Annabelle (2014)

Alternatieve titel: The Annabelle Story

Horror / Mystery

geregisseerd door John R. Leonetti
met Annabelle Wallis, Ward Horton en Alfre Woodard

John Form heeft het perfecte cadeau gevonden voor zijn zwangere vrouw Mia; een prachtige vintage pop in een witte bruidsjurk. Heel lang zal ze echter niet kunnen genieten van de pop, die de naam Annabelle draagt. Op een avond worden de buren van John en Mia overvallen door leden van een satanische sekte, waarbij vergoten bloed en terreur niet het enige is dat ze achterlaten. De sekteleden hebben namelijk een demonische entiteit opgeroepen die zich nu verschuilt in de pop Annabelle.

avatar van TomBroers
Nee nee nee, daar gaan we weer... Opnieuw een erg slechte horrorfilm dit!

Waar de meeste films richting het einde aan beter en spannender worden, doet Annabelle precies het tegenovergestelde. De eerste 10 minuten zijn heerlijk spannend maar daarna zakt de film op alle punten in elkaar, wat uiteindelijk over gaat tot een einde wat werkelijk waar horrorfilm onwaardig is. Ongelooflijk hoeveel horrorfilms de laatste tijd teveel willen doen om het publiek te choqueren en Annabelle volgt rustig de trend die Mama & Insidious hebben ingezet, tot een zekere hoogte is de film spannend en is het een mysterieus verhaal, tot we opeens die rare bok in beeld zien komen. De film had hier prima zonder gekund, maar nee hoor laten we weer alles volproppen met over de top rotzooi...

Wat mij ook erg tegenviel was hoe snel het mysterie plots helemaal was opgelost, hier had veel meer spanning en verhaal uitgehaald kunnen worden, in plaats van een aantal (voornamelijk) mislukte schrikeffecten. Ook aan de schrikeffecten merkte ik dat in plaats van beter, de film steeds slechter werd... Om van het einde nog maar te zwijgen.

Annabelle slaat zoals heel veel horrors de laatste tijd voor mij de plank volledig mis, wat erg jammer is! Door het spannende en leuke begin nog een sterretje extra, maar verder dan 2 sterren is echt onmogelijk voor deze film! Zeer teleurgesteld de bios uitgelopen.

avatar van Elineloves
Grootste struikelblok is dat Annabelle zelf totaal niet eng is, en te weinig met haar gedaan wordt.

avatar van John Lee Hooker
Actionman, Ken & Barbie, Jan Klaasen... ik heb nooit zoveel om poppen gegeven en ik heb eigenlijk ook nog nooit de dringende behoefte gehad om Chucky eens te gaan bekijken (welke best geslaagd kan zijn). De enige pop die me zover ik kan herinneren nog een aardige indruk achter heeft gelaten was het figuur op de driewieler uit Saw. En zo vond ik Annabelle eigenlijk vrij saai, maar dat ligt niet alleen aan het voorwerp zelf; als geheel vond ik gewoon erg matig. Ik begin me sowieso af te vragen waarom er in de horros van de laatste jaren vrijwel altijd demonen en duivelse verschijnselen behandelt moeten worden. Een killertour á la Haute Tension, liguber mysterie als The Ring of de claustrofobische aangelegenheid uit Martyrs zou meer dan welkom zijn. Al vond ik de scène in de kelder (waar de lift bleeft hangen) best spannend, was het verder nogal afgezaagd en blijven de geluidseffecten maar doordreunen. Wederom is er een stevige, Afro-Amerikaanse vrouw bij betrokken die verstand heeft van het desbetreffende thema (bij haar eerste verschijning wist ik al meteen dat dit niet zomaar een winkelmedewerker was). Ik heb trouwens ook het idee dat ik het laatste shot (waarin we Annabelle zien zitten in een vitrinekast tussen allerlei andere spullen) ooit al eerder heb gezien uit een horror met een vergelijkbaar object. Weet er misschien toevallig iemand welke ik bedoel? Het is op zich wel tekenend voor deze gerecyclede brei aan kwade elementen.

avatar van John Milton
John Lee Hooker schreef:

Daar heb ik toch ernstig veel plezier gehad in de leeftijd 12-14... Ik dacht dat dat bij de opvoeding van iedere mannelijke filmliefhebber hoorde. Al zal onder de 30 jaar oud zijn wel tegenwerken vermoedelijk.

avatar van DutchTakeshiro
Annabelle is een redelijke horror die helaas niet in de buurt komt van zijn grote broer The Conjuring. Het is verstandig om met weinig verwachtingen deze film te kijken. Het is een soort van "spin off" van The Conjuring en zoals algemeen bekend is doen spin off's het vaak niet zo goed. Ik vind in ieder geval Annabelle geen mislukking geworden. Dat was nog maar de vraag, zeker nadat ik zag dat James Wan niet achter het roer zou staan.

Er wordt redelijk geacteerd door Annabelle Wallis en Ward Horton. Ik heb me niet geïrriteerd aan ze, zoals op MM gezegd wordt. Het acteerwerk is zeker oppervlakkig en op sommige momenten amateuristisch maar dat is op zich niet storend. Ik verwachtte sowieso vrij weinig van de cast en als je naar de CV's kijkt is het niet al te indrukwekkend.

Het camerawerk is goed. Mooie shots, zeker als Annabelle in beeld komt. Het camerawerk vind ik een van de sterkste punten van de film. Iedere keer verwacht je die twee glazen oogjes te zien knipperen of het kopje te zien draaien. Je kan ook zeggen dat het vrij saaie shots zijn en dat kan ik ook begrijpen. Gelukkig past het heel goed bij de opzet van deze film.

Het is me gelukkig allemaal mee gevallen. Ik heb niet te veel verwacht en daar ben ik voor beloond. ik heb al heel wat horror films gezien en deze is toch echt niet zo slecht als een hoop beweren. Het was deze keer fijn om een horror te zien die vrij rustig door kabbelt. Maar het is nog fijner om een pop in een horror film te zien die helemaal niet beweegt. Want als kijker verwacht je een aantal schrikmomenten die uitblijven, en iedere keer gebeurt dat opnieuw. Nee, enkel die blik van die afgrijselijk pop is genoeg om de meeste mensen de stuipen op het lijf te jagen.

avatar van Sjoerdow
Ik sluit me aan bij John Lee Hooker. Misschien ben ik wat gul met de sterren vanwege de liftscene.

avatar van Shinobi
"I like your doll."

Wat een flink contrast met The Conjuring (2013) is dit zeg. Waar laatstgenoemde geslaagd is, is deze film verre van dat. Wellicht zal het te maken hebben met James Wan die dit keer niet in de regiestoel zit.

In deze prequel is het de bedoeling dat je meer te weten komt over Annabelle, maar het probleem is dat de pop gewoonweg niet eng is. Dat komt deels doordat je haar nooit bewegend in beeld ziet, iets wat bijvoorbeeld een Chucky wel doet. Tevens helpt het niet dat je als kijker weinig empathie kan opbrengen voor het - te verwaarlozen - stelletje.

De spanning is over het algemeen dan ook ver te zoeken, mede omdat de schrikmomenten op één hand zijn te tellen; armtierig voor een horror. Daarvoor is de pacing te langzaam en gebeurt er over het geheel gezien te weinig. Hierbij komen de gebruikelijke clichés al gauw om de hoek kijken. Op zich zou dat geen hinderpaal mogen zijn, maar de manier waarop ermee omgesprongen wordt, is inspiratieloos. Wat dat betreft past het tamme einde er perfect bij.

Al met al een vrij saaie bedoening. Jammer genoeg is het wel een kassucces geworden, waardoor de studio inziet dat het loont om dergelijke films te financieren.

Dikke 1,5 sterren.

avatar van SuperSideSwipe
Gemiste kans,.

Waar iedereen het tot op heden altijd over heeft gehad betreffende The Conjuring is die enge pop Annabelle.

Het was logisch dat er een spin off zou komen waarbij de verwachtingen hoog lagen.

Helaas is er voor een totaal verkeerde aanpak gekozen door de focus te weinig op de pop zelf te leggen. T/m de eerste helft ging het wel, maar zodra de pop slechts nog maar een soort portaal voor een wat suffe demoon bleek te zijn ging het mis.

Ik hoop op nog een verdere Annabel film, maar dan met een betere script en regie.

avatar van Shinobi
John Lee Hooker schreef:

The Conjuring (2013), aangezien dit de prequel is.

SuperSideSwipe schreef:
Gemiste kans,.

Aha, vandaar dat je hem op 1,5 sterretje na de maximale score geeft...

avatar van voskat
Vermakelijke popcornfilm. Geen echte verrassingen, hoewel er één of twee redelijk inventieve schrikmomentjes zijn.
Leuker dan The Conjuring in elk geval, wat ik vooraf niet verwacht had.

Wie corrigeert trouwens de samenvatting even? Daarin staat nu dat de hoofdpersonen aan het begin vermoord worden.

avatar van dvdfreak123
Kvond hem niet zo slecht als de meeste hier. Is natuurlijk een stuk minder als the conjuring. Is wel zeer voorspelbaar. Maar vond hier en daar best een paar goeie scenes. En er kon er nog meer uitgehaald hebben vond ik. Maar heb me zeker niet zitten vervelen goed voor 1 keer te zien.

avatar van SuperSideSwipe
voskat schreef:

Aha, vandaar dat je hem op 1,5 sterretje na de maximale score geeft...

oftewel gewoon 70%
Wat ik er wel bij had kunnen zeggen is dat de film verder niet slecht was.
Ik was met name teleurgesteld omdat het de potentie had tot een 4,5* film en ik dat ook hoopte/verwachte.

Puur op kwaliteit zelf vergeleken met de horrors van de laatste jaren is hij wel 3* a 3,5* waard.

Op niveau.

Past perfect in het rijtje films die de laatste jaren door James Wan gefront worden. Insidious, The Conjuring, Oculus, Sinister ... het is een subgenre op zich geworden. Annabelle mag zich daar gerust bij aansluiten, het doet niks onder voor de rest.

Qua regie ligt het niveau misschien net ietsje lager, qua uitwerking vond ik het juist wat verrassender. Werd door DutchTakeshiro al aangehaald, het feit dat Annabelle maar één keer onscreen beweegt, in plaats van dat je telkens weer een ooglid ziet knipperen of hoofdje ziet draaien is een enorme meerwaarde, zeker ook omdat er nogal wat shots van Annabelle inzitten. Zo wordt je toch vaak op het verkeerde been gezet, iets wat absoluut niet misstaat voor een film als dit.

De pop is creepy maar niet overdreven, vond het leuker om het neefje van de Insidious villain te zien opduiken. Ook dat zorgt ervoor dat het allemaal iets minder voorspelbaar is dan vooraf verwacht. Verder zijn de spannende momenten goed, maar zijn het vooral de scares die meer dan behoorlijk uitgevoerd worden. Zeker de eerste (wanneer de familie aan de overkant vermoord wordt) zit er knal op.

Acteerwerk vond ik oké, het wordt sec maar best stijlvol in beeld gebracht en de film gaat nergens slepen. Het gezin komt er misschien net wat te makkelijk vanaf en het had nog net wat drukkender gemogen, maar verder weinig op aan te merken. Fijn horrortje.

Onderhond schreef:
het feit dat Annabelle maar één keer onscreen beweegt

Wanneer was dat dan?

De scene bij het gordijn, waar de demoon ook achter haar verschijnt.

avatar van Edie
The Conjuring was al érg slecht, alleen de eerste paar minuten waren enigszins spannend te noemen. Had een tijdje geleden op Youtube al wat interviews met de regisseur gezien, welke mij totaal niet aansprak, maar vond de pop in The Conjuring juist nog het 'engste' van de film. Jammer (maar niet verbazend) om nu toch de negatieve reviews te lezen over deze film.

Onderhond schreef:
De scene bij het gordijn, waar de demoon ook achter haar verschijnt.

Oh, maar dat is de demoon die de pop optilt, blijkt dan. Na een paar seconden zie je het gezicht en dan kun je zien dat hij de pop in z'n handen heeft. Toch?

voskat schreef:

Uiteindelijk wel ja, doet weinig af aan het feit dat de pop onscreen en ogenschijnlijk op eigen houtje beweegt, niet ? In andere poppenfilms is het toch ook zelden de pop zelf die tot leven komt? 't is altijd wel een geest of demoon die erin kruipt en de pop bestuurt.

avatar van sonyjh
ik persoonlijk vond the conjuring zeer goed. Verhaal was goed gebracht, toffe sfeer, niet te cliché. Maar deze film vond ik zeer matig. Acteurs waren matig, alle clichés die je maar kan noemen zaten erin... tekeningen? check, foto's? check. Akelige kinderen? check. Random schrikelementen? check. Priester? check. Persoon die schreeuwt dat hij/zij niet zot is? check. Lokatie zonder licht, enkel dat van een zaklamp? check. Persoon die zonder reden zeer veel blijkt te weten over heel de situatie? Check.

avatar van dutchtuga
O wat jammer van dat einde, want anders had dit makkelijk 4* gescoord. Wan zat ditmaal niet aan het roer, maar los van het simpelere camerawerk is dit haast nergens te merken. Annabelle doet wat ie moet doen. De bordkartonnen personages en clichés dienen enkel als kapstok voor een paar bijzonder sterke schrikmomenten. De scènes in de kelder en vervolgens op de trap moet een van de beste zijn van alle Wan-gerelateerde films. Heerlijk sound-design ook.

Onderhoudende horror. Het past mooi in het rijtje van 'The Conjuring', 'Insidious' en 'Insidious: chapter 2'. Helaas waren er vele zaken die al eerder in deze films te zien waren. Toch waren er zeker voldoende verschietmomenten en momenten van suspens, bijvoorbeeld: de moord op de buren, het meisje dat plots in de deuropening een vrouw wordt, de scenes in de kelder en de lift, de priester die Annabelle meeneemt,... .

De hoofdpersonages waren inspiratieloos en weinig overtuigend. Vooral het mannelijke hoofdpersonage was maar een saaie kwiet. Horrorfilms vragen niet perse de meest diepzinnige personages, maar het koppel uit de Insidious-films of de Warrens vond ik overtuigender en 'vleziger'. Anderzijds, de pop was daarentegen wel een overtuigend 'personage'. Ik ben blij dat de makers er niet voor kozen om Annabelle in beeld te laten bewegen of praten, dat maakte haar des te meer een akeliger 'personage', bijvoorbeeld: De vele inzoomende beelden van de pop schepten verwachtingen op bij het publiek dat ze zou gaan bewegen, al was het maar een knipoog. Dat gebeurde echter niet. Helaas dat de demon wel af en toe expliciet in beeld kwam. Voor mij hoefde dat niet.

Het einde vond ik tamelijk zwak, omdat de opoffering van Evelyn mij niet echt overtuigend leek. Dit personage, haar betrokkenheid en haar drijfveren waren hiervoor te weinig uitgewerkt. Uiteindelijk wisten de akelige momenten mij toch te boeien en vond ik de pop (die tronie!) een intrigerend schepsel. 3/5

avatar van Ajax&Litmanen1
De horrorfilms van James Wan hebben altijd wel een solide hoog niveau gehad en dus had ik best vertrouwen in deze spin-off van The Conjuring (2013), ook al zit er een andere regisseur op. The Conjuring was vrij onderhoudend en bij vlagen erg spannend. Annabelle, die we dus ook al in die film zagen krijgt nu een eigen film en dat pakt wisselvallig uit. Na zoveel soortgelijke films worden ze ook wel een beetje voorspelbaar in de uitwerking. Natuurlijk overkomt Mia alleen wat als haar man er niet bij is en het patroon richting het einde is ook een tikje gemakzuchtig en herhalend. Ik vond het eerste uur ook verre van spannend. Wat er ook mee te maken heeft is dat ik beide hoofdrolspelers vrij suf vond. Jammer dat ze niet een echtpaar met wat meer uitstraling hebben gecast.

Annabelle zelf werd ook nooit echt creapy. Gelukkig maakt het laatste half uur nog wel het nodige goed en daardoor is het wel een voldoende waard. Het sterkste moment vond ik de lift-scene, met de deuren die steeds op dezelfde verdieping open sloegen. Er zitten alleen te weinig van die momenten in dat ik onderhuidse spanning voelde. Het einde voelde ook wel een beetje afgezaagd aan, met de opoffering om de baby te redden. Wel grappig was het slot in de antiekwinkel, waar Annabelle weer werd verkocht. Leuke knipoog naar het bronmateriaal van The Conjuring. Op dat vlak is Annabelle trouwens wel geslaagd.

Ik ben wel blij met deze constante stroom van films over behekste poppen en huizen, maar ik hoop wel dat ze wat creatiever worden, voordat ze allemaal op elkaar gaan lijken. Annabelle is duidelijk de minste van het stel, maar alsnog vermakelijk genoeg.

avatar van Phoebe318
Na The Conjuring (2013) was ik erg benieuwd naar deze film. The Conjuring vond ik een geslaagde film en vond ik nog flink spannend. Toen in vorige week naar Annabelle ging, hoopte ik dan ook op een film die mij flink aan het schrikken zou maken. Helaas gebeurde het tegenovergestelde. Ik heb weinig momenten gehad waar ik van schrok. Bij het stuk dat dat kleine kind op Mia af rent, de deur dichtslaat en vervolgens als een volwassene vrouw op haar afkomt, kwam regelrecht uit de trailer. Blijkbaar hadden veel in de zaal die niet bekeken, want veel om mij heen schrokken daar flink van. Enfin, na veel clichés gezien te hebben, vond ik de film niet erg spannend meer. Daarnaast vond ik de pop alles behalve eng. Creapy, ja, maar dat zijn al die poppen haha! Daar hadden ze veel meer mee kunnen doen. Toen ik eindelijk dacht dat de pop 'tot leven kwam', stond daar een demon achter, die er naar mijn mening ook niet erg bijzonder uit zag.

Vermakelijk horrorfilmpje, maar ik miste toch echt de 'touch' van James Wan.

avatar van tattoobob
Spannende film in de lijn van The Conjuring...goed dat het allemaal een beetje in die stijl blijft....het geluid en het visuele aspect komt weer goed tot zijn recht net als in de eerder genoemde film.

De spanning bouwt zich rustig op naar de ontknoping zonder al te veel hollywood poes pas...wel fijn.

De hoofdrolspeelster mag er ook best wezen..en al met al doen alle spelers hun best en heb ik niets op aan te merken.

heel tof om te zien vond ik dat we in de laatste minuut als de oude vrouw de pop komt kopen in de lommert is dat we daadwerkelijk nog even de "echte" pop zien ....rechtsbovenin met het knalrode haar#easteregg

Kijk maar eens hieronder.

avatar van Corcicus
Net zoals de Conjuring niet bepaald hoogstaand, maar wel nog kijkbaar.

Pluisje94
Wat een saaie film zeg, ben blij dat ik hem niet in de bios ben gaan kijken! Was waarschijnlijk de zaal uitgelopen, en dat zou dan voor het eerst geweest zijn!

avatar van jeroentjuhhhhh
Doorsnee meuk. Droevig geregisseerd vooral. Veel luidruchting boe-geroep om een schrikeffect te forceren. Leonetti hangt, hoe kan het ook anders, geforceerd de 'Wan' uit en dat maakt het uitgemolken genre (waar mogelijk) nóg minder effectief dan James 'Cliché' Wan himself presteert. Bijna huilend de zaal uit gelopen..

Dat Annabelle zelf niks doet, is dan nog het enige lovenswaardige.

avatar van dutchtuga
jeroentjuhhhhh schreef:

Dat Annabelle zelf niks doet, is dan nog het enige lovenswaardige.

Scène in de kelder niet?

Bedoeld als traditionele griezelfilm, maar in de eerste plaats heeft de regisseur leentjebuur gespeeld (gepleegd) bij Rosemary's Baby en bovendien is dit drama fantasieloos, zonder spanning, saai, vermoeiend, bloedeloos en braaf. De pop zelf had met het eigenlijke verhaal niet veel te maken en de personages werkten uiterst blasé.