Being John Malkovich (1999)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Spike Jonze
met John Cusack, Cameron Diaz en John Malkovich

Een poppenspeler vindt bij toeval een poort die leidt naar het hoofd van de acteur John Malkovich. Mensen die door die poort gaan beleven een paar minuten van zijn leven. Ze besluiten hun ontdekking commerciëel uit te buiten.

avatar van Solipsis
Sterke film, vaker gezien... de meeste van de lage beoordelingen waarover ik lees lijken me toch duidelijk meer een mankement van de kijker zelf die het niet kan volgen, dan dat je het kan afschrijven als een te vage film.

Absurd en vaag is niet hetzelfde, sommige mensen begrijpen de betekenis van absurdisme misschien niet maar bij daadwerkelijke vaagheid moeten we toch veronderstellen dat de maker zelf niet eens weet welke betekenissen hij is aan het geven.

Je kan niet zomaar aannemen dat als je het zelf niet kan volgen, niemand het kan volgen.

avatar van SmackItUp
Solipsis schreef:

Het kan toch ook zo zijn dat sommigen gewoon niet van vage films houden? Of je het nou snapt of niet.

avatar van Pim1993
Poeh! Hier moet je wel voor open durven te staan, maar wanneer je hem met open armen onthaald zul je daar ook absoluut een spijt van krijgen. Fantastisch origineel verhaal die bij vlagen een glimlach op je gelaat tovert. Af en toe gaat de absurditeit wel ten koste van de rode draad en in het tweede deel van de film lijken veel dingen met enorm veel vaart te gaan. Desalniettemin een pluim voor het script.

Ik heb van nature moeite met films waar abstractie en absurditeit centraal staan. Vaak doe ik ze af als 'het op papier kalken van een hersenspinsel' waarbij het lijkt alsof de bedenker juist GEEN inspiratie had voor een goed verhaal.

In dit geval heeft het positief uitgepakt, vermakelijke film! kappeuter wil ik bedanken voor deze tip!

avatar van IH88
“Meet you in Malkovich in one hour.”

Being John Malkovich is een film met een absurd uitgangspunt, maar ook een film met een erg persoonlijk en menselijk verhaal. Want hoe ver wil je gaan naar je zucht naar het eeuwige leven? En als je zelf ongelukkig bent met je leven, hoe ver ga je dan om iemand anders leven binnen te dringen? En wat heeft dat voor een effect op de mensen om je heen?

Prima vragen, die in Being John Malkovich op een humorvolle, zwartgallige en uiteindelijk ook tragische manier worden gesteld, met een script waarin je duidelijk de hand van Kaufman ziet. Kaufman kan nog zo'n absurd verhaal neerpennen, hij zet uiteindelijk toch altijd de personages centraal. En Spike Jonze weet dat goed te vertalen naar het witte doek. Cusack en Diaz zijn goed, maar Malkovich en Keener geven hier echt een masterclass acteren. Vooral Keener is een openbaring. Being Joh Malkovich is een grappige maar tegelijkertijd ook deprimerende filmervaring. Een vreemde combinatie, maar in de handen van deze vakmensen werkt het.

avatar van SmackItUp
Voelde voor mij niet meer als een droge en licht absurde film. En daar gaat het voor mij eigenlijk al een beetje mis. De film teert op het uitgangspunt en absurde scènes, maar wanneer je daar aan gewend bent kijk je daar dwars doorheen. Het wordt trager en saai, het voelt gewoontjes. Buiten dit heeft deze film niets te bieden. Cusack acteert sowieso als een natte dweil en visueel is het maar lelijk. Jammer, want normaal gesproken liggen dit soort films mij wel, maar uiteindelijk is het me dan toch niet gek genoeg.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Being John Malkovich is een degelijke film waarbij een gebuisd poppenspeler in het hoofd kruipt van de grote John Malkovich. Een absurd en surrealistisch uitgangspunt, maar wel vrij origineel te noemen. Wat betekent het om de controle van iemand anders over te nemen? Wat doet het met je als je voelt én denkt als iemand anders? En wat als je die beheerst en kan sturen? Interessante vragen die tijdens deze film aan bod komen, het zij op een luchtige komische manier. Mocht de film duisterder geweest zijn, had ik hem wellicht nog meer kunnen appreciëren. Identiteit staat centraal in deze film. Het is een beetje als een nieuw leven, een nieuwe start. In de huid van een ander kan je misschien alsnog je dromen waarmaken.

Ik hou er wel van om als kijker uitgedaagd te worden voor iets wat verder staat van onze realiteit. Zeker wanneer het algemeen kader je wel vertrouwd voorkomt. Zo vindt Craig op zijn nieuwe saaie baan een geheime doorgang die recht uit Alice in Wonderland lijkt te komen. Maar hoe langer de film duurt, hoe meer absurd hij wordt. Jammer, want ik verloor er zo de aandacht wat bij. Bij momenten is het te gek voor woorden.

John Malkovich zelf doet het uitstekend en speelt de diverse (opgelegde) persoonlijkheden met verve. Ook de anderen kwijten zich uitstekend van hun rol. Leuk om eens gezien te hebben!

Zwolle84
Ik blijf er gemengde gevoelens bij houden.

Enerzijds: Heerlijk droge humor en een zeer origineel uitgangspunt. Nu is Malkovich zelf al - los van de titel - de perfecte acteur voor zo'n rol, met zijn immer geërgerde uitdrukking. Maar in combinatie met de titel/het uitgangspunt is het natuurlijk helemaal briljant.

Het punt is alleen dat Being John Malkovich bij vlagen domweg saai is. Het weet geen kleine twee uur te vermaken en de drama had van mij grotendeels achterwege mogen blijven. In het licht van het concept begrijp ik Jonzes keuze wel, maar de film is te absurdistisch om ook nog eens te kunnen ontroeren. En dan wordt zo'n laatste halfuur vooral ontzettend stroperig.

Blijft een degelijke 7 over, die best misplaatst voelt bij zo'n bijzondere film.

Heerlijke absurdistische film met Malkovich, Cusack, Diaz en Keener op topniveau. Charlie Sheen mag ook nog even aanschuiven. Laatste kwartier met daarin de 'afwikkeling' van de context is wat minder en de film is hier en daar wat preuts in het geforceerd niet tonen van vrouwelijk naakt. Daarom niet de volle vijf punten.

avatar van dualcia
Erg moeilijk om deze film te beoordelen. Ik heb me er niet mee verveeld, maar ik kon er niet makkelijk inkomen. Het begint namelijk al redelijk absurd en het duurt een tijdje voordat John Malkovich daadwerkelijk in the picture komt. Pas op dat moment wordt het eigenlijk pas boeiend, want daarvoor ben je voornamelijk naar John Cusack aan het kijken en dat is niet echt spannend. Het karakter van Cusack is echt een lapzwans.

Als ze in de portal van John Malkovich terecht komen wordt het allemaal wel interessanter door de relaties die daarin ontstaan. Het verhaal blijft echter goed te volgen en blijft dan wel boeiend tot het eind. Op het gedeelte van Lester en het gebruik van de portal om zijn leven te verlengen na dan: ik begrijp dat dit een groot onderdeel van het verhaal is, maar ik kon hier wat minder mee.

Moeilijk om te zeggen wat ik van deze bijzondere film vind. Gematigd positief zullen we dan maar zeggen. *3

Huurders kunnen niet rechtop staan in illegale mini-kamers New York | Bizar | AD.nl

AD schreef:
Een appartement in het New Yorkse stadsdeel Manhattan is illegaal verbouwd tot elf mini-kamers waarin de huurders niet eens rechtop konden staan. Zij moesten zich op hun knieën voortbewegen, anders raakten ze het plafond van nog geen 140 centimeter ‘hoog’. Het appartement is afgesloten en de huurders zijn elders ondergebracht.
Vrijgegeven foto’s van het New Yorkse Department of Buildings lijken uit de film Being John Malkovich te komen, waarin een scene zich afspeelt op een verdieping tussen twee bestaande verdiepingen in.

avatar van blurp194
Wellicht het meest absurde script ooit.

En meteen daarbij ook nog eens de meest weirde rol voor Malkovich - en dan zeker die scene waar hij in zijn eigen hoofd zit - of hoe druk je dat uit. Je moet er maar opkomen. En, als je me dan twintig jaar geleden gevraagd had wat ik van de film vond, had ik ongetwijfeld onmiddelijk woorden als 'meesterwerk' en 'geniaal' gebruikt.

Maar aan de andere kant is de film ook wel wat dun - zonder de Malkovich gimmick blijft er niet zoveel over. Qua cinematografie is het allemaal wat mager, er is nauwelijks sprake van een soundtrack, en - wellicht sta ik daar alleen in - van het acteren was ik nou ook niet zo kapot. Diaz krijgt wat bonuspuntjes omdat ze zo onherkenbaar blijft, maar de rest? Keener doet het voor mij echt niet, Cusack dobbert maar een beetje net als zijn karakter, en Malkovich - tsja, waar ga je dat aan meten om te bepalen of hij het goed deed. Hij overtuigt als Malkovich, maar ja, dat lijkt me ook wel het minste.

En wellicht nog als belangrijkste overweging, ik vind het er altijd wel bijhoren voor een goede film dat je die ook meerdere keren zien kan. Maar met deze valt dat toch tegen - als de verrassing er af is, blijft er vooral een lange zit over.

avatar van JoeCabot
Je hebt bizar. Je hebt absurd. En dan heb je Charlie Kaufman. Waar hij zijn gekke ideeën vandaan haalt, is een mysterie. Een nog veel groter mysterie is hoe hij dit scenario ooit verkocht kreeg. Tijdens de aftiteling kwam maar één gedachte in me op: ‘Waar heb ik nu twee uur naar zitten kijken?’ Anyway, fijn dat men hier alsnog 13 miljoen dollar voor over had. Het was de gok zeker waard.

Ik kan eigenlijk weinig negatiefs zeggen over deze film. De locaties, de cast (met een bijna onherkenbare Cameron Diaz), de cynische grappen, de fotografie, zelfs de poster… Het klopt allemaal. Alleen is het soms gewoon saai. Op den duur viel de film toch net iets te veel in herhaling.

avatar van Lovelyboy
Wat verbaasde ik mij heel lang terug over deze film in de negatieve zin. Grappig? Comedy? Een hele goede film? Waar dan? Verschillende nominaties ten spijt kon ik vrijwel niets met deze film. Iets dat nu wel anders is.

Wie met Being John Malkovich een 'normale' film of 'grappige' comedy verwacht staat iets totaal anders te wachten. En een eerste kijkbeurt zal slechts verbazing wekken. Want wat is er normaal aan deze film? Vrijwel niets. Een onverzorgde poppenspeler die op zijn doorbraak wacht. Een al net zo onverzorgde vriendin die bezorgder is om haar 'chimp' dan haar zelf of haar relatie. Een even bizar kantoor tussen verdiepingen, vreemde spraakgebreken, een nog even vager tunneltje met de beleving Malkovich te zijn...enige wat normaal lijkt is de ongrijpbare Maxine. Hilarische en absurdistische momenten volgen elkaar op met de ruzie en strijd wie Malkovich mag zijn als gevolg.

Boeiender dan de film en het verhaal zelf is eigenlijk de achterliggende gedachte, de filosofie van het geheel. Ik proef een beetje uitbuiting en vercommercialisering, maar tevens ook een stukje ethiek en zelf gefabriceerde reïncarnatie. Maar bovenal lijkt de film te gaan om de twijfel en angst onbelangrijk te zijn. Het zijn van níemand, wat een ideale vlucht is het dan John Malovich te zijn. Nu niet bepaald de meest doorsnee acteur maar ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Vooral 'onbelangrijkheid' lijkt een cruciale rol te spelen in alle ontwikkelingen. Laten we eerlijk zijn, hoe belangrijk kan een bedrijf en de werkzaamheden zijn als het tussen twee verdiepingen in zit? Wat er precies gedaan wordt nooit duidelijk. Misschien ook wel een verhulde aanklacht richting het gewicht dat soms wel op dergelijke zaken gelegd wordt. Maar hoe belangrijk is het nu? Wat voor status wordt er door sommigen van geleend? Iets dat Craig in ieder geval voorbij gegaan is, net als de rest die zich pas op hun plek lijken te voelen en een identiteit menen te voelen eenmaal in Malkovich. Proef ik daar verafgoding? Idealisering van mensen die echt niet veel beter of anders zijn?

Afijn over BJM kan lang na gesproken worden en veel aspecten en filosofieën komen voorbij of kunnen er op los gelaten worden en dan heb ik meen ik manipulatie nog niet eens genoemd. Bovenal is BJM gewoon een kostelijke en leuke film. Hoe men langs de snelweg gedumpt wordt eenmaal weer uit Malkovich zijn geest een symbool voor ontnuchtering wellicht, of het moment wanneer Malkovich zelf naar binnen gaat en de restaurant scene volgt, het is allemaal even bijzonder en humorisisch. BJM is dan ook zonder meer een apart filmpje te noemen met prima acteerprestaties van vooral Cusack, en Malkovich die zich zelf kan zijn, tot hij natuurlijk overgenomen wordt, iets dat hij prima doet.

Grappige film, leuke film en vooral een intrigerende film die zeker meerdere keren gezien moet worden om het hele concept te omvatten.

avatar van notsub
Met de humor zit het wel goed hier. Zeker de eerste helft is werelds, daar zit het ook qua absurditeit nog geniaal in elkaar. Als de poort er is, volgen er minder interessante ontwikkelingen. Ik voelde de aandacht naar het einde toe echt wegebben. Dat was wel teleurstellend, want in de basis is het uitgangspunt natuurlijk geweldig.

avatar van dvdcrusher
Halve ster minder, al was het maar om die film van die belachelijk hoge score af te helpen. De enige reden waarom deze niet op nummer 1 maar op 2 staat in mijn lijstje van slechtste films ooit (aangevoerd door Eraserhead) is dat Cameron Diaz erin meespeelt

avatar van Aazhyd
dvdcrusher schreef:

Wat een fijne argumenten!

avatar van dvdcrusher
Aazhyd schreef:

Wat een fijne argumenten!

De film is dan ook geen enkele argumentatie waard. Ik had misschien beter geschreven dat het een kutfilm is want er is niets maar dan ook niets dat de moeite loont om naar dit onding te kijken. Nu tevreden?