Annabelle (2014)

Alternatieve titel: The Annabelle Story

Horror / Mystery

geregisseerd door John R. Leonetti
met Annabelle Wallis, Ward Horton en Alfre Woodard

John Form heeft het perfecte cadeau gevonden voor zijn zwangere vrouw Mia; een prachtige vintage pop in een witte bruidsjurk. Heel lang zal ze echter niet kunnen genieten van de pop, die de naam Annabelle draagt. Op een avond worden de buren van John en Mia overvallen door leden van een satanische sekte, waarbij vergoten bloed en terreur niet het enige is dat ze achterlaten. De sekteleden hebben namelijk een demonische entiteit opgeroepen die zich nu verschuilt in de pop Annabelle.

avatar van Flat Eric
Nou, dat was vrij tam allemaal.
Deze prent heeft niet de creepyness van The Conjuring of de poppenhorror van Chucky's Child Play.
Het kabbelde maar voort, werd nergens eng en daar waar de film het laatste half uur de potentie had helemaal los te gaan gebeurde er niks.
Nee, gemiste kans.

avatar van Elineloves
Annabelle.

Ik vind het helemaal niet zo eng als The Conjuring. Eigenlijk mag ik het wel een lichte teleurstelling noemen.

Ja, ik ben een paar keer hard geschrokken, maar daar bleef het ook bij. De eerste helft vond ik met momenten zelfs saai te noemen. Het stel is gewoon niet interessant, en eigenlijk ook niet zo sympathiek. Alleen de kleine hartenbreekster was aandoenlijk. De acties van de personages vond ik deze keer vreselijk storend, tot op het niveau dat ik naar het scherm wou roepen.

De tweede helft was beter, iets vlotter, maar onbevredigend. Ze hebben zich er snel vanaf gemaakt. Iets te snel, en iets te makkelijk. Ik kan dit ook geen horror noemen, maar eerder een thriller met af en toe horror element.

Annabelle is een film die enkele sterke (schrik)momenten kent, maar over de grote lijnen tekortschiet..

avatar van TomBroers
Nee nee nee, daar gaan we weer... Opnieuw een erg slechte horrorfilm dit!

Waar de meeste films richting het einde aan beter en spannender worden, doet Annabelle precies het tegenovergestelde. De eerste 10 minuten zijn heerlijk spannend maar daarna zakt de film op alle punten in elkaar, wat uiteindelijk over gaat tot een einde wat werkelijk waar horrorfilm onwaardig is. Ongelooflijk hoeveel horrorfilms de laatste tijd teveel willen doen om het publiek te choqueren en Annabelle volgt rustig de trend die Mama & Insidious hebben ingezet, tot een zekere hoogte is de film spannend en is het een mysterieus verhaal, tot we opeens die rare bok in beeld zien komen. De film had hier prima zonder gekund, maar nee hoor laten we weer alles volproppen met over de top rotzooi...

Wat mij ook erg tegenviel was hoe snel het mysterie plots helemaal was opgelost, hier had veel meer spanning en verhaal uitgehaald kunnen worden, in plaats van een aantal (voornamelijk) mislukte schrikeffecten. Ook aan de schrikeffecten merkte ik dat in plaats van beter, de film steeds slechter werd... Om van het einde nog maar te zwijgen.

Annabelle slaat zoals heel veel horrors de laatste tijd voor mij de plank volledig mis, wat erg jammer is! Door het spannende en leuke begin nog een sterretje extra, maar verder dan 2 sterren is echt onmogelijk voor deze film! Zeer teleurgesteld de bios uitgelopen.

avatar van John Lee Hooker
Actionman, Ken & Barbie, Jan Klaasen... ik heb nooit zoveel om poppen gegeven en ik heb eigenlijk ook nog nooit de dringende behoefte gehad om Chucky eens te gaan bekijken (welke best geslaagd kan zijn). De enige pop die me zover ik kan herinneren nog een aardige indruk achter heeft gelaten was het figuur op de driewieler uit Saw. En zo vond ik Annabelle eigenlijk vrij saai, maar dat ligt niet alleen aan het voorwerp zelf; als geheel vond ik gewoon erg matig. Ik begin me sowieso af te vragen waarom er in de horros van de laatste jaren vrijwel altijd demonen en duivelse verschijnselen behandelt moeten worden. Een killertour á la Haute Tension, liguber mysterie als The Ring of de claustrofobische aangelegenheid uit Martyrs zou meer dan welkom zijn. Al vond ik de scène in de kelder (waar de lift bleeft hangen) best spannend, was het verder nogal afgezaagd en blijven de geluidseffecten maar doordreunen. Wederom is er een stevige, Afro-Amerikaanse vrouw bij betrokken die verstand heeft van het desbetreffende thema (bij haar eerste verschijning wist ik al meteen dat dit niet zomaar een winkelmedewerker was). Ik heb trouwens ook het idee dat ik het laatste shot (waarin we Annabelle zien zitten in een vitrinekast tussen allerlei andere spullen) ooit al eerder heb gezien uit een horror met een vergelijkbaar object. Weet er misschien toevallig iemand welke ik bedoel? Het is op zich wel tekenend voor deze gerecyclede brei aan kwade elementen.

avatar van DutchTakeshiro
Annabelle is een redelijke horror die helaas niet in de buurt komt van zijn grote broer The Conjuring. Het is verstandig om met weinig verwachtingen deze film te kijken. Het is een soort van "spin off" van The Conjuring en zoals algemeen bekend is doen spin off's het vaak niet zo goed. Ik vind in ieder geval Annabelle geen mislukking geworden. Dat was nog maar de vraag, zeker nadat ik zag dat James Wan niet achter het roer zou staan.

Er wordt redelijk geacteerd door Annabelle Wallis en Ward Horton. Ik heb me niet geïrriteerd aan ze, zoals op MM gezegd wordt. Het acteerwerk is zeker oppervlakkig en op sommige momenten amateuristisch maar dat is op zich niet storend. Ik verwachtte sowieso vrij weinig van de cast en als je naar de CV's kijkt is het niet al te indrukwekkend.

Het camerawerk is goed. Mooie shots, zeker als Annabelle in beeld komt. Het camerawerk vind ik een van de sterkste punten van de film. Iedere keer verwacht je die twee glazen oogjes te zien knipperen of het kopje te zien draaien. Je kan ook zeggen dat het vrij saaie shots zijn en dat kan ik ook begrijpen. Gelukkig past het heel goed bij de opzet van deze film.

Het is me gelukkig allemaal mee gevallen. Ik heb niet te veel verwacht en daar ben ik voor beloond. ik heb al heel wat horror films gezien en deze is toch echt niet zo slecht als een hoop beweren. Het was deze keer fijn om een horror te zien die vrij rustig door kabbelt. Maar het is nog fijner om een pop in een horror film te zien die helemaal niet beweegt. Want als kijker verwacht je een aantal schrikmomenten die uitblijven, en iedere keer gebeurt dat opnieuw. Nee, enkel die blik van die afgrijselijk pop is genoeg om de meeste mensen de stuipen op het lijf te jagen.

avatar van Shinobi
"I like your doll."

Wat een flink contrast met The Conjuring (2013) is dit zeg. Waar laatstgenoemde geslaagd is, is deze film verre van dat. Wellicht zal het te maken hebben met James Wan die dit keer niet in de regiestoel zit.

In deze prequel is het de bedoeling dat je meer te weten komt over Annabelle, maar het probleem is dat de pop gewoonweg niet eng is. Dat komt deels doordat je haar nooit bewegend in beeld ziet, iets wat bijvoorbeeld een Chucky wel doet. Tevens helpt het niet dat je als kijker weinig empathie kan opbrengen voor het - te verwaarlozen - stelletje.

De spanning is over het algemeen dan ook ver te zoeken, mede omdat de schrikmomenten op één hand zijn te tellen; armtierig voor een horror. Daarvoor is de pacing te langzaam en gebeurt er over het geheel gezien te weinig. Hierbij komen de gebruikelijke clichés al gauw om de hoek kijken. Op zich zou dat geen hinderpaal mogen zijn, maar de manier waarop ermee omgesprongen wordt, is inspiratieloos. Wat dat betreft past het tamme einde er perfect bij.

Al met al een vrij saaie bedoening. Jammer genoeg is het wel een kassucces geworden, waardoor de studio inziet dat het loont om dergelijke films te financieren.

Dikke 1,5 sterren.

avatar van SuperSideSwipe
Gemiste kans,.

Waar iedereen het tot op heden altijd over heeft gehad betreffende The Conjuring is die enge pop Annabelle.

Het was logisch dat er een spin off zou komen waarbij de verwachtingen hoog lagen.

Helaas is er voor een totaal verkeerde aanpak gekozen door de focus te weinig op de pop zelf te leggen. T/m de eerste helft ging het wel, maar zodra de pop slechts nog maar een soort portaal voor een wat suffe demoon bleek te zijn ging het mis.

Ik hoop op nog een verdere Annabel film, maar dan met een betere script en regie.

avatar van voskat
Vermakelijke popcornfilm. Geen echte verrassingen, hoewel er één of twee redelijk inventieve schrikmomentjes zijn.
Leuker dan The Conjuring in elk geval, wat ik vooraf niet verwacht had.

Wie corrigeert trouwens de samenvatting even? Daarin staat nu dat de hoofdpersonen aan het begin vermoord worden.

Op niveau.

Past perfect in het rijtje films die de laatste jaren door James Wan gefront worden. Insidious, The Conjuring, Oculus, Sinister ... het is een subgenre op zich geworden. Annabelle mag zich daar gerust bij aansluiten, het doet niks onder voor de rest.

Qua regie ligt het niveau misschien net ietsje lager, qua uitwerking vond ik het juist wat verrassender. Werd door DutchTakeshiro al aangehaald, het feit dat Annabelle maar één keer onscreen beweegt, in plaats van dat je telkens weer een ooglid ziet knipperen of hoofdje ziet draaien is een enorme meerwaarde, zeker ook omdat er nogal wat shots van Annabelle inzitten. Zo wordt je toch vaak op het verkeerde been gezet, iets wat absoluut niet misstaat voor een film als dit.

De pop is creepy maar niet overdreven, vond het leuker om het neefje van de Insidious villain te zien opduiken. Ook dat zorgt ervoor dat het allemaal iets minder voorspelbaar is dan vooraf verwacht. Verder zijn de spannende momenten goed, maar zijn het vooral de scares die meer dan behoorlijk uitgevoerd worden. Zeker de eerste (wanneer de familie aan de overkant vermoord wordt) zit er knal op.

Acteerwerk vond ik oké, het wordt sec maar best stijlvol in beeld gebracht en de film gaat nergens slepen. Het gezin komt er misschien net wat te makkelijk vanaf en het had nog net wat drukkender gemogen, maar verder weinig op aan te merken. Fijn horrortje.

avatar van dutchtuga
O wat jammer van dat einde, want anders had dit makkelijk 4* gescoord. Wan zat ditmaal niet aan het roer, maar los van het simpelere camerawerk is dit haast nergens te merken. Annabelle doet wat ie moet doen. De bordkartonnen personages en clichés dienen enkel als kapstok voor een paar bijzonder sterke schrikmomenten. De scènes in de kelder en vervolgens op de trap moet een van de beste zijn van alle Wan-gerelateerde films. Heerlijk sound-design ook.

avatar van Ajax&Litmanen1
De horrorfilms van James Wan hebben altijd wel een solide hoog niveau gehad en dus had ik best vertrouwen in deze spin-off van The Conjuring (2013), ook al zit er een andere regisseur op. The Conjuring was vrij onderhoudend en bij vlagen erg spannend. Annabelle, die we dus ook al in die film zagen krijgt nu een eigen film en dat pakt wisselvallig uit. Na zoveel soortgelijke films worden ze ook wel een beetje voorspelbaar in de uitwerking. Natuurlijk overkomt Mia alleen wat als haar man er niet bij is en het patroon richting het einde is ook een tikje gemakzuchtig en herhalend. Ik vond het eerste uur ook verre van spannend. Wat er ook mee te maken heeft is dat ik beide hoofdrolspelers vrij suf vond. Jammer dat ze niet een echtpaar met wat meer uitstraling hebben gecast.

Annabelle zelf werd ook nooit echt creapy. Gelukkig maakt het laatste half uur nog wel het nodige goed en daardoor is het wel een voldoende waard. Het sterkste moment vond ik de lift-scene, met de deuren die steeds op dezelfde verdieping open sloegen. Er zitten alleen te weinig van die momenten in dat ik onderhuidse spanning voelde. Het einde voelde ook wel een beetje afgezaagd aan, met de opoffering om de baby te redden. Wel grappig was het slot in de antiekwinkel, waar Annabelle weer werd verkocht. Leuke knipoog naar het bronmateriaal van The Conjuring. Op dat vlak is Annabelle trouwens wel geslaagd.

Ik ben wel blij met deze constante stroom van films over behekste poppen en huizen, maar ik hoop wel dat ze wat creatiever worden, voordat ze allemaal op elkaar gaan lijken. Annabelle is duidelijk de minste van het stel, maar alsnog vermakelijk genoeg.

avatar van tattoobob
Spannende film in de lijn van The Conjuring...goed dat het allemaal een beetje in die stijl blijft....het geluid en het visuele aspect komt weer goed tot zijn recht net als in de eerder genoemde film.

De spanning bouwt zich rustig op naar de ontknoping zonder al te veel hollywood poes pas...wel fijn.

De hoofdrolspeelster mag er ook best wezen..en al met al doen alle spelers hun best en heb ik niets op aan te merken.

heel tof om te zien vond ik dat we in de laatste minuut als de oude vrouw de pop komt kopen in de lommert is dat we daadwerkelijk nog even de "echte" pop zien ....rechtsbovenin met het knalrode haar#easteregg

Kijk maar eens hieronder.

Bedoeld als traditionele griezelfilm, maar in de eerste plaats heeft de regisseur leentjebuur gespeeld (gepleegd) bij Rosemary's Baby en bovendien is dit drama fantasieloos, zonder spanning, saai, vermoeiend, bloedeloos en braaf. De pop zelf had met het eigenlijke verhaal niet veel te maken en de personages werkten uiterst blasé.

Magere horror productie om over het belachelijke einde wat we al 100000000000 keer gezien hebben maar te zwijgen. De paar schrik momenten en de aardige soundtrack kunnen dit niet verdoezelen . Gelukkig deed Alfre Woodard nog mee anders was het echt een B-film geworden. Het engste waren de pop op zich en de poster van de film....

avatar van LOTR-lover
Had na The Conjuring best wel wat verwacht van Annabelle maar uiteindelijk is 't toch allemaal wat teleurstellend. Het verhaal is 't net niet, de cast is 't net niet en de schrikeffecten (een paar uitzonderingen daargelaten) zijn 't ook net niet. De sfeer is op zich wel goed, daarma houdt Annabelle het qua score nog enigszins acceptabel. Maar verder ontspoort de film vooral naarmate het einde nadert echt volledig. Er wordt gretig gejat uit andere films en daar wordt een Annabelle sausje overheen gegoten. Nee, didn't do the trick.

4/10 (IMDB)

avatar van namingway24
Annabelle is een doodsaaie, voorspelbare griezelfilm met zo weinig goeie momenten dat mijn luiken er bijna van dichtvielen.

Ten eerste is die pop gewoon niet eng. De makers hadden gewoon een link naar the Conjuring nodig, maar dat ding deed echt helemaal niks. De sterkste scène (in de kelder met de niet bewegende lift) had zelfs niets met de pop van doen. Voor de rest waren bijna alle schrikmomenten plotselinge harde geluiden die je dan misschien wel even wakker schudden maar gewoon veel te gemakkelijk zijn.

De personages zijn slaapverwekkend saai. Ze zijn zo'n typisch gelukkig Amerikaans echtpaar waar die mensen daar zo'n zwak voor hebben, zodat we medelijden met ze moeten gaan hebben als het onheil eenmaal arriveert. Ze reageren ook als in vrijwel elke andere horrorfilm waarin maar één personage de bovennatuurlijke gebeurtenissen meemaakt, maar zelfs dan blijft de echtgenoot het allemaal gelaten aanhoren.

De donkere vrouw was een gemakkelijk plotelement als wereldwijs iemand met een handige boekwinkel waar we alle antwoorden op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. En zodra je haar achtergrondverhaal kent en weet wat de duivelse kracht wil kan je het einde ver van tevoren aan zien komen, wat enige spanning die het verhaal op dat moment nog had (geen) teniet deed. Verder waren alle personages inwisselbaar en saai.

James Wan maakte de laatste jaren aardig naam als regisseur, en in dit geval producer van spookhuis-films, maar met deze film is het net één stap te ver; de enge momenten zijn nu zo dun gezaaid en de verhalen zo saai en voorspelbaar dat het nu wel even genoeg is.

Ware het niet dat net bevestigd is dat Wan als volgende project komt met... the Conjuring 2

avatar van filmkul
Aardige horror film. Het verhaal kennen we al en wordt ook weinig origineel uitgewerkt. Het is een grote herhalingsoefening van allerlei soortgelijke films. De sfeer wordt prima neergezet en de vaart blijft er goed in. De film bevat tevens een paar aardig spannende scenes. De acteurs zijn redelijk doorsnee. Redelijk bijelkaar gejat griezelwerkje. 3.0

avatar van arno74
Inspiratieloos 13 in een dozijn horrorfilmpje met nauwelijks schrikmomenten. Wel goed gemaakt, en acceptabel acteerwerk en sfeer, maar al zo vaak gezien dat het nergens weet te verrassen of de kijker mee weet te slepen. Meer van hetzelfde in de categorie doorsnee horrorfilms. Een ruime 2* of hele magere 2,5*

avatar van Richard_Voorhees
Traditiegetrouw was het tijd voor een horrorfilm zo op Halloween avond.
"Annabelle" is een redelijk vermakelijke film die in de lijn van Insidious, The Conjuring en Sinister past.
Helaas niet echt eng te noemen en de grootste schrikmomenten werden spijtig genoeg al vertoond in de trailer, waardoor je als je die bekeken hebt voor weinig verassingen meer komt te staan.
De film kent een sterk begin, maar kakt halverwege in wanneer het geneuzel over demonische beheersing begint. Persoonlijk heb ik dat altijd een niet zo'n angstaanjagend onderwerp gevonden en ook hier merkte ik dat het onderhuidse spanningsgevoel bij mij wegvloeide naarmate men meer en meer te weten kwam over de demonische krachten die aan het werk waren.
Het acteerwerk kan er wel mee door, al hadden ze wat mij betreft wel wat beter op het script mogen letten. Nergens komen Annabelle (toeval?:P) Wallis en Ward Horton geloofwaardig over als een gemiddeld jong koppel uit eind jaren '60/begin jaren '70. Meer een hedendaags koppel dat ze krampachtig in de jaren '70 hebben gestopt.
Afijn, een echte hoogvlieger uit het genre vind ik deze film niet. Persoonlijk vind ik dat de uitmelking van dit soort films een beetje op zijn einde lijkt te raken. Het raakt tijd dat ze in horrorland weer eens wat nieuws verzinnen.

avatar van Ditchthejunk
Nee, dit vond ik niks. Behalve één schrikmoment (de demon op het plafond)

Ik irriteerde me mateloos aan dat perfecte Amerikaanse gezinnetje. Slank, lang, blond, perfecte gezichten en in pastelkleuren gekleed. *Kots*

Gejat werk, een demon met een flauw gezicht. Wel een goede scene, die in de kelder met die lift. Dat was lekker creapy, omdat je de demon niet zo goed kon zien. Zodra we hem eenmaal goed in beeld hebben gehad was de kracht van de film verdwenen.

Kunnen we van muziek spreken? De geluiden/muziek waren wel eng te noemen, maar zullen me niet bij blijven.

2 sterretjes. Voor de enge scene beneden en mijn enige schrikmoment. (Ik was de enige van de 4 kijkers die schrok)

avatar van Macmanus
Viel mee.

Had veel slechter verwacht. Deze past redelijk goed in het rijtje van de Wan horror producties. Zoals Onderhond aangaf zaten in wat details wel wat aardigs. Op voorhand was ik erg bang voor chuckie deel zoveel. Maar ze hielden zich slim afzijdig daarvan.

Echt eng werd het niet helemaal meer. Er treed ook bij deze producties helaas wel de bekende vermoeidheid aan. Is niet de film zijn schuld meer de industrie. Horror is een fijne melkkoe. De film kunnen zonder sterren, zijn relatief goedkoop dus Hollywood zal ze uitpoepen. Wel fijn dat de Wan stal toch enige kwaliteit waarborgt. Ondanks het gewoon cashen is op een populaire film voelde het niet zo aan.

3 sterren.

avatar van Kondoro0614
Annabelle

Zo erg speciaal vond ik deze horror film niet. Hij werd door vele als 'speciaal' voorgeschoteld, toen hij nog niet gezien was. Maar ook bij mij viel hij achteraf erg tegen.

Misschien toch beter zulke films bij James Wan te laten? Annabelle is tenslote een onderdeel uit The Conjuring, en James Wan heeft daar een prima film neergezet, die tenminste ENG is. Dat is hier nogal ver te zoeken. Annabelle is alles behalve eng... Je hebt 1 / 3 jump scares.. Maar zelfs dan maakte die je nog niet bang.. De demon die ze hadden bedacht zag er echter ook niet uit. Het enige creepy aan de gehele film is natuurlijk de pop, en de sekte... Bah! Maar kwa schrikmomenten is ligt het op een laag niveau.. Kan iemand mij trouwens ook zeggen in welk jaar tijd deze film zich afspeelt? Het zag er niet allemaal anno 2014 (Bijna 15) uit... Ook het gilletje was een beetje jaren '80 style... In de slaapkamer van Leah.

Zoals ik al zei vond ik dat gilletje erg saai, de veroorzaker hiervan is Annabelle Wallis. Leuk, dat 1 van de hoofdactrices Annabelle heet.. Haha! Ze deed het matigjes.. Kon het nou niet super goed noemen... Ward Horton deed het daar in tegen wel leuk, maar ook niet op super niveau! En zo kunnen we het ook wel over de rest van de cast zeggen...

Ondanks de vele negatieve berichten hier over deze film, is deze film mij toch goed bevallen.

Het verhaal (afkomstig uit de goede film "The Conjuring (2013)") wist mij in ieder geval te boeien en ik vond het ook geregeld spannend met een aantal aardige kippenvel momenten. Ook de uitvoering (lekkere spannende sfeer) van het verhaal (hier en daar wel wat cliché) vond ik best goed op het ietwat flauwe einde na. Annabelle is natuurlijk geen actieve pop zoals Chuckie, maar toch vond ik haar behoorlijk creepy. Hoewel de cast niet hoogstaand was en het ook vrij onbekende acteurs en actrices waren, deden bij hoofdrolspelers Annabelle Wallis en Ward Horton het best aardig.

Al met al gewoon een lekkere spannende horror, welke zich prima wegkijkt.

avatar van Insignificance
Poppenhorror met een foeilelijke pop· Een spin-off van The Conjuring geregisseerd door de DoP van die film, die hetzelfde deed bij onder andere beide Insidious delen en Wan als producer. Toe maar. Het valt er in alles aan af te zien, Annabelle past helemaal in dat rijtje. Dat pleit voor de film en Leonetti, al krijgt het er onderweg ook wat last van.

Vervelendste onderdeel is het vrome, suffe sfeertje dat het jonge gezin meebrengt. De muziek heeft ook enkele momentjes dat het daarin blijft hangen. Niet echt iets dat mij aanspreekt, maar het gaat wel vrij snel stevig tekeer. Sterk en ook vrij verrassende move, wat dat betreft jammer dat het daarna toch weer de bekende paden opzoekt.

Dat doet het wel vakkundig. De camera weet vaak wel een angle te vinden die de gewoonste dingen eng maakt, de aanblik van de pop alleen is al genoeg voor de rillingen en het heeft enkele scènes in huis die er toe doen. Die in en rondom de lift bijvoorbeeld. De finale had meer mogen donderen, dat wel. Verder goed te doen, zonder dat het uitblinkt.

avatar van Left4Dead
De regisseur heeft nou niet echt een grote naam opgebouwd, was benieuwd of hij met dit verhaal wat neer kon zetten. Ik ben dol op horror maar er is al veel te veel rotzooi gemaakt. Laat ik het zo zeggen: er komt maar zelden een goede nieuwe horrorfilm uit. Dit verhaal, met de pop hadden we al kennis gemaakt, intrigeerde mij en had er zin in. Annabelle, een spin-off prequel van de Conjuring. Die film heb ik 2.5** gegeven omdat er teveel "gestolen" materiaal in zat. Hopelijk is deze origineler.

Buiten vies goor donker herfstweer met harde wind, de buren weg: tijd om de versterkers flink open te draaien en heerlijke schrikmomenten te beleven. Dat was mijn doel.
Het begin introduceerd de pop en het gezin waar de pop terecht komt, op de achtergrond het bericht over de Manson Family maakt het lekker creepy.

Het begint allemaal aardig goed, leuk geschoten beelden met een lekkere soundtrack. Die soundtrack is erg belangrijk voor horror. Hij diendt creepy te zijn en schrikmomenten te geven en dat doet het. Op een bepaalde moment bekroop me het gevoel van plagiaat, Chucky schoot door mijn hoofd en ook Wan's Dead Silence, de appel valt niet ver van de boom. Wan's platenspeler werd zelfs hergebruikt (en meerdere dingen), gelukkig stoorde me dat in het geheel niet.

Annabelle heeft een bekruipend effect, de camera weet zijn shots te zoeken en vinden die werken. Men haast zich niet en werkelijk, het verhoogt de spanning goed. De schrikmomenten zijn prima maar echt eng wil maar weinig worden. het oude huis zucht, kreunt, piept en kraakt. Heerlijk, zo hoort dat nu éénmaal, een prima locatie met een enge souterrain die natuurlijk nooit mag ontbreken.

De prent heeft zeker haar momenten, dat komt vooral door de dragende soundtrack en het mooie camerawerk. Al met al kunnen we stellen dat de regisseur het prima voor elkaar heeft. Het script is redelijk, het verhaal leuk. Het acteerwerk is redelijk tot goed te noemen, grappig dat onze hoofdrolspeelster ook Annabelle heet en b.t.w. een mooie vrouw is.

Prima film om in te duiken maar mijn nekhaar stond niet recht overeind. Toch heb ik me prima vermaakt en deze film is beter dan 98% van de films die zichzelf horror noemen. De uitwerking is goed gedaan, zeg gerust verzorgt, en daardoor verdiend dit werk 3.5** van mij. Door die prima uit/afwerking onderscheid de film zich als het kaf van het koren in horrorland.

Er waren wel momenten dat ik het jammer vond dat de film maar niet doortrok. Veel spannende momenten werden te snel weer afgekapt waardoor de spanningsbron voor mij vaak te kort was. Men heeft zeker gezien naar klassieke horror's maar dat geeft hier nergens een storend element. Het einde was dramatisch, het leek of men er geen zin meer in had en hop......... klaar... weg wezen. Jammer!

avatar van Filmkriebel
Te braaf voor dit genre. Hoewel er enkele onverwachte en dus geslaagde schrikmomenten tussen zaten wordt het niveau van The Conjuring nooit bereikt. De inval van de twee sekteleden was een overduidelijke plottruk om Annabelle leven te geven. De pop komt tot leven ja, de film echter nooit. Een hoop bijeengegooide clichés, twee weinig expressieve acteurs en een slecht einde die ook weer zo'n goedkope plottruk was. Hoeveel meer kun je een griezelfilm verknallen? Kijkt allemaal best weg maar was helemaal zonder verrassingen.

avatar van james_cameron
Soort prequel van The Conjuring, waarin de voorgeschiedenis van die enge pop uit de proloog van die film wordt getoond. Best slim gedaan, maar de film heeft te lijden onder nogal charismaloze hoofdrolspelers en een matige climax. Jammer, want het begin is sterk en de film is best creepy. Hier en daar beschikt de film over effectieve schrikmomenten en het Rosemary's Baby-achtige sfeertje is goed getroffen.

avatar van Sergio Leone
Aardig.

Ik ben niet voor horror, dat zichzelf altijd zo serieus neemt en deze film heeft daar uiteraard ook last van, maar het aantal schrikmomentjes is toch behoorlijk in orde en daar gaat het toch altijd om. Verhaaltechnisch enzo is het allemaal onzin, natuurlijk, het begin is vrij saai en ook het einde is te lomp voor woorden.

Acteerwerk stelt verder ook geen hol voor. De laatste heb ik wat meer horrorfilms gezien genre Insidious en The Conjuring en die teren nog op wat individuele kwaliteit van z'n acteurs, dat mist hier compleet.

Niet echt sfeervol ook niet, 't is allemaal iets te saai. De film teert m.i. volledig op de horrormomentjes en dat is wel in orde. Schrikken en dan met jezelf lachen, zo heb ik het graag.

avatar van El ralpho
Annabelle, het wordt niets zonder jou Annabelle..

Positief verrast! Vanuit mijn directe omgeving hoorde ik al de nodige positieve geluiden over Annabelle voorbij komen, waardoor ik toch maar besloot om deze een kans te geven. Mijn angst dat ik met een goedkope Chuckie Kloon te maken zou krijgen, werd gelijk weggenomen toen de rol van de pop duidelijk werd. Deze is wel een essentieel onderdeel van het verhaal en is daardoor onmisbaar, maar blijft genoeg op de achtergrond om creepy te blijven. Op een bepaald moment vergeet je de pop zelfs even, omdat de nadruk dan opeens sterk op het gevaar áchter de pop komt te liggen. Dit had ik totaal niet verwacht en dit werkte dan ook verrassend goed.

Hoewel ik dit een redelijk sterke horror vond, vind ik het echter niet tot de toppers van het genre behoren, want hier had het geheel toch echt wat meer voor bijgeschaafd dienen te worden. Zo kwam het verhaal mij iets te traag en cliché matig op gang en waren de echt angstaanjagende scene's beperkt. De scene's die mij wel de stuipen op het lijf wisten te jagen waren echter wel gelijk hele sterke, en de film weet ook de juiste balans te vinden tussen genoeg van de dreiging laten zien, maar hier niet in door te slaan waardoor de angst verdwijnt. Wel weer jammer was het slotstuk wat in mijn ogen een beetje een sof was. Al met al kan ik echter toch zeggen dat ik van de film in zijn geheel genoten heb en dat deze titel in mijn ogen door de media dan ook zeker ondergewaardeerd word. Ik durf zelfs het volgende te zeggen; dit was beter dan The Conjuring!

avatar van pmeester
Had heel leuk kunnen zijn maar was het niet. Parodie op Chuckie ofzo. Bovendien kan die Annabelle Wallis (de film gaat niet over haar overigens) totaal niet acteren. Het lijkt wel of ze een masker op heeft. Totaal geen emotie. Ook niet mijn genre dus daar zal het wel aan liggen.