Shouf Shouf Habibi! (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Najib Amhali en Touriya Haoud

De 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan, probeert zijn plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ap staat voor een dilemma: moet hij kiezen voor het moderne Nederlandse stadsleven of doen wat zijn vader wil; een traditionele Marokkaan worden en een vrouw uit Marokko halen. Ap zweeft van het ene uiterste naar het andere: van scooterdief tot rituele kippenslachter, van administratief medewerker tot bankovervaller.

Wel een vlotte en luchtige komedie.
Het is gemaakt met een gezonde dosis zelfspot en daar draait de film mijns inziens om. In deze film wekken zelfs de zogenaamde kut-Marokkanen meelij op.
Maatschappijkritisch is de film niet zo. Denk ook niet dat de film zo bedoeld is. De intentie is, vermoed ik, eens de lichte kant van het integratievraagstuk te laten zien. Met een vette knipoog, dat wel.
Dit doet de film zonder zich te verliezen in een loodzware boodschap.
De voice over die je (gelukkig) af en toe hoort is erg droog.

Shouf Shouf Habibi! is een vermakelijke film over integratie die nergens moraliserend is en nergens een belerende toon aanslaat.

Gorro schreef:
Winston Gerschtanowitz en Bridget Maasland kunnen bijvoorbeeld egt niet acteren

De bijrollen die je noemt zijn niet echt van belang. De betreffende personen hebben ook nauwelijks tekst. Bridget werkt in een kledingzaak. In het dagelijks leven heeft ze een lingeriezaak, dus ik denk dat ze niet veel anders doet dan in haar eigen winkel.
Gerschtanovitz (of hoe je dat ook schrijft) is in de film een mislukt acteur, dus dat vond ik nou wel grappig.

avatar van Jordy
In het begin erg komisch, en wanneer de film langzaam serieus gaat worden blijft het eigenlijk allemaal prima te kijken.

Acteerprestaties zijn op z'n zachts gezegd wisselvallig, maar verder een leuk en vooral erg sympathiek filmpje. Kan geen kwaad, dit soort films...

ja, 'sgoed

avatar van bioscoopzaal
De film is ondertussen ook in de Vlaamse bioscopen te zien, maar ik heb zo'n gevoel dat de film hier niet zo erg zal aanslaan. En da's jammer, want ik heb er erg om gelachen. Ik was trouwens verrast door de soms erg serieuze scènes, die misschien een beetje haaks stonden op de luchtige toon, maar de film wel het nodige gewicht meegaven.

Wat mij betreft een prima film, alleen vrees ik dat het gros van de Vlamingen er niet veel van zal verstaan. De ondertitels waren immers alleen in het Frans.

3.5 sterren

avatar van BoordAppel
Sympathieke film die me een beetje aan kleine buitenlandse films als Jalla! Jalla! deed denken. Ik snap daarom ook niet waarom deze film zo veel lager gewaardeerd wordt? Hier zitten tenminste geen platte grappen in.

Manco aan deze film is misschien het verhaal dat wat losse eindjes kent en soms niet helemaal lekker loopt. Dit wordt dan wel weer goedgemaakt door leuke humor.

Het acteerwerk vond ik ook goed, vooral Najib Amhali wist mij positief te verrassen. Iets wat ik niet van Bridget Maasland kan zeggen. Maar goed dat ze weinig tekst had want acteren kan ze niet. 3,5*

avatar van Captain Pervert
Oei wat een onmundige (da's Achterhoeks ) tegenvaller.

De film begint veelbelovend met Ap die via de voiceover zijn sarcastische commentaar geeft op Marokko: "er is daar geen reet". Vervolgens volgt een aantal geestige grappen, maar daarmee is het ineens gedaan, als het gedonder rond Leila begint.

Daarna is het geen komedie meer, maar een drama. De film lijkt even te twijfelen maar als Ap Leila slaat is het duidelijk: het wordt ineens bloedserieus. Er wordt een aantal verhaallijntjes opgestart die uiteindelijk niet afgemaakt worden, en ik bleef achter met een bekocht gevoel. De laatste scène is daarentegen wel weer grappig.

Dus het begint als komedie (overeenkomstig met de belofte op de filmposter) en daarna is het ineens een drama. Nou leuk, als ik drama rond Marokkanen wil zien zet ik het 8 uur journaal wel aan. Ik vond de luchtige zelfspot juist zo leuk.

Al met al een krappe 2.5 sterren, en dan ben ik royaal gezien het acteerwerk.

P.S. Wat zag Bridget Maasland er in deze film lelijk uit zeg. Duimendikke plamuur ook.

P.P.S. Zoals eerder gezegd; de leukste grappen zaten in de trailer. Veelzeggend.

Hier en daar erg lollig, hier en daar leuke grappen en ook maar hier en daar (en vooral door dezelfde personen) aardig geacteerd. Allemaal maar hier en daar, niet super dus. Geef mij dan maar Jalla Jalla, eenzelfde hoofdthema en tig keer lolliger. De meeste grappen waren hier van die halfbakken grappen. Maar enkelen die écht leuk waren.

avatar van Quentin
Wel aardig, maar de film weet niet altijd (goed) te kiezen wat ze nou is en wanneer. En het script zit ook niet al te logisch in elkaar. 2,5*

avatar van otherfool
Grappige film die het beladen thema van de nodige knipogen en humor voorziet. Prima film en Oaïssa is een positieve ontdekking. Al met al beter dan verwacht.

3*.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Toch wel aardig als een film waar je eigenlijk heel weinig van verwacht dan toch weer enigzins mee blijkt te vallen.
Film begint eigenlijk heel erg leuk en lijkt de kant op te gaan van een vlotte misdaadkomedie. Geinig muziekje op de achtergrond en best levendige karakters. Ook een aantal leuke bijrollen van een aardig vrachtje aan min of meer bekende nederlanders. Alleen juffrouw Maasland kan een acteercarriere beter laten varen. Spreekt ze alles bij elkaar 10 zinnetjes en die komen er allemaal echt pijnlijk slecht uit.

Deze film heeft volgens mij wel een groot manco. Het drama gedeelte komt gewoon niet goed uit de verf. De film switcht op een bepaald moment van vlotte misdaadkomedie naar marokaans familliedrama. Echter wil dit drama goed werken dan had de film minstens een half uur langer moeten duren. Het werd mij nu echt te veel "Zoef Zoef Habibi" en dat werkt (bij mij dan) gewoon niet met drama.
Al met al best wel vermakelijke film 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zo erg als hierboven vond ik het ook weer niet. Vooral het begin was echt leuk. Cliche's en vooroordelen worden zo tot in het belachelijke doorgetrokken dat het weer leuk wordt. Het gaat helaas grondig mis met de film als de toon serieuzer wordt en de film een multicultureel familiedrama moet worden. Grote halen, snel thuis en de cliche's die goed van pas komen om grappen mee te maken werken dan ineens tegen de film.

2.5* voor mijn laatste film van 2005.

avatar van sinterklaas
Had hem op oudejaars avond gezien, gewoon leuk en er zit nog een beetje traditie in ook

de serie is ook erg leuk

avatar van Shinobi
Het idee is op zich wel goed, alleen heel slecht uitgewerkt. De humor kwam nauwelijks op mij over.

Ik geef 'm 1, 5 sterren.

avatar van Jolienepien
Ik vond vooral het beginstukje leuk, de rest vond ik niet zo heel erg boeiend. En Bridget kan niet acteren.

avatar van Spetie
Shouf Shouf Habibi! is een lekkere luchtige film, die het aan durft om de verschillen en overeenkomsten tussen de Marokkaanse en de Nederlandse cultuur te laten zien. De film kent een aantal leuke fragmenten, vooral de scene waarbij de jongste zoon kattekwaad heeft uitgehaald en voor zijn vader en leraar als tolk fungeert is erg grappig. De film lijkt na een tijdje echter meer te kiezen voor de dramakant, iets wat de regisseur beter niet had kunnen doen. Hierdoor zakt de film een klein beetje in en komt de boodschap die de film heeft ook niet echt over. Het acteerwerk is niet geweldig, maar in een film als deze is dat verder niet zo storend.Leuke film al met al, die misschien nog een hogere score had kunnen hebben als de nadruk de hele film op het komische gedeelte had gelegen!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Behoorlijke troep.

Niet zo verschrikkelijk als Het Schnitzelparadijs, maar het scheelt weinig. Ook hier is een van de grootste problemen het wisselvallige acteerwerk en de ontzettend flauwe grappen. Ook bepaalde zijplotjes raken kant nog wal. De multi-culti moraallesjes en grapjes zijn eerder tenekrommend dan vermakelijk en ook het blik met bekende Nederlanders (waaronder dieptepunt Maasland) hebben geen enkele toegevoegde waarde. Alleen Amhali is nog een héél klein beetje de moeite waard, maar zit ook opgesloten in een belachelijk zijplot.

Zeer matig.

avatar van movie acteurs
Oer Nederlandse, redelijke komedie. Soms best grappig maar soms ook weer te flauw. Karakter ontwikkeling was hier goed en geslaagd. Soms is het ook wat voorspelbaar en doorzichtig. En de tweede helft werd meer aan drama besteed. Brakke 2,5.

Een mix van komedie, tragedie en drama, zonder enige pretentie en vol tempo, over het dagelijkse doen en laten van Marokkaanse jongeren die in Nederland geboren zijn. Het verhaal is komisch, vlot, luchtig, toegankelijk en kent ontroerende momenten en de ondertoon is mild kritisch. Want een van de thema's is toch de breuk tussen traditie en meer moderne denkbeelden, zo ver van het thuisland. De cast heeft uitstraling.

avatar van Shadowed
Anders.

Dit was uiteindelijk wel een compleet andere film die ik veerwacht had. Ik ben nog niet bekend met de serie, maar de poster beloofde haast een soort Zombibi achtig resultaat en dit komt daar eigenlijk niet bij in de beurt, ondanks een aantal personen hieruit ook daarin zitten.

Qua acteerwerk is dit wel een stukje beter dan het gemiddelde niveau. Van een aantal acteurs dan. Oaïssa, Ojja, Ouled Radi, Benmoussa en Amhali maken allemaal best indruk en stijgen boven het brakke acteerniveau uit. Echter zitten er wel een paar andere in die het wat minder kunnen, zoals Haoud.

De kwaliteit is gewoon brak te noemen, en de film zelf is niet eens zo'n volbloed komedie. Dat doet de poster wel beloven, maar dat is het niet. In plaats daarvan krijg je een rommelig drama dat bepaalde paden haast niet afmaakt of slordig afmaakt. Karakters die belangrijk zijn duiken ineens op en zijn ineens weg.

Daarbij heeft het drama niet echt impact. Enkele serieuze dingen komen erbij, maar die dringen door de manier van brengen nooit echt door bij de kijker. De film heeft weinig flow, waardoor het tempo ook wat houterig is en dan helpt het niet dat slechts enkele grappen geslaagd zijn.

Zelfs het mooie Marokko is slordig in beeld gebracht. Er heerst geen warm sfeertje of iets dergelijks, en de Nederlandse straten krijgen ook weinig eer. De film is nergens vermoeiend, maar ook niet heel makkelijk uit te kijken omdat je regelmatig met vraagtekens komt te zitten.

Een beste poging voor een goed drama, maar het is niet gelukt. Maar de eerder genoemde heren kunnen wel behoorlijk acteren eigenlijk. Vooral Ouled Radi vind ik qua enthousiasme echt 1 van de beste acteurs die we in Nederlandse films zien. Oaïssa trouwens ook.