Star Trek IV: The Voyage Home (1986)

Sciencefiction / Avontuur
119 minuten / 136 minuten (director's cut)

geregisseerd door Leonard Nimoy
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

In de ruimte worden signalen opgevangen van walvissen die op aarde allang uitgestorven zijn. Door de signalen die ze uitzenden, treden er storingen op in ruimtestations. Eén van de leden van de Enterprise komt op het idee om terug in de tijd te reizen en dan twee walvissen te vangen. Deze walvissen moeten reageren op de signalen anders zal de defensie van de Starfleet machteloos zijn. Captain T. Kirk, dr. Spock en nog een paar andere leden van de Enterprise krijgen een niet zo'n gemakkelijke missie, want het schijnt dat er niet zoveel walvissen meer op aarde zijn.

AHWA
Beste Star Trek-film van de oude reeks. Nimoy is hilarisch als hij moet leren vloeken. Deze film is een pak minder serieus dan de vorige drie, en ook gelijk veel leuker. Veel meer humor en iets minder technobabble.

Eerste van de oude reeks met een hoge herzieningswaarde, maar hier zat gewoon te veel leuks in.

The hell I won't!

avatar van DVD-T
Ik had Star Trek: The Voyage Home wat slechter verwacht, maar het is toch een redelijk leuk deel binnen de serie.

De humor is op momenten niet altijd even goed, maar is toch erg aanstekelijk. Dit komt ook mede doordat de cast er erg veel zin in lijkt te hebben, vooral Nimoy is erg leuk in de film. Het verhaal is dan net even weer wat minder. Het filosofische is er af en maakt ruimte voor een "save the planet" verhaaltje. Het Greenpeace moraaltje ligt er metersdik bovenop en wordt op een gegeven moment zelfs erg storend.
Jammer want het verhaal had zeker potentie gehad als het iets genuanceerder was gebracht. Dit maakt van Voyage Home een erg onevenwichtige film, aan de ene kant neemt het zichzelf heel serieus qua verhaal om dat op een ander moment weer niet te doen. Hierdoor kom je wat moeilijk in de film en wordt het nimmer ook maar een beetje meeslepend.

Qua effecten ziet het er wederom erg goed uit. Opnieuw wordt alles uit de cast getrokken om het zo echt mogelijk te doen lijken. Hier niets anders dan lof voor. Acteerwerk van de cast is erg leuk, en ook de muziek is erg mooi.

Ondanks de genoemde minpunten toch een onderhoudende film.

avatar van Lennert
Het plezier houdt niet op! Waar The Search For Spock al duidelijk liet zien dat Nimoy een uitstekend regisseur is, in The Voyage Home lukt het hem met dit lollige script nog beter! Wat de film zo heerlijk maakt is het feit dat men ondanks de Green Peace boodschap geen moment vervalt in te prekerige situaties, maar voornamelijk de lol voorop laat staan.

Ik kan me goed voorstellen dat er een hoop die hard Star Trek fans zijn die zich storen aan het feit dat Spock nu ineens de komische noot geeft, maar ik heb me helemaal te pletter gelachen bij de momenten dat hijvan Kirk leert waarom mensen schelden en het daardoor ook zelf overneemt, de scene waarop hij de punker nerve pincht, zijn zwemtocht met de bultrug en de scene waar hij en Kirk uitgenodigd worden voor Italiaans eten.

Andere prachtige momenten waren toch wel te vinden toen McCoy zich te pletter schrok in het ziekenhuis van de verouderde methodes, hoe Scotty zichzelf bij een bedrijf naar binnen bluft en hoe Chekov met zijn Russische accent naar precies de verkeerde dingen vraagt aan een politieagent en problemen krijgt met het leger. De special effects zijn prachtig, helemaal de walvismodellen zagen er zeer overtuigend uit. Daarnaast was het fijn om te zien dat Catherine Hicks zichzelf als actrice buiten dat afgrijselijke 7th Heaven weldegelijk kan redden.

Onzinnigheid ten top, maar heerlijk vermaak. Ik vind Star Trek tot nu toe als het op filosofische inhoud terecht komt, vrij weinig verheffend boven de klassiekers als Blade Runner. Laat ze het maar lekker bij schieten, one-liners en technische praat houden, dan blijf ik het leuk vinden! Wat mij betreft nog leuker dan The Search For Spock!

avatar van MMXMMX
Geweldig heerlijke film .

Oke de punker was iets te veel maar voor de rest was het weer geweldig.

Akron777
Wellicht de meest grappige Star Trek film die er is. Ik heb geregeld dubbel gelegen, iets wat ik wel vaker heb bij de serie, maar dit was echt zeer vermakelijk. Het verhaal vind ik wat onlogisch of vreemd (waarom walvissen?), maar aan de ene kant zit daar ook de kracht achter. We komen er immers niet achter waar die sonde überhaupt vandaan kwam. Zeer vermakelijk deel. Echter door de karikaturale afbeelding van de personages verliest deze film wat kwaliteit, maar desondanks zeer sterk vierde deel.

avatar van eppy
Deze film heeft de Star Trek franchise gered, Paramount was van plan de serie in de prullebak te gooien. Maar besloot na het succes een nieuwe serie te maken.

avatar van brymj
dr. Spock??

avatar van m1chel
Dit blijft een gave poster. Weet iemand toevallig waar deze te koop is??? Replica ook geen probleem.

avatar van m1chel
"Hello, Alice. Welcome to "Wonderland".

Wat een heerlijke 80's classic is dit zeg. Deze Star Trek ademd echt 80's uit. De verhaal lijn word net als in deel 2 en 3 precies voortgezet waar ze gebleven waren. Het verhaal is origineel en vooral grappig. De "Enterprise" crew dat in 1986 beland is ansicht al erg grappig vond ik.

Scene's van Spock en Kirk in de bus met die punker, en Checov die Midden in San Fransisco op zoek is naar de nucleare floot, en vervolgens word aangezien voor een communist, zijn voor de Star Trek fans (voor mij wel althans) hilarisch. De film barst van de clishé's, maar dan hinderde mij voor geen meter.

Leonard Nimoy nam de regie zelf in handen, en heeft er een echt waardig en leuk Star Trek avontuur van gemaakt. Laat je voor oordelen over Star Trek los, en laat je meeslepen in dit heerlijke jaren 80 avontuur vol aktie en humor.

Nou ben ik een grote Star Trek fan, dus mijn oordeel zal wat hoger uitvallen dan die van een doorsnee SF liefhebber. Ik weet zeker al ben je geen fan van de Star Trek serie, maar wel van jaren 80 films en SF, dat je de film op z'n minst met 3* zal waarderen. Mijn oordeel is 4*.

avatar van Askikker
Ik zag alleen maar een groeiende lijn in de eerste drie Star trek films, en verwachtte dat deze wel vet zou tegenvallen;
niet dus!

Aan de ene kant kan je het af doen als een clichematig kinderlijk filmpje, maar anderzijds is het een ontzettend ''grappige'' film. (gesponserd door Greenpeace?)
Hij gaat dan wel verder waar deel 3 ophield, maar het is wel een compleet ander soort film, die bij ''serieuze'' scifi fans misschien wat verkeerd valt.

Hij speelt grotendeels in onze tijd op onze planeet af (oké; tachtiger jaren, maar we kijken niet op een decennium als space en time travallers natuurlijk), maar zelfs dat mag de pret niet drukken, integendeel; ik heb af en toe zitten schuddenbuiken, en mr. Spock blijft geniaal.

Ik wilde zeggen op naar 5, maar helaas, das geen vervolg meer.
5 had ik onlangs al wel gezien (herzien), en ik was al verbaasd hoe goed die was.

avatar van m1chel
Ik vond 5 juist een van de mindere delen, niet slecht, maar wel de minste van de reeks. Deel 6 vond ik ijzer sterk... Maar het blijven toetjes he . Ga zo door met je recensies Askikker, ik vind ze leuk om te lezen.

Oeps, foutje!
Ik ben in de war met 8, die vond ik erg goed, maar 5 heb ik dus nog niet gezien......
gezien de nogal negatieve reaties ben ik benieuwd of ik m wél goed ga vinden.
(ik zag in een flits al plastieke bergen voor een geschilderde achtergrond langskomen, dus dat word genieten!)

En je ''toetjes tip'' doet nog steeds wonderen!

avatar van m1chel
Vast wel, het is de meest foute van de 6 Star Treks met de originele cast. Maar deel 5 is en blijft leuk hoor vond ik.

Wow!
Ik begrijp hier uit dat deel 6 óók nog met de originele cast is!
Die geef ik op voorhand dan maar meteen blind vier sterren...........
(ik geef toe dat mn sterrenpatroon niet erg origineel is bij star trek)

Overigens ontdek ik nu ineens dat de film hier wordt beschreven als
Sciene fiction/ comedie
(terecht)

avatar van m1chel
Ja zeker is deel 6 nog met de originele cast. Dan kan ik zelfs al onthullen dat deel 7 zelfs nog met Kirk en Picard is. Als je die nog niet gezien hebt ben ik helemaal benieuwd wat je er van vind. Ik weet trouwens niet of je de Blu-Ray versie hebt, maar de extra's zijn echt geweldig. Vooral (ik weet alleen niet meer bij welk deel dat was) de documantaire over de requisiten van Star Trek die achter gesloten deuren liggen in een loods in Hollywood... Walhalah!

avatar van Askikker
Nee, heb geen blue ray, en niks extra's.
Misschien dat deel 6 kijken deze week nog lukt,
de rest zal deze week niet meer gebeuren.

Kan me vaag herinneren ooit 7 wel eens gezien te hebben, maar dr is niks van blijven hangen, dus die ga ik helemaal blanco bekijken.

avatar van m1chel
Kan ik je de tip geven om de tekenfilm serie ook te kijken. Compleet in de trent van "the original series" en met de stemmen van de complete originele cast. Helaas is er maar een seizoen van, maar wel erg leuk.

avatar van Askikker
Had nog nooit van TAS gehoord,
ga ik maar es achteraan.
Thanx

Have fun!

avatar van SnakeDoc
Ik zag een beetje op tegen dit deel. Terug in de tijd? Terug naar aarde? Komedie als genre?

Ik ben onnodig bang gemaakt. Dit deel was juist erg verfrissend en een leuk uitstapje buiten de ruimte.

Even wat anders.

Aardige film een 4 hiervoor.

Echter als een star trek film, vond ik het weinig voor stellen. Te weinig ruimte gevechten etc. Het is te veel gefocust op free willy dan waar het op zou moeten focussen.

De film had weinig weg van star trek

voor de film als star trek 3

m1chel schreef:

Star Trek IV Poster €19,99

avatar van baspls
Hed de poster gecorrigeerd. Was eerst namelijk niet de officiële.

avatar van Dynamovie
Ik ben een SF liefhebber, en ook wel van de Star Trek series, maar deze film valt in de categorie slechtste films aller tijden. Onverstelbaar slecht verhaal en slecht geacteerd.

baspls schreef:

Star Trek IV Poster €19,99
Thanx joh. Ik heb hem direct besteld.

avatar van Tup&Joep
"Stomme beukennoot"
Deze beviel me beter dan de vorige. Interessant verhaal, meer actie en locaties. Spock zorgde daarbij regelmatig voor de komische noot.

m1chel schreef:
Thanx joh. Ik heb hem direct besteld.

Graag gedaan

avatar van baspls
Geweldige film! Alhoewel deze The Voyage Home totaal anders is en een hele andere sfeer heeft dan de andere Star Trek-films is hij daar zeker niet slechter door.

De Muziek van Leonard Rosenman is, Ook al is het niet de originele Star Trek-Theme, Erg mooi en lijkt erg op de muziek van The Lord of The Rings (die is namelijk ook van Rosenman). De effecten zijn erg goed, ik mag dat vroege CGI wel. Erg is erg goed geacteerd, met wonder boven wonder nog steeds de zelfde acteurs. Het verhaal is erg mooi, alhoewel het heel erg anders is dan de andere verhalen. Het is af en toe pest nog wel grappig, heeft niet voor niets het genre comedy, maar dat valt ook wel weer mee en uiteindelijk is het toch wel weer serieus.

"Live long and prosper."

avatar van Panta Rei
Balen dat dat stomme dart weer zo uitloopt.

avatar van RuudC
Oh oh oh… Ik heb er altijd mijn twijfels bij wanneer je figuren uit een andere wereld of latere tijd in de onze plaatst. Dan moet je wel echt van goeden huize zijn om er echt iets van te maken. Leonard Nimoy maakte met The Search For Spock de beste Star Trek film tot die tijd, maar zakt met The Voyage Home weer een stuk terug. Echt pijnlijk wordt het gelukkig niet. Al is dat wel met uitzondering van het plot rondom de walvissen. Als er wel iets misplaatst is, is het de ecologische boodschap van de walvissenkwestie wel. Tragisch dat er zo veel op gejaagd wordt (tegenwoordig al een stuk minder geloof ik), maar hier zit je als sciencefictionliefhebber niet op te wachten? Ik weet dat het een heel actueel thema was in die dagen, maar niemand gaat voor de lol naar de bioscoop om een zo’n thema door de strot geduwd te krijgen. De grote, wereldbedreigende badguy is trouwens een lachertje. Een erg flauwe kopie van de wolk van The Motion Picture

Verder heeft het avontuur wel iets. Het klingonschip ziet er stoerder uit dan de enterprise, al krijgen we dat helaas weinig te zien, maar de conversaties in het San Francisco van 1984 zijn best aardig. Spock vs. punker is een leuke match en wanneer Chekov in de buurt van een marinebasis komt, weet je dat niet iedereen dat leuk vindt. Zo krijg je soms leuke situaties. Jammer dat de film wat verpest wordt door de walvissen. Dat maakt The Voyage Home het minste deel van de serie tot nu toe.