The Net (1995)

2,80

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Irwin Winkler
met Sandra Bullock, Jeremy Northam en Dennis Miller

Angela Bennett werkt als systeemanaliste voor een computerbedrijf, waar ze software controleert op fouten. Zoals vele computernerds leidt ze een geïsoleerd leven in haar werkkamer en verlopen haar contacten met de buitenwereld via het internet. Wanneer ze een schijf met vertrouwelijke informatie van een Amerikaanse spionagecel in haar bezit krijgt, gaan de poppen aan het dansen. Ze ontsnapt aan een aanslag tijdens haar vakantie in Mexico. Wanneer ze thuiskomt blijkt haar identiteit te zijn gewist. Officieel bestaat ze in geen enkele databank meer.

119 BERICHTEN 14 MENINGEN
Voor die tijd waarschijnlijk vooruitstrefend, nu danig achterhaald: 2.00 (2.20)
En dan heb ik het niet alleen over het plot met de hele internet scene. Het verhaal wordt slap opgebouwd en vertoont weinig realisme doordat Angela overal eenvoudig tussendoor hobbelt en de badguys niet echt indruk maken, komt de film eigenlijk geen seconde echt goed op gang en zorgt het chronische gebrek aan spanning voor een tamelijk oninteressant slotakkoord. Vermakelijk is het zo nu en dan zeker, maar daar is dan ook alles wel meegezegd. Doorzichtige en geforceerde plotwendingen wisselen elkaar in een regelmatig tempo af, en heb ik het idee meer naar een film met allemaal losse scenes te kijken dan dat het een evenwichtig geheel betreft. Wat Winkler heeft aangezet om op zijn zestigste nog eens de rol van regisseur op zich te nemen is mij dan ook niet helemaal duidelijk, want de toegevoegde waarde van zijn aanwezigheid is nihil.

En dat uit zich met name in de ongebalanseerde regie. Er zit te weinig lijn in, bevat de prent veel te weinig elementen met een zekere mate aan 'spektakel' en weet de film vooral geen moment te verrassen. Maar ook het acteerwerk stelt niet bijster veel voor. Sandra Bullock doet met name waar ze goed in is, haar zelf zijn. Bij al haar films die ik tot nu toe heb gezien zit ik gewoon naar Bullock te kijken en niet naar haar personage. En in dat licht bezien betitel ik haar opnieuw (voor zover ik dat nog niet gedaan had) als tamelijk talentloos. Alhoewel ze bepaalde scenes heus met veel charmes weet te brengen. Verder een badguy in de vorm van Jeremy Northam waar kraak noch smaak aan zit (misschien wel voor de vrouwelijke kijkers, maar dan heb ik het niet meer over zijn acteerkunsten) en een volkomen belabberde acteerprestatie van onder meer Dennis Miller. Daarnaast zijn de dialogen bij tijd en wijlen tandenknarsend leeg.

Cinematografisch houdt The Net ook geen stand. Het is allemaal verschrikkelijk standaard waardoor ik haast neig om het gewoon af te doen als slecht tot matig. De prent is van elke vorm van sfeer verstoken, voegt het camerawerk niets toe, doet de montage voornamelijk afgeraffeld aan en zijn de opnamelocaties erg afgezaagd. Toch heb ik me niet verveeld, maar de attractieve waarde van de prent ligt om en nabij het vriespunt. Enige hoop op een krappe voldoende voor The Net is dan ook vervlogen. Vanavond of morgen deeltje 2 maar eens zien, maar volgens mij staat die prent geheel op zichzelf en heeft die niets te maken met deze film. Benieuwd wat daar voor score uit komt rollen, zeker ook om te zien of het gedateerde origineel stand houdt tegen een recente opvolger.

Script / Verhaal:................ 2,00
Acteerwerk:....................... 2,00
Regie / Speelduur:.......... 2,00
Realisme:......................... 2,50
Cinematografie:............... 2,50

Positie: 261/312
The Net staat daarmee voor 'Flodder 2: In Amerika!' en achter 'The Day After'

ninoboy1
Goed verhaal, zat goed in elkaar, maar vond hem op sommige momenten toch een beetje langdradig.

laundromat
Voor de hoeveelste keer komt deze film op tv?!

Goede film, goed verhaal en ook wel netjes uitgewerkt alleen jammer dat het einde wat matiger was.

avatar van predator
Enorme onrealistische plotwendingen zorgen ervoor dat dit een zeer matige film is. Omdat er redelijk wat vaart in de film zit, is het toch geen slechte film.

Enemy of the state bewijst overigens dat een dergelijke "computer"film wel goed kan zijn.

avatar van DonOswaldo
keek hem gister op tv, om tot de ontdekking te komen dat ik hem al gezien had.. maar vond hem toen leuk en nu ook nog.. zeker leuk om die oude grote rotpc's weer eens te zien en in het begin de game waar ik vroeger o.a. toch redelijk verslaafd aan was..XD

Dit is (op What lies beneath na) de eerste thriller die ik zag en ik vind hem na al die jaren nog altijd even goed. Je moet niet verwachten te sterven van schrik of zo maar eens hij op gang komt is hij toch wel redelijk spannend.

avatar van Jimbooo
Ik weet niet waarom, maar ik deze film telkens weer! Ik weet zelf dat de hacktheorien zeer onwerkelijk worden neergezet maar op een of andere manier vind ik deze film echt niet tegenvallen.

Mijn 3.5 ster zijn dus volledig gebaseerd op mijn gevoel i.p.v. objectiviteit.

avatar van RuStY NaiL
leuke thriller,maar je moet hem niet te vaak kijken.
dan is hij al zeker niks meer aan.

avatar van movie acteurs
Vond het wel aardig. Sowieso vond ik Bullock hier wel goed in spelen.
Maar het verhaal kon mij toen niet helemaal boeien. Op zich was het idee van identiteit diefstal toen nog vrij onbekend en kwam zeer onwaarschijnlijk over.
Nu weten we wel beter en boezemt de film mij nu veel meer angst in.
Dus geef ik het een 3.5 voor een film die toentertijd zijn tijd blijkbaar vooruit was.

avatar van Aapje81
In de bioscoop vond ik deze heel aardig maar toen ik hem een aantal keren op tv had gezien vond ik hem steeds slechter worden en uiteindelijk kan ik hier nog maar weinig goeds over zeggen behalve dan dat Bullock overtuigend was.

Redelijk

avatar van jumpstylemovie
Stuk van het begin gemist maar alsnog erg makkelijk te volgen. Bullock speelt zoals altijd wel leuk maar komt absoluut niet realistisch over. Dat heb ik nou altijd met haar. Leuk om naar te kijken maar verder ook niet. Het verhaal van de film vond ik wel aardig maar met een verhaal als dit raakt een film nog al snel over de datum. Er zaten wel aardig spannende momenten in.

avatar van niethie
Vond het vooral in het begin erg vermakelijk en in de tweede helft ook best spannend, maar er zitten zoveel plotgaten in en het werd op een gegeven ogenblik zo onwerkelijk wat er allemaal met Angela gebeurde, alleen al dat hele uitwissen van haar indentiteit, dat ik het nog maar moeilijk serieus kon nemen. Finale was me ook veels te makkelijk.

2,5 sterren

avatar van sofripa
Gewoon een lekkere thriller met lekkere Sandra. Mooi om te zien hoe ICT nog een beetje in de kinderschoenen staat . Dus mocht je deze hebben gemist, haast onmogelijk gegeven de hoeveelheid herhalingen op tv, heb je een vermakelijke avond. 3,5 sterren

avatar van thomas_
Floppies hehe, old times sake. Dat buiten beschouwing gelaten, vind ik het gewoon een erg slechte film. Alles komt weer goed met 1 druk op escape, yeah right. Buiten dit veel andere onlogische toevalligheden. Sandra Bullock maakt nog veel goed.

avatar van M.Goodkat
Ik was laatst aan het nadenken over een film 'Damn hoe heet die...Sandra Bullock..Pi Symbol" Begin ICT..Floppy Disks Dus snel het internet afgezocht en meteen daarna gaan huren.. Ik denk dat ik deze film de laatste keer heb gezien was voor het Millenium..dus al een zeer tijdje terug. ik vind het nog steeds een topfilm maar als je zelf werkzaam bent in de IT sta je er toch bij stil bij het feit hoe vroeger alles in de kinderschoenen stond..

Het verhaal is zeer cliché alhoewel een 'mooie' Sandra Bullock veel goed maakt...voor een IT Nerd zag ze er wel héél goed uit .
Acteerwerk viel op zich goed mee..alleen de bad guy en de zogenaamde bad girl viel ook slecht door..in feite was Sandra Bullock de enigste die goed presteerde tijdens de hele film ...

Goeie film om terug jeugdherinneringen op te halen

avatar van kalehein
thomas_
Ach je kunt een film niet beoordelen op het feit dat alles weer goed komt door het drukken op "esc".
Je moet het sentiment ook kunnen plaatsen in de tijd. Destijds (1995!!) wist men niet beter en had nog maar 10% (of nog minder) internet. Ook een floppy van 1.4Mb (mwoahaha) toen is heel wat anders dan een schijfje met tig-gig nu.
Het is al met al alweer even geleden dat ik deze film gezien heb. Vanavond komt ie weer en bij gebrek aan een betere film (ook niet op de filmnets) zal ik me gewoon instellen op een IT/Cyber film vanuit de tijd dat het nog in de kinderschoentjes stond.
Keuze RTL 5: 17 again en op de Filmnets: Mr. Nobody / Tekken / I love you Philip Morris / Jerusalema
(*)Waardering volgt later vanavond anders morgen.

-edit 1-
Mwhoehaha hihi ik lees nu pas de reactie onder me... Precies dezelfde gedachte

-edit 2-
Zojuist afgelopen en ik moet eerlijk bekennen dat het tóch niet zo achterhaald is dan de meeste reacties doen vermoeden. Oke er zijn enkele stukjes waar ik mijn vraagtekens bij zet, maar over het algemeen bekeken, is het gewoon een goeie thriller. Vandaar ook 3,5*

Inmiddels is op RTL7 Resident Evil alweer een kwartiertje aan de gang. Filmnet nog steeds niets (of zeer recentelijk gezien). Wordt dus gruwelijk zombies kijken Volgens mij nog niet beoordeeld, dus die volgt ook spoedig!!

avatar van TragieStar.*
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het leek mij een spannende film, en dat was het ook wel, maar meer standaard. Sandra Bullock is een groot actrice, maar ik vond haar soms toch wel matig spelen. Maar zo had ze ook mooie uitschieters toen ze bijv. haar moeder belde uit de gevangenis, maar ze herkende haar natuurlijk niet, dat vond ik best zielig. Moest dus ook bijna huilen./spoiler]

Verder gaat het allemaal vrij vlot en komen steeds weer dezelfde achtervolgingen in beeld. Een vrij benauwde sfeer, dus dat is prima neergezet maar hier en daar wel irritant. En het einde vond ik dan weer minder.

Maar al met al een prima film, om eens te bekijken. Geen herziening nodig.

avatar van booyo
Pff, wat een ridicuul gekloot met de computers zeg. Even een commando'tje intypen en hop het lost het zo voor je op. Nee voor wat realisme hoef je deze film niet te kijken. Een simpele actie / thriller dat is het. Gelukkig zit de vaart er behoorlijk in, dus echt vervelen doet het niet. Maar de opeenhoping van dingen die fout gaan voor mevrouw Bullock begon me steeds meer te irriteren. Sowieso ben ik absoluut geen fan van de beste dame, hier zet ze ook weer haar standaard rol neer. Grappig trouwens om haar te zien rennen, ziet er niet uit

2* omdat het ergens toch weet te vermaken.

avatar van DragQueen
Usual Suspect schreef:
Wanproduct die maar niet intressant kan worden.
Het word nergens orgineel of spannend, en die zogenaamde 'bad guy' die Bullock achterna zit is ook al zo'n lachertje.

2**

Hier ben ik het wel mee eens. Ongeinspireerde film, slap verhaal, en inderdaad minimaal origineel of spannend. Acteerwerk gaat dan nog enigzins, maar is ook niet al te overtuigend. 2 Sterren.

movie-edje
best goed!

einde..................niet verassend!

avatar van Elineloves
Herziening viel tegen. Leuk om een jongere Bullock te zien maar ze is duidelijk enorm gegroeid als actrice de afgelopen jaren. Haar spel in 'The Net' is matig te noemen. Eigenlijk is matig sowieso wel een goed woord voor deze film, die sowieso te lang duurt en niet spannend of onderhoudend genoeg is om te knallen. De voorspelbaarheid doet de film de das om.

Mistaa-g
Een film die nu wel eens een remake zou mogen hebben én véél beter tot zijn recht zou komen. Dat de wereld in de computer zit is een leuk idee maar er een echte high-tech film van maken zou beter zijn geweest en ook Bullock vervangen door een betere actrice (of de Bullock van nu nemen die al beter kan acteren) is een must.

Goed potentieel, maar de film kwam enkele jaren te vroeg

Tja, ik heb een zwakke plek voor films uit de jaren negentig, en al helemaal als ze over computers en informatica gaan. Het is zo gek om te zien hoe erg we geëvolueerd zijn, maar ook hoe ver sommige mensen toen al stonden. Het verhaal is een beetje vergezocht, maar op zich niet irritant. Sommige stukken waren wel erg ongeloofwaardig, maar daar had ik me ook aan verwacht. Sandra Bullock speelt dit keer een dramatische rol en ze bewijst daarin nog maar eens dat ze meer aankan dan alleen komedie. Een jonge Jeremy Northam was vooral grappig om te zien.

avatar van Timothyvdmeer
AlexanderDS schreef:

ok hoort niet bij deze film maar bekijk Hackers eens met oa A. Jolie. Zal je dan zeker kunnen waarderen.

Matige film waarin een systeemanaliste niet meer zeker is van haar leven als ze een foutje ontdekt in een computerbeveiligingssysteem. Een goeie opzet voor een thriller, helaas is de uitwerking wat aan de saaie kant. Wel leuk om te zien hoe de computertechnologie in een relatief korte tijd zoveel is veranderd. Sandra Bullock doet het verder wel leuk.

Klote filmmaker

avatar van ILDIB
verouderd maar ook los daarvan niet een topper. hier en daar goede passages dus toch nog 2.5

een niet hyper acterende Bullock is ook fijn