Annabelle (2014)

Alternatieve titel: The Annabelle Story

Horror / Mystery

geregisseerd door John R. Leonetti
met Annabelle Wallis, Ward Horton en Alfre Woodard

John Form heeft het perfecte cadeau gevonden voor zijn zwangere vrouw Mia; een prachtige vintage pop in een witte bruidsjurk. Heel lang zal ze echter niet kunnen genieten van de pop, die de naam Annabelle draagt. Op een avond worden de buren van John en Mia overvallen door leden van een satanische sekte, waarbij vergoten bloed en terreur niet het enige is dat ze achterlaten. De sekteleden hebben namelijk een demonische entiteit opgeroepen die zich nu verschuilt in de pop Annabelle.

2 sterren voor de sterke enge scenes, zoals in de kelder met die kinderwagen en de lift. Zo zaten er een aantal sterke enge scenes in, vooral in de 2e helft. Vond ook de donkere actrice sterk spelen in de film. Voor de rest een slappe film.

avatar van dutchtuga
Movieritch schreef:
Vond ook de donkere actrice sterk spelen in de film.

Meen je dat? Verreweg de zwakste schakel in deze prent.

De film is zeker niet zo sterk als the Conjuring maar absoluut wel entertaining en ik vond hem niet zo slecht als de meesten hier vinden. De film begint met uit te leggen waar de pop Annabelle vandaan komt en het gruwelijke incident dat ervoor zorgt dat Annabelle verandert van een rare pop naar een doorgang voor eng gespuis. En dan begint het gedonder natuurlijk goed.
Het spookt er flink op los bij de eigenaren van Annabelle en er volgen een aantal leuke schrikmomenten. Dat mensen klagen dat het 2e deel niet meer zoveel om Annabelle gaat begrijp ik eerlijk gezegd niet goed. Annabelle zelf is niet bezeten, Annabelle is slechts een geleider voor de kwade demonen en deze komen dan ook vooral aan bod. Maar ze is nog vaak genoeg in beeld met haar enge gezicht om je de rillingen te bezorgen. Dat ze haar niet inzetten als een soort Chucky vind ik juist een pluspunt. En de demoon zelf is een leuke knipoog naar Insidious, dat kon ik zeker wel waarderen. Het einde vond ik goed passend.
Had de film beter gekund? Ja, met meer budget hadden ze hier meer uit kunnen halen maar ik heb me zeker wel vermaakt met scenes als de lift scene, Annabelle die ineens gaat zweven met daarna het demonengezicht, de demoon op de trap, de priester voor de deur en de beelden van Annabelle zelf.

Magere horror productie om over het belachelijke einde wat we al 100000000000 keer gezien hebben maar te zwijgen. De paar schrik momenten en de aardige soundtrack kunnen dit niet verdoezelen . Gelukkig deed Alfre Woodard nog mee anders was het echt een B-film geworden. Het engste waren de pop op zich en de poster van de film....

avatar van LOTR-lover
Had na The Conjuring best wel wat verwacht van Annabelle maar uiteindelijk is 't toch allemaal wat teleurstellend. Het verhaal is 't net niet, de cast is 't net niet en de schrikeffecten (een paar uitzonderingen daargelaten) zijn 't ook net niet. De sfeer is op zich wel goed, daarma houdt Annabelle het qua score nog enigszins acceptabel. Maar verder ontspoort de film vooral naarmate het einde nadert echt volledig. Er wordt gretig gejat uit andere films en daar wordt een Annabelle sausje overheen gegoten. Nee, didn't do the trick.

4/10 (IMDB)

Niet echt een goede film. Er zaten wel wat enge stukjes in. Maar dat was niet echt schokkend. Erg jammer dat ik daaraan mijn geld heb uitgegeven...

dutchtuga schreef:

Meen je dat? Verreweg de zwakste schakel in deze prent.

Oh , de zwakste schakel vond ik die echtgenoot die me elke keer net té 'heppy de peppie' speelde gezien de omstandigheden die zich voordeden in de film .

avatar van krosnicky
Zeer creepy film acteer werk was oké veel schrik momenten .
Zeer goeie Prequel/Spin-Off en kan The Conjuring zeker evenaarden

avatar van bjerik76
Tegenvaller.
Leek erg veel op Child's play, en dus ook hierdoor erg voorspelbaar hoe de film een beetje gaat lopen.
Geen wendingen of climax.
Dit speelt zich voor " The conjuring" af, maar ik vond the conjuring meer een jaren 70 sfeer uitbeelden dan deze film.

avatar van namingway24
Annabelle is een doodsaaie, voorspelbare griezelfilm met zo weinig goeie momenten dat mijn luiken er bijna van dichtvielen.

Ten eerste is die pop gewoon niet eng. De makers hadden gewoon een link naar the Conjuring nodig, maar dat ding deed echt helemaal niks. De sterkste scène (in de kelder met de niet bewegende lift) had zelfs niets met de pop van doen. Voor de rest waren bijna alle schrikmomenten plotselinge harde geluiden die je dan misschien wel even wakker schudden maar gewoon veel te gemakkelijk zijn.

De personages zijn slaapverwekkend saai. Ze zijn zo'n typisch gelukkig Amerikaans echtpaar waar die mensen daar zo'n zwak voor hebben, zodat we medelijden met ze moeten gaan hebben als het onheil eenmaal arriveert. Ze reageren ook als in vrijwel elke andere horrorfilm waarin maar één personage de bovennatuurlijke gebeurtenissen meemaakt, maar zelfs dan blijft de echtgenoot het allemaal gelaten aanhoren.

De donkere vrouw was een gemakkelijk plotelement als wereldwijs iemand met een handige boekwinkel waar we alle antwoorden op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. En zodra je haar achtergrondverhaal kent en weet wat de duivelse kracht wil kan je het einde ver van tevoren aan zien komen, wat enige spanning die het verhaal op dat moment nog had (geen) teniet deed. Verder waren alle personages inwisselbaar en saai.

James Wan maakte de laatste jaren aardig naam als regisseur, en in dit geval producer van spookhuis-films, maar met deze film is het net één stap te ver; de enge momenten zijn nu zo dun gezaaid en de verhalen zo saai en voorspelbaar dat het nu wel even genoeg is.

Ware het niet dat net bevestigd is dat Wan als volgende project komt met... the Conjuring 2

avatar van krosnicky
bjerik76 schreef:
Tegenvaller.
Geen wendingen of climax.

Dat komt dan ook om dat de film zich ongeveer rond 1969 afspeelde dat word duidelijk wanneer Mia naar het nieuws zit te kijken en we daar zien hoe Charles Manson gearresteerd word en dat Wa eind jaren 60 begin jaren 70 dus speeld the Conjuring zich af in de jaren 70

Een kruising tussen the omen en insidious. Film komt niet zo goed uit de verf als hij zou moeten vooral het einde niet. Heb het idee dat de laatste minuten snel het verhaal richting the conjuring moeten breide. Een beetje zonde. Al met al zeer vermakelijk en makkelijk weg te kijken. Verwacht je geen vuurwerk is dit een prima tussendoortje.

avatar van filmkul
Aardige horror film. Het verhaal kennen we al en wordt ook weinig origineel uitgewerkt. Het is een grote herhalingsoefening van allerlei soortgelijke films. De sfeer wordt prima neergezet en de vaart blijft er goed in. De film bevat tevens een paar aardig spannende scenes. De acteurs zijn redelijk doorsnee. Redelijk bijelkaar gejat griezelwerkje. 3.0

appearingink
Wat een ramp deze film. Echt een vieze, vieze tegenvaller zo na de Conjuring.

avatar van arno74
Inspiratieloos 13 in een dozijn horrorfilmpje met nauwelijks schrikmomenten. Wel goed gemaakt, en acceptabel acteerwerk en sfeer, maar al zo vaak gezien dat het nergens weet te verrassen of de kijker mee weet te slepen. Meer van hetzelfde in de categorie doorsnee horrorfilms. Een ruime 2* of hele magere 2,5*

wat een slappe hap zeg .
zonder spanning, echt gewoon een saaie,boel .
er gebeurt eigenlijk niet echt veel in de film.
flutfilm

avatar van Richard_Voorhees
Traditiegetrouw was het tijd voor een horrorfilm zo op Halloween avond.
"Annabelle" is een redelijk vermakelijke film die in de lijn van Insidious, The Conjuring en Sinister past.
Helaas niet echt eng te noemen en de grootste schrikmomenten werden spijtig genoeg al vertoond in de trailer, waardoor je als je die bekeken hebt voor weinig verassingen meer komt te staan.
De film kent een sterk begin, maar kakt halverwege in wanneer het geneuzel over demonische beheersing begint. Persoonlijk heb ik dat altijd een niet zo'n angstaanjagend onderwerp gevonden en ook hier merkte ik dat het onderhuidse spanningsgevoel bij mij wegvloeide naarmate men meer en meer te weten kwam over de demonische krachten die aan het werk waren.
Het acteerwerk kan er wel mee door, al hadden ze wat mij betreft wel wat beter op het script mogen letten. Nergens komen Annabelle (toeval?:P) Wallis en Ward Horton geloofwaardig over als een gemiddeld jong koppel uit eind jaren '60/begin jaren '70. Meer een hedendaags koppel dat ze krampachtig in de jaren '70 hebben gestopt.
Afijn, een echte hoogvlieger uit het genre vind ik deze film niet. Persoonlijk vind ik dat de uitmelking van dit soort films een beetje op zijn einde lijkt te raken. Het raakt tijd dat ze in horrorland weer eens wat nieuws verzinnen.

avatar van Ditchthejunk
Nee, dit vond ik niks. Behalve één schrikmoment (de demon op het plafond)

Ik irriteerde me mateloos aan dat perfecte Amerikaanse gezinnetje. Slank, lang, blond, perfecte gezichten en in pastelkleuren gekleed. *Kots*

Gejat werk, een demon met een flauw gezicht. Wel een goede scene, die in de kelder met die lift. Dat was lekker creapy, omdat je de demon niet zo goed kon zien. Zodra we hem eenmaal goed in beeld hebben gehad was de kracht van de film verdwenen.

Kunnen we van muziek spreken? De geluiden/muziek waren wel eng te noemen, maar zullen me niet bij blijven.

2 sterretjes. Voor de enge scene beneden en mijn enige schrikmoment. (Ik was de enige van de 4 kijkers die schrok)

avatar van Friday the 13 th
Wat heeft die film nu eigenlijk met die pop te maken, die pop heeft geen enkele keer bewogen. Veel (voorspelbare) schrikmomenten. Een gemiste kans.

avatar van Macmanus
Viel mee.

Had veel slechter verwacht. Deze past redelijk goed in het rijtje van de Wan horror producties. Zoals Onderhond aangaf zaten in wat details wel wat aardigs. Op voorhand was ik erg bang voor chuckie deel zoveel. Maar ze hielden zich slim afzijdig daarvan.

Echt eng werd het niet helemaal meer. Er treed ook bij deze producties helaas wel de bekende vermoeidheid aan. Is niet de film zijn schuld meer de industrie. Horror is een fijne melkkoe. De film kunnen zonder sterren, zijn relatief goedkoop dus Hollywood zal ze uitpoepen. Wel fijn dat de Wan stal toch enige kwaliteit waarborgt. Ondanks het gewoon cashen is op een populaire film voelde het niet zo aan.

3 sterren.

avatar van misterdhdh
Ik had bijna alleen maar negatieve reacties gehoord over deze film, maar dit was toch wel een aangename verrassing wanneer ik de film in de bios zag. Had hem veel slechter verwacht. Het verhaal is op zich niet zo origineel en de zoveelste geesten/demonenfilm van de laatste jaren. Het lijkt wel dat ze alleen nog maar horrorfilms over dit genre maken. Ik had de trailer gelukkig niet gezien want achteraf bekeken zitten daar al veel schrikmomenten in. Ik ben toch wel een aantal keer flink geschrokken, waar zeker niet alle horrorfilms in slagen. Onder andere erg geschrokken met die moord bij de buren, die vrouw van de sekte die passeert,... Annabelle zelf zag er wel eng uit maar kon toch wel nog veel akeliger. De hele film verwacht je dat de pop gaat knipogen of zich veel gaat bewegen maar dat gebeurd gelukkig niet omdat het niet meer origineel zou zijn. Acteerwerk was bij niemand echt storend, maar wel spijtig van dat typisch, braaf Amerikaans gezinnetje. Een kwartier voor het einde viel opeens het geluid uit in de bioscoop net bij het spannendste gedeelte, nog nooit meegemaakt eigenlijk in de bioscoop. Gelukkig kregen we een gratis ticket voor een volgende film. Ik heb me alleszins niet verveeld tijdens deze film, ben een paar keer flink geschrokken en dat maakt toch wel een film al redelijk goed bij mij. Het einde wanneer die kennis springt kon inderdaad misschien iets beter. Ook paar onlogische zaken die je in elke film hebt. Ik zou bijvoorbeeld die pop niet meer in huis nemen, nadat ze je al wat heeft aangedaan. Bovendien zat ze terug in die doos nadat je ze in de vuilnisbak had gezet en worden daar maar weinig vragen over gesteld. Misschien vond ik hem zo goed omdat ik er geen verwachtingen van had door de negatieve commentaar. Ik ga zeker de conjuring nog eens herbekijken want naar mijn mening vond ik Annabelle zeker gelijkwaardig aan die film en bovendien moest Annabelle het met veel beperkter budget doen.

3.5/5

avatar van Richard_Voorhees
De pop uit de film ziet er trouwens wel een stuk angstaanjagender uit dan de echte Annabelle.
In die link staat trouwens het oorspronkelijke Warrens verhaal. Interessant om eens te lezen.

avatar van tattoobob
Richard_Voorhees schreef:

De echte komt ook nog in de film voorbij....helemaal aan het eind.

avatar van Erick1985
Er worden de laatste tijd zóveel horrorfilms gemaakt, dat er maar zelden één uitspringt die je écht bijblijft en zwaar onder de indruk laat zijn. Téveel poppen, téveel demonen en geesten... zelfs de namen beginnen al op elkaar te lijken want binnenkort krijgen we "Jessabelle"... ik ga er wel naartoe, (aangezien ik Unlimited Goldmember ben van Pathé hihi)... toch wel benieuwd. "Annabelle" was niet al te slecht, maar ook niet geweldig. Leuk om een keer gezien te hebben, en wil de BluRay wel hebben aangezien ik The Conjuring ook heb, en we moeten natuurlijk wel compleet blijven toch?

Het acteerwerk vond ik toch wel behoorlijk moet ik zeggen, en sommige schrikmomenten waren leuk, maar wederom zó voorspelbaar. Ik had wel iets meer van die donkere demoon willen zien (en dan bedoel ik niet die vrouw hihi, grapje).

Verder is het voor iedereen heel interessant om je eens echt te verdiepen in het écht bestaande echtpaar Warren en hun werkzaamheden met dit soort zaken (én hun échgt bestaande kamer met allemaal bezeten objecten zoals inderdaad deze pop). Laatst een zeer interessante docu over hen gezien, aanrader!

Mwa, toch 3 sterren dan maar.

avatar van juliegirlxoxo
Veel kerkscene's en gebabbel, maar pop Annabelle komt niet zo vaak in beeld.Alle schrikmomenten zijn al te zien in de trailer dus weet je al bijna wat er allemaal gaat gebeuren.
Geef hier geen geld aan uit.

IJzersterke horrorfilm, snap werkelijk niets van de lage beoordelingen. Spanning is constant aanwezig, goede schrikmomenten, prima acteerwerk en origineel. Angstaanjagende horror die maar ietsjes onderdoet voor The Conjuring. Aanrader!

domkey
Gewoon de trailer zien..voor de rest een flauwe hap

Na The Conjuring is dit echt een tegenvaller!

ipman-99
"Before 'The Conjuring' There Was 'Annabelle'." ... " !!!

Griezelen !!! 'Annabelle' is een griezelfilm die
een verhaal wil vertellen over de 'legende' Annabelle !
Dat we Annabelle al eens eerder zagen in de film 'The Conjuring'
zal uiteraard voor vele geen verrassing zijn !
Het ontstaan van deze 'pop' wordt uit de doeken gedaan ...,verwacht hier
geen volbloed horror maar eerder eentje die een poging wil maken
om onderhuids te gaan !
Het verhaal kent een trage opbouwende spanning met enkele
heerlijke schrikmomentjes ... de soundtrack speelt daar zeker zijn
rol in ! Waar de film in mijn ogen het meest mee wist te scoren ... is
de sfeervolle sfeer, soundtrack en de gebeurtenissen rond Annabelle !

fred1946
Zussie van Chucky??.
Wat een slechte film ,af toe heb ik moeten lachen.