Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)
Genre: Sciencefiction / Actie
Speelduur: 138 minuten
Alternatieve titel: Star Wars: The Force Awakens
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: J.J. Abrams
Met onder meer: John Boyega, Daisy Ridley en Harrison Ford
IMDb beoordeling:
7,7 (1.019.005)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 16 december 2015
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
"Every generation has a story."
Dertig jaar na de overwinning op het Galactische Keizerrijk is er een nieuwe bedreiging: de kwaadaardige Kylo Ren en de First Order. Stormtrooper Finn loopt over naar het verzet, crasht op woestijnplaneet Jakku en ontmoet hier Rey. Zij heeft een droid die belangrijke geheime informatie bevat over de locatie van de laatst overgebleven Jedi Knight, Luke Skywalker. Het duo werkt samen met Han Solo om te zorgen dat het verzet deze informatie in handen krijgt.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,7 / 1019005)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Star Wars: The Force Awakens (BoekMeter)
- Star Wars: The Force Awakens (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Han Solo
Luke Skywalker
General Leia Organa
Kylo Ren / Ben Solo
Rey
Finn
Poe Dameron
Maz Kanata
Supreme Leader Snoke
General Hux
Video's en trailers
Reviews & comments
Graaf Machine
-
- 9804 berichten
- 1419 stemmen
Het is heel duidelijk dat J.J. Abrams heel politiek correct wilde zijn. Een zwarte acteur in een van de hoofdrollen, een sterke onafhankelijke vrouw in de hoofdrol, een vrouwelijke stormtrooper en Leia als generaal… .
Wat is hier in hemelsnaam zo "heel politiek correct" aan? Dat Leia generaal is, is logisch, in de oorspronkelijke trilogie was ze ook al een leidster, en prinses. En een sterke onafhankelijke vrouw... ja die bestaan, net zoals er "zwarte" mensen bestaan en soms zelfs, geloof het of niet, een acteeropleiding volgen. Mogen ze dan niet gecast worden voor hoofdrollen omdat jij schijnbaar liever een "witte" mens ziet? Wat een waanzin om dat onder "politiek correct" te scharen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4521 stemmen
Wat is hier in hemelsnaam zo "heel politiek correct" aan?
Of het politiek correct is, dat is niet zeggen. Maar dat Disney hier heel goed over heeft nagedacht is vrijwel zeker. Die vrouwelijke sterke lead is niet heel verrassend (en heeft Star Wars al eerder gehad en met The Hunger Games recentelijk bleek dit ook geld op te kunnen leveren), maar vooral een zwarte acteur in de hoofdrol, dat doe je echt niet zomaar. Daar is racisme nog te sterk voor aanwezig (of in ieder geval, mensen zien een zwart persoon vaak nog altijd als zwart persoon, een blank persoon is eerder een persoon), en kan je maar zo heel veel geld kosten als dit sentiment te sterk wordt (dit viel uiteindelijk mee, al waren er behoorlijk wat reacties te vinden na die eerste teaser).
Omgekeerd kan Disney dit ook gedaan hebben om een andere publiek aan te spreken, ook met Obama's eerste verkiezing in het achterhoofd waar veel zwarte mensen gingen stemmen die nog nooit hadden gestemd (al zijn verkiezingen wel iets anders, maar wel iets om mee te nemen). En uiteraard kan dit ook net de beste acteur zijn geweest volgens hen zonder dat er ook maar is gekeken naar zijn huidskleur. Maar toch denk ik nog wel dat de marketingafdeling daar ook nog even overheeft nagedacht.
Ik begrijp baspls z'n opmerking nog wel ergens, want hoe vaak zie je niet een duopresentatie met één mannetje en één vrouwtje, en liefst één blank en en één donker. Het gebeurt vaak genoeg dat men er wel heel bewust voor kiest (dat toeval is echt te groot om van toeval te kunnen spreken).
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
Toen ik eerder dit jaar hoorde dat John Williams de muziek zou gaan maken was ik uiteraard super enthousiast. Maar om eerlijk te zijn was zelfs John Williams’ muziek niet heel bijzonder. Williams gebruikt veel te veel muziek uit de originele trilogie opnieuw, en het past ook gewoon niet bij deze nieuwe film. De muziek die wel nieuw is is ook niet zo bijzonder, gewoon de standaard actie-soundtrack die Williams voor films als War Horse en Minority Report (wel een erg goede film) maakte. De Prequels hadden wel gewoon een fantastische soundtrack, die je ook gewoon op zichzelf kan beluisteren.
Wat vond je van Rey,s thema ? Ik vind dit toch wel een thema wat het zelfde niveau heeft als oudere Star Wars thema’s van Williams.
Het gebruik van oude muziek valt naar mijn mening erg mee. Williams gebruikt vooral veel nieuwe thema’s en de oude thema,s komen maar af en toe terug. Williams verteld in dit intervieuw dat van 102 minuten muziek die hij voor de film heeft gemaakt, zeven minuten uit oude muziek bestaat. Letterlijk staat in het interview:
"Williams made a conscious decision to liven the film with almost completely new thematic ideas. Out of the 102 minutes of score, he counts only seven minutes of “obligatory” references to classic themes "
General Hux
-
- 12 berichten
- 0 stemmen
Het is heel duidelijk dat J.J. Abrams heel politiek correct wilde zijn. Een zwarte acteur in een van de hoofdrollen, een sterke onafhankelijke vrouw in de hoofdrol, een vrouwelijke stormtrooper en Leia als generaal… Totaal geen ballen die gast.
.... Dus je wilt een politiek incorrecte film? Ik snap je punt niet echt. De hoofdpersonages zijn divers. Is dat slecht? Kan je mannelijk ego er niet tegen dat een vrouw de hoofdrol speelt?
Bovendien lijkt het alsof deze film is gemaakt voor al die fanboys die een hekel hebben aan de Prequels, want de film is totaal anders als de Prequels.
Hou zou dat toch komen? De prequels worden over het algemeen als een mislukking beschouwt, toch zeker episodes 1 & 2. Niet erg dat jij ze wel fantastisch vind, maar de 'echte fans' zoals je graag noemt hadden toch liever een soort Star Wars dat in gevoel meer terug ging naar de OT.
Het heeft totaal geen mythologie en bovendien is de Christelijke symboliek compleet verdwenen uit de Force. Hier is het slechts een soort superkracht waar je koele dingetjes mee kan doen.
Juist.. want Luke is aan het kruis gestorven voor onze zonden en veranderde water in wijn...blabla
Wat was er Christelijk aan de Jedi krachten in de originele trilogie?
Nee, Abrams is geen echte Star Wars fan, want hij snapt helemaal niet waar het over gaat (en sowieso denk ik niet dat een echte fan zichzelf waardig acht om een vervolg op de film te maken).
Wow. Jij bepaalt voor de beste man of hij een fan is?
Ik denk dat zijn eindproduct heel veel 'echte fans' gelukkig gemaakt heeft.
Voor mij is het duidelijk dat al die fanboys, die dit soort dingen doen en dag in dag uit alleen maar George Lucas – de schepper van het hele fenomeen – lopen af te zeiken, geen echte fans zijn.
Dus je besluit dan hetzelfde te gaan doen met de film van Abrams?
Dit voelt een beetje aan als een speelplaatsmentaliteit. De hele review is er doordrenkt van.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Je begint met te zeggen dat je het hele jaar hebt uitgekeken naar deze film maar dan schrijf je daarna dit. Je spreekt jezelf een beetje tegen
.
Het is heel duidelijk dat J.J. Abrams heel politiek correct wilde zijn. Een zwarte acteur in een van de hoofdrollen, een sterke onafhankelijke vrouw in de hoofdrol, een vrouwelijke stormtrooper en Leia als generaal… Totaal geen ballen die gast.
En dan is Oscar Isaac ook nog eens een Latino! Brr, wat een enge man is die J.J. Abrams hé... Maar even serieus, Boyega en Ridley doen het uitstekend en zetten mooie rollen neer. De cast is divers en ja, Disney heeft er goed over nagedacht maar is dat erg? Verpest het voor jou de film dat een zwarte acteur de hoofdrol heeft? Ik hoop toch van niet. Leia was toch ook een onafhankelijke vrouw in de originele trilogie? Of vond jij haar een muurbloempje? George Lucas wilde in de jaren 70 zeker ook heel politiek correct zijn... En je argument dat Leia geen generaal zou kunnen zijn slaat helemaal nergens op. Ze was de leidster van de rebellen, heeft geholpen met het omver werpen van de Empire en er is 30 jaar overheen gegaan. Waarom zou ze geen generaal kunnen zijn?
Het heeft totaal geen mythologie en bovendien is de Christelijke symboliek compleet verdwenen uit de Force. Hier is het slechts een soort superkracht waar je koele dingetjes mee kan doen.
Waar was de Christelijke symboliek in de originele trilogie dan? Ik heb de films ontelbare keren gezien maar ik heb dat nog nooit kunnen ontdekken. En die monoloog van Maz over de Force is toch een afgeleide van wat Obi-Wan in A New Hope zegt? Een beetje zweverig oké, maar Christelijk?
Als je begint over astronautenvoedsel dan heb ik het gevoel dat je echt aan het zoeken bent. Heb jij de mensen zoveel zien eten in de originele trilogie dat je het verschil kan zien? En dat je in Rey's eetgewoonten het verschil kan zien tussen Star Trek en Star Wars vind ik helemaal knap
.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
De nieuwe personages waren wel te doen, alleen zijn hun persoonlijkheden niet goed uitgewerkt.
Hoezo niet? Leg eens uit waarom je dat vindt. Ik zie Poe als een charismatische verzetsheld, de beste piloot van het Melkwegstelsel, ik zie Rey als een meisje dat als kind op Jakku is achtergelaten en sindsdien voor zichzelf heeft moeten zorgen, en daardoor een heel sterke, onafhankelijke vrouw is geworden, en ik zie Finn als Stormtrooper die in z'n jeugd is ontvoerd en geconditioneerd is tot Stormtrooper maar als puntje bij paaltje komt gewetensbezwaren krijgt en zich tegen de First Order keert.Wat wil je dan nog meer?
Het verhaal is namelijk een beetje te ongeloofwaardig en veel van de technologie past niet in het Star Wars universum. Dat astronautenvoer is bijvoorbeeld echt iets dat je eerder in Star Trek tegen zou komen. En die aliens op het schip van Han en Chewie zijn echt waardeloos ontworpen, totaal niet in de stijl van Star Wars. En ook raar dat Han de Falcon kwijt raakt zodat Rey en Finn hem weer kunnen vinden… Beetje te toevallig allemaal.
Waarom? Eten ze niet in Star Wars? Ik vond dat juist een van de leukere nieuwe toevoegingen. En waarom is het verhaal ongeloofwaardig? Ik zal niet met de cliché reden komen dat het ongeloofwaardig is om dat het sci-fi is, maar waarom vind je het ongeloofwaardig? En waarom is het toeval? Natuurlijk kruisen de paden van de personages elkaar, anders had je geen film. Wil je anderhalf uur drie verhalen onafhankelijk van elkaar zien lopen? En het wordt duidelijk uitgelegd hoe ze aan de Falcon komen.
Maar toen was daar Kylo Ren… In het begin was hij op zich wel gaaf, alleen waren zijn krachten enorm buiten proportioneel en zijn woede uitbarstingen enorm overdreven. Maar toen hij zijn masker afdeed werd het pas echt erg (waarom had hij eigenlijk een masker? Darth Vader en General Greivous hadden er tenminste een reden voor). De Sith in Star Wars zijn altijd ongelofelijk gave slechteriken geweest met een duistere uitstraling… En hier krijgen we een of ander verwijfd moeders kindje met zwarte krulletjes… Kan echt niet vind ik. Maar dat was nog niet eens het ergste, we krijgen namelijk te horen dat hij de zoon is van Han en Leia… en – en dat was het punt waarop ik de film echt ging haten – hij vermoord Han ook nog. Echt verschrikkelijk, en op zich is het niet eens zo erg dát Han dood gaat, het is meer de manier waarop… Wat zwak zeg en respectloos tegenover de andere Star Wars films. Ik had kunnen janken, als dat laatste handje van Harrison Ford naar het gezicht van die griezel me niet had vervuld vol walging.
Ten eerste draagt Kylo Ren een masker omdat hij een bewonderaar is van Darth Vader.Ten tweede moet je hem niet vergelijken met de slechteriken uit de eerdere films, denk ik. Ren is als we hem leren kennen juist een slechterik die de kracht van de lichte kant voelt en moeite heeft om die te weerstaan. Dat was bij de andere slechteriken niet zo. Hij is juist conflicted en gelaagd. Veel gelaagder dan Darth Vader in het begin was, die werd in Empire en Jedi pas uitgediept.
En we hebben weer een soort Death Star…. De Starkiller… Een planeet met een wapen erin gebouwd die de energie van een ster gebruikt om een heel sterrenstelsel op te blazen. Wat een onzinnige poging om het allemaal nog spectaculairder te maken.
Dit ben ik wel met je eens, de Starkiller was niet bepaald origineel, maar voor mij ook de B-verhaallijn. Leuk, maar niet de belangrijkste. Maar hoop dat ze in ep 8 en verder inderdaad niet meer aan zo'n ding beginnen.
Maar we zijn er nog niet… Dan is er ook nog die Rey. Die ook al veel te veel krachten heeft en al veel te snel confrontaties aangaat. Luke was zo’n leuke held omdat hij steeds fouten maakte en de hulp nodig had van anderen, in de trilogie zagen we hem echt groeien tot Jedi. Dat mis ik hier helemaal, iemand heeft gewoon ineens de Force.
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan uitleggen. Mijn take is dat ze familie is van Luke en nog sterker in de Force is dan Kylo Ren. Of dat ze familie van Kenobi is en als jonge padawan op Jakku is achtergelaten en iets van haar Force-lessen in haar onderbewuste heeft meegenomen, maar we zullen zien.
Dit is echt een belediging voor alles waar George Lucas voor staat. En het aller ergste is dat vrijwel iedereen het wel een goede film vind. Iedereen gaat mee in de hype…
Nee, ik ga niet mee in de hype. Ik ben hype door de film. Dit is absoluut geen belediging voor George Lucas, dit is juist een brug, een ode aan de oudere delen, en het begin van de nieuwe delen. Alleen George Lucas kan bepalen of dit een belediging is voor hem.
Niets is zo prachtig als een episch avontuur vol spannende avonturen, liefde, verraad, zelfopoffering en een eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad.
Dat was dit ook in mijn ogen.
Hoezo? Ze hebben een ode gemaakt aan de vorige films en het is gewoon nog steeds Star Wars, hoor. Ze hebben nota bene een Star Wars-fan de regie gegeven. Je ziet door de vele references en de prachtige CGI dat de film met liefde is gemaakt. Allerminst een commercieel Disney-lopendebandproduct.
Ik ben al diverse keren uitgemaakt voor ‘nep fan’ door mijn mening over de nieuwe film en sommige mensen vinden het leuk om me te beledigen omdat ik de Prequels verdedig. Voor mij is het duidelijk dat al die fanboys, die dit soort dingen doen en dag in dag uit alleen maar George Lucas – de schepper van het hele fenomeen – lopen af te zeiken, geen echte fans zijn. Het zijn gewoon bijzonder zielige figuren zonder ook maar enig verstand van film. Als jij de nieuwe film goed vind is dat je goed recht, ieder zijn mening. Maar besef alsjeblieft wel dat dit niet past bij Star Wars en dat de originele trilogie en de Prequels op elk front beter waren.
Dus jij bent uitgemaakt voor nepfan en vervolgens reageer je door anderen voor nepfans uit te maken en maar even te bepalen dat dit geen echte Star Wars-film is. Beetje neerbuigend richting de mensen die dit wel een echte Star Wars-film vinden. Dat jij de film niet goed vindt, is jouw mening, maar ga anderen niet persoonlijk afkraken omdat jij teleurgesteld bent. Misschien dat een herziening op z'n tijd helpt.
Jiver
-
- 2 berichten
- 1 stemmen
Als ik naar de bioscoop ga, dan is dat in de eerste plaats om even afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen en weg te zinken in wat er zich op het witte doek afspeelt. Bij SW is dat gevoel het sterkst en dat is zo sinds ik episode IV zag in 1977 als 10-jarige.
Na het zien van TFA was er geen teleurstelling, in welke vorm dan ook. Die was er ook niet echt na het bekijken van de PT. Trouwens, het afbreken van de prequels is pas een hele tijd daarna op gang gekomen, en toegegeven, er zijn idd enkele punten waarover het commentaar terecht is, net als er over sommige zaken simpelweg uit de nek gekletst wordt. Wat mij betreft, elk van de voorstellingen van de 7 films hebben mij het SW-gevoel gebracht, en dat is het enige dat telt. En ja, TFA leunt uiteraard dichterbij de OT, en ja, het akteergehalte ligt een heel stuk hoger dan in de PT.
Het verhaal? Heb ik geen problemen mee, ook omdat ik nu al begrepen heb, dat dit het begin is van een groter geheel. Dat de First Order intussen is opgestaan uit de restanten van het keizerrijk en het ook proberen met een superwapen vind ik maar logisch. Dat hebben onze oosterburen ook klaar gekregen,remember?
Ik wil maar zeggen: Star Wars is terug, en op een geweldige manier. Dus ik ga J.J. Abrams niets verwijten, ik ga hem bedanken.
Graaf Machine
-
- 9804 berichten
- 1419 stemmen
Of het politiek correct is, dat is niet zeggen. Maar dat Disney hier heel goed over heeft nagedacht is vrijwel zeker. Die vrouwelijke sterke lead is niet heel verrassend (en heeft Star Wars al eerder gehad en met The Hunger Games recentelijk bleek dit ook geld op te kunnen leveren), maar vooral een zwarte acteur in de hoofdrol, dat doe je echt niet zomaar. Daar is racisme nog te sterk voor aanwezig (of in ieder geval, mensen zien een zwart persoon vaak nog altijd als zwart persoon, een blank persoon is eerder een persoon), en kan je maar zo heel veel geld kosten als dit sentiment te sterk wordt (dit viel uiteindelijk mee, al waren er behoorlijk wat reacties te vinden na die eerste teaser).
Omgekeerd kan Disney dit ook gedaan hebben om een andere publiek aan te spreken, ook met Obama's eerste verkiezing in het achterhoofd waar veel zwarte mensen gingen stemmen die nog nooit hadden gestemd (al zijn verkiezingen wel iets anders, maar wel iets om mee te nemen). En uiteraard kan dit ook net de beste acteur zijn geweest volgens hen zonder dat er ook maar is gekeken naar zijn huidskleur. Maar toch denk ik nog wel dat de marketingafdeling daar ook nog even overheeft nagedacht.
Ik begrijp baspls z'n opmerking nog wel ergens, want hoe vaak zie je niet een duopresentatie met één mannetje en één vrouwtje, en liefst één blank en en één donker. Het gebeurt vaak genoeg dat men er wel heel bewust voor kiest (dat toeval is echt te groot om van toeval te kunnen spreken).
Mooi en lang verhaal, maar zou Q. Tarantino ook politiek correct zijn als hij Samuel Jackson een hoordrol geeft? Dat er nagedacht wordt over aan wie je de hoofdrol geeft is natuurlijk zo, maar het is me te gemakkelijk om maar meteen de "politiek correct"-kaart te gaan trekken. Doet de acteur ook tekort vind ik.
Sowieso goed om eens duidelijk een donkere mens te zien in het SW-universum, want Lando Calrissian zal zijn exotische uiterlijk niet middels een zonnebankkuurtje gekregen hebben, dus de genen waren lang geleden en ver weg toch aanwezig.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Onderhoudende film. Wel erg voorspelbaar en makkelijk allemaal. Soms wat ongeloofwaardig. Toch heb ik me aardig geamuseerd; degelijk pocorn-vermaak.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4521 stemmen
Mooi en lang verhaal, maar zou Q. Tarantino ook politiek correct zijn als hij Samuel Jackson een hoordrol geeft?
Dat sowieso niet. Jackson kies je voor Jackson en zijn manier van acteur. En zoals ik ook zei, of het politieke correctheid is, dat is niet te zeggen. Het is een mogelijkheid ja, maar om het direct te stellen gaat wat ver.
En wat Jiver zegt, geinig dat je net Jackson noemt. Hoewel zijn rol als Windu volstrekt anders was dan veel andere rollen die hij speelt.
Heb ik ook helemaal geen bezwaar tegen. Calrissian was sowieso één van m'n favorieten uit de OT. Ik denk trouwens dat hij en Jackson überhaupt de enige zwarte sprekende acteurs waren (Jar Jar Binks en Vader hadden de stem maar zijn natuurlijk niet te zien)? Kan me er geen andere herinneren die ook een sprekende rol hadden.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Schreef baspls nou echt dat Star Wars OT als blockbuster diepgang had? Het zijn geweldige SF films maar diepgang?
Tja, baspls is erg teleurgesteld. Kan. Zijn inbox is nu vol. Kan gebeuren.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4521 stemmen
Ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan uitleggen. Mijn take is dat ze familie is van Luke en nog sterker in de Force is dan Kylo Ren. Of dat ze familie van Kenobi is en als jonge padawan op Jakku is achtergelaten en iets van haar Force-lessen in haar onderbewuste heeft meegenomen, maar we zullen zien.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Sowieso was die blik van Luke op het eind er óók één van herkenning. Familie van Kenobi hoop ik niet, dan wordt het een te grote soap. Misschien zit er ook nog een link met Von Sydow, die immers ook op Jakku woonde. Maar ergens moet zij een Padawan zijn geweest, verstopt voor Ren (immers hij vroeg zich ook wel eens te hard af welk meisje er nu bedoeld werd). Die krachten die zij had waren te groot voor een ongetraind persoon. De titel zou daar op kunnen slaan, de ontwaking van de Force bij Rey.
Graaf Machine
-
- 9804 berichten
- 1419 stemmen
Dat sowieso niet. Jackson kies je voor Jackson en zijn manier van acteur. En zoals ik ook zei, of het politieke correctheid is, dat is niet te zeggen. Het is een mogelijkheid ja, maar om het direct te stellen gaat wat ver.
En wat Jiver zegt, geinig dat je net Jackson noemt. Hoewel zijn rol als Windu volstrekt anders was dan veel andere rollen die hij speelt.
Heb ik ook helemaal geen bezwaar tegen. Calrissian was sowieso één van m'n favorieten uit de OT. Ik denk trouwens dat hij en Jackson überhaupt de enige zwarte sprekende acteurs waren (Jar Jar Binks en Vader hadden de stem maar zijn natuurlijk niet te zien)? Kan me er geen andere herinneren die ook een sprekende rol hadden.
Hmmm... later bedacht ik me dat Q.T en S.J. geen goede voorbeelden zijn omdat de Q.T. films toch wel duidelijk anders en provocatiever zijn. Ik had beter de Tony Scott-Denzel Washington combinatie kunnen noemen. Overigens verwijt ik jou niet dat jij de "politiek correct"-kaart trekt, maar verwijt baspls zijn stelligheid hierin. Ook hij weet niet wat tot de keuze van John Boyega geleid heeft, maar het is wat mij betreft een prima keuze (al zijn er tientallen andere jonge acteurs die die rol hadden kunnen spelen).
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Het past ook in de stijl van Star Wars -Oscar Isaac even buiten beschouwing gelaten- om relatief onbekende acteurs te casten, zodat je ze gaat zien als de personages en niet als Acteur X speelt huppeldepup.
Graaf Machine
-
- 9804 berichten
- 1419 stemmen
Het past ook in de stijl van Star Wars -Oscar Isaac even buiten beschouwing gelaten- om relatief onbekende acteurs te casten, zodat je ze gaat zien als de personages en niet als Acteur X speelt huppeldepup.
Dat is maar gedeeltelijk waar. Alec Guinness en Peter Cushing waren in ANH bekende namen, en in de PT begon men ook met bijvoorbeeld Ewan McGregor, Liam Neeson en Samuel Jackson. Ook Natalie Portman was toen, hoewel nog jong, toch al een bekende naam meen ik.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Je hebt gelijk, maar ik doelde dan ook meer op Hamill en Fisher en Ford destijds.
Graaf Machine
-
- 9804 berichten
- 1419 stemmen
Ik denk dat dat ook een geldkwestie was eigenlijk. Ik heb gelezen dat Lucas sowieso moeite had met het verwezenlijken van zijn Star Wars verhaal. Een paar grote namen in wat minder grote rollen om de aandacht te trekken, en verder goedkope onbekende acteurs is dan een logische keus.
Maar onbekende acteurs casten om het publiek geen referentie te bieden is zeker een bruikbare strategie.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Persoonlijk vind ik onbekende acteurs altijd een voordeel. Bij bijvoorbeeld mission impossible zie ik altijd geheim agent Tom Cruise ipv Ethan Hunt. Zijn maar enkele acteurs die me op dat gebied echt kunnen overtuigen.
General Hux
-
- 12 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijk vind ik onbekende acteurs altijd een voordeel. Bij bijvoorbeeld mission impossible zie ik altijd geheim agent Tom Cruise ipv Ethan Hunt. Zijn maar enkele acteurs die me op dat gebied echt kunnen overtuigen.
Zeker wanneer we het hebben over een trilogie is dat een groot voordeel.
Geen associaties met andere films of iets dergelijks.
vits22
-
- 3 berichten
- 16 stemmen
Gisteren gezien en toch wel van genoten.
Persoonlijk vind ik de film wel iets chaotischer aanvoelen dan IV,V,VI.
En Kylo ren is zeker wel wennen, maar hopelijk zal die er wat meer bad ass beginnen uit zien in de volgende films. Na wat littekens te zijn opgelopen bij de vernietiging van de death star.
Enkele maanden geleden heb ik ook wat seizoenen van de clone wars bekeken. Niemand die Ahsoka in de films zou willen zien verschijnen? Als een soort nieuwe Yoda . Er is nergens vermeld dat zij ooit overleden is. Opgeleid door Anakin die ze in starwars rebells nog is tegenkomt als darth vader. Dus toch een personage met heel veel kennis van the Force en the darkside. ....
hoffhaan
-
- 773 berichten
- 2149 stemmen
Genoten van deze film. 3D is een meerwaarde Gekeken op het grootste filmdoek van Nederland in Vlissingen van bijna 25 meter en het geluidssysteem is daar ook perfect. Kortom een aanrader. 4.0
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Vlot verteld, veel spektakel en veelal goede effecten... Maar tevens geen enkele diepgang, motivatie, emotie, spanning.... ontiegelijk lege huls helaas. Leger dan de originele trilogie. Twee scènes zijn illustratief: de scène waarin Rey met behulp van de force een stormtrooper haar wil oplegt en zo pertinent de hele force mythe die opgebouwd werd gedurende de originele trilogie (intensieve training/ lang leerproces, spiritualiteit, Bushido, jezelf confronteren met je grootste angsten en leren om niet toe te geven aan de verleidingen van de dark side) overboord kiepert en reduceert tot een trucje.
De tweede scène is de confrontatie tussen Han Solo en zijn zoon en de dood van Han Solo die daar op volgt: dat deed me helemaal niets vanwege een groot gebrek aan backstory, motivatie en karakterontwikkeling.
Leuke snack, maar niet de geweldige sequel waar ik op gehoopt had.
Angel 40
-
- 13 berichten
- 7 stemmen
Gisteren de film voor de tweede keer gezien, nu samen met mijn dochter van 22 die hem trouwens ook geweldig vond. Ik vond hem deze tweede keer zelfs nog beter dan de eerste keer dat ik hem zag op de dag van de première. Voor mij blijft hij staan als een huis.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Vlot verteld, veel spektakel en veelal goede effecten... Maar tevens geen enkele diepgang, motivatie, emotie, spanning.... ontiegelijk lege huls helaas. Leger dan de originele trilogie. Twee scènes zijn illustratief: de scène waarin Rey met behulp van de force een stormtrooper haar wil oplegt en zo pertinent de hele force mythe die opgebouwd werd gedurende de originele trilogie (intensieve training/ lang leerproces, spiritualiteit, Bushido, jezelf confronteren met je grootste angsten en leren om niet toe te geven aan de verleidingen van de dark side) overboord kiepert en reduceert tot een trucje.
De tweede scène is de confrontatie tussen Han Solo en zijn zoon en de dood van Han Solo die daar op volgt: dat deed me helemaal niets vanwege een groot gebrek aan backstory, motivatie en karakterontwikkeling.
Leuke snack, maar niet de geweldige sequel waar ik op gehoopt had.
Eens, vooral de twee genoemde pijnpunten zijn raak gekozen en juist onderbouwd.
VincentL
-
- 1117 berichten
- 642 stemmen
Voor de derde (en voorlopig laatste) keer op het grote doek gezien. Daarbij heb ik weer gelet op een paar andere punten.
De muziek is werkelijk fenomenaal. Zoals in alle andere delen is het een fantastische mix van herkenning en vernieuwing. Terugkerende thema's worden afgewisseld met nieuwe.
3D is op een enkel moment na behoorlijk overbodig. Slechts sporadisch wordt er op een leuke manier gebruik van gemaakt. Denk aan een getrokken lichtzwaard of een paar jagers en ruimteschepen die op een leuke manier in beeld worden gebracht.
Daarnaast kan ik na 3 keer de film te hebben gezien ook wat beter relativeren. Het infantiele karakter van Finn is met name het eerste half uur behoorlijk storend. Eigenlijk tot de scènes bij Maz blijft hij hier last van houden. Daarna keert het tij gelukkig. In de volgende delen moet hij deze ontwikkeling door zetten wil je een aantrekkelijk personage krijgen.
Verder wordt de film vooral gedragen door Harrison Ford en Daisy Ridley. De eerste geeft de film echt een veel vlottere toon en creëert snelheid in het geheel. Ridley weet vooral het karakter van Boyega te compenseren. Iconisch hiervoor is zijn redding door haar van de Rathtars door middel van de deur. Hier komt voor mij haar humoristische respons veel beter uit de verf dan zijn humor de gehele film.
Ondanks, en mede, deze genoemde punten blijft de film gewoon als een huis overeind staan. Na de euforie en extase waar je je na de eerste aanschouwing in bevindt (of niet natuurlijk...), heeft The Force Awakens bij een herziening een paar kleine pijnpuntjes. Daarom ga ik iets in mijn beoordeling omlaag. Feit blijft wel dat de film gewoon heerlijk en vlot is, en voor zowel fan als niet-fan erg leuk is om te zien.
Van 4.5* naar 4*
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Vlot verteld, veel spektakel en veelal goede effecten... Maar tevens geen enkele diepgang, motivatie, emotie, spanning.... ontiegelijk lege huls helaas. Leger dan de originele trilogie. Twee scènes zijn illustratief: de scène waarin Rey met behulp van de force een stormtrooper haar wil oplegt en zo pertinent de hele force mythe die opgebouwd werd gedurende de originele trilogie (intensieve training/ lang leerproces, spiritualiteit, Bushido, jezelf confronteren met je grootste angsten en leren om niet toe te geven aan de verleidingen van de dark side) overboord kiepert en reduceert tot een trucje.
De tweede scène is de confrontatie tussen Han Solo en zijn zoon en de dood van Han Solo die daar op volgt: dat deed me helemaal niets vanwege een groot gebrek aan backstory, motivatie en karakterontwikkeling.
Leuke snack, maar niet de geweldige sequel waar ik op gehoopt had.
Uhm, je begrijpt toch hopelijk wel dat we nog helemaal niets weten over Rey's achtergrond en waar ze vandaan komt. Waarschijnlijk heeft ze als klein meisje al training gehad van Luke en was ze een jonge padawan. Ze weet zich daar helemaal niets meer van te herinneren maar in stress situaties komt die training naar boven. Dit komt waarschijnlijk in deel 8 aan bod.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Daarnaast vond in de scène tussen Han Solo en Kylo Ren wel werken. Er was genoeg informatie gegeven. Plus het wordt goed geacteerd.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
3D is op een enkel moment na behoorlijk overbodig. Slechts sporadisch wordt er op een leuke manier gebruik van gemaakt. Denk aan een getrokken lichtzwaard of een paar jagers en ruimteschepen die op een leuke manier in beeld worden gebracht.
Pre- en sequels

Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
2019
1.081 reacties

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
2017
970 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
2005
2.022 reacties

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
2002
783 reacties

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
1999
775 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
1983
706 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
1980
723 reacties

Star Wars
1977
1.066 reacties
Gerelateerd nieuws

Nieuwe 'Star Wars' trilogie aangekondigd met Simon Kinberg aan het hoofd

Marcia Lucas, Oscarwinnende 'Star Wars'-editor, heeft snoeiharde kritiek op recente sequels

'Star Wars'-actrice Daisy Ridley gecast voor WOII-film 'Women in the Castle'

'Star Wars'-acteur Andrew Jack overleden aan de gevolgen van het coronavirus
Bekijk ook

I Swear
Drama, 2025
9 reacties

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Fantasy / Sciencefiction, 1980
723 reacties

Dune: Part Two
Sciencefiction, 2024
349 reacties

Star Wars
Fantasy / Sciencefiction, 1977
1.066 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
Fantasy / Sciencefiction, 1983
706 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








