Zombibi (2012)

Alternatieve titel: Kill Zombie!

Nederland
Komedie / Horror

geregisseerd door Martijn Smits en Erwin van den Eshof
met Gigi Ravelli, Yahya Gaier en Mimoun Ouled Radi

Amsterdam West wordt na het neerstorten van een meteoriet ontruimd. Iedereen lijkt op de hoogte te zijn van de epidemie… op twee bendes na. De twee groepen zijn geboren vijanden van elkaar, maar zien zich genoodzaakt hun krachten te bundelen als ze aangevallen worden door hun vroegere bekenden. Deze blijken veranderd te zijn in zombies…

avatar van m1701
ik vond deze film best wel aardig!
Uiteraard heel standaar voor eem zombie film... maar wat dat genre betreft
heb ik toch wel vele slechtere gezien.
leuk om een keertje te kijken.

avatar van housemoviewatch
In Amerika zouden ze zeggen, wat een B film. Meer wil ik er niet over kwijt.

avatar van HALVE TAMME.
Het is spijtig om te moeten melden dat het allemaal over het geheel niet echt bijzonder te
noemen is (middelmatige cast plus acteerwerk, niet eng en al helemaal niet komisch), een
herziening zal er voor mij dan ook niet snel inzitten.

Anderhalve ster van mijn kant voor dit Nederlandse wanproduct.

avatar van Rico120
toen ik deze film keek dacht ik WTF waar kijk ik naar deze film is zo slecht dat hij leuk is

avatar van BlueJudaskiss
housemoviewatch schreef:
In Amerika zouden ze zeggen, wat een B film.

Wie in Amerika heb je dat ooit horen zeggen dan? En daarbij: B-films zijn tof en zeker in de tijd van Corman werd daar juist het talent gekweekt. Er valt genoeg aan te merken op Zombibi, maar enthousiast spel, genrekennis en zelfspot maken nog altijd heel veel goed.

BlueJudaskiss schreef:

Ik kan je op een presenteer blaadje geven dat als deze film voorgelegd word aan film maatschappijen in Amerika, zij deze behoorlijk hard uitlachen. Daar hoef je niemand voor gesproken te hebben. Wel ben ik het met je eens dat B-films ook best aardig kunnen zijn en niet eens zo slecht. Maar ik heb al diverse Nederlandse horror/thriller/komedies gezien en moet zeggen dat ze geen van alle hoogvliegers zijn. Maargoed ieder zijn mening. Je houd er van of je houd er niet van.

avatar van BlueJudaskiss
housemoviewatch schreef:

Ach, de films van The Asylum worden ook uitgelachen en verdienen ook bakken met geld. En uitgelachen of niet, toch heeft deze film een internationale release gehad. Heb 'm zelfs zien liggen in hartje Londen.

BlueJudaskiss schreef:

Geld ook voor A haunted house 1 & 2. Die krijgen ook internationale releases. Maar dat mag dan allemaal wel zo zijn, nog steeds vind ik het geen hoogvliegers. Er zijn maar zelden B- films welk met goed beoordeeld word. En dat blijkt ook bij deze film weer aan de score.

avatar van Rico120
de film slaat nergens op
het eind al helemaal vampiers? wat?! hoe?! serieus?!
wat een flop

avatar van mcdaktari
Wat is dit slecht zeg. En die Mimoun Ouled Radi, is wel zo'n beetje de grootste ramp die de Nederlandse film ooit gekend heeft. Verschrikkelijk wat is die vent irritant, gewoon niet om aan te zien.
Maar goed, ik kan nog wel een tijdje doorgaan maar ik ga er mijn tijd niet verder aan verknoeien.
Nederlands onwaardig met een Mocro sausje erover.

avatar van Kersje26
Als je The Walking Dead gewend bent is dit echt zo slecht

avatar van john mcclane 2
BlueJudaskiss schreef:

Regisseurs en dan vooral Tarantino zweert bij B films .
En ze zijn op meerdere manieren te waarderen,,,leuke poging tot camp tot damn,,dit is zo waardeloos dat het weer leuk word

avatar van Shadowed
Prima zomedy.

Zombibi is eigenlijk een beetje een onzin zombie film. Slaat helemaal nergens op, maarja, volgens mij is dat ook waarom we hem opzetten . Ikzelf heb de teaser trailer eens bekeken en begon me hierin eens te wagen. Soms vond ik hem erg leuk.

Lekker goor zelfs op sommige momenten, de vechtende zombie van Yes-R vond ik heel leuk. Ook die clown en een paar andere lekker vreemde zombies.

Ik heb me hier wel mee vermaakt, maar het is ver van een echte hoogvlieger.

avatar van jippie2010
Wat een kansloos geheel.
Ik houd best van een Nederlandse film op zijn tijd,
maar dit was een vervelende zit.
Ik voel me bijna zelf een zombie nu. *1,5

Vermakelijk filmpje. hier heb ik dus wel om gelachen. waar ik om sharknado die ervoor kwam helemaal niet kon lachen,

ik vond het vooral lachen met Ben Sounders in die limo, en toen the Brothers en vooral die zigeuner uit de kofferbak kwam en erop ging slaan haha. K.O, Jawbreaker enz. en met die Rus op het laatst. Nothing wrong with leg haha. ik vond ook gaandeweg de film steeds beter worden. ook leuk dat de film Nederlands was,

avatar van Baggerman
Na Sharknado 3 hierin blijven hangen. Na Sharknado 3 valt dit ook niet echt tegen, maar grappig vond ik het nergens. Zombies zijn sowieso niet mijn ding, tenzij ze snel en afschrikwekkend zijn als in World War Z. Hier zagen ze er vrij hopeloos uit. Hopeloos was ook het acteren van die Gigi Ravelli. Ander dieptepunt: Carlo Boszhard.

Had ik dit maar bewaard voor de Horror-challenge! Grr!

Er zaten wel grappige momenten in, maar te weinig om een komische film te zijn

avatar van Rodger
Zo fout, dat deze toch grappig is.
Met een bak bier, en verstand op 0, net 1 ster!
1. *

avatar van Shadowed
Herzien.

Viel toch wel iets meer tegen dan ik had gehoopt, maar in 2018 keek ik dan ook wat minder streng naar films. Nu ik iets serieuzer naar films ben gaan kijken is het cijfer dan ook iets gedaald, maar de opzet is toch wel leuk en dit is bovendien ook de enige echt grote Nederlandse zombiefilm die ik ken.

De komedie is niet voor iedereen en dat zal na enkel 2 minuten trailer kijken al duidelijk moeten worden. Een beetje warrige komedie met snel uitgesproken dialogen van acteurs die heel goed weten wat ze doen en hier veel inzet voor lijken te tonen. Het zijn alleen de beelden zelf die vaak grappiger zijn dan de cast.

Zombibi is redelijk versierd, maar ik las ergens dat filmen enkel 18 dagen heeft geduurd om te filmen. Als dat echt zo is dan is dat ook regelmatig een beetje te merken. Enkele buitensets zijn wat haastig gedecoreerd door bijvoorbeeld gewoon een stapeltje kleding over de straten te gooien. De wat grotere sets zijn dan wel weer een stuk beter.

Zombiegeweld heeft de meest komische momenten maar het wil niet echt een kick geven of iets dergelijks. De montage is ook wat mak en het camerawerk niet bepaald on-point. Als het dan ook niet echt spannend of grappig wil worden loop je als film een beetje klem. Een echt goede balans tussen horror en komedie is er ook niet.

Het is dat de film voor een Nederlandse film behoorlijk groots is opgezet en dat het 1 van de weinige is in zijn soort maar verder heeft het niet al te veel om het lijf. Ik mis wat inspanning zoals practical effects en sterke regie. Nu is het vooral een lolprojectje, maar dan kan je dus ook slechte reviews verwachten.