Shouf Shouf Habibi! (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Najib Amhali en Touriya Haoud

De 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan, probeert zijn plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ap staat voor een dilemma: moet hij kiezen voor het moderne Nederlandse stadsleven of doen wat zijn vader wil; een traditionele Marokkaan worden en een vrouw uit Marokko halen. Ap zweeft van het ene uiterste naar het andere: van scooterdief tot rituele kippenslachter, van administratief medewerker tot bankovervaller.

chiquita schreef:

Dan moeten jullie twee maar heel goed kijken.....

Leg 't eens uit. Stilistisch zie ik geen overeenkomsten tussen de snelle virtuoze Snatch en LS2SB en deze simpel gedraaide lowbudget film.

chiquita schreef:

Dan moeten jullie twee maar heel goed kijken.....

Ik zie het niet. In Ritchie's films zie ik heel veel close ups, veel versnellingen, ellipsen (tijdsverdichtingen), veel korte shots. In Shouf zie ik meer ruimer shots, echt geen enkele versnelling, slechts één opvallende tijdsverdichting, en heel veel minder shots per minuut.
Dat is geen waarde-oordeel, maar maakt de vergelijking tussen de filmstijl van Ritchie en Ter Heerdt in dezen een manke.

Sterker nog, hij raakt kant noch wal.

avatar van chiquita
Na de film dacht ik direct: Guy Ritchie!

Cornelis lees je tekst maar weer even na. Daar doel ik op. Het beoogde effect m.b.t. het filmen is weliswaar niet geslaagd, maar het is wel geprobeerd. Ter Heerdt heeft zich duidelijk wel laten beinvloeden door Guy Ritchie. Hij heeft uiteindelijk bij verre de regie van Guy Ritchie niet gehaald.

*Lowbudget*

FisherKing

Na de film dacht ik direct: Guy Ritchie!

Op grond waarvan dacht je dat dan ? Dat haal ik namelijk niet uit jouw opmerkingen. Het script ?

Na de film dacht ik direct: Guy Ritchie!

Uiterst vreemd. Terstal lijkt net zoveel op Ritchie!

Wat dan? Want ik zie netzoveel gelijkenissen met Finding Nemo als met Ritchie....

Is er iemand anders die het ziet?

Na de film dacht ik direct: Guy Ritchie!

Maar de vraag blijft steeds wat je tot die gedachte bracht.

Cornelis lees je tekst maar weer even na.

Niet zo pedant, zeg.

Daar doel ik op.

Waarop?
Op de closen, ellipsen, versnellingen en de korte shots? Ik ze NERGENS in Shouf, en vooralsnog heb jij ze niet aangewezen.
Maar misschien valt jou in tegenstelling tot de rest van de wereld iets anders op aan de films van Ritchie. Dan hoor ik graag wat dat is en hoe je dat terugzag in Shouf.

Het beoogde effect m.b.t. het filmen is weliswaar niet geslaagd

Als je deze maker veel shots, veel tijdsverdichtingen, veel versnellingen en veel closen wilde, dan is-ie in alles mislukt. Ik zie NIETS maar dan ook NIETS van de kenmerken van Ritchie's filmstijl in Shouf terug. Nog niet eens een poging daartoe.

maar het is wel geprobeerd.

Dat kan jij wel blijven zeggen, maar dan zie ik liever dat je aangeeft waar wanneer en hoe. Waar zien we in Shouf veel closen? Waar zien we in Shouf ellipsen? Waar zien we in Shouf veel korte shots? Of anders: welk concreet kenmerk in de filmstijl van Shouf associeerde jij met Ritchie's werk?

Ter Heerdt heeft zich duidelijk wel laten beinvloeden door Guy Ritchie.

Dat blijf jij maar zeggen, maar je draagt geen enkel argument aan.

Hij heeft uiteindelijk bij verre de regie van Guy Ritchie niet gehaald.

Misschien heeft hij het helemaal niet geprobeerd, en heeft-ie zijn eigen doelstellingen wel gehaald.

*Lowbudget*

Nou en...?

avatar van jackie
Slechte film, de film is maar grappig op een paar momenten.
Acteer niveau is zeer matig (jammer dat veel Nederlandse films dat hebben)
Ook vaak knullig opgenomen (waar ook veel Nederlandse films last van hebben)
En voor een film van 90 minuten vond ik het een lange zit..

jackie schreef:
waar ook veel Nederlandse films last van hebben

*zucht*
En voor een film van 90 minuten vond ik het een lange zit..

80, meen ik. Of 82 ofzo.

avatar van bennie jolink
kappeuter schreef:
Ik vind het wel een vlotte en luchtige komedie. Het is gemaakt met een gezonde dosis zelfspot en daar draait de film mijns inziens om..........Shouf Shouf Habibi! is een vermakelijke film over integratie die nergens moraliserend is en nergens een belerende toon aanslaat.
3 sterren

Helemaal mee eens, ik vond de film gewoon superrrleuk....hier en daar wel geplaagd door nederlandse knulligheid, maar verrast daarna ook weer met mooie beelden en gewoon hele grappige acteurs....

druifje
Slechte film, onrealistish en zeker niet leuk, ongelooflijk dat het zo goed ontvangen is, typisch een linkse film.

druifje schreef:

typisch een linkse film.

Gaan we weer....

Wat is er eigenlijk links aan de film?

avatar van catweasel
de film viel me echt tegen,
na alle aandacht van de media.
had ik wel wat meer verwacht.

avatar van pascal83
druifje schreef:

De volgende keer dat ik deze film bekijk zal ik hem ook door mijn 'korpsballenbril' bekiijken

Ottoman Assault
MarkFish schreef:

Dat is op zich wel een pijnlijk moment in de film. Slaan van (al dan niet oneerbare) vrouwen is natuurlijk een slechte eigenschap van veel marokkaanse of turkse mannen. Het werd pijnlijk duidelijk hoe een marokkaans meisje dat wil integreren en haar eigen weg wil gaan, hierin wordt tegengehouden door de strenge cultuur van haar familie.

Generalisatie op z'n top.
Relatief gezien is het irrelevant om geweld tegen vrouwen als een typische Turkse of Marokkaanse eigenschap te beschouwen.

Geweld tegen vrouwen is een universeel gegeven. Je hoeft geen zwarte krullen of een Afrikaans uiterlijk ervoor te hebben. Ik heb genoeg anti-vrouwelijk geweld meegemaakt in onze wijk, en waar ik woon zijn nou niet echt veel Marokkanen of Turken.

MarkFish schreef:

[off-topic geleuter]
Laten we lekker met Markfish mee generaliseren.
Het ontvoeren/ mishandelen/ verkrachten van kinderen, kinderporno maken en verspreiden is natuurlijk een slechte eigenschap van veel Nederlandse en Belgische mannen. Het is pijnlijk duidelijk hoe erg het is, wanneer zelfs een rechter in Nederland betrapt wordt met kinderporno. [off-topic geleuter]

Trouwens best leuke film

Heb deze film net precies gezien, ja hij draait hier in Ede nog steeds, en ik moet zeggen dat ik ontzettend gelachen vooral om die inbraak scene! toen had ik het even niet meer! en ik vond de eerste helf net zo leuk als de 2e helft.

avatar van bioscoopzaal
De film is ondertussen ook in de Vlaamse bioscopen te zien, maar ik heb zo'n gevoel dat de film hier niet zo erg zal aanslaan. En da's jammer, want ik heb er erg om gelachen. Ik was trouwens verrast door de soms erg serieuze scènes, die misschien een beetje haaks stonden op de luchtige toon, maar de film wel het nodige gewicht meegaven.

Wat mij betreft een prima film, alleen vrees ik dat het gros van de Vlamingen er niet veel van zal verstaan. De ondertitels waren immers alleen in het Frans.

3.5 sterren

net van het "net" getrokken en vond 'm zeker de moeite waard

Producent Jos van der Linden heeft laten weten dat er een tweede deel gaat komen van de succesfilm 'Shouf Shouf Habibi!'. Ook gaat de VARA een vervolg uitzenden in de vorm van een televisieserie van dertien delen, die te zien zal zijn in het seizoen 2005-2006. Het vervolg voor de bioscopen gaat in het voorjaar van 2005 opgenomen worden en wil de première beleven op het Nederlandse Filmfestival van volgend jaar.

Zowel de tweede film als de tv-serie zullen geproduceerd worden door hoofdrolspeler Mimoun Oaissa en regisseur Albert ter Heerdt. Ook Touriya Haoud, Najib Amhali, Frank Lammers en Tanja Jess ook weer van de partij zijn. Waar de film over zal gaan is echter nog niet bekend.
bron: filmfocus.nl

avatar van Clover
Heeeeel leuk, heeeeel grappig!

het is een Waardeloze film met weinig grappige dingen er in.het is gewoon zonde om deze film te huren in de release week .

kappeuter schreef:

'Shouf shouf barakka' gaat de film heten en Najib Amhali heeft de hoofdrol. Als ik IMDB mag geloven .

Heerlijke film, maar ik snap niet echt waarom ie bij ons in de videotheek bij de 'comedy' staat, want volgens mij is 't meer 'n drama... In ieder geval: aanrader!

Well, yes and no. Yes, I did say it and no, I did not say it.

avatar van Jordy
Zou je die sig achterwegen willen laten? Dank u.

Zeer slechte tot zeer matige film. De grapjes en leuke momenten waren al vooraf op t.v. te zien en verder voegde de film daar abslouut niets aan toe. Een beetje verhaal ontbrak volledig (er was bijna niet eens sprake van een plot) en de acteer prestaties zijn soms beneden alle peil. Neem de scene in de bar met die dikke Marokaan dat leek echt nergens op wat ie daar neer heeft gezet. Dat was net take 1 met een auto-cue die hij voor de eerste keer opleest ofzo. 1,5 ster voor de voorstukjes die op t.v. wel leuk waren... Verder is het tijdens de film wachten op wat niet komen zal... Een beetje verrassing...

Wat een ongelooflijke flop!
Geen één ogenblik van het kijken heb ik mezelf betrapt op zelfs een glimlachje! Ook het verhaal is voor geen ene meter iets waard.
Ik overschat de film door het toch nog 1.5* sterren te geven.

Heerlijke zelfspot en een aantal geslaagde grappen maken deze film tot een leuke film.

Er komt trouwens ook een tweede deel las ik.

Reinbo
Leuke film, verdient hoger dan een 2,69!

avatar van Webby
EmDee schreef:

Misschien leuke film als je de trailer van de film niet gezien hebt. Want die 'aantal geslaagde grappen' werden allemaal van te voren weggegeven.

Tip voor deel 2: Besteed aandacht aan de trailer!