Shouf Shouf Habibi! (2004)

Nederland
Komedie / Drama

geregisseerd door Albert ter Heerdt
met Mimoun Oaïssa, Najib Amhali en Touriya Haoud

De 20-jarige Ap, een in Nederland geboren Marokkaan, probeert zijn plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ap staat voor een dilemma: moet hij kiezen voor het moderne Nederlandse stadsleven of doen wat zijn vader wil; een traditionele Marokkaan worden en een vrouw uit Marokko halen. Ap zweeft van het ene uiterste naar het andere: van scooterdief tot rituele kippenslachter, van administratief medewerker tot bankovervaller.

sambal
wat een hilarische film
het gaat niej om het verhaal maar gewoon om de humor
en daarin is hij dik geslaagt

1.5* van mij..Redelijke film.. af en toe zaten er leuke humoristische grapjes in maar meer niet. De serie is leuker

avatar van timburton
Een topfilm! Geweldige multiculti-sfeer. En ik hou van die sfeer.

avatar van Lady_Movie
Deze film geef ik een 5.0 voor de gewelidige humor.

avatar van niethie
Ik meen me te herrineren dat iedereen op mijn school destijds laaiend enthousiast was over deze film (je moest hem gezien hebben) later op dvd tegen gekomen en maar meegenomen.
Ik vond de film wat tegenvallen het hele verhaaltje deed me niet zo erg veel het moet een film voorstellen met belangrijke onderwerpen zoals de verschillen tussen de nederlandse en marokaanse culturen dit levert af en toe wat aardige grappen op maar toch is het verhaaltje jammer genoeg veels te slap uitgewerkt daarbij kwam ook nog eens kijken dat ik me maar moeilijk in kon leven in de personages.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik het een slechte film vond ondanks wat erger punten, slecht uitgewerkte personages en wat flauwe grappen toch een, 2,5 sterren

Lady_Movie schreef:
Deze film geef ik een 5.0 voor de gewelidige humor.

Nou zoveel humor is er toch niet?!
Ik vind deze film totaal geen 5; waard !
Maarja iedereen heeft ze eigen mening..

Don_Mat
Echt weer zo'n straight to you're prullenbak film. Gewoon zo slecht dat ik het zonde van de moleculen in de lucht vind om hem als frisbee te gebruiken. Echt weer mist er:
-Een verhaal
-Humor
-Goeie acteurs

Gewoon een film dus. Een halve ster, omdat ik er alles voor wil doen om de score van deze film omlaag te trekken.

Erg leuke film! Heb er hard om moeten lachen jammer dat de film zon lage scoren krijgt.

hub_011
kan het nog slechter

avatar van Lady_Movie
onbekend! schreef:

Nou zoveel humor is er toch niet?!
Ik vind deze film totaal geen 5; waard !
Maarja iedereen heeft ze eigen mening..

vandaar dat je hem een 5 geeft.
écht logisch [ maar niet heus ]

avatar van QuidQuoPro
Verschrikkelijke multi-kul bagger. De lijst met soepsidie tijdens
de aftiteling is langer dan de film zelf .....

Zwaar overtrokken. Deze film heeft nog niet eens een miljoen gekost.

Echt zo'n argument van mensen die een stok zoeken om mee te slaan.

avatar van Jolienepien
Ik vond vooral het beginstukje leuk, de rest vond ik niet zo heel erg boeiend. En Bridget kan niet acteren.

avatar van N811
Wat wil je noui maken? Een drama of een komedie?
Bovendien is het ook niet realistisch hoe deze marokkanen zich gedragen. Ik vind ze voor de 2de generatie wel erg vernederlands.

De mishandeling van zijn zus was onnodig in de film

avatar van Roel-
Don_Mat schreef:
-Een verhaal
-Humor
-Goeie acteurs

Straight to your* prullenbak

maar verder sluit ik me min of meer bij je aan

avatar van darkjaap
in het begin was hij echt vreselijk grappig
maar naarmate hij verder gaat zakt hij een beetje in en vond ik het echt jammer dat die humor weg was die ik wou blijven zien..
al met al een magere 3*

avatar van N811
QuidQuoPro schreef:
Verschrikkelijke multi-kul bagger. De lijst met soepsidie tijdens
de aftiteling is langer dan de film zelf .....
hahah

avatar van lucdecoster
Interessante film over onze multiculturele samenleving maar het verhaal vond ik niet zo goed. Om het in het Hollands te zeggen : het was me een zooitje. De beste komische scène voor mij : die vader in zijn rolstoel tegen de bushalte.

Ik heb echt met verbazing naar deze film gekeken, heerlijke humor. Ik zou het echt leuk vinden als de Marokkanen echt zo een gevoel voor humor zouden hebben en niet alles zo ontzettend serieus bekijken, dan zou het onderling met de andere rassen hier in Nederland zeker weten een stuk gezelliger gaan. Kijk maar naar de Surinamers, ik als rasechte Nederlander vind dat een te gek volk, lekker recht voor z'n raap.

Don_Mat
Roel- schreef:

Straight to your* prullenbak

maar verder sluit ik me min of meer bij je aan

Kun je zien hoe ik me er over op zat te fokken. ;P

avatar van shockdog
Ik snap niet waarom die nederlandse komedies altijd zo laag scoren. Films als het schnitzel paradijs, alibi, vet hard, pista etc. vind ik altijd heel grappig. zo ook shouf shouf habibi!.

shockdog schreef:

Zo laag? Je geeft zelf maar 0,3 hoger dan het gemiddelde...

Het beginstukje was echt hilarisch!! de rest was niet zo grappig, maar er zat wel een vrij goede verhaallijn in. Wat ik heel leuk vond aan deze film was dat de Marrokaanse vrouwen niet met zich lieten sollen, zelfs een oude vrouw met een hoofdoekje om niet (misschien was dat niet zo realistisch, maar het was wel heel mooi!)
3.5 sterren

Ik vond het weinig aan. Ik vond nota bene Najib Amhali als beste acteren, en dat is een cabaratier! Er zaten een paar goede grappen in, maar het verhaal stelde weinig voor. Er bestaan slechtere films, maar dit is zeker niet goed!

avatar van missl
Nederland is goed in het maken van onzinfilms. Er zijn er maar een paar van Nederlandse bodem die echt de moeite waard zijn. Omdat mensen mooi spel laten zien, of omdat het verhaal heel denderend is. Deze film heeft helemaal niets van dit al. De grappen komen niet over. Niemand kan acteren, het script is slecht geschreven.

avatar van Spetie
Shouf Shouf Habibi! is een lekkere luchtige film, die het aan durft om de verschillen en overeenkomsten tussen de Marokkaanse en de Nederlandse cultuur te laten zien. De film kent een aantal leuke fragmenten, vooral de scene waarbij de jongste zoon kattekwaad heeft uitgehaald en voor zijn vader en leraar als tolk fungeert is erg grappig. De film lijkt na een tijdje echter meer te kiezen voor de dramakant, iets wat de regisseur beter niet had kunnen doen. Hierdoor zakt de film een klein beetje in en komt de boodschap die de film heeft ook niet echt over. Het acteerwerk is niet geweldig, maar in een film als deze is dat verder niet zo storend.Leuke film al met al, die misschien nog een hogere score had kunnen hebben als de nadruk de hele film op het komische gedeelte had gelegen!

avatar van frank92
Wat een slechte film zaten een aantal leuke stukjes in maar hij blijft slecht 1,5 hoger verdient die echt niet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Behoorlijke troep.

Niet zo verschrikkelijk als Het Schnitzelparadijs, maar het scheelt weinig. Ook hier is een van de grootste problemen het wisselvallige acteerwerk en de ontzettend flauwe grappen. Ook bepaalde zijplotjes raken kant nog wal. De multi-culti moraallesjes en grapjes zijn eerder tenekrommend dan vermakelijk en ook het blik met bekende Nederlanders (waaronder dieptepunt Maasland) hebben geen enkele toegevoegde waarde. Alleen Amhali is nog een héél klein beetje de moeite waard, maar zit ook opgesloten in een belachelijk zijplot.

Zeer matig.

Dick2008
Twee weken geleden een aflevering van die serie op tv gezien dat ze met de bus in Marokko op zoek gaan. Was erg leuk maar ja was dat nou de eerste of de laatste aflevering van de serie. Was er verder niet meer, rare tv altijd.

Deze film dan maar geleend maar behoorlijk onevenwichtig. Hij begint leuk, er zijn verder nog wel wat leuke fragmenten, bijvoorbeeld dat die jongen tijdens het gesprek met de leraar gaat vertalen voor zijn vader was hilarisch maar verder verre van komedie. Taalgebruik in de film is trouwens ook niet best. Had er meer van verwacht, geen leuke film.