London Has Fallen (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Bulgarije
Actie / Misdaad

geregisseerd door Babak Najafi
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

In Londen is de Britse premier onder mysterieuze omstandigheden overleden. Zijn begrafenis is een niet te missen evenement voor de leiders van de westerse wereld. Maar wat begint als het meest beveiligde evenement op aarde, verandert in een dodelijk complot om 's werelds meest machtige leiders te doden en elke bekende bezienswaardigheid in de Britse hoofdstad te vernietigen. Slechts drie mensen hebben enige hoop het te stoppen: de Amerikaanse president, zijn hoofd van de geheime dienst en een Engelse MI-6 agent.

avatar van MartMovie
Vandaag gezien in de voorpremiere in Pathé. Een heerlijke actiefilm als je even links laat liggen dat je als bontmuts bewaker van de Queen, politieagent (ongeveer de helft) , ambulancemedewerker enz rustig als terrorist kan solliciteren en worden aangenomen. Laat alle realiteit los neem een biertje en een popcorn en je ziet best een aardige actiefilm.

avatar van Shinobi
"Well you should've brought more men."

'Olympus Has Fallen' was prima vermaak, ondanks het gebrek aan een interessant verhaal. Wel had ik zo mijn bedenkingen bij dit deel vanwege de vele negatieve reviews, maar deze blijken gelukkig ongegrond te zijn.

'London Has Fallen' is namelijk een onderhoudend vervolg die dezelfde lijn volgt als zijn voorganger; het is een herhaling van zetten waarin Washington wordt verruild voor Londen. Het is dan ook te verwachten dat de geloofwaardigheid overboord wordt gegooid voor een onzinnig verhaal waar de logica ver is te zoeken, alleen dan gepresenteerd op een grotere schaal.

Als kijker word je al gauw in de chaos gegooid. De snelle pacing is daar debet aan, waardoor je nooit lang hoeft te wachten voor de president en zijn lijfwacht in de zoveelste benarde situatie belanden. Het resulteert zich in een hoop dikke actie waar een game als 'Call of Duty' niet voor onderdoet. Daarbij zorgt het dichte camerawerk ervoor dat het net lijkt alsof je zelf in de film zit.

Een pluspunt t.o.v. deel één is dat het patriottisme tot een minimum beperkt is gebleven. Dit scheelt een hoop ergernis. Bovendien is Gerard Butler beter op dreef, getuige de manier waarop hij als een eenmansleger de ene vijand na de andere uitschakelt. Een opmerkelijke bijkomstigheid is dat de one-liners ditmaal wel beter werken.

Al met al een gedegen vervolg, mits je van hersenloos vermaak houdt. Wel had de CGI op momenten beter gekund. Kom maar op met deel drie zou ik zeggen.

3,0 Sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Grootser en bombastischer vervolg op het erg leuke Olympus Has Fallen (2013), waarbij we opnieuw de topcast met o.a. Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman terugzien. Grootser is niet altijd beter is vaak gebleken in vervolgfilms, maar in LHF pakt het allemaal heel goed uit, al vind ik de voorganger qua setting en spanning net wat leuker. Maar een Londen in puin na grootschalige terroristische aanslagen is een erg boeiend onderwerp. Als fan van de serie 24 heb ik dat idee als eerder gezien in 24: Live Another Day, maar dat was qua aanslagen en verwoestingen toch heel wat minder groots. Wel goed vergelijkingsmateriaal, want Mike Banning en Jack Bauer lijken aardig op elkaar. Vergeleken met dat 24 seizoen gaat hier alles en iedereen er toch wel aan. Van de bekende locaties tot wereldleiders uit andere landen. Chapeau dat een film over die lijn durft te gaan, ook nog met regelmatig keiharde, bloederige actie. Net als in de voorganger is het geweld lekker grof, zoals het hoort.

Waar Gerard Butler in deel 1 grotendeels alleen werkte, heeft hij nu bijna de hele film president Eckhart naast zich en dat pakt goed uit, want de chemie tussen beide mannen is uitstekend. Sowieso bezit de film wel een stel geestige dialogen en oneliners, al zijn er wel een paar letterlijk van Schwarzenegger gestolen. Kon ik wel om lachen. Het tempo van de film ligt hoog en de actie is van uitstekend niveau. Prima shoot outs, gevechten en chaos. Ook het overdreven patriottistische sfeertje uit de voorganger is een stuk minder geworden.

Perfect is de film absoluut niet. Het meest storende vond ik de special effects van de ontploffingen en de aanslagen. Die zien er gewoon beroerd uit, je ziet veel te duidelijk de CGI effecten. Daarnaast kent het plot wel wat gaten, zoals het feit dat er wel heel makkelijk een dozijn terroristen in de royal guard en bij het politiekorps kan zitten. Daarnaast vond ik 1 plotwending wel jammer. Bij de bijna executie van de president wordt hij uiteindelijk op het nippertje gered. Ik had het veel leuker gevonden als Butler zijn grote vijand live voor de hele wereld zijn kop eraf had gemept met die machete. Het deel daarna viel namelijk tegen.

Maar de kritieken die ik heb zijn maar kleine kritieken. De film krijgt een hoop lage cijfers in de media vanwege het gebrek aan realisme, maar who cares? Het is een heerlijke achtbaanrit vol lompe actie.
Dat is gewoon meer dan voldoende op zijn tijd. Kom maar snel met een derde film!

avatar van mjk87
De film wordt volledig gered door twee scènes. Die eerste betreft de aanslagen, waarin een soort angst voor de vijfde colonne enorm sterk wordt weergegeven en het is altijd leuk als een stad aan gort wordt geblazen. De tweede scène zit tegen het eind met centraal een lang tracking shot waarbij van alles om de camera heen beweegt, schiet, sterft, ontploft en de camera met Butler mee naar voren gaat richting het einddoel. Enorm goed gedaan en het geeft eerder een videogame-effect (ook een camera die nooit uitgaat) dat ik niet vaak in films zie.
Maar voordat die eerste scène er is moet je wel door 20 minuten volstrekte nonsens heen om de film maar vulling te geven. Iets met een vrouw in verwachting en een ontslagbrief. Ik miste eigenlijk de whiskeyfles nog, maar dan had je Liam Neeson moeten hebben in de hoofdrol. Maar och, uiteindelijk valt dat allemaal wel mee en verveelt de film nooit en is de actie heel aardig. Dat de one liners soms pijnlijk misslaan en de cgi verre van overtuigend is kunnen de pret ook niet echt bederven. 3,0*.

Prima actiefilm met fijne hoofdrollen van Butler en Eckhart, matchen goed samen. Af en toe wat humor doet goed. De andere rollen zoals die van Freeman en Basset zijn prima, maar voegen weinig toe. De hele film is best voorspelbaar en verre van realistisch, maar kijkt wel lekker weg. Wat mij betreft had het wel allemaal net iets realistischer en kleiner mogen zijn, dan was het nog steeds spannend. * De aanslagen in Londen waren net iets te groot en te goed gepland. Zogenaamd was de premier vermoord, en was het autopsie verslag pas binnen na de uitvaart. De geheime diensten hadden totaal geen signalen en toch wordt in 1 keer een hele stad weggevaagd. Waarom niet wat kleinschaliger zonder die brug en alle Londense highlights er in te betrekken?
* Mike Banning kan wel erg veel klussen klaren in z'n 1tje, en dat zonder enige rust of eten. En mega weerstand van goed voorbereide terroristen. Maar goed, daar is ie ook een actieheld voor natuurlijk!
* Die immense gasexplosie die ze dan ook weer overleven had voor mij iets beter geschreven kunnen worden.

De grotere special effects waren niet geweldig, de actie was verder wel prima in beeld gebracht. Ik hoop maar dat er geen mensen op ideeën zijn gekomen

avatar van JacoBaco
Leuk, maar veel zaken slaan echt werkelijk nergens op! Oké twee voorbeelden en als eerste mijn favoriete scène: De helikopter met de president en de andere wordt neergehaald door een Stinger. Mike zegt na het neerstorten tegen de president, ga snel uit de helikopter, want het kan ieder moment ontploffen!! Oké en dus gaat Mike vervolgens uitgebreid de tijd nemen om afscheid te nemen van die vrouw die dodelijk gewond is.. Is het niet belangrijker voor Mike in leven te blijven en de president te beschermen??!! En nog leuker is dat de president op een halve meter afstand van de helikopter buiten staat te wachten.. En dan Mike die vlak voor hij de president redt behoorlijk wat terroristen afmaakt...Oké dat kan, maar daarna komen er ineens nog 35 terroristen aanrennen.. Waar komen die ineens vandaan? Was het plan van die terroristen soms dat zij pas in actie mogen komen wanneer de president wil ontsnappen??? Heerlijk dat soort dingen!

Maar London Has Fallen is als actiefilm zeker wel goed gelukt! Geen soft gedoe, leuke humor en de film duurt niet onnodig lang.. En toch wel beter dan de doorsnee Liam Neeson actiefilm. Olympus Has Fallen kan ik me al niet meer zo goed herinneren, maar wel dat het ook zeker niet slecht is. De special effects in LHF zijn trouwens over het algemeen ook best goed. Toch zagen niet alle ontploffingen er even overtuigend uit. En wat kun je verder over een film als deze zeggen? Hou je van harde actiefilms met humor en kun je wat plot holes voor lief nemen, dan is dit hoogstwaarschijnlijk de moeite waard.

avatar van dieuwertje
Lekkere actie film! Alleen de special effects vrij in het begin van de film vielen erg tegen.

avatar van tbouwh
Jammer dat de makers van deze film hun uiterste best gedaan lijken te hebben om het plot zo onrealistisch mogelijk te laten verlopen. Naast de talloze clichés komt dit gegeven goed tot uiting wanneer we kijken naar de betrokkenen van de aanslag: ambulancebroeders, de Royal Guard; allemaal zijn ze moeiteloos bij het complot betrokken. Zodoende was London has Fallen tamelijk voorspelbaar, en dat vond ik in dit geval wel écht een gemis. Immers, met het actiegeweld dat deze sequel in huis heeft was een goed plot echt een verademing geweest. In Olympus has Fallen was hiervan w.m.b. in meerdere mate sprake, en dat kwam die film ook meteen flink ten goede.

London has Fallen vond ik zodoende een stuk minder goed, maar daarmee niet per se minder minder vermakelijk. Qua (harde) actie viel er zat te genieten. Butler is een heerlijke actieheld, geknipt voor dit soort films, en in zijn kielzog deed ook Eckhart het weer aardig. De aanslag vond ik zeer matig uitgewerkt, maar na het neerstorten van de 'chopper' (hallo Arnold) komt de film op het gebied van spanning toch aardig op gang. Bad guy vond ik dan wel weer matig. Jammer dat 'ie zo gemakkelijk aan z'n eind komt, met gebruik van gruwelijke cgi en slomo-beelden die bij het zien van de trailer reeds op mijn afkeuring konden rekenen. Zichtbaar was tevens dat de productie van deze film niet vlekkeloos verlopen is. 99 minuten vond ik heel karig, dan had Olympus has Fallen toch een slotstuk dat langer én beter was. Er lijkt inhoudelijk gekort te zijn, wellicht omdat de film anders helemaal niet meer af zou komen.

London has Fallen was vermakelijk, maar kende ook zo haar minpunten. Normaal geef ik voor soortgelijk actievermaak wel een 7, maar ditmaal vond ik de voorspelbaarheid en de surrealistische plotverloop wel erg zwaar wegen. Een ruime 3* dus.

avatar van ibendb
London Has Fallen: Een film die ik per ongeluk heb gezien.
Ik had eigenlijk een ticket voor een andere film willen kopen via de website. Maar toenmijn ticket geprint had bleek dat ik een verkeerde film had aangeklikt bij het bestellen van de tickets. Zoiets kan alleen mij overkomen.

Toen ik mezelf eindelijk had overtuigd niet naar de kassa te gaan om het ticket om te ruilen, liep ik de zaal zonder verwachtingen binnen. London Has Fallen was geen film die op mijn 'to-see'-lijstje stond, maar ik was wel min of meer benieuwd naar het concept. Gelukkig had ik Olympus in een vaag verleden gezien en wist ik ongeveer wie de personages waren.

Toen begon de film...
Het was niet te geloven hoe gelukkig ik was toen de film eindelijk gedaan was. Deze hele film was een grote hoop saaie actie, gemengd met barslechte CGI en (hoe kan het ook anders) een patriottistisch einde. Vat me niet verkeerd op; ik hou wel van een lekkere action flick, maar dit sloeg nergens op.

De eerste twintig minuten wordt je geforceerd om te kijken naar het privéleven van Mike Banning. What the hell? Dit was totaal onnodig en helemaal niet interessant. I don't give a rat's ass dat zijn vrouw (clichématig) zwanger is en dat hij zijn ontslag wil indienen.
Dan begint de actie en kreeg ik een klein beetje spanning te voelen. De eerste aanslag was goed, maar de volgende waren gewoon te veel, te ongeloofwaardig en te CGI. Hoewel het budget van deze film 10 miljoen lager ligt dan dat van zijn voorganger, toch zou je denken dat ze ten minste hun explosies realistisch kunnen maken. Niet dus.

De resterende actie (lees: de rest van de film) lijkt te hard op die van een videogame en de geloofwaardigheid lost zienderogen volledig op. Ook was er bijna geen verhaallijn aanwezig. Te veel nutteloze actie en dialoog.

'London Has Fallen', ofwel: 'Ik had toch beter mijn filmticket omgeruild'.

Waardeloos, misselijk makend ongeloofwaardig verhaal vol met clichés. Toch een 2 voor de special effects.

avatar van wwelover
Wat een dramatische film zeg. Waar Olympus has Fallen het slechte en cliché script wist te verbloemen met actie vond ik dat hier niet het geval. De actie was wel okay, maar nou niet echt verfrissend. Maar het script was echt tergend slecht, kan mij eerlijk gezegd niet herinneren dat ik me zo heb geërgerd aan onnodige clichés in een film. Want ik denk dat de film het prima had kunnen reden zonder Butlers thuis situatie. Daarnaast is het acteerwerk ook gewoon suf. En ik was erg verrast hoe lelijk de special effects waren. Die explosies in Londen...Voor zo'n budget film echt heel treurig.

Gisteren naar ,London has Fallen.
Zag er in het begin veel belovend uit.Mooi om te zien hoe er beveilgd wordt bij n staatsbegravenis.Nou ben ik nog al n protocol freak dus dacht ik ,mooi. De uitvaart was in de Westminster. Wat deed de president dan bij st Pauls Katedraal? Foutje, verkeerde kerk.Laat maar zitten dacht ik toen al.Dan heb je van die zondagochtend momentjes, dodelijk. Trek heel de ju's uit de film.N grote misser was toch wel dat The Queen niet in de film voor kwam. The Queen waar Amerika zo van houdt. Nee jongens, slechte film. De boodschap is duidelijk maar de verpakking , naar de vuilnis bak er mee.

avatar van hutsekluts
Gerard Butler en Aaron Eckhart zijn al geen favorieten van me, en dan weer samen in het vervolg op Olympus has Fallen....tja. Een matig ongeloofwaardig verhaal met wel heel veel schietgeweld. Toch heb ik me wel vermaakt met de breinloze actie en de prima special effects. Morgan Freeman hoort wel tot mijn favorieten (Se7en) maar heeft hier een niets betekenende rol. Zijn naam staat natuurlijk prima op de poster. 100 minuten makkelijk vermaak dus dat net een voldoende scoort door de knappe beelden van een roken Londen

avatar van filmkul
Een nog hersenlozer vervolg op Olympus Has Fallen dat op een aantal karakters na, niets met het vorige deel te maken heeft. Het verhaal is zeer eenvoudig en dient puur als kapstok voor de meestal voorspelbare actiescenes. De actie is van redelijk niveau, hoewel de special effects soms niet al te best zijn. Butler is best weer in rol als actieheld. De film verloopt verder vlotjes en met je verstand op nu is het best te pruimen. Een beetje meer humor had wel op zijn plaats geweest. 2.5/3.0

avatar van blurp194
One man army.

Het vereist behoorlijk wat suspension of disbelief om het einde van de film te halen. Voldoende actie is er zeker, maar verwacht geen logica of iets wat daar in de buurt komt. Dat het ergens in de verte iets te maken heeft met - ook al niet zo'n succes in mijn ogen - Olympus is al even irrelevant als de rest van de inhoud. Nouja, de cast. Was ik in het eerste deel ook al niet zo van onder de indruk.

Het is vlot, dat dan wel. Daarmee zijn alle positieve dingen wel zo'n beetje genoemd. Vermaak, maar zonder enig onderscheidend iets dat het maakt tot iets wat je onthouden gaat - of het moet zijn zoiets als 'die slechte film'.

avatar van SimonV
Artje schreef:
(...). De uitvaart was in de Westminster. Wat deed de president dan bij st Pauls Katedraal? Foutje, verkeerde kerk.Laat maar zitten dacht ik toen al (...) N grote misser was toch wel dat The Queen niet in de film voor kwam. (...)

Is geen foutje in de film. In de bijeenkomst van de britse veiligheidsdienst wordt gezegd dat de uitvaart in St Pauls Cathedral zal zijn. Daarbij wordt ook gezegd dat de koninklijke familie in St James' Chapel een dienst houdt.

Ik vond het een ctiefilm zoals actie hoort te zijn: script niet al te geloofwaardig en veel actie. Film is - nog meer dan zijn voorganger - echter gericht op het principe dat amerikanden het beste volk ter wereld zijn. Moeten we werkelijk geloven dat de japanse premier in de file komt te staan of dat de duitse bonskanselier vrijwel zonder bescherming op straat staat? De amerikanen zijn als enige in staat om hun president te beschermen. Als je dat even vergeet, dan is het een leuke film.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag te Antwerpen gaan zien.

Vermakelijk vervolg op Olympus has fallen, maar dit maal met iets minder Amerikaans patriotisme en logica, maar -na een ietwat langzaam begin- de laatste ca. 75 minuten 1 groot actiespektakel met behoorlijk grof geweld en per minuut minder geloofwaardigheid, maar des te meer fun.

Erg cool ook dat ze in een -voor een groot publiek bedoelde- Hollywood blockbuster niet op tere zieltjes hebben gelet, maar gewoon even alle wereldleiders op zo'n grof mogelijke manier in eerste half uur om zeep laten zien brengen. Hulde!

Keek fijn weg en vond de hier en daar genoemde zgn. slechte SFX, waar ik van te voren menigeen over hoorde klagen, ook wel mee vallen, in ieder geval niet in die mate storend om mij er aan te ergeren, bovendien had het origineel ook geen geweldige effecten. Erg geinig om bekende plekken in London de lucht in te zien gaan.

Butler is sterk in de hoofdrol en bewijst dat hij eigenlijk voor alles in zet baar is (actie, drama, romantische comedy); Eckhart als wederom de Amerikaanse president is ok, maar nergens geweldig en rest van bekende koppen (Freeman, Angela Bassett, Robert Forster, Jackie Earle Haley) heeft te weinig te doen om echt indruk te maken, beetje zonde van al dat talent.

Lekkere adrenaline verhogende actie met misschien een einde wat net nog een tikkeltje beter had gekund (schurk komt nu om in vlammenzee, maar had liever eind duel met held gezien).

Niks wereldschokkends, maar flink popcorn amusement.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

Schaamteloze slechte film !
Ik wist niet dat ze nog steeds dit soort slechte films durfen te maken. Blijkbaar hebben de filmmakers geen enkele last van een ongekend ongeloofwaardig verhaal. Zij moesten toch ook wel hebben geweten dat het van geen kant deugd. Blijkbaar deert hen het niet, het verkoopt toch wel.
Laat een film in godsnaam eerlijk zijn; maak een serieuze thriller of een actiefilm met een dikke knipoog. Maar probeer niet van alles wat, want dat wordt van alles niets.

avatar van MovieHolic
Patriottische promotiefilm voor de US of f*ucking A. En dat is jammer, je weet als de film 5 minuten op weg is al hoe hij afloopt. Voor alle over the top actie 2*

avatar van IH88
“There's more than 100 terrorists in there!”
“Yeah? Well, they should've brought more men.”

Belachelijk maar redelijk vermakelijke actiefilm met een hoofdletter A. London Has Fallen is het vervolg op Olympus Has Fallen maar in plaats van het aan diggelen schieten van het Witte Huis wordt nu Londen compleet kapot geschoten.

Olympus vond ik een aardige actiefilm omdat het Witte Huis voor een claustrofobische setting zorgde en er constant een ijzingwekkende sfeer hing. Dat miste ik hier een beetje. De actie is nog steeds goed verzorgt maar eigenlijk zat ik alleen bij het gevecht rond het hoofdkwartier van de bad guys op het puntje van m’n stoel. Voor de rest vond ik het best wel tegenvallen. De grotere rol voor Aaron Eckhart is wel leuk en als ze in een vervolg er een buddy cop film van willen maken met Butler en Eckhart heb ik daar niets op tegen. Met iets meer humor en droge oneliners kan het best wat worden. London Has Fallen is na Olympus een lichte teleurstelling maar als rechttoe rechtaan actieknaller is het best te doen. En Freeman kan weer wat centjes op zijn bankrekening bijschrijven zonder zich overmatig in te spannen. Ook wat waard.

Je krijgt wat je er van verwacht. Ligt in het verlengde van deel 1, kwalitatief iets minder. Op zich een vakkundig gemaakte actiefilm, kan niet zeggen dat ik me heb verveelt.
Tsja, wat over een deken over deze film hangt is natuurlijk het nauwelijks verholen nationalisme aangaande de USA. Wereldleiders van andere landen vinden al vroeg hun einde, alleen de Amerikaanse president, weet hoe terug te vechten. Om maar te zwijgen over de onhandige manier waarop de bad guys worden weergegeven.
Heb me zelf niet zo gestoord aan deze zaken, omdat de film sowieso onrealistisch is, en dit er bij schijnt te horen. Zie het als stripverhaal vermaak, en het valt allemaal mee.
Ben trouwens erg benieuwd welk doelwit en welke slechteriken er worden geselecteerd voor het onvermijdelijke deel drie.

Na het verdienstelijke "Olympus Has Fallen (2013)", moest er natuurlijk een vervolg op komen (er zullen er nog wel meer volgen) en dat is dus gebeurt met deze totaal ongeloofwaardige maar wel vermakelijke Actie / Misdaad film. Het concept is eigenlijk hetzelfde gebleven en i.p.v. Washington D.C. (specifiek het Witte Huis), speelt het verhaal zich nu verspreidt af door de stad Londen (regelmatig fraai in beeld gebracht), waar alle leiders van de westerse wereld bij elkaar komen i.v.m. de begrafenis van de Britse premier die onder mysterieuze omstandigheden is overleden. En dat is natuurlijk voor terroristen ideaal om een aanslag op te gaan plegen en zeker wat de westerse wereld hun heeft aangedaan met laffe aanvallen via drones. Voilá daar heb je het eenvoudige verhaal, met als thema "wraak".

Dit is inderdaad zoals Waku boven mij al aangeeft een verstand op nul (je moet over alle onzin, ongeloofwaardigheden en vaderlandsliefde niet te veel nadenken) film en rammen maar, waar in de jaren 80 ongetwijfeld Chuck Norris ("Invasion U.S.A." uit 1985) en in de jaren 90 ongetwijfeld Bruce Willis ("Die Hard: With a Vengeance" uit 1995) zou hebben gespeeld. Hedendaags wordt deze rol dus gespeeld door hoofdrolspeler Gerard Butler en ik vind het knap dat hij in deze film niet zei "This is London", want de meeste teksten van hem zijn niet bepaald van hoog niveau, zoals:

Refererend naar terroristen: "Waarom donderen jullie niet op naar Verweggistan, waar je vandaan komt ?"

Het verhaal is gewoon te belachelijk voor woorden en over realistisch zullen we het maar niet hebben. Maar omdat dit een pure Actie / Misdaad (met de nadruk op actie) film, is dat eigenlijk niet van belang en krijg je voorgeschoteld waar deze film voor bedoeld is, namelijk heel veel actie en vermaak. De actie begint na 25 minuten (de eerste 25 minuten zijn behoorlijk flauw) en houdt eigenlijk pas op, vlak voor de laatste paar minuten van het einde (film duurt circa 90 minuten en is daarmee stukken korter dan "Olympus Has Fallen" en dat is voor een eenvoudige actiefilm zoals deze juist goed). Vanaf de 25 minuut is de vaart enorm hoog en krijg je veel pief poef paf schiet actie voorgeschoteld, welke wel best fraai in beeld werd gebracht (CGI effecten en vooral ontploffingen zagen er wel wat nep uit) en soms zelfs wat spectaculair (o.a. de helikopters) was. De clichés (o.a. te maken met patriottisme) vliegen je ook om de oren (dat hoort er nu eenmaal bij) en ook een aantal stereotypes (o.a. de terroristen en bepaalde wereldleiders). Dit o.a. in de eerste 25 minuten van het verhaal, waarbij een aantal wereldleiders op de hak wordt genomen zoals de Italiaanse president die op Westminster Abbey een persoonlijke rondleiding geeft aan een 30 jarige jonge vrouw. Dit natuurlijk refererend naar Silvio Berlusconi, die graag omging met jonge vrouwen en er behoorlijk van snoepte. Ook Vladimir Poetin krijgt er even van langs als er over de begrafenis van de Britse premier wordt overlegd en er dan gezegd wordt:

"Alle wereldleiders zullen aanwezig zijn met als enige uitzondering de Russische president... en die zal niet gemist worden."

Verder is natuurlijk het verhaal zeer voorspelbaar, inclusief het einde, en hetzelfde geldt voor alle plot twisten (o.a. wie de mol is in het verhaal) en gevechten, waarbij zowel Mike Banning als president Benjamin Asher geen schrammetje schade oplopen (zelfs als hun helikopter uit de lucht geschoten wordt). De cast is grotendeels hetzelfde gebleven (wat overigens goed is) en zowel hoofdrolspeler Gerard Butler (in de rol van Mike Banning die de persoonlijke bewaker is van de Amerikaanse president) als hoofdrolspeler Aaron Eckhart (in de rol van Amerikaanse president Benjamin Asher) deden het leuk tot verdienstelijk. Dat laatste is voornamelijk van toepassing op Morgan Freeman, die wederom de rol van vissende Vicepresident Trumbull speelt. Het vrouwelijk schoon wordt wederom vertolkt door de rijpe vrouwen Angela Bassett (als minister Lynne Jacobs van Buitenlandse Zaken, die graag peetmoeder wilt worden van het kind van Mike Banning, maar dit nooit zal worden ) en Radha Mitchell (als de zwangere vrouw van Mike Banning) en door nieuwkomer Charlotte Riley (in de rol van MI6 Jacquelin Marshall). De eerste twee vrouwen hebben door verschillende omstandigheden maar een kleine rol in het verhaal en de laatste vrouw komt pas halverwege het verhaal aan bod (zij is ook degene die de mol uitschakelt).

Net zoals "Olympus Has Fallen" is dit ook een vermakelijke Actie / Misdaad film, waarbij je het verstand op nul moet zetten (paar biertjes helpen daarbij) en waarbij je alle clichés op de kop moet toenemen. Daarom krijgt deze film van mij ook gewoon weer hetzelfde punt.

avatar van Alathir
Steengoed vervolg op het al even goede Olympus has Fallen. Veel actie, leuke CGI, goeie bromance tussen Gerard Butler en Aaron Eeckhart en niet te vergeten in deze film zit gemiddeld meer humor dan in de meeste comedy films. Ik moest een paar keer goed lachen!

Matige film die precies voorschotelt wat je verwacht en ook niet meer. Het script is slecht, onlogisch en veelal berust op toeval. Puur als actiefilm best vermakelijk. het tempo is goed en in het eerste deel wordt er goed van de setting gebruik gemaakt. De vele actiescenes volgen mekaar rap op en voordat het echt begint te vervelen is de film ook afgelopen.

avatar van otherfool
Getverdemme. Was het patriottisme in Olympus nog nét te behapsnappen, in London is het echt zum kotsen geworden. Daarnaast is eigenlijk alles aan deze film gewoon fout: het eindeloze piefpafpoef, de domme oneliners terwijl het ene na het andere onschuldige slachtoffer valt, het altijd weer superpijnlijke 'boardroom applaus' momentje (werkelijk filmmakers, hou.daar.eens.mee.op) en de brakke clichés van de baby en de ontslagbrief en noem allemaal maar op. Alleen de long take was aardig, maar het is te weinig om de beschamende 0,5* te ontwijken.

avatar van Kondoro0614
London Has Fallen

Dit was mij wel weer een grote teleurstelling. Ik vind dat de laatste maanden het nieuwe aanbod qua films erg slecht is, veelal geen goeie films waarvan ik toch een beetje verdrietig word. Toch waar Olympus Has Fallen (2013) voor mij erg sterk was is deze opvolger een lachertje waarbij eigenlijk een te grote hype is gebracht dat daadwerkelijk niet veel voorstelde binnen de film.

Ik moet zeggen dat er aan actie genoeg is. En ik vind het op het moment ook niet saai om films te zien met het concept: terroristische aanslagen, aangezien dat op het moment nogal populair blijkt te zijn, en een fictieve catastrofe zoals London Has Fallen kan mooi in beeld gebracht worden hoe het misschien wel een keer kan gaan gebeuren, verraders zitten overal!

London has fallen heeft een te simpel verhaal. London word aangevallen door terroristen waarna Mike Banning de president moet beschermen en dat is in dit geval erg veel en lang. De nodige actie scenes zijn er maar, of het allemaal even spectaculair was, nee! Het concept was wel gaaf maar eigenlijk valt deze film erg uiteen. Wanneer de president 'vermoord' zou worden werd het wel zo slecht, het leek wel een groep 5 musical zo slecht het in elkaar gezet was! Erg jammer dit.

avatar van Captain Pervert
Ik had al een tijdje geen film meer gezien. Deels tijdgebrek, deels omdat het aanbod aan echt toffe films de laatste maanden een beetje schaars is. Hoog tijd voor een lekkere actie-nobrainer. En allemachtig, zelden werd ik zo op mijn wenken bediend als met London Has Fallen. Ik kreeg actie, maar vooral no-brainer.

Misschien word ik oud, maar ik vind het belangrijk dat een film een verhaal heeft dat op enigszins geloofwaardige wijze de diverse actiescènes aan elkaar knoopt. Helaas is dat bij deze film zo slecht als ik het zelden heb gezien.

We openen in een zandbakland alwaar een wapenhandelaar doelwit is van een drone-aanval. Het zal geen verrassing zijn dat het verdere verloop van de film voorkomt uit wraak over deze aanval. Tot zover niets onverwachts, maar de wijze waarop de schurken hun aanval uitvoeren is wel, ronduit, merkwaardig. Hoewel de boeven van Orientaals origine zijn, krijgen ze het voor elkaar om het halve Londense politieapparaat (vrijwel uitsluitend blanke agenten) te corrumperen. Of dit nou is door infiltratie of omkoping wordt in het midden gelaten, maar beide scenario's zijn zo lachwekkend kinderlijk dat het de hele film onderuit haalt. Dit is onmogelijk uit te voeren en stil te houden op de schaal waarop het in de film wordt gepresenteerd.

Dat hele plotelement is dan ook een domme deux ex machina. Alsof je een film maakt over de ontvoering van de paus doordat zijn Zwitserse Garde is omgekocht en ineens louter uit booswichten lijkt te bestaan. Of dat de voltallige Ajax selectie continu in eigen doel schiet omdat ze alle 11 zijn omgekocht door Rotterdammers die vervolgens winnen met 50-0. Ik verlang geen waterdicht plot bij een film als dit, maar dit slaat werkelijk alles. Bij voorganger Olympus Has Fallen werd de invasie van de slechteriken, hoe absurd die ook was, veel geloofwaardiger neergezet.

Enigszins bekomen van deze desillusie ontvouwt zich een aardige film met een prima Butler & Eckhart, enkele onbeduidende bijrollen waar veel te weinig mee wordt gedaan en een aantal bijzonder slechte CGI-explosies.

Mensen die weinig ophebben met nationalisme zullen het wel weer afschieten als domme patriottische Amerikaanse pulp. Ik blijf dat vurig bestrijden, want wij Nederlanders zouden juist trotser op ons land moeten zijn in plaats van Amerikanen te bekritiseren om hun vaderlandsliefde. Vooral omdat ons land en samenleving op zoveel punten beter is dan die van hen!

Maar London Has Fallen is zelfs voor mij onverdedigbaar - en dan met name de scène waarin Butler aan een terrorist uitlegt dat ze nu eindelijk eens moeten snappen dat Amerika niet louter één persoon of één gebouw is maar, ik parafraseer, een hele natie van gelijkgezinde, vastberaden mensen waarvan je nooit kunt winnen.
Butler - en zijn zwijgende tegenstander - vergeten allebei dat dit natuurlijk veel meer waar is voor de terroristen, want als het gaat om ideologische vastberadenheid, moet je niet in Amerika zijn maar juist in het midden-oosten.

2,5 sterren waarvan 1 voor het biertje wat ik dronk tijdens de film (IPA van Brouerij 't IJ)

avatar van renzoroy
kijk, weer een film waar iemand van de geheime dienst (butler) net zijn ontslag wil indienen maar nog 3 dagen moet en oh, wat een verrassing, een aanslag.. oh weer een verassing, butler saves the day... Standaard voorspelbaar actiefilm waar je er al 1000 van gezien hebt... Wel aardig acteerwerk en wat redelijke special effects (wat de enige 2 redenen zijn dat ik dit geen halve ster geef) maar de originaliteit van dit soort verhaaltjes is nu wel een beetje op.

avatar van Left4Dead
Yup, net zulke Amerikaanse kleffe troep als de voorgangers.
Hollywood laat Amerika weer de beste zijn, in het begin wordt Rusland weggezet als destijds tijdens de koude oorlog. Daarnaast de epic Amerikaanse strijd tegen terrorisme, geweldige bullshit.

Again, a one man game.
Te belachelijk voor woorden, Chuck Norris is er niks bij.

2** voor de stuntmannen.

avatar van Boerinnetje
Verstand op nul en blik op oneindig. Dit is echt een film waarbij je niet hoeft na te denken, dat vind ik ook wel leuk.