Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Net (1995)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Irwin Winkler
met Sandra Bullock, Jeremy Northam en Dennis Miller

Angela Bennett werkt als systeemanaliste voor een computerbedrijf, waar ze software controleert op fouten. Zoals vele computernerds leidt ze een geïsoleerd leven in haar werkkamer en verlopen haar contacten met de buitenwereld via het internet. Wanneer ze een schijf met vertrouwelijke informatie van een Amerikaanse spionagecel in haar bezit krijgt, gaan de poppen aan het dansen. Ze ontsnapt aan een aanslag tijdens haar vakantie in Mexico. Wanneer ze thuiskomt blijkt haar identiteit te zijn gewist. Officieel bestaat ze in geen enkele databank meer.

keyser sose schreef:
Je kunt wel deze film kritiek geven maar dat was wel een van de beste film 1995

Films als Heat, Se7en en Leaving Las Vegas zeker niet meegerekend?

Usual Suspect
Wanproduct die maar niet intressant kan worden.
Het word nergens orgineel of spannend, en die zogenaamde 'bad guy' die Bullock achterna zit is ook al zo'n lachertje.

2**

avatar van maurice74
Als jij deze gladde thriller voor de 2e keer bekijkt, valt die pas echt door de mand. Bezit weinig diepgang en spannende momenten, helaas. Regisseur zegt me ook niet veel.

Usual Suspect
maurice74 schreef:

Gelukkig ga ik dat nooit meer doen...

avatar van Shinobi
Redelijke film, met een verhaal die zich maar niet goed ontwikkelt tijdens film. Verder komt deze film gewoon te gedateerd over, met floppy's enz.

Ik geef 'm 1, 5 sterren.

avatar van nightbreed
Inmiddels gedateerd maar toch nog vermakelijk.

Cijfer: 3

Matige thriller.
Hier en daar wordt het een beetje spannend, maar dit zijn slechts enkele momenten. Dat het gedateerd was, stoorde ik me niet aan, maar de bad guy liet zich iedere keer wel heel makkelijk aftroeven, een beetje onrealistisch. Al met al leuk om een keertje gezien te hebben, maar beslist niet voor herhaling vatbaar.

avatar van Baklap
Niet echt goed maar wel actueel. Identity theft is aan de orde van de dag omdat iedereen maar alles uitstrooit over het net Alleen daarom al kijken..

En een floppy heerlijk.. komende uit de Pre floppy tijd (ouwe man) kan ik dat wel hebben een 3,5 voor het verhaal...

The Last
Lang geleden gezien. Redelijke thriller, maar is bijna niet spannend.

Toen nog in de bios gezien en vond ik hem helemaal te gek,maar nu toch ietsje minder.

maurice74 schreef:

Dat komt zeker omdat je het pas na de tweede keer gaat snappen?

avatar van Criticism
Gedateerde thriller met zeldzame spannende momenten.

Ook ik ben niet helemaal zo te spreken over 'The Net', ook niet dat ik ´m slecht vind of zo, maar het komt allemaal net iets te geforceerd over. Vooral het overdreven hysterische gedrag van Sandra Bullock, die toch al pattent heeft op het spelen van dit soort paniekerige typetjes gaat op den duur iets vervelen.

avatar van Spetie
Matige thriller, die enigszins gedateerd is, maar dat is in principe niet zo erg. Het verhaal kent aardig wat onwaarschijnlijkheden, is voorspelbaar en wordt daardoor nooi echt spannend. Toch kijkt de film op de een of andere manier nog wel lekker weg.

Kan er niet meer dan 2,5* voor geven.

avatar van Ajax&Litmanen1
Aardig, maar niet meer dan dat. Het wilde nergens echt spannend in mijn ogen. Toch speelde Sandra Bullock een aardige rol en maakte de film nog een beetje vermakelijk.

avatar van missl
ik vind dit helemaal geen thriller want er is weinig engs aan maar ik vind het wel te doen.

Mm... het begin heel goed. Spannend en mysterieus. Maar naderhand het midden van de film nadert, kan het mijn aandacht niet meer vasthouden. Ik wou hem zelfs bijna afzetten en moest ff doorbijten om hem toch af te kijken.
Ook je krijgt haast geen informatie over de criminelen. Het is gewoon een oppvervlakkige actiethriller.
Maar dan het einde, dat is nog redelijk spannend, maar wel voorspelbaar.

3.0 sterren, omdat het zo goed begon en het einde redelijk spannend was.

desteven007
Heb deze gezien in school, en ja inderdaad met het vak computer, het viel wel mee de film op zich, zeker en vast geen topper, wel leuk om eens te zien.

avatar van notorious_kim
Supergoede film waarin Sandra Bullock weer een puike prestatie neerzet

avatar van Woutrr
Vroeger paar keer gezien, vanavond nogeens zien (om 22:15 op 5TV)
toen vond ik hem altijd goed

avatar van Woutrr
Viel wel mee..
Je krijgt zo weinig informatie en de spanning breekt niet echt door
verder zijn er ook een aantal onrealistische momenten

avatar van Donkerwoud
Effectieve thriller, die verder nauwelijks boven de middelmaat uitsteekt. Inmiddels pijnlijk gedateerd.

Aardige thriller, alleen soms denk ik: "Waarom doe je dan dit niet, waarom dan dat niet", maar voor de rest was het wel een mooie film, ging niet vervelen.

Ik vond het een redelijke film. Ik kijk normaal gesproken geen thillers, maar voor iets wat over computers ging maakte ik graag een uitzondering. Ik vind dat alle computerzaken redelijk goed "nagedaan" zijn van hoe een echte computer in elkaar zit (in die tijd dan). In ieder geval beter dan de gemiddelde film waarin computers voorkomen. Ook het verhaal opzich spreekt mij wel aan (ik leef ook bijna "geïsoleerd" van de buitenwereld, heb geen sociale contacten, ben liever alleen, en doe alles via Internet). En ik heb er sowieso geen spijt van deze film te hebben gezien.
Wel jammer is is dat het een oude film is, alle computerzaken lijken totaal niet op wat wij nu hebben (zowel PC als Mac).
Zeker een 4.0 waard.

Misschien dat ik The Net 2.0 ook nog eens ga kijken.

avatar van Legan
Een redelijke, ietswat (eigenlijk best wel erg) gedateerde, thriller die nooit echt spannend wordt. Redelijk onderhoudend maar yevens erg voorspelbaar en standaard. Matig geacteerd en dito verhaal.

Vandaag de film voor de 2de keer gezien, en ik heb toch een stomme fout ontdekt die men echt niet had moeten maken vind ik.
In het gedeelte waarin ze achter het IP adres van "Pretorian" komt is het getal uit het derde blok van het IP adres 345, maar dat kan helemaal niet. Het hoogste getal wat in zo'n blok kan is 255..

avatar van aburex
Goed gemmaakte thriller met Sandra Bullock die een puike acteerprestatie neerzet. Had de film al eens gezien maar wilde hem toch nog eens terug zien (Sandra, je weet wel!!!)

Dit vond ik toen, in 1995, Sandra Bullock's beste film en dat vind ik nu nog steeds.
Hoewel de film nu hopeloos gedateerd is, PC's die nog vollop gebruik maken van disketten, oude crt schermen, blijft het een prachtig verhaal dat nu nog steeds van toepassing zou kunnen zijn op de huidige computersystemen.
Het scenario zit zeer goed in elkaar en Sandra Bullock zet een prachtrol neer, het ganse verhaal is zeer geloofwaardig gebracht en spannend van begin tot einde.
Ondanks dat de film, zoals ik eerder had gezegd gedateerd is, heb ik er terug van genoten en niet alleen om de schoonheid van Sandra Bullock alleen, ook de ganse prent is de moeite waard om meer dan een maal te bekijken.
Tijdloze Topper !!!

Voor die tijd waarschijnlijk vooruitstrefend, nu danig achterhaald: 2.00 (2.20)
En dan heb ik het niet alleen over het plot met de hele internet scene. Het verhaal wordt slap opgebouwd en vertoont weinig realisme doordat Angela overal eenvoudig tussendoor hobbelt en de badguys niet echt indruk maken, komt de film eigenlijk geen seconde echt goed op gang en zorgt het chronische gebrek aan spanning voor een tamelijk oninteressant slotakkoord. Vermakelijk is het zo nu en dan zeker, maar daar is dan ook alles wel meegezegd. Doorzichtige en geforceerde plotwendingen wisselen elkaar in een regelmatig tempo af, en heb ik het idee meer naar een film met allemaal losse scenes te kijken dan dat het een evenwichtig geheel betreft. Wat Winkler heeft aangezet om op zijn zestigste nog eens de rol van regisseur op zich te nemen is mij dan ook niet helemaal duidelijk, want de toegevoegde waarde van zijn aanwezigheid is nihil.

En dat uit zich met name in de ongebalanseerde regie. Er zit te weinig lijn in, bevat de prent veel te weinig elementen met een zekere mate aan 'spektakel' en weet de film vooral geen moment te verrassen. Maar ook het acteerwerk stelt niet bijster veel voor. Sandra Bullock doet met name waar ze goed in is, haar zelf zijn. Bij al haar films die ik tot nu toe heb gezien zit ik gewoon naar Bullock te kijken en niet naar haar personage. En in dat licht bezien betitel ik haar opnieuw (voor zover ik dat nog niet gedaan had) als tamelijk talentloos. Alhoewel ze bepaalde scenes heus met veel charmes weet te brengen. Verder een badguy in de vorm van Jeremy Northam waar kraak noch smaak aan zit (misschien wel voor de vrouwelijke kijkers, maar dan heb ik het niet meer over zijn acteerkunsten) en een volkomen belabberde acteerprestatie van onder meer Dennis Miller. Daarnaast zijn de dialogen bij tijd en wijlen tandenknarsend leeg.

Cinematografisch houdt The Net ook geen stand. Het is allemaal verschrikkelijk standaard waardoor ik haast neig om het gewoon af te doen als slecht tot matig. De prent is van elke vorm van sfeer verstoken, voegt het camerawerk niets toe, doet de montage voornamelijk afgeraffeld aan en zijn de opnamelocaties erg afgezaagd. Toch heb ik me niet verveeld, maar de attractieve waarde van de prent ligt om en nabij het vriespunt. Enige hoop op een krappe voldoende voor The Net is dan ook vervlogen. Vanavond of morgen deeltje 2 maar eens zien, maar volgens mij staat die prent geheel op zichzelf en heeft die niets te maken met deze film. Benieuwd wat daar voor score uit komt rollen, zeker ook om te zien of het gedateerde origineel stand houdt tegen een recente opvolger.

Script / Verhaal:................ 2,00
Acteerwerk:....................... 2,00
Regie / Speelduur:.......... 2,00
Realisme:......................... 2,50
Cinematografie:............... 2,50

Positie: 261/312
The Net staat daarmee voor 'Flodder 2: In Amerika!' en achter 'The Day After'

ninoboy1
Goed verhaal, zat goed in elkaar, maar vond hem op sommige momenten toch een beetje langdradig.