Star Trek IV: The Voyage Home (1986)

Sciencefiction / Avontuur
119 minuten / 136 minuten (director's cut)

geregisseerd door Leonard Nimoy
met William Shatner, Leonard Nimoy en DeForest Kelley

In de ruimte worden signalen opgevangen van walvissen die op aarde allang uitgestorven zijn. Door de signalen die ze uitzenden, treden er storingen op in ruimtestations. Eén van de leden van de Enterprise komt op het idee om terug in de tijd te reizen en dan twee walvissen te vangen. Deze walvissen moeten reageren op de signalen anders zal de defensie van de Starfleet machteloos zijn. Captain T. Kirk, dr. Spock en nog een paar andere leden van de Enterprise krijgen een niet zo'n gemakkelijke missie, want het schijnt dat er niet zoveel walvissen meer op aarde zijn.

neo (crew)
dit is een van de weinige star trek films die niet-trekkies echt kunnen begrijpen en die niet een heleboel moeilijke termen bevat.de film is eigenlijk meer een comedy.de grappen zijn zeer geslaagd.

Het gedeelte dat ze zich proberen aan te passen in het heden is wel grappig, maar het red de walvis verhaaltje en het ongelooflijk zoetsappige einde haalt het weer flink omlaag (En je moet toch een First Contact kijken Jordy, want da's echt een hele goede Sci-Fi die totaal niet het seriegevoel uitstraalt).

avatar van Jordy
okee zal ik eens doen, ligt volgens mij ook wel op dvd bij de plaatschelijke videotheek

vic
slechtste strak trek film van allemaal. Hij is mischien wel grappig maar mist waar het allemaal om gaat bij star trek. Ik vond het verhaal met die walvissen om te huilen

Ik wilde alle star trek films maar eens gaan kijken, maar ze beginnen een beetje te vervelen. Bij star trek denk je aan ruimteschepen en buitenaardse wezens, maar deze film is geloof ik voor 90% gefilmd met beelden van de aarde. En in deze film kwam er ook meer humor kijken, want ik zeer irritant vond. Nee ik vind ze er niet beter op worden, die humor hadden ze er van mij uitmogen laten. Zo lijkt het niet meer op de "echte" star trek. 2*

avatar van Tha Flow
Misschien het leukst voor de echte trekkies. Ik vond hem erg leuk omdat ik alle personages al kende uit de series en uit de andere Star Trek films. De humor is leuk, en het feit dat ze eens op aarde zijn vond ik verassend. Natuurlijk heeft het een behoorlijk Amerikaans einde met de bekende traan en lach, maar als als je met Star Trek bent opgegroeit (zoals ik) denk ik dat je de film best kunt apricieren. 3 sterren

leukste st film

avatar van Yak
Yak
Een onwaardig vervolg op de vorige drie delen. Ik had gehoopt dat de reis terug naar onze tijd filosofisch wat interessanter zou worden uitgediept, maar het draaide enkel uit op flauwe kolder. Ster Trek-films zijn vergezocht, en daar heb ik nogmaal gesproken niet veel problemen mee, maar het plot van deze film is zo volkomen belachelijk dat het alleen al grap te beschouwen is, en dan nog een slechte ook.
Hier en daar vermakelijk, natuurlijk de vertrouwde groep mensen wiens grillen je nu zo goed doorhebt, maar ergernis nam de overhand. Zeker na het emotioneel geladen einde van de vorige film is dit slappe hap. 1,5*

avatar van dray
In eerste instantie een wel-okay-film, maar die laatste scene, a lá Harry Potter: met veroordeling voor James T. Kirk èn toch geweldige beloning, gaf me een vieze nasmaak. Dus maar **. Eén voor elke bultrug, zeg maar ...

dan zouw je er 3 * moeten geven (je hebt zeker niet goed opgelet)

avatar van dray
silverfaustx schreef:

dan zouw je er 3 * moeten geven (je hebt zeker niet goed opgelet)

Zouw?
Het kalf was nog niet geboren, dus gewoon nog steeds 2 sterren. (aan ½ sterren doe ik niet)

neo (crew)
Dacht eerst dat het een geintje was met die halve sterren ...

avatar van bioscoopzaal
Beetje knullige en nogal bizarre Star Trek-film die me op sommige momenten eerder aan een domme '80-klucht deed denken dan aan een sci-fi-film. Nimoy en Shatner houden zich nog wel overeind, maar humor is over de hele lijn nogal geforceerd en ook de 'Save the Planet'-boodschap kwam nogal flauw over. Verveeld heb ik me niet, maar voor een Star Trek-film is het toch wel erg mager.

2.5 sterren.

avatar van Yak
Yak
Ach, toch maar een puntje erbij. Het is zeker geen hoogvlieger, maar 1,5* doet 'm toch wel te kort want ik heb er bij de tweede keer zien best van genoten. 2,5*

Ik haal er een halfje af. Het verhaal is nogal onzinnig en kent wat plotgaten (sowieso dat tijdreizen, als dat zo makkelijk gaat waarom doen ze dat niet vaker?)
Bovendien zijn de dialogen wel grappig, maar soms ook echt dom.
Wel erg amusant, en dat Klingon ship blijft cool.

JVB
De film was best leuk maar veel te voorspellend maar voor de rest was het best grappig.IKgeef hem 3*.

JVB schreef:
veel te voorspellend

Liep de ondertiteling voor?

avatar van dutchtuga
Leno schreef:

Liep de ondertiteling voor?

Praatte jij veel beter op je 13e?

avatar van Mescalino
Ook een heel goed deel in de reeks. Meer berust op humer dan techno talk.
Het einde is inderdaad een beetje zoetsappig daarom 4.5 sterren in plaats van 5.

basketballerke
Ik heb niet alle Star Treks gezien maar ik vond deze heel leuk. De botsingen die ontstaan tussen de mensen van toen en de bemanning zijn erg leuk.

De tweede door Leonard Nimoy (Spock) geregisseerde film en dit keer is ook het verhaal van zijn hand. Nadat hij de regie van deel 3 (The Search For Spock) op zich had genomen droeg hij uiteraard de last om zichzelf in deze door hem geschreven en geregisseerde film te overtreffen. In mijn ogen is hij daar fantastisch in geslaagd.

De jaren '80 waren te grappig om in de Star Trek film reeks voorbij te gaan zonder deze in contact te brengen met de wereld van Star Trek. Een detail dat veelal over het hoofd wordt gezien is dat ook deze Star Trek film zich ondanks de clash met de jaren '80 toch helemaal in de toekomst af speelt. Kirk en bemanning gaan terug in de tijd, maar niet naar 1986 (het jaar van de film). Ze gaan terug naar het jaar 1987, nog altijd in de toekomst dus.

Het verhaal past helemaal in de vooruitstrevendheid die Star Trek kenmerkt. Midden jaren '80 komt de milieubeweging sterk naar voren. De walvisjacht is een hot item aan het worden. Leonard Nimoy pikt dit gegeven handig op en weet een perfecte saus erover te gieten van science fiction en Star Trek. Al blijft het verhaal ietwat ongeloofwaardig, het maakt het ook voor de echte Trekkie toch een echte Star Trek film.

Het is vooral een film uit de reeks die ik gewoon samen met mijn vriendin kan kijken die zo langzamerhand een hekel heeft gekregen aan Star Trek. De film is grappig en door de botsing met de jaren '80 ook minder science fiction.

Dit is een van de betere filmen uit de reeks.
Het scenario beviel me zeer en de uitwerking ervan was zeer goed.
Leuk gegeven dat het grootste deel van deze film zich afspeelt in onze tijd, meer bepaald in de jaren 80 van de vorige eeuw, en dus veel herkenbaar is. En op zich is dat gegeven dan weer de oorzaak van allerlei rare toestanden, zoals het taalgebruik dat door Mr. Spock snel wordt overgenomen, maar waarin hij dan ook overdrijft.
Er zit ook een kleine boodschap in deze prent, wat betreft het stelselmatig uitroeien van diersoorten door de mens.
Dus, prima film geschikt voor jong en oud.

avatar van megaman
De Star Trek films worden langzaam aan steeds beter. The Voyage Home heb ik gekeken op Donderdag 27 November en ik heb er echt van genoten moet ik zeggen. En dat is dan vooral te danken aan de geniale humor die in deze film meer aanwezig is dan ooit. Ik denk dan vooral aan de scènes waar de crew members van de Enterprise hun zoektoch beginnen naar de walvissen en de nodige onderdelen. Ik kreeg dikwijls een grijns op m'n gezicht (De conversaties tussen Kirk, Spock en die vrouw van dat walvissen centrum, het gedeelte waar ze in de jeep zitten, Scott die overacteert in die fabriek, de scène waar Spock die punker uitschakelt, pavel en die andere vrouw die aan een agent vragen waar de kernschepen zijn..prachtig) en dat deed het hem toch wel. Leuke film met als enige minpuntje het ontbreken van Jerry Goldsmith's theme.

avatar van sofripa
Die met de Borgs is de beste, deze is de leukste. Echt! 3,5 sterren

avatar van aburex
Eén van de bete film uit de reeks: grappig en tegelijkertijd ook spannend en hartveroverend.

avatar van BoordAppel
Meer een komedie dan een sci-fi film. Zo ontzettend flauw dat het weer leuk wordt. Alleen de bijpassende tekenfilm geluidjes ontbreken. Het verhaal is vrij bizar want volgens mij wordt helemaal niet uitgelegd waarom er in hemelsnaam aliens zijn die wat van walvissen willen weten.

Vooral door de humor (Spocks mind meld met een walvis, zijn Vulcan nerve pinch op de punk) heb ik me toch uitstekend vermaakt met deze vierde Star Trek film: 3,5*.

avatar van Betamax
Aardig vierde deel. Af en toe wat erg flauwe humor.
Vond de eerste drie delen ietsje beter.

avatar van movie fan
zeker 1 van de mindere in de star trek serie , minder verhaal , zeker het deel me die walvissen .maja , viel toch nog mee .

Beetje flauw, maar had wat memorabele momenten. De scène in de bus was een van de grappigste momenten uit de historie van de sci-fi. Het verhaal is idioot, deed me ergens wat denken aan Flipper en Free Willy. Toch heb ik me zeker wel vermaakt, en Scotty die tegen de computer begint te praten was echt een geweldig. Lag helemaal dubbel.

avatar van goongumpa
Doe Star Trek, The Terminator en Free Willy in de mixer en je krijgt dit kolder. Veel 'fouter' vind je ze niet gauw.
Voor deze film hebben de makers voor een minder serieuze, tongue-in-cheek-aanpak gekozen. Dit werkt in mijn ogen veel beter, al zullen de echte trekkies - en alle anderen die de serie wèl ernstig nemen - dat waarschijnlijk niet met me eens zijn.
Deze film oogt trouwens ook wat minder duf en amateuristisch dan zijn twee voorgangers. De tijdreis ziet er zelfs erg mooi uit (en deed me denken aan de nachtmerrie-scène in Vertigo) en hoewel de CGI hier veel minder prominent aanwezig is dan in zijn voorgangers, is die er duidelijk op vooruit gegaan.
Ik vond het overdreven zoetsappige einde met slow-motion beelden van de zwemmende walvissen overigens ook hilarisch.

Ik heb me suf gelachen. Een aanrader voor fans van foute eighties-cinema.