Speed 2: Cruise Control (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jan de Bont
met Sandra Bullock, Jason Patric en Willem Dafoe

Annie Porter denkt eindelijk een vriend gevonden te hebben die een veilig beroep uitoefent. Alex is immers een bezadigde politieman. Wanneer ze toevallig ontdekt dat hij als lid van een elite-eenheid regelmatig de waaghals uithangt, smeekt Alex om vergiffenis. Hij trakteert Annie op een romantische, zorgeloze vakantie aan boord van een luxeschip. Zes dagen romantiek, rust en ontspanning in een paradijselijke omgeving. Het klinkt bijna te mooi op waar te zijn. En dat is het ook. Eenmaal op zee besluit één van de passagiers, computergenie Giger, om het schip te saboteren. Het is aan Alex om Giger's plannen te dwarsbomen, en het schip veilig aan wal te loodsen...

avatar van JeroenFR08
Toen ik wat jonger was vond ik het een goede film, denk nu niet meer.

avatar van Gang_Star
Speed 2 mist een hoop wat deel 1 wel had. Het verhaal over het cruiseschip is vooral minder spannend en de actiescènes zijn redelijk. Het acteerwerk van Patric valt tegen, Bullock speelde oké. In dit deel is de badguy eveneens een stuk minder dan Hopper in deel 1 was.

avatar van DVD-T
Behoorlijke stap terug in vergelijking met het eerste deel. De bus is vervangen door een boot, het verhaal is totaal afwezig en het is gewoon een reeks van gebeurtenissen geworden zonder enige binding tussen de scenes. Bullock was duidelijk nog niet klaar om een film als dit te dragen. De films grootste dooie punt is wel Jason Patric, wat overgens niet zijn fout is, complete miscast en hij krijgt weinig om wat mee te kunnen doen. De rest van de cast is ook behoorlijk irritant. De actie ziet er nog best goed uit. En het einde is toch best memorabel, al dan niet om verkeerde redenen, dus het is niet helemaal een grote teleurstelling. Maar je hebt echt niets gemist als je de film nooit gezien hebt.

Een film die liefde mist en de aanwezigheid van Reeves.

avatar van des1
Geldt als één van de slechte sequels na een succesvolle eerste film uit de geschiedenis. Heb me er nooit toe gezet om 'm dan ook te gaan zien. Met Jan de Bont is het daggik nooit meer goed gekomen als regisseur.

avatar van Rico120
nee deze film is velen maler slechter dan deel 1
jammer ik had verwacht een betere deel
heel jammer

avatar van dvdfreak123
Toch niet zo slecht of iedereen hier bijna vind denk ik persoonlijk. Natuurlijk na het geweldige eerste deel is het niveau ook wel een stuk naar beneden. Reeves vond ik in de eerste ook gewoon beter spelen net als Hopper als bad guy. Maar toch gewoon prima vermaakt vind ik. Heb me nergens verveelt. Actie was wel goed. Cast doet het wel minder als in de eerste. Natuurlijk voorspelbaar en totaal niets nieuw in te zien. Maar gewoon verstand op nul en je laten vermaken.Had deze vroeger ik mijn jeugd vaak gezien met men vader vond hem toen wel beter. 6/10

avatar van IH88
“Relationships based on extreme circumstances never work out.”

Speed 2 is geen goede film. Toch heb ik me geen moment verveeld en zeker het begin is aardig. De spanning wordt mooi opgebouwd en de sfeer op de boot levert vermakelijke scènes op. Maar ik miste de chemie tussen Reeves en Bullock, en Dennis Hopper als bad guy. Patric is een houten klaas en Dafoe is maniakaal, maar eerder lachwekkend dan dreigend. Bullock kan het duidelijk niet in haar eentje. Het einde duurt ongelooflijk lang en is zeer slecht gedaan door Jan de Bont, waardoor Speed 2 verzandt in een belachelijk schouwspel. Jammer, want het begin is niet slecht.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer goede film van begin tot eind.
Toch is hij niet zo goed als 'Poseidon' die vind ik nog iets spannender en beter.
Maar deze film komt zeker in de buurt.
Er zit humor, actie en spanning in en vooral het einde is erg spectaculair!

avatar van Kondoro0614
Na het zien van de erg goeie actie film ‘Speed’ was ik toch stiekem ook erg benieuwd naar na het vervolg deel, aangezien ik hier ook op gestemd had én ik deze toch nog eens moest herzien vond ik het vandaag wel een mooi geschikte dag er voor omdat ik natuurlijk afgelopen vrijdag het eerste deel heb gezien, en dat die film me nu nog vers in mijn geheugen staat. Wat ik toch wel merk aan dit tweede deel is dat de film nogal zoekende is, de ster Keanu Reeves zit er niet meer doen dus de film voelt nogal karig aan, bijna naakt. En dat word verslechterd wanneer Annie vooral in het begin het constant over ‘Jack’ heeft, alsof Jan de Bont zich wil verontschuldigen dat Keanu niet meer in deze film zit. Toch sloeg hierdoor de verveling snel aan, alles was nogal klef, te overdreven en best saai.

De film is karig zoals ik al zei, dat komt vooral door het feit dat de film nogal saai over komt. Een best saai concept, dat is iets wat deze film goed in zijn bezit heeft en met het succes van het eerste deel komt dit tweede deel daar niet bij in de buurt en dan moet je, je zelf toch wel afvragen of deze film het waard was. Ik sta er volledig voor in dat ik vond dat ‘Speed’ een Stand-alone film had moeten zijn, en dan haalt deel twee niet zijn waarde eruit dan dat hij eigenlijk had moeten doen, want de film word er best saai door. Ik vond echt dat het tweede deel er niet had hoeven komen, en Jan de Bont zijn tijd misschien beter kon besteden aan het maken van een nieuwe film, die misschien beter uit de kast kwam dan dit slappe tweede deel.

“Jack, he was never the romantic type. For our anniversary he gives me pepper spray. PEPPER SPRAY. I think it's perfume. I end up in the emergency room.”

Je kan echt ontzettend goed merken dat de gehele film de inbreng van Keanu Reeves mist, de spanning is er van af en ook de aantrekkingskracht van deze film is behoorlijk slecht op zijn manier. Sandra Bullock probeert met haar goddelijke lichaam en lieve lach de film zo af en toe nog ene beetje te redden, maar daar is dan ook wel zo’n beetje alles over gezegd. Irritant acteren dat kon ze in dit tweede deel zeker, en dat deed ze ook best slecht. Jason Patric deed het als Alex Shaw redelijk leuk, en probeert de rol van Keanu goed te vervullen. Ook vond ik dit keer de ‘bad guy’ slecht, Willem Dafoe als meneer Geiger vond ik nou niet speciaal en daar had deel één toch wel een beter persoon voor.

Het verhaal in de film vond ik echter ook best matig, we volgen Annie en Alex die net met elkaar een beetje verkering begonnen te krijgen. Ze besluiten op vakantie te gaan aangezien ze beiden zes dagen of langer werken en elkaar zo nooit goed kunnen leren kennen. Alex besluit Annie mee te nemen op een cruise waar ze even later Geiger ontmoeten en die ziet Alex al gelijk niet zitten, niet te vertrouwen zou hij wel denken.

Ze vieren lekker een feestje aan boort, en beginnen te genieten van hun welverdiende vakantie, waarna je Alex meer ziet hinten naar een aanzoek voor Annie. Echter, ontschiet hem deze kans een paar keer en op een avond begint de boot opeens zijn eigen wil te krijgen, en begint erg te schudden. De kapitein is in tussen al vermoord door Geiger en hij neemt tegelijkertijd nu ook de gehele boot in eigen handen om zo een dure sierraden collectie te kunnen stelen en de boot te kunnen vernietigen. Echter zet Alex en de bemanning alles op alles om de boot nog in redelijke staat te laten verkeren en zorgen er voor dat hij geen zware aanvaring krijgt.

Nee, ik was écht geen fan van dit tweede deel van ‘Speed’ en ik vond persoonlijk ook dat Jan de Bont hierbij een grote kans liet liggen om eventueel een andere film te maken want dit was zonde van zijn tijd.

een prima actie film.al vind ik deel 1 een stuk beter.maar geef nog wel een voldoende.want ik vind de film nog best wel te pruimen.erg jammer dat keanu reeves er niet meer in speelt.en het verhaal vind ik dus ook minder.

avatar van Toontje G
Hatsjiekiedee, blik op oneindig, chippie erbij, blikske juup, wat kan er nog mis gaan. Ja, een ding een flauwe film. Maar dat kan de pret niet drukken.