Annabelle (2014)

Alternatieve titel: The Annabelle Story

Horror / Mystery

geregisseerd door John R. Leonetti
met Annabelle Wallis, Ward Horton en Alfre Woodard

John Form heeft het perfecte cadeau gevonden voor zijn zwangere vrouw Mia; een prachtige vintage pop in een witte bruidsjurk. Heel lang zal ze echter niet kunnen genieten van de pop, die de naam Annabelle draagt. Op een avond worden de buren van John en Mia overvallen door leden van een satanische sekte, waarbij vergoten bloed en terreur niet het enige is dat ze achterlaten. De sekteleden hebben namelijk een demonische entiteit opgeroepen die zich nu verschuilt in de pop Annabelle.

Film valt zwaar tegen, belabberde uitwerking en weinig spanning op een enkele scene na
en saai als je het naast goede horrorfilms zet als The Conjuring. Had veel meer in deze film gezeten.
Misschien hadden ze het regisseur James Wan moeten laten doen.

avatar van pmeester
Had heel leuk kunnen zijn maar was het niet. Parodie op Chuckie ofzo. Bovendien kan die Annabelle Wallis (de film gaat niet over haar overigens) totaal niet acteren. Het lijkt wel of ze een masker op heeft. Totaal geen emotie. Ook niet mijn genre dus daar zal het wel aan liggen.

Van deze film, die eigenlijk de prequel is op The Conjuring, had ik veel meer verwacht.
Er zitten wel aardig wat schrikmomenten in, maar ik verwachtte meer iets in de aard van Chucky, en dat is het dus niet.
Maar er zijn er nog slechter in dit genre, dus het was wel de moete waard om eens te kijken.

avatar van mnrk
I like your dolls.

Een prima thriller/horror film van John R. Leonetti...

Het verhaal is misschien iets minder als de voorloper "The conjuring", maar alles sluit wel mooi aan...

De aankleding en setting in deze film zijn dan wel weer in orde en zorgen ook voor de juiste sfeer bij deze film, dit aangevuld met een paar sterke schrikmomenten...

Annabelle Wallis en Ward Horton acteren naar behoren en vullen elkaar prima aan...

avatar van Halcyon
Enge film met/over een enge pop. James Wan heeft er zijn naam aan verbonden als producer en dat laat zich zien in de stilering (op sommige vlakken vergelijkbaar met Dead Silence en The Conjuring). Op enkele occulte elementen na is dit toch behoorlijk slappe koffie gebleken... De poster vond ik alleszins meer geslaagd dan de film.

Ja, blijft wel boeien maar wordt nergens dat wat je hoopt. Wat goed gedaan is, is dat de film het met name moet hebben van de setting, opbouw en regie en dat is aardig goed gelukt. Film is wel de moeite waard maar niet toppie t.o.v. heel veel andere soortgelijke films.

De opbouw van de film is goed gedaan alleen steeds als ik op het puntje van me stoel zat was het hem net niet helaas, Maar zeker geen slechte horror film hij had zeker zijn momenten de film bleef boeien
zeker een aanrader om te checken als horror liefhebber.

avatar van clubsport
De opbouw is zeker een van de sterke punten van deze horror , de creepy sfeer die word opgeroepen goed ondersteund door de soundtrack is ook goed .
het had net iets enger gekund zeker wat betreft schrikmomenten maar verder prima griezelvermaak .

avatar van HALVE TAMME.
Herzien, Annabelle (2014) blijft voor mij op die mooie gegeven drieënhalve ster staan.

HALVE TAMME. schreef:
Helaas zaten er voor mij geen schrikmomenten in Annabelle (2014), maar door
de juiste manier van oplopende spanning bij bepaalde scenes liepen wel met
regelmaat de koude rillingen over mijn lijf 'heerlijk'.

De cast en het script zijn in mijn ogen een correcte match, het acteerwerk wat
afgeleverd wordt is meer dan prima en de sfeer in de film wordt naar mijn
mening uitermate goed vastgelegd.

Ik ben helemaal gek van dit soort genre films, dus mijn tevredenheid is groot.

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met een herziening.

Drieënhalve ster van mijn kant voor 'The Annabelle Story'.

avatar van Thomas83
Dit kan toch eigenlijk niet. Voor zover ik weet is de film altijd een beetje geadverteerd als een horrorfilm waarin een pop centraal staat. De titel en de poster suggereren dat en volgens mij werd ook in trailers dat beeld geschetst. Dat was in elk geval wat ik verwachtte, en niet als enige denk ik. Mij maakt het niet zoveel uit, ik vond het hele idee van zo'n vergezochte spin-off van alweer een matige horrorfilm van Wan al sowieso niet zo aantrekkelijk, maar ik kan me best indenken dat mensen hebben uitgekeken naar zo'n soort film.

Maar dan blijkt de pop haast totaal ondergeschikt te zijn. Dit is gewoon een doorsnee horrorfilm over demonen of geesten die het geluk van een gelukkig jong gezinnetje komen verstoren. En dan niet eens een enge gek genoeg. Het is een aangename verrassing dat de film niet voor de makkelijke jumpscares gaat, maar de balans is wel een beetje zoek als er uiteindelijk maar een stuk of twee scènes zijn die de moeite waard zijn. Die met de popcorn en de naaimachine en die in de lift en het trappenhuis naar de bergruimte in de kelder, typisch genoeg ook nog eens beiden scènes waarin de hele pop niet te zien is geloof ik. Wat we dan wel weer te zien krijgen is een of andere CGI-demoon.

Het koppel dat het slachtoffer is van alle ellende is verder totaal niet sympathiek, en vooral de door Wallis gespeelde vrouw wordt wel heel slecht vertolkt. De sfeer komt ook zelden tot zijn recht doordat de regisseur maar weinig gevoel voor timing laat zien. Muziek wordt maar weinig echt effectief gebruikt en het hele verhaal is maar onzinnig. Dat satanische sektekoppeltje spreek nou niet echt aan. Het voelt wat goedkoop aan om zo'n film te laten beginnen met willekeurig moordende satanisten. En die vriendelijke vrouw van de boekwinkel zit alleen maar in de film voor wat erbij gesleept drama. Eigenlijk kan ik alleen positief zijn over het opvallende camerawerk. Maar ja, de regisseur is dan ook een cameraman. Wat deze film nodig had is een echte regisseur. En een goed script. 1.5*.

erik1677
slecht is dit natuurlijk niet, maar zo goed als insidious en the conjuring word het nergens.
Gewoon een lekker tussen door filmpje.

Confusie
Had er niet veel van verwacht maar vond de Conjuring heel goed dus wilde deze op den duur wel zien.

Het werd nog erger, vond het niet om door te komen. Kon niet mijn aandacht vasthouden.

Heb er wel drie uur over gedaan, steeds op pauze en iets anders doen.

Blij dat ik er nu eindelijk van ben verlost.

Film doet werkelijk niets noemenswaardigs, geen enkel eigen smoelwerk. En werkelijk alle clichees worden afgewerkt.

Zelfs de immer nuchtere en sceptische manspersoon tegenover het panische vrouwmens wordt ons niet bespaard.

Een paar scenes vond ik nog wel aardig, zoals het kind dat komt aanrennen en ineens een volwassen vrouw blijkt. Dat was wel even lekker friekie. Maar al bij al vond ik het zoals ik al zei niet om door te komen en vandaar dus geen uitermate royale beoordeling.

avatar van Boeikens
Minder dan The Conjuring maar zeker niet slecht.

Na een wat te langzame start is er toch een goede sfeeropbouw, ondersteund met passende audio en een constante maar matige spanningsboog. Voor de genrefans zeker niet slecht.
Verder ook leuk om wat bijkomende info te bekomen over het The Conjuring verhaal.

was leuk maar nogal generic

avatar van psycholamp
Er zijn betere occulte horrors, maar er zijn zeker slechtere. Qua regie prima, maar het ontbreekt een beetje aan (duistere) sfeer en te veel zaken worden te oppervlakkig behandeld. Bijvoorbeeld stapels boeken kopen, maar in één boek staan zo ongeveer alle antwoorden.
Ook had ik liever meer gezien van de bezeten pop. Het is eerder een geest die met de pop rondwandelt, dan een pop die bezeten is. Zelfs als de pop tot leven lijkt te komen, blijkt dit te gebeuren door de opgeroepen demon.
Prima voor tussendoor, maar beklijft niet echt.

Annabelle ik vind de slechte commentaren ongepast !!! Oké het eerste uur is het meer gepraat maar zo komt de film ook opgang en word je in het verhaal gezogen bij andere horror films is het hetzelfde geval maar dan barst het niet los in deze film wel met in het laatste uur toch veel goede schrikmomenten dus zeker een aanrader

avatar van Tommy De Vito
Ja, deze horrorfilm heeft mij gisteravond compleet verrast!

Zo ging ik er van uit dat het een soort 'Chucky' film zou worden, maar niks is minder waar.. Ik heb werkelijk waar op het puntje van mijn stoel gezeten. Waar sommige horror-freaks bang worden van 'slasherfilms' of 'zombiefilms', maak je mij bang met duivels, demonen en geesten.

Vandaar ik deze film, op het gebied van een horrorfilm, goed vind maar vooral ook (huiveringwekkend) eng.. Kippenvel in combinatie met een aantal goede schrikmomenten. Het einde was misschien iets voorspelbaar, maar stoort eigenlijk niet. De acteerprestaties waren niet van hoog niveau, maar dit is ook wederom niet storend bij een horrorfilm.

Annabelle is een prima horrorfilm om erop los te griezelen ****!

avatar van DVD-T
Wat was hetgeen wat er over Annabelle verteld werd in The Conjuring creepy en wat blijft er weinig van over in deze prequel.

De eerste tien minuten zijn toch behoorlijk goed en er gebeuren in het begin toch best wat heftige dingen. Daarna zakt de film enorm in en verteld het een erg oninteressant "haunting" verhaal. Het verhaal is gewoon niet genoeg om ruim anderhalf uur je aandacht er bij te houden. Veel gebeurt er al niet, en als er dan wat gebeurt maakt het weinig impact en is het niet creepy. Wan's invloed is duidelijk aanwezig, maar dat kan de film niet redden. Acteerwerk is ook niet van een heel hoog niveau. Vooral Wallis komt niet overtuigend over.

Het draagt de naam van The Conjuring om beter te lijken dan dit eindproduct is geworden. Daarin zijn ze gefaald, want Annabelle is behoorlijk slecht en er is weinig sprake van entertainment.

Voldoende, maar geen film die al te lang blijft hangen. Gewoon een doorsnee griezelwerkje, leuk als je er voor in de stemming bent. Gelukkig geen viezig effectbejag, waar makers als Zombie en anderen zich schuldig aan maken maar een poging om een serieus griezelverhaal te vertellen, wat helaas slechts ten dele lukt. Enkele goed opgebouwde schrikmomenten vallen vaak in het niet bij passages waarin weinig gebeurt. Bovendien had ik de hele film het gevoel dat het toch niet slecht zou aflopen voor het gelukkig getrouwd stelletje en dat eventuele slachtoffers gezocht moesten worden bij andere personages, en die vermeende voorspelbaarheid werd helaas ook bewaarheid. De link met The Conjuring kwam pas aan het slot ter sprake, kwam wat uit de lucht vallen. Kwalitatief is deze Annabelle ook een niveau minder dan het eerdere werk van Wan.

had wat meer van de pop verwacht ipv demonen

avatar van BlueJudaskiss
Viel me na alle beroerde verhalen nog eigenlijk wel mee. Geen wereldfilm, maar hier en daar een paar spannende momenten en goed acteerwerk doen veel. Jammer dat het uiteindelijk toch weer verzandt in jumpscares.

Clapboy
Wat een zweverige onzin film die eigenlijk qua pop totaal niet eng is en verdacht veel lijkt op haar beroemde mannelijke tegenhanger.
Slaapverwekkend en inspiratieloos bijna zou ik zeggen. Leeg verhaal met totaal geen enge of grappige momenten. Wel aardig geacteerd maar daar moet het niet in de hoofdzaak om gaan in zo'n film. Neemt zichzelf veel te serieus. Zie tien keer liever Chucky, die is enger en grappiger.

Beter dan verwacht ... 2,5 ster ?

avatar van n00r
Aangezien deel 2 in de bioscoop is wou ik deze nog even opzetten.

Wat een lage score voor deze echt wel spannende film. Ik vond de schrik momenten erg sterk ook al zag ik ze aankomen.
Het acteerwerk is gewoon goed en poppen blijven gewoon eng of het nu een horrorfilm is of niet.

Een lekkere wegkijker waar je toch op het puntje van je stoel zit.
8/10

avatar van Daan258
Ook ik heb nog even een herziening gedaan omdat ik binnenkort deel 2 in de bios wil gaan zien.
Nog steeds vind ik het een heerlijk horror werkje. Ik vindt zelf dat de film een veel te lage waardering krijgt.
Misschien is het verhaal niet bijster sterk maar spannend is de film zeker wel. Er zitten hier en daar behoorlijk wat goede schrikmomenten in die erg goed werkte . Vooral de scene waarbij Mila in de kamer staat en kijkt naar de geopende deur waar Annabelle staat die in eens recht op haar af komt rennen. Erg gave scene. Hiernaast zaten er nog genoeg andere toffe momenten in.
Klein minpuntje vond ik wel dat het eind iets te snel was.

Al met al blijf ik dit een prima horror vinden en kijk ik zeker uit naar deel 2.

Mijn stem van 3,5* blijft zeker staan.
7/10

avatar van Slikbeer Slikbeer
Voor de derde keer gezien.

Dit is gewoon echt een behoorlijk goeie horrorfilm!
Toegegeven, toen hij uit ging komen was ik ook sceptisch.
Maar hij is gewoon erg sterk.
Nergens van die extreem vervelende over-the-top CGI maar sferisch.

Een solide acht (dus 4 sterren)

avatar van Collins
Een film die het met weinig flashy effecten doet. Behoorlijk magertjes op dat vlak. Heeft de film ook niet nodig. De film heeft zonder al die poespas een geweldige gespannen en creepy sfeer en bereikt dat met sobere en subtiele middelen.
Een jumpscare komt in zo'n strak gespannen atmosfeer hard aan. Bij mij althans wel. Ik ben af en toe flink geschrokken en ik beschouw me zelf als een behoorlijk geharde horrorkijker. Maar ik ben wel een sfeergevoelige horrorkijker. En de sfeer in deze film, tjonge. Die sfeer is gewoon perfect. Schaduwrijk, duister, suggestief. Dat werkt goed. Magnifieke voedingsbodem voor creepy gebeurtenissen en heerlijke schikmomenten. En die zijn er legio.
Het verhaal is prima. Goeie spanningsopbouw waarin een duistere situatie subtiel en met weinig flashy middelen steeds meer uit de hand loopt. In eerste instantie liggen Chucky-achtige toestanden in de lijn der verwachting, maar dat is niet zo. Ben eigenlijk wel blij dat de film geen frappante gelijkenis met Chucky heeft. Vervelend karakter. Niet eng. Niet leuk. Deze bezeten pop doet het anders. Meer suggestief, meer subtiel. Gewoon enger.
Goeie sfeervolle setting ook. Somber huis en appartement. Donkere kelder. Schimmig trappenhuis. Het spel met schaduw en licht heeft een krachtige werking. Daaraan toegevoegd wat suggestieve geluidjes en klaar is de sfeer.
Het acteerwerk is niet groots. Van niemand. Beetje storend, maar in het geval van Wallis allesbehalve. De belaagde Wallis ondergaat de zaken vrij emotieloos. Meer dan dat doet zij niet. Een heuse koele blondine. Die vaardigheid bezit zij in hoge mate. Voor de film werkt dit non-acteren prima. De koelheid van Wallis maakt de sfeer nog meer gespannen dan die al is. Met een gillende en panikerende Wallis zouden sfeer en inleving stukken minder zijn. Prima gecast.
Prettig was het.

avatar van sinterklaas
Ik vond hem toch echt niet slecht, ondanks vele negatieve reacties.

Een spoof op de uitstekende Conjuring, waarin de enge pop centraal staat. Achja... zoals we weten doen reeksen dat wel vaker. Een stuk of acht delen uitpoepen, met nog enkele zijweggetjes wat zich volmondig richt op bepaalde elementen uit de film. Hoeft ook niet altijd verkeerd te zijn voor vermaakt. Maar Annabelle is wat mij betreft toch wel degelijk geslaagd. Ik had slechter verwacht.

De fatale missers in horrorfilms zijn meestal het bombastische geram op klassieke instrumenten (als je het over de soundtrack hebt) of het overacting geschreeuw. In Conjuring hebben ze dat gelukkig ver achterwege gelaten en zit dit wat sfeer betreft heel sterk in elkaar. De soundtrack is in orde, de sfeer is donker en creepy en het acteerwerk is ook zeker niet slecht. Ze hadden trouwens wel even mogen vermelden dat deze film zich in de jaren 70 afspeelde... of was dat vanzelfsprekend? We volgen een stelletje waarbij de vrouw een oude pop als cadeau krijgt. Waarbij we natuurlijk meteen weten dat dit geen gewone pop is. Gaandeweg gebeuren er mysterieuze dingen en... nouja, je weet wel hoe dat gaat. Maar toch heb ik wel regelmatig met gespleten oogjes zitten kijken. Die zwartharige vrouw bijvoorbeeld wist altijd de ijspegels op mijn rug te laten groeien. Om te zwijgen over toch wel vele andere scenes waar Annebelle vol mee blijkt te zitten.... Voornamelijk de lift-scene was een killer. Ook het climax was lekker intens.

De verdere onderzoeken naar de bronnen van het kwaad, met de nodige geschiedenislesjes weten ook interessant te blijven. Vele verwijzingen naar The Conjuring ook. (volgens mij speelde dit zich voor de gebeurtenissen van The Conjuring af)

Kom me wel bekoren deze film... En ja, ik blijf het zeggen: Wat blijven die oude poppen al eng van zichzelf.

avatar van Daan258
Deel 2 al gezien sinterklaas??