Speed 2: Cruise Control (1997)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jan de Bont
met Sandra Bullock, Jason Patric en Willem Dafoe

Annie Porter denkt eindelijk een vriend gevonden te hebben die een veilig beroep uitoefent. Alex is immers een bezadigde politieman. Wanneer ze toevallig ontdekt dat hij als lid van een elite-eenheid regelmatig de waaghals uithangt, smeekt Alex om vergiffenis. Hij trakteert Annie op een romantische, zorgeloze vakantie aan boord van een luxeschip. Zes dagen romantiek, rust en ontspanning in een paradijselijke omgeving. Het klinkt bijna te mooi op waar te zijn. En dat is het ook. Eenmaal op zee besluit één van de passagiers, computergenie Giger, om het schip te saboteren. Het is aan Alex om Giger's plannen te dwarsbomen, en het schip veilig aan wal te loodsen...

avatar van JeroenFR08
Toen ik wat jonger was vond ik het een goede film, denk nu niet meer.

avatar van Gang_Star
Speed 2 mist een hoop wat deel 1 wel had. Het verhaal over het cruiseschip is vooral minder spannend en de actiescènes zijn redelijk. Het acteerwerk van Patric valt tegen, Bullock speelde oké. In dit deel is de badguy eveneens een stuk minder dan Hopper in deel 1 was.

avatar van DVD-T
Behoorlijke stap terug in vergelijking met het eerste deel. De bus is vervangen door een boot, het verhaal is totaal afwezig en het is gewoon een reeks van gebeurtenissen geworden zonder enige binding tussen de scenes. Bullock was duidelijk nog niet klaar om een film als dit te dragen. De films grootste dooie punt is wel Jason Patric, wat overgens niet zijn fout is, complete miscast en hij krijgt weinig om wat mee te kunnen doen. De rest van de cast is ook behoorlijk irritant. De actie ziet er nog best goed uit. En het einde is toch best memorabel, al dan niet om verkeerde redenen, dus het is niet helemaal een grote teleurstelling. Maar je hebt echt niets gemist als je de film nooit gezien hebt.

Een film die liefde mist en de aanwezigheid van Reeves.

avatar van des1
Geldt als één van de slechte sequels na een succesvolle eerste film uit de geschiedenis. Heb me er nooit toe gezet om 'm dan ook te gaan zien. Met Jan de Bont is het daggik nooit meer goed gekomen als regisseur.

avatar van Rico120
nee deze film is velen maler slechter dan deel 1
jammer ik had verwacht een betere deel
heel jammer

avatar van dvdfreak123
Toch niet zo slecht of iedereen hier bijna vind denk ik persoonlijk. Natuurlijk na het geweldige eerste deel is het niveau ook wel een stuk naar beneden. Reeves vond ik in de eerste ook gewoon beter spelen net als Hopper als bad guy. Maar toch gewoon prima vermaakt vind ik. Heb me nergens verveelt. Actie was wel goed. Cast doet het wel minder als in de eerste. Natuurlijk voorspelbaar en totaal niets nieuw in te zien. Maar gewoon verstand op nul en je laten vermaken.Had deze vroeger ik mijn jeugd vaak gezien met men vader vond hem toen wel beter. 6/10

avatar van IH88
“Relationships based on extreme circumstances never work out.”

Speed 2 is geen goede film. Toch heb ik me geen moment verveeld en zeker het begin is aardig. De spanning wordt mooi opgebouwd en de sfeer op de boot levert vermakelijke scènes op. Maar ik miste de chemie tussen Reeves en Bullock, en Dennis Hopper als bad guy. Patric is een houten klaas en Dafoe is maniakaal, maar eerder lachwekkend dan dreigend. Bullock kan het duidelijk niet in haar eentje. Het einde duurt ongelooflijk lang en is zeer slecht gedaan door Jan de Bont, waardoor Speed 2 verzandt in een belachelijk schouwspel. Jammer, want het begin is niet slecht.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer goede film van begin tot eind.
Toch is hij niet zo goed als 'Poseidon' die vind ik nog iets spannender en beter.
Maar deze film komt zeker in de buurt.
Er zit humor, actie en spanning in en vooral het einde is erg spectaculair!