Shouf Shouf Habibi! (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Najib Amhali en Touriya Haoud

De 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan, probeert zijn plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ap staat voor een dilemma: moet hij kiezen voor het moderne Nederlandse stadsleven of doen wat zijn vader wil; een traditionele Marokkaan worden en een vrouw uit Marokko halen. Ap zweeft van het ene uiterste naar het andere: van scooterdief tot rituele kippenslachter, van administratief medewerker tot bankovervaller.

"is oerhollands komedie"

Met een Marokkaanse TINTje Lijkt wel een rip-off van East Is East

avatar van Jordy
hey wij noemen de shoarmaboer altijd habibi na het stappen wat betekent het eigenlijk?

Schatje

Het is gewoon een naam volgens mij.

avatar van Jordy

ach het zijn egyptenaren, weten zij veel

kos schreef:

Het is gewoon een naam volgens mij.

Dus niet. Het betekent echt schatje.

Zojuist is bekend geworden dat Shouf Shouf Habibi geselecteerd is voor het filmfestival in Berlijn. Deze Nederlandse komedie wordt opgenomen in het Panoramaprogramma.

avatar van Gorro
Zojuist gezien in de sneak. Het verhaal over een Marokkaanse familie, waarvan elk lid op zijn/haar manier probeert te integreren, wordt op een lichte manier gebracht, maar over zijn geheel slaagt de film niet helemaal. Als comedy is hij niet grappig genoeg en als lichte maatschappijkritiek, weet hij z'n punt niet echt te maken, hoewel de nadruk op het komische gedeelte ligt. Wel afstotelijk is het erg matige acteerwerk van een aantal bijrolspe(e)l(st)ers. Winston Gerschtanowitz en Bridget Maasland kunnen bijvoorbeeld egt niet acteren

Aardige film dus, maar niet meer. 2.5*

Wel een vlotte en luchtige komedie.
Het is gemaakt met een gezonde dosis zelfspot en daar draait de film mijns inziens om. In deze film wekken zelfs de zogenaamde kut-Marokkanen meelij op.
Maatschappijkritisch is de film niet zo. Denk ook niet dat de film zo bedoeld is. De intentie is, vermoed ik, eens de lichte kant van het integratievraagstuk te laten zien. Met een vette knipoog, dat wel.
Dit doet de film zonder zich te verliezen in een loodzware boodschap.
De voice over die je (gelukkig) af en toe hoort is erg droog.

Shouf Shouf Habibi! is een vermakelijke film over integratie die nergens moraliserend is en nergens een belerende toon aanslaat.

Gorro schreef:
Winston Gerschtanowitz en Bridget Maasland kunnen bijvoorbeeld egt niet acteren

De bijrollen die je noemt zijn niet echt van belang. De betreffende personen hebben ook nauwelijks tekst. Bridget werkt in een kledingzaak. In het dagelijks leven heeft ze een lingeriezaak, dus ik denk dat ze niet veel anders doet dan in haar eigen winkel.
Gerschtanovitz (of hoe je dat ook schrijft) is in de film een mislukt acteur, dus dat vond ik nou wel grappig.

MFEO
Hoe komen ze op het idee om zo'n ***film te maken zeg! Ongeloofelijk. Het is gewoon al een trieste zaak dat het gros van de Marrokaanse jeugd vervalt in de criminaliteit! Het geld voor de produktie van deze film had beter besteed kunnen worden aan een heropvoedingsprogramma voor Marrokaanse jongeren!

Jammer dat jij met je enge (in de betekenis van 'nauw') rechtse blik nog zulke films ziet. Het is een komedie met een vette knipoog. Als je dat al niet eens ziet....

avatar van titan
Hij heeft hem nog niet eens gezien, dat maakt het nog erger. Over vooroordelen gesproken, alsof Marokkanen in deze film opgehemeld worden (ik heb hem ook nog niet gezien, maar gezien de trailer lijkt me dat niet).

MFEO schreef:
Hoe komen ze op het idee om zo'n ***film te maken zeg!

titan schreef:
Hij heeft hem nog niet eens gezien

Het buitenlander-alarm ging weer af bij MFEO?
Misschien toch deze film maar es gaan zien dan.

MFEO schreef:

Doe je dit om te stangen of ben je echt zo'n lul als je nu lijkt?

idd. word altijd een beetje benauwd van dit soort uitspraken...

avatar van titan
Ik ook, maar om dan iemand gelijk maar een lul te noemen slaat ook nergens op.

avatar van Redlop
Heb de film niet gezien, maar denk dat zo'n luchtige komedie misschien wel meer bijdraagt aan integratie dan allerlei zwaar gesubsideerde door de strot geduwde programma's.

Redlop schreef:

bijdraagt aan integratie

daar zal MFEO wel bang voor zijn

MFEO schreef:

Nee, ze hadden inderdaad beter een film kunnen maken over echte Hollanders, die lachen om Ab Normaal, lekker swingen op "ik heb een toeter op m'n waterscooter" en die 's zomers en masse naar de Spaanse costa's migreren, waar ze hotelkamers vernietigen, vrouwen van welke nationaliteit dan ook lastig vallen en liters bier zuipen, voordat ze het luchtvaartpersoneel tot waanzin drijven door zich in het vliegtuig te gedragen als raseikels. Kijk, DAT is pas tof! (erg he, vooroordelen?)

Matige film die laat zien hoe weinig de Marokkaanse vrouwen het in Nederland en in hun thuisland te zeggen hebben. Een magere 5 dus 2.5 *. PS de regiseur Albert Ter Heerdt ( uit Didam !) was in de zaal aanwezig.

Diesel
Waar heb je de film gezien stinissen?

In Zevenaar in de sneak.

avatar van zeus
Ik vond het een waardeloze film, niet 1x gelachen.

ps. ik wist niet dat de regisseur bij ons in de zaal zat.

avatar van pascal83
Ik vond het ondanks het beroerde acteren (Bridget en Najib Amhali) niet tegenvallen, had erger verwacht .... soms kwam er ook wel een glimlach te voorschijn.

stinissen schreef:
Matige film die laat zien hoe weinig de Marokkaanse vrouwen het in Nederland en in hun thuisland te zeggen hebben. .

Die mening baseer je op deze film. Knap.

soboer schreef:

Die mening baseer je op deze film. Knap.

Die mening baseer ik niet op de film maar op feiten (Er zijn uitzonderingen). En wat de film betreft de film laat dit ook zien ( met een knipoog).

Sincere schreef:
Lijkt me niet een leuke film om te zien.
zo'n film lijkt me ook niet erg boeiend en is denk ik ook niet echt mijn humor.
Ik vond het dan ook meer drama dan humor.....

Zag net een stukje over de film in het NOS Journaal (Waarin ook een stukje zat over de R & D van Ten Cate Nijverdal ) en dat was wel grappig.

Wat zijn de drie verschillen tussen een Marokkaan en E.T. ?

1. E.T. had een eigen fiets
2. E.T. wilde een vreemde taal leren
3. E.T. wilde terug naar zijn land

LOL

Een film als deze is natuurlijk moeilijk in elkaar te zetten!! Hij moet natuurlijk wel ethisch verantwoord zijn en al teveel stereotypen, die in werkelijkheid vaker op waarheid berusten dan op een vooroordeel (maar dat is een andere discussie ), mogen natuurlijk niet te vaak naar voren komen!

Ik ga hem zeker niet in de bioscoop kijken... Na het nummer 'kut marokkanen' had ik een beetje genoeg van die aandachttrekkerij. Ik wacht wel op de DVD...maar die mag van mij nog wel even wegblijven!