Shouf Shouf Habibi! (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Najib Amhali en Touriya Haoud

De 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan, probeert zijn plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ap staat voor een dilemma: moet hij kiezen voor het moderne Nederlandse stadsleven of doen wat zijn vader wil; een traditionele Marokkaan worden en een vrouw uit Marokko halen. Ap zweeft van het ene uiterste naar het andere: van scooterdief tot rituele kippenslachter, van administratief medewerker tot bankovervaller.

Relschopper schreef:

Een film als deze is natuurlijk moeilijk in elkaar te zetten!! Hij moet natuurlijk wel ethisch verantwoord zijn en al teveel stereotypen, die in werkelijkheid vaker op waarheid berusten dan op een vooroordeel (maar dat is een andere discussie ), mogen natuurlijk niet te vaak naar voren komen!

In SSH! wel, hoor.

In de film krijgt een Marokkaans meisje een klap in d'r gezicht van haar broer...ik las dat er in de zaal dan een gejuich op gaat! SIC

En er is trouwens maar één echte Ab, en dat is Ab de Inburgerman. 100% Ab! Ik bel je zodra ik beltegoed heb.

rzasa schreef:

Bull!

kappeuter schreef:

Bull!
Zal die wel in de war zijn met Jalla Jalla.

echt alles behalve bull.
ik was er vanmiddag heen gegaan(geinige film trouwens) in den haag, maar was toch geschrokken dat mensen (marokkaanse jongens) gingen klappen en juichen toen dat meisje geslagen werd. Netzoziek..

Was bij mij precies hetzeldde in Amsterdam! Volgens mij was het stukje in de film bedoeld als 'schokkend', maar veel indruk maakte het blijkbaar niet.

Maar over de film: ik vond hem eigenlijk een beetje tegen vallen. Ik ga niet zeggen dat ik niet heb gelachen en een paar acteurs hebben uitstekend gepresteerd. Toch merkte ik in de zaal dat de meeste Marokkanen de film veel leuker vonden dan de Nederlanders. Van een Marokkaanse jongen begreep ik dat dit kwam door de slechte vertaling van het Marokkaans naar het Nederlands, waardoor bepaalde grappen niet goed overkwamen.
Ik miste ook een goede plot in deze film. Met wat een aanelkaargebreide grapjes red je het wat mij betreft niet; een goed verhaal is onontbeerlijk.

Oordeel: 2 1/2 **

[politiek-correcte-modus]
daar ben ik niet over verbaasd. Meer kun je toch niet verwachten van een stel randjongeren?
[/politiek-correcte-modus]

humor is universeel en als men van mening is dat het "slecht vertaald" is van marokkaans naar nederlands dan vind ik dat onzin. Ik zou het dan eerder lokale humor noemen..

Ik vond het zelf een leuk film,met een tegenvallende acteerwerk van Najib Amhali. Omdat ik zelf een Turk ben en heel veel Marokkaanse vrienden heb, was het voor mij toch een apart film. Veel "nederlanders" zullen de meeste grappen van de film niet begrijpen, omdat het met een cultureel achtergrond te maken heeft. Een voorbeeld is bijv. dat de echtgenote ( die er alles voor doet om haar man dood te krijgen) in een stukje zegt: KIjk KIJK...Rode Ibrahim is terug...(dat heeft te maken met een bijgeloof van veel Moslims) en dat zullen Nederlanders die daar niks vanaf weten, ook veel minder om lachen.
Tenslotten: Ik heb zelf ook heel hard gelachen toen dat Marokkaans meisje een klap kreeg. Het is natuurlijk niet iets om te lachen,maar het ging er ook om dat ze zo stoer deed en tegen hem schreeuwde:SLA ME DAN SLA ME DAN, ALS JE DURFT !!!! En vervolgens geeft ie haar een klap en trapt haar in elkaar.
Veel Marokkaanse meisjes denken dat hun broer hen niet durft te slaan(vandaar dat ze ook stoer doen) en hier slaat Ab juist wel, dat zal ook te maken hebben,waarom de "jongens" tijdens de film gingen toejuichen.!

Erg leuke film. HEt gaat erg goed met de films van Nederlandse bodem de laatste tijd. Ik heb erg gelachen om deze film en ik ben nu echt verliefd op touriya. Echt een super mooie vrouw

avatar van yorrick
Uit de FAQ van Touriya Haoud (speelt de zus van Ap) op http://www.shoufshoufhabibi.nl:

Wat was je leukste moment tijdens de opnames van Shouf?
Heel gek, maar de vechtscene met mijn broer in de film (Mimoun)

Tja, als zij het zelf zo leuk vond, dan mogen wij er toch ook wel om lachen....

Maar serieus: Bij ons in de zaal ging er bij deze scene geen gejuich op. En zelfs als een zaal collectief gaat juichen, wil dat nog niet zeggen dat iedereen in real life hetzelfde zou hebben gedaan.

Anyway, al die berichten hier (nu al de 3e pagina, en slechts 13 stemmen. Het lijkt wel op voetbal (15 miljoen coaches). Ga die film gewoon kijken! En vorm dan een oordeel.

Mijn oordeel: vlot geacteerd, vlot gemonteerd, veel zelfspot, niet moraliserend en dat spreekt me allemaal aan.

Alex

avatar van MarkFish
Dat is op zich wel een pijnlijk moment in de film. Slaan van (al dan niet oneerbare) vrouwen is natuurlijk een slechte eigenschap van veel marokkaanse of turkse mannen. Het werd pijnlijk duidelijk hoe een marokkaans meisje dat wil integreren en haar eigen weg wil gaan, hierin wordt tegengehouden door de strenge cultuur van haar familie.

avatar van pascal83
ericck schreef:

Miste je niet dingen als een verhaallijn en goede filmmuziek?

Natuurlijk, net als een goede wire-fu actiescene en had eigenlijk wel een harde p*rn*scene verwacht ...

Wanneer miste jij trouwens muziek ... ?

tacoX
Ik vond dit verrassend. Op vele fronten. Het zit goed in elkaar, het is grappig, maar ook serieus. Goed acteren over het algemeen. Ik kreeg er op een of andere manier een eerlijk en warm gevoel bij, ik kan het niet anders zeggen. (had ik allemaal niet verwacht van een nederlandse film, ook al was ie mij aangeraden)

avatar van Jordy
In het begin erg komisch, en wanneer de film langzaam serieus gaat worden blijft het eigenlijk allemaal prima te kijken.

Acteerprestaties zijn op z'n zachts gezegd wisselvallig, maar verder een leuk en vooral erg sympathiek filmpje. Kan geen kwaad, dit soort films...

ja, 'sgoed

stinissen schreef:
Matige film die laat zien hoe weinig de Marokkaanse vrouwen het in Nederland en in hun thuisland te zeggen hebben.

Dat kun je deze film toch niet aanrekenen? De film laat juist met een knipoog zien dat hier verandering in zal moeten komen.

avatar van yorrick
ericck schreef:

Miste je niet dingen als een verhaallijn en goede filmmuziek?

Nee, eigenlijk niet. Dat wil zeggen, ìk heb de verhaallijn niet gemist (je wou toch niet zeggen dat je in SSH helemaal geen verhaallijn hebt ontdekt?). Maar ja, ik kan zelfs in Koyaanisqatsi nog een verhaallijn ontdekken.

En muziek, nee ook niet gemist. Bijna net zoals in een film mèt filmmuziek, mij deze ook nooit opvalt. Maar gelukkig heeft SSH wel een soundtrack. En ook die vond ik niet slecht.

Wanneer miste jij trouwens muziek ... ?

André Hazes maakte voor mij veel goed. Die scene waarin André te horen is, vond ik ook wel sterk.
Verder zat er wel wat Marokkaanse muziek in, die het verhaal ondersteunde.

Toch vond ik t verhaal erg tegenvallen.

Ik wil graag weten waar ik deze film kan downloaden kan iemand me daar over infomeren?!?!

CHeeSeHeaD schreef:

dat kan hier

CHeeSeHeaD schreef:

Nee.

Ongelooflijk slechte film! Jezus, zó slecht geacteerd! Typisch zielig agressief taalgebruik, erg sneu!

Leuke grappen in het begin van de film, maar daarna is ie helemaal ruk. Sommige 'grappen' worden tot in den treure uitgemolken. Vooral die makker van Abus (met dat Ajax Boukhari - shirt aan) is echt een drama. Wat een losers zeg! Maar natuurlijk wel een BMW...

avatar van Webby
Ik vond hem ook zwaar tegen vallen... t's geen giller.

avatar van chiquita
Marokkaanse zelfspot. Albert ter Heerdt dacht zeker te kunnen doen wat de Indiase minderheid al jaren in Engeland doet: zichzelf persifleren.

In het verleden heeft dit tot hilarische films en series geleidt. Bent it Like Beckham is nog recent, was min of meer succesvol. Niet alleen de humor is gekopieerd, maar zelfs de manier van filmen. Het is een schandalige kopie van Guy Ritchie. Denk maar aan Snatch en Lock/Stock.

Alhoewel het aardig begon, eindigde ik met een zure uitdrukking. Is het nou drama of komedie? Wat een irritante film zeg....

chiquita schreef:

zelfs de manier van filmen. Het is een schandalige kopie van Guy Ritchie.

Niets, maar dan ook niets in de manier van filmen van deze film lijkt op het werk van Guy Ritchie.

Het lijkt net zoveel op Ritchie als op het journaal.

vlot geacteerd, vlot gemonteerd,

?

avatar van chiquita
Dan moeten jullie twee maar heel goed kijken.....

avatar van Jordy
Moet toegeven dat de film inderdaad wel veel weg heeft van Bend It... , had ik nog niet bij stilgestaan