Speed (1994)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jan de Bont
met Keanu Reeves, Sandra Bullock en Dennis Hopper

De agenten Jack Traven en Harry Temple redden een groep mensen uit een gesaboteerde lift, zodat het brein achter de sabotage, Howard Payne, zijn losgeld wel kan vergeten. Payne besluit een nieuwe uitdaging voor Traven op te zetten: hij plaatst een bom op een stadsbus. Als de bus beneden de 50 mijl per uur zal gaan rijden, zal de bom exploderen. Aan Traven om samen met de passagier Annie Porter de andere passagiers in veiligheid te brengen.

avatar van pintjebier
Behoorlijk verouderde film. Dennis Hopper probeert een spycho maar dat lukt niet helemaal, in andere films zie je 'm dat vaak beter doen. Films met Sandra Bullock probeer ik altijd te mijden, maar dat lukt niet altijd. Ze heeft totaal geen mimiek, krijg er buikpijn van. Reeves is het kauwgumkauwende brutaaltje die de bakvissen naar de cinema moest lokken.
Veel oude actiefilms zijn niet meer relevant. Die Hard bijv. kan ook niet meer. Als er dan ook nog geen verhaal is blijft er niks anders over dan verouderde actie, die 20 jaar geleden misschien spectaculair was, maar nu niks bijzonders meer is.

avatar van Roger Thornhill
pintjebier schreef:
Die Hard bijv. kan ook niet meer.
Tja, moeilijk hoor... hoe leg je nou aan die 291 MovieMeter-gebruikers die die film nog in hun persoonlijke top-10 hebben staan uit dat hij "niet meer relevant" is?

avatar van pintjebier
Die Hard zag ik toen ie uitkwam, nummer twee ook. Ik vond dat toen ontzettend spannend en knap gemaakt. Maar een paar jaar later was het al een trage film waarvan ik niet begreep waarom ik 'm eerst steengoed vond. Als je zo'n film in je top 10 hebt staan ben je een sentimenteel mens.

avatar van john mcclane 2
pintjebier schreef:

Ja het was meer eens soort rush gevoel die je nog niet vaak zag.
Soms snap ik ook niet hoe men de de oude James bond films kan zien.
Maar uit sentimentele waarde ,,,hoe je zo,n film toen beleefde kan maken dat het een goede film blijft.
De eerste die hard blijft in mijn ogen ijzer sterk , kwa actie humor en regie .

avatar van IH88
“Pop quiz, hotshot. There's a bomb on a bus. Once the bus goes 50 miles an hour, the bomb is armed. If it drops below 50, it blows up. What do you do? What do you do?”

Nog steeds een bijna niet geëvenaarde actie/thriller die eigenlijk alles in zich heeft wat dit soort film moet hebben. Spanning, een simpel verhaal, sterke actiescènes, chemie tussen de acteurs, een keiharde bad guy en ook nog wat humor. Het sterkste punt van Speed is dat het weet wat voor film het is en dat het zichzelf niet al te serieus neemt.

Daarnaast is het samenspel tussen Reeves en Bullock nog steeds geweldig. Het is vaak geprobeerd om te kopiëren door andere films, maar de chemie tussen deze twee acteurs valt niet te kopiëren. Reeves heeft al de grootste moeite met de simpelste oneliner maar als heldhaftige politieagent is hij sterk. Bullock is hier de openbaring en brengt de nodige humor en luchtigheid in de film. Hopper is op z'n maniakaals en zo zie ik hem het liefst. Met veel vaart raast de film als een achtbaan naar het einde en als kijker zit je op het puntje van je stoel en met plezier de rit uit. Topvermaak!

avatar van W.V.
Deze was dus onlangs weer op tv, was weer tijd voor een kijkbeurt. Nog steeds een prima film met geweldige rollen van Reeves en Bullock, de rollen van Daniels en Hopper vallen me echter wat tegen, daarom krijgt de film van mij niet de volle mep. De acteurs in de bus doen het overigens wel prima.
De actie is geweldig en wordt goed in beeld gebracht. Enig minpuntje, het duurt wat lang voordat ze er achter komen wie de bom heeft geplaatst. Voor de rest prima kijkvoer.

avatar van FILM!BOY!
Zeer spannende en goed onderbouwde film met goed acteerwerk!

avatar van Gerlof1378
Ja voor mij is dit een jeugdsentiment film, ik was 16 toen ik hem in de bioscoop zag het verhaal gaat over politieman Jack Traven (Keanu Reeves) en zijn collega Harry Temple (Jeff Daniels) die op het spoor komen van een gevaarlijke gek Howard Payne sterk gespeeld door Dennis Hopper. Als snel blijkt een bom van zijn hand op een bus te zitten die niet harder mag dan 50mph, en daar komen we Annie Porter (Sandra Bullock) tegen en ik was smoorverliefd op haar tijdens en na deze film en dan begint de ellende. Het verhaal is goed gedaan en ook de effecten en stunts krijgen een dikke pluim, al met al 1 van de beste actiefilms ooit gemaakt die nooit verveeld hasta luego en enjoy.

avatar van Majestics
Gewoon een prima vermakelijke actiefilm. Jammer dat zulke films maar heel weinig tot zelden worden gemaakt tegenwoordig.

Het stuntwerk is goed, maar dat ergerlijke Amerikaanse geschreeuw, waarmee men blijkbaar emotie wil verbeelden, stoort me enorm. Ook zo ' n commandant die alleen maar schreeuwend opdrachten geeft. Waarom ?
Jaren geleden kon ik er helemaal niet naar kijken , nu met weerzin. Daardoor vind ik het geen goede film.

Gisteren in de (gefragmenteerde) herziening viel me plotseling op dat de emoties van de passagiers in de bus wel erg geregisseerd en ingekaderd en vooral eendimensionaal overkomen. Van blijdschap naar ontzetting, naar onenigheid, naar opluchting, allemaal in een paar minuten tijd en collectief, om vervolgens weer als een paar makke schapen te gaan zitten, op weg naar de volgende collectieve emotie. Het acteerwerk van mejuffrouw Bullock (die ik in zijn algemeenheid prima kan pruimen) viel me ook niet erg mee.

Al bij al bij nader inzien een matige uitwerking van een aardig concept idee.

Helaas een vol punt eraf naar ** 1/2

avatar van Filmkriebel
Heel goede actiefilm, één van de beste uit de jaren '90 wat mij betreft. Toch veel eerbied voor de manier waarop ze dit in elkaar gestoken hebben. Non stop spannende actie van begin tot eind. De ene situatie is opgelost of er komen weer nieuwe complicaties af. Hoe zeer ik me misschien kon ergeren aan de karikaturale figuren en onwaarschijnlijk netelige situaties, dit kan ik onmogelijk een onvoldoende geven. Daarom is de film té vermakelijk. Blijft goed.

avatar van Alathir
Soms heb ik eens nood aan een lekkere actiefilm ook al vind ik ze vaak te eenvoudig van plot en komen ze niet verder dan drie sterretjes. Actie is en blijft vermakelijk. Speed is een film uit mijn geboortejaar die ik nog nooit gezien had. En wat voor eentje dan nog. Ik vind Keanu Reeves echt een zalige acteur eigenlijk, maar hier is hij gewoon een held met balls of steel. Misschien iets te fel aangezet maar dat kan je even goed zeggen van John (Bruce Willis) in Die Hard.

Wat een spanning terwijl het concept eigenlijk redelijk simpel is. Ik stond vaak verbijsterd naar mijn TV te staren. Waanzinnig wat Jack Traven (Keanu Reeves) hier allemaal doet. Zoals ze zeggen in de film: "Slim ben je niet, maar je beschikt over een stel enorme kloten". Toch is de busrit misschien iets te lang en schiet het inhoudelijk soms op een paar vlakken tekort om de hele tijd zo spannend te blijven.

Sandra Bullock vind ik een heel fijne actrice om naar te kijken, zeker in haar beginjaren. Zij en Keanu spelen ook heel sterk samen, de chemie is er wel degelijk. Dit is zo'n vermakelijke busrit zeg. Een dollemansrit misschien maar ik heb al vaak op een bus gezeten en toch heb ik dit nog nooit meegemaakt. Wat is het leven saai hahaha! Ook Dennis Hopper heb ik al een aantal keer bezig gezien, leuk psychopaatje speelt hij hier. Oh man, I like it!

Niet alleen qua spanning en plot is Speed om de duimen van af te likken. Speed heeft ook nog eens een bloedstollende soundtrack die in de meest spannende momenten op komt draven. Er zijn niet veel actiefilms die dit beter doen. The Rock is nog wel epischer. Speed soundtrack , fantastisch nummer gecomponeerd door Mark Mancina. Ja, toch?

Ik ben wel benieuwd naar het vervolg, al heb ik voorlopig geen idee of Keanu en Sandra er in meespelen. Sowieso is dit één van de beste actiefilms uit de jaren '90, al moet ik er nog veel zien. De film is ongeveer even oud als mezelf en enkel aan het verkeer en misschien een aantal kapsels zie je tekenen dat we er niet jonger op worden.

avatar van Kondoro0614
Ik ben natuurlijk nog even bezig om mijn statistieken gelijk te krijgen (na het zien van deze film moet ik namelijk nog 258 films kijken om dit echt gelijk te krijgen, dan zou ik dus aankomend jaar zoet zijn met alleen maar herzieningen aangezien ik dat nooit binnen een paar maanden klaar krijg of ik moet niets meer te doen hebben (geen werk meer hebben). We gaan daarom gewoon rustig door, en dan heb ik vanavond maar even ‘Speed’ aangezet, dé hit met Keanu Reeves (alweer) die ik ooit al wel eens gezien heb maar ik kon me er niet zoveel meer van herinneren. Deze film is tof, een Hollywood film waar ik me uitstekend mee kan vermaken: explosies, acties die niet kunnen en een geweldig concept met daarom heen een leuk verhaal. Speed bevatte het meeste daarvan, toch deed de lengte wat in zijn geding, en daar kom ik nog op terug.

Ik denk dat ‘Speed’ nooit de topper zou worden, maar ik heb mij echt uitstekend vermaakt. De jonge Keanu Reeves wist me prima en uitzonderlijk goed te vermaken. Het verhaal deed me niet veel, het maakte me niet warm of koud maar er zat enigszins een fijne spanning om heen gewikkeld die me dan wel in zijn ban had. Vooral toen de twee Harry en Jack zich ontfermen over de liften had voor mij een goeie spanning in zich, en dan toch of je, je afvraagt dat de man toch de bommen af liet gaan als een soort van plottwist dat Jack misschien een depressie kreeg daar van of weet ik het veel, je bleef in ieder geval doordenken wat er kon gaan gebeuren, en hoewel de uitkomst toch wat minder belovend was dan dat ik gehoopt had, was hij stiekem wel erg leuk .

Harry Temple: “You shot me, I can't believe it. They're giving you a medal for shooting me, you little prick!”
Jack: “Harry... you TOLD me to.”

Zoals ik al zei vond ik de lengte iets wat toch wel even een minpunt was uit deze film, en dat vond ik toch zozeer best jammer. 116 minuten was voor een film met dit concept inderdaad te lang, en dan graaf ik toch vooral naar het stuk waar Annie ontvoert word door Howard Payne tijdens het punt waar de politie Howard eigenlijk op willen pakken. Hij heeft toen met een gat in de grond de koffer met geld weten te kapen, en natuurlijk kwam Jack daar achter en achtervolgde de twee door het metro station en zelf bij de metro waarna er een gevecht tussen Howard en Jack ontstaat en Annie zo gered kan worden maar, de metro ontspoort nog aangezien het rails was afgelopen. Dit hele stuk had van mij opzich niet gehoeven, en hadden ze ook wel mogen inkorten op een ietwat andere manier, hoewel het niet saai was of dat ik me echt heel erg aan irriteerde alleen werd het verhaal op die manier wel te erg uit één getrokken en uitgerekt om het wat spectaculairder te maken.

En over spectaculair gesproken, daar staat deze film wel om bekend. En mocht je toevallig géén persoon zijn die niet te spectaculaire scénes kan, dan kun je deze film beter overslaan. Het begint natuurlijk al helemaal bij Jack die de held van de dag is dankzij zijn moves om door de liftschachten heen te klauteren, op het dak te klimmen en daarna nog wat mooie moves maakt om bijvoorbeeld in en uit de rijdende bus te stappen. Maar wat ik het mooist van de hele film vond is natuurlijk het punt waar de bus op een stuk kwam waar de snelweg niet af was en dan toch over dat kapotte stuk heen weet te springen en zelfs nog boven de 50 mph kan blijven.

Toch had de film ook wel mindere punten wat me opviel, en het grootste was op het eind. Wanneer Jack samen met Annie in de metro staan en Jack deze wilt stoppen lukt het niet. Hij zei zelfs nog “Niks werkt meer”. Daarna bedenkt hij zich en loopt terug naar het controlepaneel. Hij heeft bedacht dat als hij de metro sneller laat rijden, en ze dan door de bocht heen gaan, de metro gaat kantelen om zo levend eruit te komen maar (en je raadt het al), de gas hendel voor de metro zit op het zelfde paneel en dan stelde ik mijzelf één logische vraag: waarom werkt de hendel voor het gas wél, en zet je die nog zelfs hoger maar, de noodremknop werkt niet meer op het zelfde paneel. Best onlogisch dus dat er eerst aangekaart word dat alles op dat paneel kapot is, en hoewel de film misschien nog wel meer kleine fouten bevat sprong deze voor mij het meeste eruit.

De film kent een aardige cast waarvan natuurlijk de held van de hele film Keanu Reeves in de rol van Jack Travers die later in de film een hoofddoel werd. Jack werkt bij de politie en nadat hij een bommelding had afgewerkt waarbij een lift op het punt stond om opgeblazen te worden, weet hij de mensen te redden. Dennis Hopper speelde een prima rol als de schurk van de film Howard Payne en Sandra Bullock speelt een perfecte rol van Annie. Voor de rest kent de film een leuke cast.

“Interactive TV, Jack! Wave of the future - ha ha ha, huh?”

Het verhaal was in het algemeen geslaagd. We volgen Jack die bij een eenheid zit bij de politie en veel te maken krijgt met bommeldingen. Nadat hij zijn eerste klus voltooid heeft, waar een paar liften vast gebonden zaten met wat C4 en na een eis van wat losgeld konden de mensen mogelijk weer bevrijd worden. Jack en Harry slagen er in om de mensen in veiligheid te brengen en de bommenzetter pleegt er na zelfmoord. Jack word dan al snel doelwit van Howard, en Howard wil graag zien dat Jack zijn geld naar binnen werkt. Howard laat vervolgens een bus dichtbij Jack ontploffen, waar zelfs een man in zit die Jack kent, en vervolgens krijgt Jack de opdracht om de bus met 2525 te zoeken en wanneer deze boven de 50 M/PH komt mag hij er niet onder komen anders ontploft de boel, met een eis dat niemand de bus mag verlaten want anders laat Howard de bus ontploffen.

Na wat mooie heldhaftige scénes van Keanu Reeves komt hij uiteindelijk op de bus terecht waar hij een tijd de bus aan het rijden moet houden en dat is nog niet altijd zo gemakkelijk. En wanneer hij een politie escorte krijgt gaat hem iets makkelijker af maar het blijft moeilijk, tot dat ze op een stuk snelweg komen die nog in de maak is, hier laat Jack de neergeschoten buschauffeur overdragen aan de agenten, daar heeft hij goedkeuring voor gekregen maar wanneer er weer zo’n eigenwijze vrouw zich er mee moet bemoeien laat Howard de bom afgaan alleen gaat dit niet goed, de vrouw word echter wel onder de bus geblazen en gaat alsnog dood: lekker slim dus. Na de heldhaftige sprong komen ze op de luchthaven terecht waarna Jack erachter komt dat ze door middel van een camera achter de spiegel in de gaten gehouden worden. Hij verzint een plan en laat de mensen in veiligheid brengen waarna hij zichzelf en Annie redt en de bus ontploft in een vliegtuig, een heel spektakel.

Daarna komen we uit bij de scénes die ik al uitgelegd heb hierboven en waar de film voor mij iets te lang door duurde. En dan kom ik er toch al snel op uit dat ik aangenaam genoten heb van deze mooie actie film die me aan de bui gekluisterd liet zitten. Top actie film en onze Nederlandse Jan de Bont heeft er een mooi werkje van gemaakt, die me tot het eind wist te boeien, en dat is best knap om dat te doen als de film zich meer en deels afspeelt in een bus!

avatar van Fisico
Speed is een oerdegelijke actieklassieker uit jaren 90 die vandaag de dag nog steeds erg lekker wegkijkt. Volgend jaar 25 jaar oud, het is er nauwelijks aan te zien. Speed is terecht één van de beste actiefilms van de jaren 90. De film bevat een goed origineel verhaal, een goede wisselwerking tussen Bullock en Reaves. Wat is Sandra Bullock overigens geweldig. Puur fysisch een prachtvrouw destijds! Humor ontbreekt ook niet en de rol van slechterik wordt uitstekend vertolkt door Dennis Hopper.

De spanning blijft te snijden ondanks het feit dat je hem al een tiental keer gezien hebt ofzo. De muziektune versterkt dat gevoel alleen maar. Niet alleen de spanning op de bus was goed, ook bijvoorbeeld in het begin in de lift. Hier en daar wat onvolkomenheden zoals de laatste scène in de metro en die handmatige bom, maar dat mag allerminst de pret bederven. Speed is zo'n filmpje waar ik kan blijven naar kijken. Nergens valt het in en de volle twee uur blijft het spannend en blijft je geboeid kijken. Mede door het leuke uitgangspunt zijn 3,5* meer dan waard!