Being John Malkovich (1999)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Spike Jonze
met John Cusack, Cameron Diaz en John Malkovich

Een poppenspeler vindt bij toeval een poort die leidt naar het hoofd van de acteur John Malkovich. Mensen die door die poort gaan beleven een paar minuten van zijn leven. Ze besluiten hun ontdekking commerciëel uit te buiten.

avatar van Solipsis
Sterke film, vaker gezien... de meeste van de lage beoordelingen waarover ik lees lijken me toch duidelijk meer een mankement van de kijker zelf die het niet kan volgen, dan dat je het kan afschrijven als een te vage film.

Absurd en vaag is niet hetzelfde, sommige mensen begrijpen de betekenis van absurdisme misschien niet maar bij daadwerkelijke vaagheid moeten we toch veronderstellen dat de maker zelf niet eens weet welke betekenissen hij is aan het geven.

Je kan niet zomaar aannemen dat als je het zelf niet kan volgen, niemand het kan volgen.

avatar van SmackItUp
Solipsis schreef:

Het kan toch ook zo zijn dat sommigen gewoon niet van vage films houden? Of je het nou snapt of niet.

avatar van Pim1993
Poeh! Hier moet je wel voor open durven te staan, maar wanneer je hem met open armen onthaald zul je daar ook absoluut een spijt van krijgen. Fantastisch origineel verhaal die bij vlagen een glimlach op je gelaat tovert. Af en toe gaat de absurditeit wel ten koste van de rode draad en in het tweede deel van de film lijken veel dingen met enorm veel vaart te gaan. Desalniettemin een pluim voor het script.

Ik heb van nature moeite met films waar abstractie en absurditeit centraal staan. Vaak doe ik ze af als 'het op papier kalken van een hersenspinsel' waarbij het lijkt alsof de bedenker juist GEEN inspiratie had voor een goed verhaal.

In dit geval heeft het positief uitgepakt, vermakelijke film! kappeuter wil ik bedanken voor deze tip!

avatar van IH88
“Meet you in Malkovich in one hour.”

Being John Malkovich is een film met een absurd uitgangspunt, maar ook een film met een erg persoonlijk en menselijk verhaal. Want hoe ver wil je gaan naar je zucht naar het eeuwige leven? En als je zelf ongelukkig bent met je leven, hoe ver ga je dan om iemand anders leven binnen te dringen? En wat heeft dat voor een effect op de mensen om je heen?

Prima vragen, die in Being John Malkovich op een humorvolle, zwartgallige en uiteindelijk ook tragische manier worden gesteld, met een script waarin je duidelijk de hand van Kaufman ziet. Kaufman kan nog zo'n absurd verhaal neerpennen, hij zet uiteindelijk toch altijd de personages centraal. En Spike Jonze weet dat goed te vertalen naar het witte doek. Cusack en Diaz zijn goed, maar Malkovich en Keener geven hier echt een masterclass acteren. Vooral Keener is een openbaring. Being Joh Malkovich is een grappige maar tegelijkertijd ook deprimerende filmervaring. Een vreemde combinatie, maar in de handen van deze vakmensen werkt het.

avatar van SmackItUp
Voelde voor mij niet meer als een droge en licht absurde film. En daar gaat het voor mij eigenlijk al een beetje mis. De film teert op het uitgangspunt en absurde scènes, maar wanneer je daar aan gewend bent kijk je daar dwars doorheen. Het wordt trager en saai, het voelt gewoontjes. Buiten dit heeft deze film niets te bieden. Cusack acteert sowieso als een natte dweil en visueel is het maar lelijk. Jammer, want normaal gesproken liggen dit soort films mij wel, maar uiteindelijk is het me dan toch niet gek genoeg.

avatar van Fisico
Being John Malkovich is een degelijke film waarbij een gebuisd poppenspeler in het hoofd kruipt van de grote John Malkovich. Een absurd en surrealistisch uitgangspunt, maar wel vrij origineel te noemen. Wat betekent het om de controle van iemand anders over te nemen? Wat doet het met je als je voelt én denkt als iemand anders? En wat als je die beheerst en kan sturen? Interessante vragen die tijdens deze film aan bod komen, het zij op een luchtige komische manier. Mocht de film duisterder geweest zijn, had ik hem wellicht nog meer kunnen appreciëren. Identiteit staat centraal in deze film. Het is een beetje als een nieuw leven, een nieuwe start. In de huid van een ander kan je misschien alsnog je dromen waarmaken.

Ik hou er wel van om als kijker uitgedaagd te worden voor iets wat verder staat van onze realiteit. Zeker wanneer het algemeen kader je wel vertrouwd voorkomt. Zo vindt Craig op zijn nieuwe saaie baan een geheime doorgang die recht uit Alice in Wonderland lijkt te komen. Maar hoe langer de film duurt, hoe meer absurd hij wordt. Jammer, want ik verloor er zo de aandacht wat bij. Bij momenten is het te gek voor woorden.

John Malkovich zelf doet het uitstekend en speelt de diverse (opgelegde) persoonlijkheden met verve. Ook de anderen kwijten zich uitstekend van hun rol. Leuk om eens gezien te hebben!