The Net (1995)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Irwin Winkler
met Sandra Bullock, Jeremy Northam en Dennis Miller

Angela Bennett werkt als systeemanaliste voor een computerbedrijf, waar ze software controleert op fouten. Zoals vele computernerds leidt ze een geïsoleerd leven in haar werkkamer en verlopen haar contacten met de buitenwereld via het internet. Wanneer ze een schijf met vertrouwelijke informatie van een Amerikaanse spionagecel in haar bezit krijgt, gaan de poppen aan het dansen. Ze ontsnapt aan een aanslag tijdens haar vakantie in Mexico. Wanneer ze thuiskomt blijkt haar identiteit te zijn gewist. Officieel bestaat ze in geen enkele databank meer.

avatar van FlorisV
Where can I hook up my modem?

Floppies en modems, de goede oude tijd. Na zeker 20 jaar opnieuw bekeken en het verbaast me hoe de film overeind blijft staan, nog steeds best spannend is en alleen nog maar actueler is geworden door de toegenomen onderlinge verbondenheid van systemen. Zwaar ondergewaardeerd en toch wel zijn tijd vooruit. Later zou het erg vermakelijke Die Hard 4 het zelfde gegeven nog een flink stuk grootser en spectaculairder aanpakken. Maar The Net is toch eigenlijk nog wel wat realistischer.

De film mist misschien 2 belangrijke doelgroepen: de digibeten die te weinig zullen begrijpen van het verhaal als het bijvoorbeeld gaat om de achterdeur van het beveiligingsprogramma, om maar wat te noemen. En degenen die juist dermate computerfreak zijn dat ze de hele film belachelijk vinden. Maar wie de computerscenes achterlijk vind, snapt misschien niet genoeg dat films deze op een eigen manier moeten laten zien. Voor meer authentieke computertaal moet je maar naar Mr Robot kijken.

Voor een thriller krijg je een vrij persoonlijke inkijk in de zwakheden van Angela, die nogal vereenzaamd en geisoleerd is geraakt. Als thriller is The Net daarom extra geslaagd doordat ze na haar identiteitsdiefstal in een erg nare positie terecht komt en ook laat zien hoe dodelijk manipulatie van informatie kan zijn. Verder zijn de achtervolgscenes met de nodige slimme (doch simpele!) vondsten opgezet zonder al te absurd te worden. Angela is nergens een kontschoppende superheldin maar wel erg slim, waardoor je als kijker denkt dat je die dingen zelf ook had kunnen doen, als je maar op het idee was gekomen.

Vooral Bullock doet het echt prima, Northam irriteert een beetje als hij probeert te charmeren en Angela zelfs in wil lijven. Het camerawerk is degelijk, alles is goed te volgen met hier en daar mooie overgangen.

Wat vaag blijft is het doel van de Praetorians en waarom die senator tot zelfmoord gedreven is. Maar verder is het best goed bedacht allemaal.

avatar van Gastel
Vermakelijke maar vrij simpele thriller.

avatar van IH88
“Computers are your life, aren't they?”
“Yes. The perfect hiding place.”

Aardige cyberthriller. Echt spannend wordt het niet en de bad guys doen de domste dingen, maar Sandra Bullock is altijd goed en het verhaal zelf is vermakelijk. Floppy's, langzame internetverbindingen en koelkasten van computers, die goeie ouwe tijd. Nostalgie en Bullock, ze zorgen ervoor dat je het vlakke script en de saaie momenten door de vingers ziet.

avatar van HK Senator
In die strandstoel is Bullock echt op haar mooist. Genoeg reden deze film te kijken. Verder is het verbazingwekkend wat er in 25 jaar veranderd is in ons digitale leven. Daardoor is deze prent al behoorlijk verouderd en zullen jongere kijkers er weinig van snappen. Achteraf is de logica sowieso ver te zoeken.

avatar van Boneka
FlorisV schreef:
Where can I hook up my modem?

Floppy is meer een zachtere grotere vorm. De diskette is eigenlijk de opvolger die we hier in de film zien.

De senator was tot zelfmoord gedreven doordat bekend werd dat hij aan AIDS leed. dit was een computerfout al dan niet expres

avatar van Boneka
The NET had ik ooit wel eens gezien en vond hem in mijn geheugen best wel spannend. Nu ik hem heb terug gezien blijft het een aardige thriller maar niet meer dan dat. De hele film is redelijk, maar springt er niet uit. Het niveau van Cape Fear haalt ie bij lange na niet, maar al met al kijkt The Net best lekker weg. Opvallend is aan deze oude film, dat ID fraude nog steeds heel actueel is. Dus gezien alle ontwikkelingen op IC gebied is dat een dingetje gebleven helaas. Kan Laura in deze film niet echt een nerd vinden. Het gaat allemaal wel heel erg gemakkelijk. Alsof alle kennis zo aanwezig is dat je zomaar overal in kan. De zwakte van de film is dat ze elkaar allemaal wel erg makkelijk tegenkomen. Als magneten weten ze elkaar steeds weer perfect te vinden. De film scoort net een voldoende voor de spanning die in de hele film wel blijft bestaan. Voor de rest is alles heel gemiddeld. Klein zesje.

Film 3.0
Beeld 4.0 (BD)