Annabelle (2014)

Alternatieve titel: The Annabelle Story

Horror / Mystery

geregisseerd door John R. Leonetti
met Annabelle Wallis, Ward Horton en Alfre Woodard

John Form heeft het perfecte cadeau gevonden voor zijn zwangere vrouw Mia; een prachtige vintage pop in een witte bruidsjurk. Heel lang zal ze echter niet kunnen genieten van de pop, die de naam Annabelle draagt. Op een avond worden de buren van John en Mia overvallen door leden van een satanische sekte, waarbij vergoten bloed en terreur niet het enige is dat ze achterlaten. De sekteleden hebben namelijk een demonische entiteit opgeroepen die zich nu verschuilt in de pop Annabelle.

avatar van Edie
Ik denk dat de film als doelgroep had kinderen tot maximaal een jaar of 16, wat matig. Nu was The Conjuring al niet veel; deze Annabelle is nog een stapje lager.

Nergens werd het ook maar enigszins spannend en schrikmomenten waren er ook niet, maar dat komt omdat je ook totaal niet meeleeft met de hoofdpersonen. Matig einde, enige positieve was het soms aardige camerawerk en de soundtrack op momenten.

Nee, Leonetti kan beter achter de camera blijven staan.

avatar van schumacher
Deze film is echt een dikke aanrader hoor..............voor als je echt in slaap wil vallen, miljaarde zeg, wat een slechte maar vooral saaie film zeg. Ik zat me te vervelen tot en met.
Er was helemaal niks spannends of boeiends aan voor mij.

Ik zie bv chucky nog graag (al was de laatste chucky film ook maar slapkes) maar dit hier is een ramp.
The conjuring was ook al nie echt mijn ding maar die was toch nog beter dan deze film hier ze.

Geen aanrader, tijdverspilling.

Geef mij trouwens maar de saw films.

Was een redelijke film, maar niet meer dan dat, zoals vrijwel alle horrors tegenwoordig. Geen enkele moment geschrokken en dat met de materiaal wat ze nu hebben... spijtig

avatar van DragQueen
Ondanks het prima camerawerk en de gebrachte sfeer, blijft de film toch op het gemiddelde niveau steken. Het verhaal had een betere uitwerking verdiend. Er wordt nergens het niveau van Bijvoorbeeld The Conjuring gehaald. Hier en daar wel een geslaagd schrikmoment, en ook is er bij vlagen een goed gecreerde spanning aanwezig. Het acteerwerk zag er ook overtuigend uit. 2,5 Ster.

avatar van Kondoro0614
Annabelle

Zo erg speciaal vond ik deze horror film niet. Hij werd door vele als 'speciaal' voorgeschoteld, toen hij nog niet gezien was. Maar ook bij mij viel hij achteraf erg tegen.

Misschien toch beter zulke films bij James Wan te laten? Annabelle is tenslote een onderdeel uit The Conjuring, en James Wan heeft daar een prima film neergezet, die tenminste ENG is. Dat is hier nogal ver te zoeken. Annabelle is alles behalve eng... Je hebt 1 / 3 jump scares.. Maar zelfs dan maakte die je nog niet bang.. De demon die ze hadden bedacht zag er echter ook niet uit. Het enige creepy aan de gehele film is natuurlijk de pop, en de sekte... Bah! Maar kwa schrikmomenten is ligt het op een laag niveau.. Kan iemand mij trouwens ook zeggen in welk jaar tijd deze film zich afspeelt? Het zag er niet allemaal anno 2014 (Bijna 15) uit... Ook het gilletje was een beetje jaren '80 style... In de slaapkamer van Leah.

Zoals ik al zei vond ik dat gilletje erg saai, de veroorzaker hiervan is Annabelle Wallis. Leuk, dat 1 van de hoofdactrices Annabelle heet.. Haha! Ze deed het matigjes.. Kon het nou niet super goed noemen... Ward Horton deed het daar in tegen wel leuk, maar ook niet op super niveau! En zo kunnen we het ook wel over de rest van de cast zeggen...

Ondanks de vele negatieve berichten hier over deze film, is deze film mij toch goed bevallen.

Het verhaal (afkomstig uit de goede film "The Conjuring (2013)") wist mij in ieder geval te boeien en ik vond het ook geregeld spannend met een aantal aardige kippenvel momenten. Ook de uitvoering (lekkere spannende sfeer) van het verhaal (hier en daar wel wat cliché) vond ik best goed op het ietwat flauwe einde na. Annabelle is natuurlijk geen actieve pop zoals Chuckie, maar toch vond ik haar behoorlijk creepy. Hoewel de cast niet hoogstaand was en het ook vrij onbekende acteurs en actrices waren, deden bij hoofdrolspelers Annabelle Wallis en Ward Horton het best aardig.

Al met al gewoon een lekkere spannende horror, welke zich prima wegkijkt.

avatar van HALVE TAMME.
Helaas zaten er voor mij geen schrikmomenten in Annabelle (2014), maar door
de juiste manier van oplopende spanning bij bepaalde scenes liepen wel met
regelmaat de koude rillingen over mijn lijf 'heerlijk'.

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match, het acteerwerk wat
afgeleverd wordt is meer dan prima en de sfeer in de film wordt naar mijn
mening uitermate goed vastgelegd.

Ik ben helemaal gek van dit soort genre films, dus mijn tevredenheid is groot.

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

Drieënhalve ster van mijn kant voor 'The Annabelle Story'.

avatar van cantforgetyou
Wederom zo sneu voor de jeugd dat dit soort films nu horror moet voorstellen. Met een paar cliché schrik momenten heb je echt nog geen goede horror film, hoor! Films als '28 weeks later' is pas echt goede horror. Of remake van 'The hills have eyes' of mijn favoriete remake 'Dawn of the dead'. Weg met Annabelle. Bah.

avatar van Insignificance
Poppenhorror met een foeilelijke pop· Een spin-off van The Conjuring geregisseerd door de DoP van die film, die hetzelfde deed bij onder andere beide Insidious delen en Wan als producer. Toe maar. Het valt er in alles aan af te zien, Annabelle past helemaal in dat rijtje. Dat pleit voor de film en Leonetti, al krijgt het er onderweg ook wat last van.

Vervelendste onderdeel is het vrome, suffe sfeertje dat het jonge gezin meebrengt. De muziek heeft ook enkele momentjes dat het daarin blijft hangen. Niet echt iets dat mij aanspreekt, maar het gaat wel vrij snel stevig tekeer. Sterk en ook vrij verrassende move, wat dat betreft jammer dat het daarna toch weer de bekende paden opzoekt.

Dat doet het wel vakkundig. De camera weet vaak wel een angle te vinden die de gewoonste dingen eng maakt, de aanblik van de pop alleen is al genoeg voor de rillingen en het heeft enkele scènes in huis die er toe doen. Die in en rondom de lift bijvoorbeeld. De finale had meer mogen donderen, dat wel. Verder goed te doen, zonder dat het uitblinkt.

avatar van joolstein
Spin- off over de pop uit de zeer goede "the Conjuring" . Alleen haalt deze het echt niet bij die film. Op sommige momenten zat er best nog wat spanning in. Maar tja, als je veel horror kijk schrik je ook minder gauw denk ik. En nu waren de schrikmomenten toch al dun gezaaid. De pop was redelijk eng. Al had ik al vanaf het begin een beetje van hum, wie wil er nu zo' n lelijke pop in huis? (Ook al was het dan een speciale pop die in haar collectie hoorde). Doordat het waarschijnlijk allemaal gefilmd is onder supervisie van Wan is het zeker bekijkens waard. Want laten we eerlijk wezen niet elke film kan ook een topper en verrassend zijn

was er al bang voor....heel voorspelbare film...zitten zeker wel schrik momenten in, maar te weinig om echt als goede film door te mogen

just0408
Ik vond er ook weinig aan. Slechte film. The Conjuring is veel beter.

avatar van MadMekx
joolstein schreef:

Dat vond ik dus ook. Schijnbaar vond de hoofdpersoon het een hele mooie pop ofzo. Maar ik kan niemand bedenken die zoiets afzichtelijks in zijn huis wil, laat staan op de babykamer. Zou het aan de jaren 70 liggen?

Anyway het was geen hele slechte film maar ook geen hele goede. als je van het genre houdt dan is het wel het kijken waard.

avatar van Daan258
I like your dolls

Veel negatieve berichten over dit filmpje, maar ik heb me erg goed vermaakt met deze prequel van The Conjuring.
De film weet bijna de volle 98 minuten toch een erg lekker donker sfeertje neer te zetten en ook nog een goede spanningsopbouw, mooi camerawerk en natuurlijk het verhaal achter de pop Annabelle wat mij uiteraard goed wist te boeien en waardoor ik de hele film erg aandachtig naar me scherm zat te kijken en voor ik het wist de film al afgelopen was.
Misschien kon het acteerwerk iets beter en had het einde net wat langer gemogen, maar naast dat was de film beter dan verwacht en heb ik me er uitstekend mee vermaakt.

Binnenkort ook maar weer is The Conjuring herzien.

avatar van Left4Dead
De regisseur heeft nou niet echt een grote naam opgebouwd, was benieuwd of hij met dit verhaal wat neer kon zetten. Ik ben dol op horror maar er is al veel te veel rotzooi gemaakt. Laat ik het zo zeggen: er komt maar zelden een goede nieuwe horrorfilm uit. Dit verhaal, met de pop hadden we al kennis gemaakt, intrigeerde mij en had er zin in. Annabelle, een spin-off prequel van de Conjuring. Die film heb ik 2.5** gegeven omdat er teveel "gestolen" materiaal in zat. Hopelijk is deze origineler.

Buiten vies goor donker herfstweer met harde wind, de buren weg: tijd om de versterkers flink open te draaien en heerlijke schrikmomenten te beleven. Dat was mijn doel.
Het begin introduceerd de pop en het gezin waar de pop terecht komt, op de achtergrond het bericht over de Manson Family maakt het lekker creepy.

Het begint allemaal aardig goed, leuk geschoten beelden met een lekkere soundtrack. Die soundtrack is erg belangrijk voor horror. Hij diendt creepy te zijn en schrikmomenten te geven en dat doet het. Op een bepaalde moment bekroop me het gevoel van plagiaat, Chucky schoot door mijn hoofd en ook Wan's Dead Silence, de appel valt niet ver van de boom. Wan's platenspeler werd zelfs hergebruikt (en meerdere dingen), gelukkig stoorde me dat in het geheel niet.

Annabelle heeft een bekruipend effect, de camera weet zijn shots te zoeken en vinden die werken. Men haast zich niet en werkelijk, het verhoogt de spanning goed. De schrikmomenten zijn prima maar echt eng wil maar weinig worden. het oude huis zucht, kreunt, piept en kraakt. Heerlijk, zo hoort dat nu éénmaal, een prima locatie met een enge souterrain die natuurlijk nooit mag ontbreken.

De prent heeft zeker haar momenten, dat komt vooral door de dragende soundtrack en het mooie camerawerk. Al met al kunnen we stellen dat de regisseur het prima voor elkaar heeft. Het script is redelijk, het verhaal leuk. Het acteerwerk is redelijk tot goed te noemen, grappig dat onze hoofdrolspeelster ook Annabelle heet en b.t.w. een mooie vrouw is.

Prima film om in te duiken maar mijn nekhaar stond niet recht overeind. Toch heb ik me prima vermaakt en deze film is beter dan 98% van de films die zichzelf horror noemen. De uitwerking is goed gedaan, zeg gerust verzorgt, en daardoor verdiend dit werk 3.5** van mij. Door die prima uit/afwerking onderscheid de film zich als het kaf van het koren in horrorland.

Er waren wel momenten dat ik het jammer vond dat de film maar niet doortrok. Veel spannende momenten werden te snel weer afgekapt waardoor de spanningsbron voor mij vaak te kort was. Men heeft zeker gezien naar klassieke horror's maar dat geeft hier nergens een storend element. Het einde was dramatisch, het leek of men er geen zin meer in had en hop......... klaar... weg wezen. Jammer!

avatar van Jar1788
zonde van de tijd..

avatar van Daan258
Jar1788 schreef:
zonde van de tijd..

Duidelijk

avatar van Filmkriebel
Te braaf voor dit genre. Hoewel er enkele onverwachte en dus geslaagde schrikmomenten tussen zaten wordt het niveau van The Conjuring nooit bereikt. De inval van de twee sekteleden was een overduidelijke plottruk om Annabelle leven te geven. De pop komt tot leven ja, de film echter nooit. Een hoop bijeengegooide clichés, twee weinig expressieve acteurs en een slecht einde die ook weer zo'n goedkope plottruk was. Hoeveel meer kun je een griezelfilm verknallen? Kijkt allemaal best weg maar was helemaal zonder verrassingen.

avatar van huiguh
Veel van verwacht, maar toch teleurstellend.
Het is geen wangedrocht van een film, maar het is allemaal net iets te braaf en niet spannend genoeg om op het puntje van je stoel te gaan zitten. De 2 hoofdrolspelers irriteerde me trouwens ook behoorlijk.

avatar van james_cameron
Soort prequel van The Conjuring, waarin de voorgeschiedenis van die enge pop uit de proloog van die film wordt getoond. Best slim gedaan, maar de film heeft te lijden onder nogal charismaloze hoofdrolspelers en een matige climax. Jammer, want het begin is sterk en de film is best creepy. Hier en daar beschikt de film over effectieve schrikmomenten en het Rosemary's Baby-achtige sfeertje is goed getroffen.

avatar van Noodless
Aardige film die nergens weet te verrassen en een clichématige verloop kent, maar toch voldoende onderhoudend bleef door een paar degelijke schrikmomenten en door het enge sfeertje dat rond de pop hangt. Jammer wel van de matige climax. 6/10

avatar van alexspyforever
Je hebt zo een creepy doll en ze doen er oh zo bitter weinig mee. Het verhaal en de karakters waren ook al niet bijster interessant. De hele historie achter die duivelse sekte, het blijft zo vaag net als alles wat gebeurt na een toch vrije sterke openingsscène. Het einde was ook al flauwtjes, ik was aan het denken wedden dat die zwarte dame zich gaat opofferen en ik kreeg nog gelijk ook. Zwak, ik hoop dat The Conjuring een pak beter is.

Na the Conjuring, die in mijn ogen niet onaardig was, kwamen de makers ervan op het idee om met behulp van de angstaanjagende pop 'Annabelle' een tweede film te produceren. Dit gepaard met de nodige en in mijn ogen nogal overdreven propaganda. Wat geleid heeft naar een hoopvol publiek. Deze film zou enger moeten zijn lijkt het. Helaas slaat Annabelle op veel vlakken de plank gruwelijk mis.

Het originele verhaal van Annabelle is sterk overdreven en feiten van de echte Annabelle, die op dit moment in het paranormale museum van de Warren's in een afgesloten box staat opgesteld, zijn in grote mate verdraaid.
Natuurlijk begrijp ik dat feiten worden vervormd en ietwat overdreven zijn, echter doen de makers van deze film het wel heel erg waardoor de film dusdanig ongeloofwaardig maakt. 'Based on a true story' mag je als kijker rustig negeren want van de 'echte' feiten is weinig over.

De film schenkt de kijker wel enige schrikmomenten die helaas erg voorspelbaar zijn. Toch een positief puntje is de ambiance die de film je bied. Het geeft je toch een nare smaak in je mond wat het horror genre toch moet doen.
Het script is niet erg verfijnd uitgewerkt waardoor de charisma tussen de acteurs niet goed tot zijn recht komt. Ook een visuele demon die het gezin teistert is op zijn zachtst gezegd erg teleurstellend. Daardoor komt de pop Annabelle niet echt naar de voorgrond.
De film opzich is geen regelrechte ramp. Voor de minder kritische kijker zal het hooguit een vermakelijke popcornpakkertje zijn. Voor de meer kritische kijker en zeker liefhebbers van het horror genre, verwacht niet teveel van deze in mijn ogen matige film.

avatar van Sergio Leone
Aardig.

Ik ben niet voor horror, dat zichzelf altijd zo serieus neemt en deze film heeft daar uiteraard ook last van, maar het aantal schrikmomentjes is toch behoorlijk in orde en daar gaat het toch altijd om. Verhaaltechnisch enzo is het allemaal onzin, natuurlijk, het begin is vrij saai en ook het einde is te lomp voor woorden.

Acteerwerk stelt verder ook geen hol voor. De laatste heb ik wat meer horrorfilms gezien genre Insidious en The Conjuring en die teren nog op wat individuele kwaliteit van z'n acteurs, dat mist hier compleet.

Niet echt sfeervol ook niet, 't is allemaal iets te saai. De film teert m.i. volledig op de horrormomentjes en dat is wel in orde. Schrikken en dan met jezelf lachen, zo heb ik het graag.

Wat een gruwelijke slechte , goedkope , gare zwaar zielige neppe kut film is dit zeg !!!!! Deze film kun je rustig op een kinderfeestje van groep 3 afspelen. Genre moet omgezet worden in humor

avatar van tattoobob
Misschien beter om geen kinderen te nemen dan bovenbuurman.

avatar van megaman
Waar Conjuring en Insidious nog erg spannend waren en een emotionele lading bevatten, daar slaat deze film de plank compleet mis. James Wan gebruikte de jump-scares slechts als hulpmiddeltje maar hier in John R. Leonetti's aanhangsel lijkt het dat alleen dit element de film nog wat eng maakt. Hier had veel meer mee gedaan kunnen worden. Daarbij zijn de personages ook nog eens erg vlak en oninteressant. Het ene moment krijg je een cliché huisje, boompje, beestje scene zonder pit en diepte, en dan ineens weer een willekeurig geluid of een ander teken waar je op wacht. Net als bij een gesprek met wat vrienden waarbij je even met je gedachten ergens anders bent en dan klapt iemand ineens in z'n handen recht voor je gezicht. Zo, dat was de horror....nu weer verder met het verhaal. En de pop? Volgens mij draaide het meer om een demon die door die sekte was opgeroepen dan de geest van Annabelle die haar ziel in de pop had gestopt. En dat laatste was ook nog eens alles behalve eng of interessant. En die twee kids, wie waren dat? Tekeningetjes maken van dat gene wat komen gaat? Het jongetje wat tegen haar zusje zegt dat ze niet te veel mag zeggen. Ehm...oke...en wat voor nut hadden die kids in het verhaal? Jammer dit...

avatar van U96
U96
wat moet ik zeggen van deze film......echt slecht is hij niet vond hem zelf vrij tot degelijk goed,er zaten enkele momenten die me echt rillingen hebben bezorgd maar het einde van de film was eigelijk een afknapper, echt wel jammer want met een goed en degelijk einde had deze film vast hogere stemmen gehad anderzijds blijft je nog met veel vragen zitten, hoe is de pop in de vitrine geraakt? wat is er allemaal gebeurd bij de 3 mensen aan het begin van de film (dezelfde 3 bij het begin van the Conjuring ).....nog veel open vragen dus hopelijk komt er een vervolgfilm met antwoorden op deze vragen maar dan wel A.U.B. geregisseerd door James Wan!!!!

avatar van El ralpho
Annabelle, het wordt niets zonder jou Annabelle..

Positief verrast! Vanuit mijn directe omgeving hoorde ik al de nodige positieve geluiden over Annabelle voorbij komen, waardoor ik toch maar besloot om deze een kans te geven. Mijn angst dat ik met een goedkope Chuckie Kloon te maken zou krijgen, werd gelijk weggenomen toen de rol van de pop duidelijk werd. Deze is wel een essentieel onderdeel van het verhaal en is daardoor onmisbaar, maar blijft genoeg op de achtergrond om creepy te blijven. Op een bepaald moment vergeet je de pop zelfs even, omdat de nadruk dan opeens sterk op het gevaar áchter de pop komt te liggen. Dit had ik totaal niet verwacht en dit werkte dan ook verrassend goed.

Hoewel ik dit een redelijk sterke horror vond, vind ik het echter niet tot de toppers van het genre behoren, want hier had het geheel toch echt wat meer voor bijgeschaafd dienen te worden. Zo kwam het verhaal mij iets te traag en cliché matig op gang en waren de echt angstaanjagende scene's beperkt. De scene's die mij wel de stuipen op het lijf wisten te jagen waren echter wel gelijk hele sterke, en de film weet ook de juiste balans te vinden tussen genoeg van de dreiging laten zien, maar hier niet in door te slaan waardoor de angst verdwijnt. Wel weer jammer was het slotstuk wat in mijn ogen een beetje een sof was. Al met al kan ik echter toch zeggen dat ik van de film in zijn geheel genoten heb en dat deze titel in mijn ogen door de media dan ook zeker ondergewaardeerd word. Ik durf zelfs het volgende te zeggen; dit was beter dan The Conjuring!

avatar van Picker
Gezien de vele negatieve reacties en lage rating verwachte ik eigenlijk niet veel van deze film.
Moet zeggen dat het me reuze mee viel. Film is prima te kijken, spannend en naar mijn mening zeker wel wat creepy schrikmomenten.