

neo (crew)
Het vervolg op Chinatown.

FisherKing
Klopt.. en wat een goede vertolkingen vond ik dat vroeger.. met Madeleine Stowe , wow

Zwak vervolg van Chinatown.

avatar van BoordAppel
Wel een aardige film maar haalt t met een heel punt niet bij Chinatown. Acteurs doen t goed en de regie vond ik ook in orde alleen de voice over werkt niet helemaal en vond ik af en toe een beetje overbodig. Ook loopt het verhaal niet zo lekker. 3*

Dit staat trouwens op IMDb: This film is/was the second in a planned trilogy of films.

Is die 3e film er al of is die nog niet gemaakt?

avatar van Mischa
Nee, en komt er waarschijnlijk ook nooit. Omdat Polanski, de regisseur van Chinatown, wegens een seksschanddal de States moest verlaten, regisseerde Nicholson dit deel zelf. Beviel hem slecht, en deel drie wilde hij naarverluidt dan ook niet doen. Maar ja, omdat Polanski Amerika niet meer in kan (hij zou direct gearresteerd worden), is het dus maar zeer de vraag of 3 er ooit komt...

De trilogie zou, zo was het aanvankelijke plan, over langere tijd worden gemaakt. Een ouder wordende Nicholson zou als het ware meegroeien met Los Angeles, het kleine stadje aan de Pacific dat na WO II een stormachtige groei doormaakte, en uiteindelijk Chicago als tweede stad van Amerika zou inhalen.

avatar van BoordAppel
Jammer, is wel een leuk idee om zo een trilogie te maken. Dank voor de uitleg!

Redelijk, met name naar het einde toe erg traag en zeker minder dan het geweldige Chinatown. Wel is het, zoals altijd, een feest om naar Nicholsen te kijken. 2,5*

avatar van Redlop
Vooral qua cinematografie vond ik deze film minstens zo fraai als Chinatown. Het verhaal was niet slecht maar er ontbrak spanning. Maar met Nicholson en Keitel in de hoofdrol blijft het genieten. Verder was er een cameo van Tom Waits in een erg fout pak. 3 *

stinissen schreef:

Zwak vervolg van Chinatown.

Dit "zwak vervolg" is een zeer goede film waarbij veel "geslaagde" films verbleken !

Nicholson is niet de meesterregisseur die hier vereist is om het complexe scenario van Towne helder uiteen te zetten, ofschoon hij zich meer dan behoorlijk van zijn taak kwijt.

Vond de film de eerste keer ook niet zo goed. Nadien heb ik Chinatown eerst gekeken en daarna The Two Jakes en dat scheelt een pak !

Goed acteren, maar het verhaal: daar is echt geen touw aan vast te knopen. Verder vrij saai en te lang. Nicholson nam te veel hooi op zijn vork bij dit vervolg.

avatar van Purmerend
Mooie klassieke auto's, langdradig, veel te veel gepraat en al dat roken. Maar inderdaad wel goed geacteerd. 2*

niet doorheen te komen, deze film...

avatar van Badalamenti
Kijk eerst naar "Chinatown" en je zult beloond worden...........

die film staat bij mij op 5 sterren, Badalementi.
een wereld van verschil die twee films.

avatar van Badalamenti
Ik bedoelde dat wanneer je eerst naar Chinatown kijkt (ook 5 sterren, zelfs in top 10) en meteen daarna The Two Jakes bekijkt, het allemaal een beetje beter te volgen is.
Bij Chinatown is ook niet alles meteen duidelijk bij een eerste kijkbeurt

avatar van Captain Pervert
Ongeveer evenveel pluspunten als minpunten.

De sfeer, de auto's, de hoeden, de sigaretten, het wordt allemaal erg overtuigend neergezet en ik ging er helemaal in op. Jack Nicholson speelt erg goed en ook de bijrollen zijn goed gedaan.

Maar het is wat ingewikkeld en langdradig, en het was de fascinerende setting die me er doorheen sleepte. Als die auto's en die hoeden je niet aanspreken is het wel een èrg lange zit.

3 sterren

avatar van otherfool
Nergens hetzelfde niveau als Chinatown, maar wel een mooie sfeerfilm en Nicholson en Keitel zijn altijd fijn om naar te kijken.

3*.

veron35
otherfool schreef:

3*.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

kappeuter (moderator)
Zo slecht nog niet. Viel me alleszins mee.
Het plot is meer nog dan in Chinatown een geforceerde constructie en mist zoals Redlop al zei spanning. Het verhaal is een stuk minder meeslepend dan het verhaal van Chinatown. Het was leuker geweest als het verhaal totaal anders was, nu lijkt het teveel op een ongeinspireerde kopie.
Aan Nicholson en de overige cast ligt het niet. Hoewel mevrouw Bodine aardig overacteert. Dan valt het gemis van Dunaway wel pijnlijk op.
De film ziet er mooi uit. Niet de perfectie van Chinatown en de locaties zijn net even wat minder mooi.

avatar van Badalamenti
The Two Jakes is het tweede deel van een geplande trilogie. Polanski zou de film maken en Jake Gittes volgen door de jaren, Nicholson zou telkens de hoofdrol spelen.
Door het feit dat Polanski niet meer welkom is op Amerikaanse bodem is dit plan in het water gevallen. Nicholson heeft dan maar zelf het tweede deel geregisseerd, maar de film is gigantisch geflopt aan de kassa en de kans is dus vrijwel nihil dat er ooit nog een derde deel zal komen.
Jammer

The Last
Wist niet dat er een vervolg was op Chinatown. Wil 'm best zien, maar ben bang dat ik een soortgelijk verhaal van Chinatown voorgeschoteld krijg. Zou ook leuk zijn als er meer spanning in zat dan in Chinatown. Aan de recensies te zien is dat blikjbaar niet zo.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Is niet het bijna-meesterwerk dat Chinatown is, maar wel een zeer redelijke sequel.

avatar van PaulieWalnuts
Heb 'm denk ik wel in 5 keer moeten kijken. Ik kwam er niet door heen. De sfeer was op zich wel goed. Maar niet zo spannend en boeiend als Chinatown.

The Last
Goed regiedebuut van Nicholson en ook gewoon een waardig vervolg op het iets betere Chinatown. 't Is allemaal wel veel luchtiger en komischer, wat vooral komt (zoals kappeuter al zei) doordat het verhaal veel minder meeslepend is.

Waar het bij dit deel aan ontbreekt is de echte film noir sfeer. De film ziet er verder mooi uit, maar de sfeer die Chinatown wel had mist volledig hier. Als je daar even doorheen kijkt, is dit toch wel een enorm fijne mysteryfilm met een lekker onoverzichtelijk verhaal (waar veel mensen zich wel aan zullen storen denk ik) met veel personages, waarbij je tijdens het kijken over en weer kunt puzzelen over hoe het nou precies kan zitten. Ook de cast is weer super, hoe groot het gemis van Dunaway ook is. Nicholson steelt zoals gewoonlijk de show en wordt prima aangevuld door Keitel, Stowe, Tilly en zelfs een aantal bekende gezichten die hun rol uit Chinatown weer reprisen.

Ach, dikke 3,5*. Gewoon relaxed achterover liggen op de bank en kijken deze film!

avatar van simonvinkie
Een sequel op Chinatown, nooit geweten. Chinatown vond ik nou niet echt super, dus ik denk niet dat ik deze film snel zou kijken.

avatar van Norma
Nee, het is geen tweede Chinatown. Maar Nicholson steelt wederom de show, alleen daarom al een dikke voldoende voor deze film. Geweldig personage.
Het ziet er ook allemaal weer fraai uit, met diezelfde warme gloed die ook zo kenmerkend was voor eerder genoemde film.
Het verhaal is een beetje meer van hetzelfde en door de vele namen die voorbij komen niet altijd even makkelijk te volgen. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat men de film vooral afrekent op het feit dat hij weinig toevoegt aan zijn voorganger.
Was er geen meesterwerk als voorloper geweest dan zou het me niet verbazen als het gemiddelde beduidend hoger was geweest, want hij zit zeker niet slecht in elkaar en is onderhoudend en sfeervol.

avatar van frolunda
Film die ik nog steeds bij elke kijkbeurt beter vind worden.Het is inderdaad geen Chinatown maar met enkele sterke acteer prestaties (Nicholson,Keitel),een interessant,complex scenario en mooi camerawerk kom je toch een heel eind.Voor mij een wat onderschatte film die destijds beter verdiend had.

The Last schreef:
Goed regiedebuut van Nicholson.
!

Dit is niet het regiedebuut van Nicholson, hij had hiervoor al enkele films geregisseerd. Dit is trouwens de laatste film in een regie van Nicholson.

Zelfs met een laag verwachtingspatroon, bleek dit een tegenvaller. Waste of talent