Shouf Shouf Habibi! (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Najib Amhali en Touriya Haoud

De 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan, probeert zijn plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ap staat voor een dilemma: moet hij kiezen voor het moderne Nederlandse stadsleven of doen wat zijn vader wil; een traditionele Marokkaan worden en een vrouw uit Marokko halen. Ap zweeft van het ene uiterste naar het andere: van scooterdief tot rituele kippenslachter, van administratief medewerker tot bankovervaller.

avatar van Bram87
Vond dit helemaal niks...de film kom me geen moment boeien. Heel af en toe eens een redelijk momentje, maar over het algemeen zeer matig. Was blij toen die afgelopen was.

avatar van SnakeDoc
onbekend! schreef:

Nou zoveel humor is er toch niet?!
Ik vind deze film totaal geen 5; waard !
Maarja iedereen heeft ze eigen mening..

Ze is niet vies van strooien met vijfjes
Kijk maar is bij d r stemmen

Greeneyelady1
Ik vond het een humoristische film, maar daar blijft het dan ook bij. Qua waarheidsgehalte vond ik 'm erg laag. Echt een uit zijn verband getrokken film, met veel vooroordelen over hoe de Marokkaanse ras zich zou gedragen.. Maar ja iemand als ik die niet bekrompen opvattingen erop nahoud, kan zich algauw gaan ergeren aan dit soort films... Doe mij maar de Nederlandse "Zwartboek" of zoiets. Dat zijn prachtige films!

Vanavond trouwens op Ned.3 voor de fans ..

avatar van Seifer
Greeneyelady1 schreef:

Vanavond trouwens op Ned.3 voor de fans ..

Marokkaanse ras? Sinds wanneer bestaan er rassen dan?

Het laatste menselijke ras de neanderthalers, naast de homo sapiens, bestaan niet meer, of ze moeten zich gemengd hebben met de Homo sapiens.

Greeneyelady1
Seifer schreef:

Marokkaanse ras? Sinds wanneer bestaan er rassen dan?

Uh, slecht geslapen. Mediterraanse ras bedoel ik ..

avatar van -Roald-
Iets teveel drama wat mij betreft.. Persoonlijk vond ik de serie meer dan geslaagd

Juneau
Vooral het begin was erg leuk. In de tweede helft van de film zat er overduidelijk meer drama dan komedie, jammer.

Wa
nen
on-ge-lo-fe-lij-ke

boechtfilm!

Niks humor, niks drama. Zelfs Najib Amhali stelt me teleur..

Al diegenen die aan deze rotzooi hebben meegewerkt verdienen het door de ereraad voor de cultuur een levenslang beroepsverbod te krijgen opgelegd.Cultuurvervuiling in optima forma.

AddictedToMovies
Best een aardige (tragi)komedie van eigen bodem die het gezinsleven schetst van een Marokkaans gezin in Nederland. Natuurlijk komen er vele bekende koppen langs zoals altijd in Nederlandse films (ons blik tvsterren is beperkt) wat natuurlijk ook leuk is. Naast een prima bijrol van Najib, kunnen we ook even naar Bridget en Ruben van der Meer zwaaien. Dubbelgelegen van het lachen heb ik niet, maar het was gewoon vermakelijk, en zelfs hier en daar een vleugje dramatiek. Af en toe wat flauw, maar ik vond het een geslaagd filmpje.

avatar van movie acteurs
Oer Nederlandse, redelijke komedie. Soms best grappig maar soms ook weer te flauw. Karakter ontwikkeling was hier goed en geslaagd. Soms is het ook wat voorspelbaar en doorzichtig. En de tweede helft werd meer aan drama besteed. Brakke 2,5.

avatar van Semsoethot
Vermakelijk is voor mij de meest accurate omschrijving van deze film. Wat actie, wat humor en een leuk inzicht in het Marokkaans-Nederlandse denken. Prachtig laatste filmbeeld "Hij is misschien niet helemaal geslaagd, maar hij heeft wel het grootste graf".

melchior7
Er komt volgensmij een tweede deel..
Shouf Shouf Zombibi

Teaser: YouTube - ‪Shouf Shouf Zombibi Teaser‬‏

avatar van daxclusive
Leuke film, ik ben een fan van de serie en de acteurs doen het geweldig.
Enorm leuke gasten met leuk gemaakt accent en goede humor.

avatar van daxclusive
melchior7 schreef:
Er komt volgensmij een tweede deel..
Shouf Shouf Zombibi

klopt... ik ben figurant in die film

avatar van davincstyle
Pestiis schreef:

klopt... ik ben figurant in die film

Toevallig ik heb ook figurant gespeeld

avatar van bozzy
aardig leuk om gezien te hebben maar goed nee dat is tie niet.
gewoon erg slechte acteer prestaties.

herder
Seifer schreef:

Marokkaanse ras? Sinds wanneer bestaan er rassen dan?

Bedoel jij nou dat je een familie van de mensaap bent?
Als ik jou was zou ik de apen uit de dierentuin bevrijden, zo gemeen van je om je je familie als kijkvoer te tonen aan de kinderen...

avatar van bozzy
#herder

jij hebt zoals gewoonlijk zeker weer de lolbroek aan.

Film begint wel grappig. Over de Marokkaan zoals de Nederlander hem graag ziet. Later wordt de film wel wat serieuzer en kakt ie ook wat in. Maar hij blijft toch wel lekker wegkijken. En er zitten leuke grappen in.

Het eerste uur is nog wel redelijk door te komen, maar de laatste twintig minuten doolt de prent doelloos in de rondte en zakt Shouf Shouf ver door de ondergrens. Heel misschien had er nog een 2 in het vat gezeten, maar dat maakte de zoutloze laatste twintig minuten helaas onmogelijk.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Twee weken geleden een aflevering van die serie op tv gezien dat ze met de bus in Marokko op zoek gaan. Was erg leuk maar ja was dat nou de eerste of de laatste aflevering van de serie. Was er verder niet meer, rare tv altijd.

Deze film dan maar geleend maar behoorlijk onevenwichtig. Hij begint leuk, er zijn verder nog wel wat leuke fragmenten, bijvoorbeeld dat die jongen tijdens het gesprek met de leraar gaat vertalen voor zijn vader was hilarisch maar verder verre van komedie. Taalgebruik in de film is trouwens ook niet best. Had er meer van verwacht, geen leuke film.

O jee, had hem al eens gezien, maar al weer wat jaartjes geleden. Maar hij is al een aantal keer op Nederland 3 geweest, nou kan je net zo goed het omroepblad van een aantal jaar geleden gebruiken met al die herhalingen. Grootste probleem bij deze film is dat de koek eigenlijk al heel snel op is wat humor betreft maar de film is dan nog lang niet afgelopen, dat is dus het voordeel van een serie, de korte speelduur. Met regelmaat ook wel wat moeilijk te volgen. Vooral in het begin is het wel een leuke film, met de verschillende gezinsleden, waaronder de vader en de moeder, maar niet echt een film om op dvd te hebben. 3.0

Een mix van komedie, tragedie en drama, zonder enige pretentie en vol tempo, over het dagelijkse doen en laten van Marokkaanse jongeren die in Nederland geboren zijn. Het verhaal is komisch, vlot, luchtig, toegankelijk en kent ontroerende momenten en de ondertoon is mild kritisch. Want een van de thema's is toch de breuk tussen traditie en meer moderne denkbeelden, zo ver van het thuisland. De cast heeft uitstraling.

Redelijk leuk voor een zaterdagmiddag als je niets te doen hebt.

avatar van Phantasm
Leuk om een keertje gezien te hebben, geen echte hoogvlieger.

avatar van Shadowed
Anders.

Dit was uiteindelijk wel een compleet andere film die ik veerwacht had. Ik ben nog niet bekend met de serie, maar de poster beloofde haast een soort Zombibi achtig resultaat en dit komt daar eigenlijk niet bij in de beurt, ondanks een aantal personen hieruit ook daarin zitten.

Qua acteerwerk is dit wel een stukje beter dan het gemiddelde niveau. Van een aantal acteurs dan. Oaïssa, Ojja, Ouled Radi, Benmoussa en Amhali maken allemaal best indruk en stijgen boven het brakke acteerniveau uit. Echter zitten er wel een paar andere in die het wat minder kunnen, zoals Haoud.

De kwaliteit is gewoon brak te noemen, en de film zelf is niet eens zo'n volbloed komedie. Dat doet de poster wel beloven, maar dat is het niet. In plaats daarvan krijg je een rommelig drama dat bepaalde paden haast niet afmaakt of slordig afmaakt. Karakters die belangrijk zijn duiken ineens op en zijn ineens weg.

Daarbij heeft het drama niet echt impact. Enkele serieuze dingen komen erbij, maar die dringen door de manier van brengen nooit echt door bij de kijker. De film heeft weinig flow, waardoor het tempo ook wat houterig is en dan helpt het niet dat slechts enkele grappen geslaagd zijn.

Zelfs het mooie Marokko is slordig in beeld gebracht. Er heerst geen warm sfeertje of iets dergelijks, en de Nederlandse straten krijgen ook weinig eer. De film is nergens vermoeiend, maar ook niet heel makkelijk uit te kijken omdat je regelmatig met vraagtekens komt te zitten.

Een beste poging voor een goed drama, maar het is niet gelukt. Maar de eerder genoemde heren kunnen wel behoorlijk acteren eigenlijk. Vooral Ouled Radi vind ik qua enthousiasme echt 1 van de beste acteurs die we in Nederlandse films zien. Oaïssa trouwens ook.