Speed (1994)

3,45

Actie / Thriller

geregisseerd door Jan de Bont
met Keanu Reeves, Sandra Bullock en Dennis Hopper

De agenten Jack Traven en Harry Temple redden een groep mensen uit een gesaboteerde lift, zodat het brein achter de sabotage, Howard Payne, zijn losgeld wel kan vergeten. Payne besluit een nieuwe uitdaging voor Traven op te zetten: hij plaatst een bom op een stadsbus. Als de bus beneden de 50 mijl per uur zal gaan rijden, zal de bom exploderen. Aan Traven om samen met de passagier Annie Porter de andere passagiers in veiligheid te brengen.

427 BERICHTEN38 MENINGEN

avatar van pintjebier
geplaatst: 10 maart, 10:10 uur [permalink]
Behoorlijk verouderde film. Dennis Hopper probeert een spycho maar dat lukt niet helemaal, in andere films zie je 'm dat vaak beter doen. Films met Sandra Bullock probeer ik altijd te mijden, maar dat lukt niet altijd. Ze heeft totaal geen mimiek, krijg er buikpijn van. Reeves is het kauwgumkauwende brutaaltje die de bakvissen naar de cinema moest lokken.
Veel oude actiefilms zijn niet meer relevant. Die Hard bijv. kan ook niet meer. Als er dan ook nog geen verhaal is blijft er niks anders over dan verouderde actie, die 20 jaar geleden misschien spectaculair was, maar nu niks bijzonders meer is.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 10 maart, 17:03 uur [permalink]
pintjebier schreef:
Die Hard bijv. kan ook niet meer.
Tja, moeilijk hoor... hoe leg je nou aan die 291 MovieMeter-gebruikers die die film nog in hun persoonlijke top-10 hebben staan uit dat hij "niet meer relevant" is?

avatar van pintjebier
geplaatst: 15 maart, 09:29 uur [permalink]
Die Hard zag ik toen ie uitkwam, nummer twee ook. Ik vond dat toen ontzettend spannend en knap gemaakt. Maar een paar jaar later was het al een trage film waarvan ik niet begreep waarom ik 'm eerst steengoed vond. Als je zo'n film in je top 10 hebt staan ben je een sentimenteel mens.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 1 april, 21:38 uur [permalink]
pintjebier schreef:

Ja het was meer eens soort rush gevoel die je nog niet vaak zag.
Soms snap ik ook niet hoe men de de oude James bond films kan zien.
Maar uit sentimentele waarde ,,,hoe je zo,n film toen beleefde kan maken dat het een goede film blijft.
De eerste die hard blijft in mijn ogen ijzer sterk , kwa actie humor en regie .

avatar van IH88
geplaatst: 5 augustus, 19:26 uur [permalink]
“Pop quiz, hotshot. There's a bomb on a bus. Once the bus goes 50 miles an hour, the bomb is armed. If it drops below 50, it blows up. What do you do? What do you do?”

Nog steeds een bijna niet geëvenaarde actie/thriller die eigenlijk alles in zich heeft wat dit soort film moet hebben. Spanning, een simpel verhaal, sterke actiescènes, chemie tussen de acteurs, een keiharde bad guy en ook nog wat humor. Het sterkste punt van Speed is dat het weet wat voor film het is en dat het zichzelf niet al te serieus neemt.

Daarnaast is het samenspel tussen Reeves en Bullock nog steeds geweldig. Het is vaak geprobeerd om te kopiëren door andere films, maar de chemie tussen deze twee acteurs valt niet te kopiëren. Reeves heeft al de grootste moeite met de simpelste oneliner maar als heldhaftige politieagent is hij sterk. Bullock is hier de openbaring en brengt de nodige humor en luchtigheid in de film. Hopper is op z'n maniakaals en zo zie ik hem het liefst. Met veel vaart raast de film als een achtbaan naar het einde en als kijker zit je op het puntje van je stoel en met plezier de rit uit. Topvermaak!

avatar van W.V.
geplaatst: 14 september, 16:38 uur [permalink]
Deze was dus onlangs weer op tv, was weer tijd voor een kijkbeurt. Nog steeds een prima film met geweldige rollen van Reeves en Bullock, de rollen van Daniels en Hopper vallen me echter wat tegen, daarom krijgt de film van mij niet de volle mep. De acteurs in de bus doen het overigens wel prima.
De actie is geweldig en wordt goed in beeld gebracht. Enig minpuntje, het duurt wat lang voordat ze er achter komen wie de bom heeft geplaatst. Voor de rest prima kijkvoer.

avatar van FILM!BOY!
geplaatst: 9 oktober, 00:04 uur [permalink]
Zeer spannende en goed onderbouwde film met goed acteerwerk!