The Net (1995)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Irwin Winkler
met Sandra Bullock, Jeremy Northam en Dennis Miller

Angela Bennett werkt als systeemanaliste voor een computerbedrijf, waar ze software controleert op fouten. Zoals vele computernerds leidt ze een geïsoleerd leven in haar werkkamer en verlopen haar contacten met de buitenwereld via het internet. Wanneer ze een schijf met vertrouwelijke informatie van een Amerikaanse spionagecel in haar bezit krijgt, gaan de poppen aan het dansen. Ze ontsnapt aan een aanslag tijdens haar vakantie in Mexico. Wanneer ze thuiskomt blijkt haar identiteit te zijn gewist. Officieel bestaat ze in geen enkele databank meer.

Timothyvdmeer schreef:

ok hoort niet bij deze film maar bekijk Hackers eens met oa A. Jolie. Zal je dan zeker kunnen waarderen.

Hackers is een vreselijke film voor een ieder die ook maar een klein beetje over compu's en informatica weet. The Net is dan toch wel wat vermakelijker en ietsje realistischer. Aardige tot erg leuke films zijn verder Pirates of Silicon Valley, The Social Network en War Games. Het probleem is vaak dat filmmakers het onderwerp "sexy" willen maken, terwijl droge humor beter werkt, zoals die films laten zien. Ook in Die Hard 4 begrepen ze dat, veel "nerds" zullen de herkenbare grapjes daarin nog wel kunnen waarderen.

Tarkus schreef:
Dit vond ik toen, in 1995, Sandra Bullock's beste film en dat vind ik nu nog steeds.
Hoewel de film nu hopeloos gedateerd is, PC's die nog vollop gebruik maken van disketten, oude crt schermen, blijft het een prachtig verhaal dat nu nog steeds van toepassing zou kunnen zijn op de huidige computersystemen.
Het scenario zit zeer goed in elkaar en Sandra Bullock zet een prachtrol neer, het ganse verhaal is zeer geloofwaardig gebracht en spannend van begin tot einde.
Ondanks dat de film, zoals ik eerder had gezegd gedateerd is, heb ik er terug van genoten en niet alleen om de schoonheid van Sandra Bullock alleen, ook de ganse prent is de moeite waard om meer dan een maal te bekijken.
Tijdloze Topper !!!

Krijg zin hem weer te kijken na zoveel tijd. Het was een tijd waarin internet iets heel nieuws was en ook door mij nog volop ontdekt moest worden. In dat opzicht een leuke tijd, hoewel een pagina laden een eeuw kon duren. Voor die tijd een vernieuwende film. En Sandra lijkt miscast maar is toch ergens wel een beetje nerdy/tomboy, hoewel ook mooi inderdaad. Ze hadden het cliche kunnen kiezen van bebrilde nerdjongen, was het ook niet goed geweest en was niemand ernaar toe gegaan. Ik heb Northam ook hoog zitten door zijn veelzijdige vertolking in het fantastische Cypher.

avatar van FlorisV
Where can I hook up my modem?

Floppies en modems, de goede oude tijd. Na zeker 20 jaar opnieuw bekeken en het verbaast me hoe de film overeind blijft staan, nog steeds best spannend is en alleen nog maar actueler is geworden door de toegenomen onderlinge verbondenheid van systemen. Zwaar ondergewaardeerd en toch wel zijn tijd vooruit. Later zou het erg vermakelijke Die Hard 4 het zelfde gegeven nog een flink stuk grootser en spectaculairder aanpakken. Maar The Net is toch eigenlijk nog wel wat realistischer.

De film mist misschien 2 belangrijke doelgroepen: de digibeten die te weinig zullen begrijpen van het verhaal als het bijvoorbeeld gaat om de achterdeur van het beveiligingsprogramma, om maar wat te noemen. En degenen die juist dermate computerfreak zijn dat ze de hele film belachelijk vinden. Maar wie de computerscenes achterlijk vind, snapt misschien niet genoeg dat films deze op een eigen manier moeten laten zien. Voor meer authentieke computertaal moet je maar naar Mr Robot kijken.

Voor een thriller krijg je een vrij persoonlijke inkijk in de zwakheden van Angela, die nogal vereenzaamd en geisoleerd is geraakt. Als thriller is The Net daarom extra geslaagd doordat ze na haar identiteitsdiefstal in een erg nare positie terecht komt en ook laat zien hoe dodelijk manipulatie van informatie kan zijn. Verder zijn de achtervolgscenes met de nodige slimme (doch simpele!) vondsten opgezet zonder al te absurd te worden. Angela is nergens een kontschoppende superheldin maar wel erg slim, waardoor je als kijker denkt dat je die dingen zelf ook had kunnen doen, als je maar op het idee was gekomen.

Vooral Bullock doet het echt prima, Northam irriteert een beetje als hij probeert te charmeren en Angela zelfs in wil lijven. Het camerawerk is degelijk, alles is goed te volgen met hier en daar mooie overgangen.

Wat vaag blijft is het doel van de Praetorians en waarom die senator tot zelfmoord gedreven is. Maar verder is het best goed bedacht allemaal.

avatar van Gastel
Vermakelijke maar vrij simpele thriller.