London Has Fallen (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Bulgarije
Actie / Misdaad

geregisseerd door Babak Najafi
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

In Londen is de Britse premier onder mysterieuze omstandigheden overleden. Zijn begrafenis is een niet te missen evenement voor de leiders van de westerse wereld. Maar wat begint als het meest beveiligde evenement op aarde, verandert in een dodelijk complot om 's werelds meest machtige leiders te doden en elke bekende bezienswaardigheid in de Britse hoofdstad te vernietigen. Slechts drie mensen hebben enige hoop het te stoppen: de Amerikaanse president, zijn hoofd van de geheime dienst en een Engelse MI-6 agent.

avatar van Boerinnetje
Verstand op nul en blik op oneindig. Dit is echt een film waarbij je niet hoeft na te denken, dat vind ik ook wel leuk.

avatar van nadrin
Veel actie die je als kijker wel kluistert. Maar voor de rest had ik een slecht gevoel bij het kijken. En dit in de context van de recente gebeurtenissen.

Clapboy
Deze mede gekeken omdat Angela Bassett een rol hierin heeft dat vind ik een erg goede actrice en een heel mooie vrouw. De film zelf was vermakelijk het gaat om de actie en de special effects en dat zag er allemaal spectaculair uit. Verder een standaard actiefilm verhaal over terreur in een stad dit keer Londen. Vermakelijk.

avatar van Rico120
ik vond deze film ietsjes minder dan Olympus maar verder vond ik hem kij en kij goed
de actie de humor en het wat er nog van over is het mooie Londen nu maar hopen dat er geen deel 3 komt van dit

avatar van AmazingPP
Matige actie-thriller waar geen ziel in zit. Het is allemaal gemaakt puur voor de vermaak, maar de liefde voor de film is ver te zoeken. Er wordt heel mat geacteerd, zelfs voor Freeman lijkt dit een gevalletje van "op de automatische piloot dan maar" te zijn. Ook de CGI-effecten zijn matig, zeker wanneer de helikopter neer stort. Het "verhaal" kon me ook niet echt boeien voor anderhalf uur lang. Popcorn vermaak, niks meer en niks minder dan dat. Kijkt op zich lekker weg op een regenachtige zondagmiddag. 2,5 *

had er toch wat meer van verwacht , zeker niet slecht , maar toch

avatar van jojoshua
Volstrekt absurde film natuurlijk, met een verhaallijn die nog ongeloofwaardiger is dan het bestaan van het vliegende spaghettimonster. Maar ja, daar draait de film ook niet om. Qua actie leuk en nergens saai, wat betreft CGI-effecten ronduit slecht en qua acteerprestaties krappe voldoende. Al met al scoort deze film niet best naar mijn bescheiden mening.

avatar van Pim1993
Heroïsch plaatje wat met de minuut zijn geloofwaardigheid meer en meer verliest. Het Call of Duty gehalte kon ik aardig waarderen en saai was hij zeker niet. De volslagen absurde actiescenes waren dan ook prima om aan te zien. Neem hem met een korrel zout als een sneeuwbal en je hebt best een leuke prent voor je kiezen.

avatar van 013brownie
leuk verhaal als je gewoon een film wilt kijken zonder je al teveel te hoeven concentreren. Leuke actie. Geen spijt van dat ik gekeken heb.

avatar van AmazingPP
jojoshua schreef:
het vliegende spaghettimonster

avatar van GUNTHER-123
Veel beter vervolg op Olympus has fallen,veel meer actie en speciale effecten.Gerald Butler op zyn best. Kyk al uit waarover het derde deel zal gaan.Voor een avondje actie kyken is dit een aanrader.

GUNTHER-123 schreef:

Dit was het derde deel. Dus je kan nog een deel "kyken".

1 - Olympus Has Fallen
2 - White House Down
3 - London Has Fallen

Left4Dead schreef:

Dit was het derde deel. Dus je kan nog een deel "kyken".

Dit was het derde deel? Que?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dit was het derde deel? Que?

Heb mijn bericht aangepast, zie boven hoe de franchise eruit ziet tot nu toe.

Left4Dead schreef:

Heb mijn bericht aangepast, zie boven hoe de franchise eruit ziet tot nu toe.

White House Down hoort hier helemaal niet bij, geen idee hoe je daarbij komt. Totaal andere cast. Alleen Olympus en London has fallen zijn 2 delen in 1 franchise.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Niet mijn idee, wordt overal gezien als een franchise.

Left4Dead schreef:

Niet mijn idee, wordt overal gezien als een franchise.

Haha, sure. Geef me maar bronnen waar dat staat.

Omdat OHF en WHD hetzelfde thema hebben wil het niet zeggen dat ze 1 franchise zijn. Je ziet toch zelf ook dat alleen bij OHF en LHF dezelfde cast zit?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Haha, sure. Geef me maar bronnen waar dat staat.

MMM, leesvoer genoeg op het internet. Een franchise heeft niet altijd dezelfde crew, zie 007, Bourne Identity, Terminator, Alien und so weiter und so weiter.

Ik geef het op.

Dat 2 van de 3 titels een ''has fallen'' in de naam hebben zal ook ongetwijfeld toeval zijn

Ik geef het op.

Down versus has fallen? Simpel synoniem.

avatar van Noodless
Ok, degelijk maar ook niet meer. Nochtans is het eerste gedeelte van de film wel goed met al die goed georganiseerde aanslagen die fraai in beeld worden gebracht. Maar op het moment dat Gerard Butler er alleen voor komt te staan begint er geleidelijk aan de mot erin te komen. Voorspelbaar en spanningsloos. Vooral de ontploffing op het laatste is er teveel aan en komt de film niet ten goede. Er wordt alles gedaan om de president te bevrijden en dan in een uitzichtloze situatie ....och steek het maar in brand. We zullen wel zien als de president er heelhuids vanaf komt. Belachelijk slot ! 6/10

avatar van linxde1
Waarom kijk ik dit soort shit eigenlijk nog. Een Amerikaan die het even opknapt voor de Britten en een heel legertje terroristen omlegt. Onder begeleiding van strijkorkesten uiteraard.

avatar van Goodfella_90
Vermakelijke domme actiefilm. De film neemt zichzelf niet serieus - de kijker die hier een te lage score voor geeft zou dat ook niet moeten doen - en alles staat enkel in dienst van lekkere snelle actie. Van a tot z zat ik aandachtig te kijken en dat is eigenlijk het enige dat telt in het genre hersenloze maar coole actie. Indien je daar niet van houdt zal ik ver van deze film vandaan blijven.

Goodfella_90 schreef:

Ja..... ik voel me diep gekwetst. Maar puur omdat de film zichzelf niet serieus neemt (volgens jou) zou ik een hogere waardering moeten geven?

Volgens mij gaat dat helemaal niet op bij deze film, weer een heldenepos over het geweldige Amerika in haar epic strijd tegen het ultieme kwade. Namelijk de afvallige en geïndoctrineerde radicaal, en hoe we zonder Amerika moesten in deze wrede oorlogsvoering. Hoe serieuzer kan je het krijgen vanuit het oogpunt van de Amerikaan, je reinste patriottisme en beeldvorming vanuit het westen, een staat die constant oorlog voert en daarin de gehele wereld betrekt.

Super slecht....!

avatar van ikkegoemikke
“We're bringing the war, to you.
Make no mistake.
This is the day, when your world changes forever.”

Flutfilm in kwadraat. Een soort vervolg op “Olympus has fallen” maar ditmaal wordt het slagveld verplaatst naar de U.K. met name in de metropool Londen. Dezelfde sleutelfiguren lieten ze opdraven. Aaron Eckhart speelt weer de rol van Amerikaans president Benjamin Asher die in de vorige film al een terroristische aanslag door overijverige Noord-Koreanen wist te overleven. En dit met behulp van de onteerde geheimagent Mike Banning (Gerard Butler). Morgan Freeman is dan weer van de partij om het heft in handen te nemen als Vice President op het moment dat Asher weeral eens in een benarde positie terechtkomt. Ditmaal is het tijdens de plechtige begrafenis van de Prime Minister van Engeland. Het idee van Butler om zijn geheimagent-bretellen aan de kapstok te hangen (daar hij op het punt staat om kersverse vader te worden), bergt hij tijdelijk op zodanig dat hij de President kan begeleiden naar deze staatsbegrafenis.

Op het moment dat alle belangrijke regeringsleiders aankomen voor de ceremonie in de Sint Paul’s Kathedraal, breekt de hel los. Londen wordt herleidt tot een smeulend oorlogsgebied waarbij bekende trekpleisters herschapen worden tot in puin liggende ruïnes en verwrongen staal. Toegegeven dit oogt soms wel indrukwekkend waarbij de chaotische toestand op een overtuigende manier wordt weergegeven. Maar verder zijn de speciale effecten niet echt bijster hedendaags te noemen en zien ze er ronduit belabberd uit. Vooral de crash van de Presidentiële helikopter ziet er beroerd uit.

Begrijp me niet verkeerd. Ik kan uitermate genieten van een door actie doordrenkte film waarbij je je hersenen eventjes op mute moet zetten. Maar er is een verschil tussen hersenloze maar vermakelijke actiepulp en oliedom spektakel. Dat ineens half Londen zijn vermomming afgooit tijdens de meest beveiligde ceremonie en als een knettergekke radicale terrorist iedereen doorzeeft (zelfs een granaatwerper werd vanonder een djellaba tevoorschijn getoverd) was gewoonweg ridicuul. Voor het spektakel-niveau op te krikken was het uiterst geschikt, maar ten aanzien van de terroristische aanslagen waar we de laatste jaren mee geconfronteerd worden was het absoluut beledigend. Ik kan me best voorstellen dat personen die op de staatsveiligheid effectief hun best doen, pisnijdig de film verlaten hebben na het zien van zulk een amateuristische organisatie.

Eerlijk gezegd was “Olympus has fallen” nog origineel te noemen alhoewel het de “Die Hard”-formule schaamteloos kopieerde. Deze film ruikt puur naar commerciële uitpersing om het matige succes van de voorgaande nog meer te exploiteren. Zelfs het toevoegen van het sentimentele onderwerp over Banning’s hoogzwangere vrouw en het verscheurende dilemma waar hij voor stond, was een slap probeersel om variatie te brengen. En dan waren er nog de cheesy dialogen en pogingen tot humor. Alleen de persiflages op sommige regeringsleiders (met een flirterige Berlusconi als uitschieter) kon ik nog appreciëren. De actie neigde naar het sadistische met een veiligheidsagent die als een dolle tekeer ging. Het is te hopen dat er geen snoodaards ergens in de wereld, deze film als leidraad gebruiken om iets gelijkaardigs te proberen.

avatar van john mcclane 2
Ja natuurlijk , er zullen gaten in het plot zitten.
En echt nieuw is het verhaal niet de zoveelste die hard kloon.
De originaliteit prijs gaat Zeker niet naar deze film
Maar het ziet er geweldig uit. Actie zoals je het graag ziet.
Snel en strak gemonteerd ,,de begin scenes in London waren spectaculair .
Ik laat alle kritiek even aan mij voorbij gaan, het valt erg mee als je in de mood bent voor een vette actie film.

avatar van MMXMMX
Leuke Leuke actie film maar wel een hoog waar heb ik dit eerder gezien gehalte

Snap niet zo goed waarom de helikopter waar de president in zit het nu juist wel gedeeltelijk overleeft ?

Ik heb me verder best vermaakt uit eindelijk.

avatar van Gerlof1378
Goede actiefilm met een aardig verhaal, grote actie scenes en een brute Gerard Butler in de hoofdrol. Voor de rest gewoon boxen op hard en genieten van dik 90min actie, actie en nog eens actie.

Heerlijke over de top film. Erg gaaf gemaakt!