Meningen
Hier kun je zien welke berichten Basto als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Halloween (1978)
Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween
Prachtige gestyleerde slasher. Carpenter introduceert met deze film zowel de Steadycam als de gedepersonaliseerde killer. Met name die laatste zou veelvuldig gekopieerd worden met Jason als belendste volgeling.
De muziek wordt alom geroemd en is 40 jaar na dato nog steeds een van de meest herkenbare filmtunes. Daarnaast is de film een masterclass in compositie en het gebruik van licht en donker. Gedurende vrijwel de gehele film bevind Myers zich net binnen of buiten het kader of verblijft hij op de grens van licht en duisternis. Carpenter beheerst dit spel als geen ander en levert ondanks het zeer belerkte budget een volwassen en vrijwel tijdsloos meesterwerk af.
Camerawerk is ook van niemand minder dan Dean Cundy, die later ondermeer Jurrassic Parc, Escape from anew York, The Thing en Big Trouble in Little China voor zijn rekening nam.
5*
Hamlet (1996)
Monumentaal
Monumentaal is het enige woord dat deze 4 uur durende verfilming van Shakespeare’s meesterwerk past. Branagh had met Henry V al laten zien een wunderkind te zijn die het werk van Shakespeare op overtuigende wijze naar het doek kan vertalen. Daarbij ook nog eens schijnbaar achteloos de hoofdrol voor zijn rekening nemende.
Ditmaal op 65 mm, met een cast die overloopt van de grootheden en dat alles in schitterende decors. Monumentaal dus!
Ik was zelf niet bekend met dit werk. Kende natuurlijk wel de beroemde quotes, maar verder dan dat het zich in Denemarken afspeelde wist ik eigenlijk niet veel. Gelukkig, want zo kon ik heerlijk meegaan in dit rijke drama. Heb ook enorm genoten van het poëtisch taalgebruik. Was ii ook nog weinig bekend met de teksten van deze beroemdheid.
Na 4 uur Hamlet is zijn absolute grootsheid mij meer dan duidelijk. Wat een rijkdom! Ik hoop m volgende keer volledig zonder ondertitels te kijken en echt volledig op kan gaan in het acteergeweld.
Had ik al gezegd dat ik m monumentaal vond?
4,5
Hard Rock Zombies (1985)
Uit de krochten van de Cannon Group!
Wie dacht met killer Clowns from outer space al op de meest absurde film te zijn gestoten, moet deze film hoognodig eens zien. Wat een totale onzin!
Maar het biedt de ervaren kijker wel weer eens iets origineels. Dit is echt briljante cinema! Daarom is er ook het nodige mee mis, maar de schaamteloosheid waarmee het gedaan wordt, verdient bewondering.
Erg fijn dat Vinegar Syndrome dit soort titels uitbrengt. Het laat ook goed zien hoe 35 mm zich verhoudt tot blu ray. In potentie is 35 mm op alle vlakken superior. Maar deze transfer komt van een release print. Een 3e generatie print die bovendien al jaren oud is en dan verliest 35 mm aan kleur.
Het afgelopen jaar heb ik ook een paar oudere films op 35 mm gezien. En dat verkleuren (en sommige beschadigingen) zijn toch wel een dingetje. Blu rays en zeker 4K discs ( en ook 4k streaming) gebaseerd op het originele negatief zijn echt veel mooier.
Wat dat betreft mogen we ons echt gelukkig prijzen. Nooit was er zo’n groot aanbod (verspreid over Streaming en disc). En nooit was de kwaliteit zo hoog.
Maar goed, deze film overtuigt juist vanwege z’n mankementen.
4*
Hardcore Henry (2015)
Alternatieve titel: Хардкор
Verschrikkelijke film! In mijn 36 jarig bestaan de 2e keer dat ik prematuur de zaal uitgelopen ben. BAH!
Daar heb ik bijna de hele film over getwijfeld. Had ik toch moeten doen. Het first shooterconcept begon me na 5 minuten al te vervelen. Vond het totaal niet spannend. Had geen enkele binding met de hoofdpersoon die je nooit had gezien. Vond de bionische ledenmaten onzin en niets toevoegen. (was in 1976 al uitgekauwd door de man van 6 miljoen).
Verder was het visueel erg lelijk. Iemand met de Go pro camera laten rondrennen vind ik nu ook niet erg vernieuwend. Levert vooral rommelige en schokkende (doel op de beweging, niet inhoud) beelden op. Bovendien was het ook allemaal erg lelijk. Totaal geen aansprekende esthetiek. Lelijk kleurgebruik, hard digitaal beeld. Geen zaken waar ik graag naar kijk.
En het verhaal? Welk verhaal. Nu hoeft dat niet eens een probleem te zijn, maar nu was er enkel wat vage shit over een Titatovenaar die zo weggelopen was uit de eerste Die hard. En ja hoor, na 90 minuten legde deze schijnbaar onoverwinnelijke gozer toch het loodje.... The End
Nee doe mij dankaar die filmpjes van de Oekrainsche youtubers. Die zijn 100 keer zo spectaculair.
JportDev - compilation of awesome crazy Ukrainians climbing high places - YouTube
Maar ieder zijn ding, want anderen zijn hier kennelijk wel enthousiast.
Hateful Eight, The (2015)
Alternatieve titel: The Hateful 8
Fantastisch ensemble stuk!
Film deed me qua set up denken aan Gosfork Park, van de grootmeester van ensemble filns Robert Altman. Maar hier is de setting geen groot engels landhuis, maar ee oude herberg in de sneeuw.
De personages zijn stuk voor stuk kleurrijk. Ook ditmaal is het de kunst van het verhalen vertellen waarin deze Tarantino excelleert. Andere typische kenmerken zijn de hoofdstukken die in de tijd heen en weer springen, het trage tempo en het geweld.
Misschien wat minder spektaculair dan eerdere films van hem door de enkele locatie. Toch valt er vollop te genieten. Alle acteurs spelen op weer hun best, maar Jennifer Leigh steelt de show.
Kan niet wachten dit op 70mm te zien en verwacht dat de film bij volgende kijkbeurt nog beter wordt. De torenhoge verwachtingen zitten dan niet meer in de weg. Al zijn die wel grotendeels waargemaakt.
Unieke western. 4,5
Haute Tension (2003)
Alternatieve titel: Switchblade Romance
Vandaag herzien met dank aan de programmeur van Kino. en ondanks dat het moeilijk te rijmen lijkt als je op de hoogte van de plottwist bent, valt het op het eind toch juist in elkeer en blijkt het vooral de herinnering van de hoofdpersoon te zijn, die voor zichzelf een alterego heeft geschapen, zodat ze zichelf als slachtoffer en niet als dader kan zien. Ze kondigt het zelf ook aan in de openingsscebe.
Vakkundig gemaakt meesterwerkje
High-Rise (2015)
Naar aanleiding van Mother! deze herzien vandaag. Nu was ik de eerste keer al onder de indruk, maar ook ik raakte toen op 2/3e het spoor eningszins bijster. Bij herziening vond ik het prima te volgen. Wat een waanzinnige film is dit. Sex, surrealisme, chaos, sociaal commentaar, horror en design in een blender. Zelden heeft een cocktail zo perfect gesmaakt.
5*!
Hills Have Eyes, The (1977)
Herzien
Onder andere omdat de film binnenkort op 4k uitkomt. Het is bij mij en de meesten een horrorklassieker die toch een beetje onder de radar zweeft. Had m ook pas twee of drie keer eerder gezien, maar ik ga m steeds beter vinden.
Tijdens het kijken kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat upgraden naar 4k weinig aan deze film toe zal voegen. Daarvoor in de cinematografie te grauw, de filmstock te beperkt en de color grading te brak. Maar de washed out look past perfect en versterkt de sfeer van een troosteloze realiteit .
Maar wat een geweldige film is dit toch! Een landschap waarin niemand wil stranden, een familie zoals er velen zijn. Dan doel ik op de reizigers, op de autochtone bewoners kom ik zo. En een verhaal dat vanaf het begin los gaat en een en al onaangenaam is.
Maar goed, de locale bewoners: Een red neck familie waarbij zelfs de Sawyers als beschaafd tegen afsteken. Kannibalen die aan babies het subjectief ‘tenderloin’ toekennen. Wat een prachtige creaturen!
Zo ontspint zich een anderhalfuur durend kat en muis spel vol moord, martelingen en grand guignol met een hond als fijne spelbreker.
De vergelijking met de Texas Chainsaw Massacre ligt op de loer maar is niet nodig. Deze film staat stevig op z’n eigen benen. Een brute horrorfilm die bevestigd hoe weinig verwend wij zijn met de gelikte filmpjes die Blumhouse over ons heen stort. Dit is horror waar je ‘s nachts van wakker schrikt. Iets dat op de loer ligt achter elke verkeerde afslag.
Maar goed, de aanleiding was de 4k editie. En ondanks dat ik denk dat het aan de cinematografie belevenis niet veel zal toevoegen, overweeg ik de aanschaf toch. Dit is een film om te koesteren.
4,5
Histoire Immortelle, Une (1968)
Alternatieve titel: The Immortal Story
Prachtige film van Welles. Zijn eerste in kleur. En wat voor kleuren! Het lijkt wel alsof mijn scherm veranderd is in een olieverfschilderij met dikke warme vette kleuren. Zelfs zonder hdr knalt het van het doek.
Op de Criterion blu ray staat een interessant interview met Kurant de DoP. Hij gebruikte deze film als eerste trace papier voor de lampen en maakte nog een paar andere innovatieve keuzes. Maar ook de kadrering bepaald door Welles, maakt dit een prachtig schouwspel.
Poetisch en mysterieus. Erg sterk.En dan is er ook nog Jeanne Moreau ❤️
Dikke 4*
Hunger, The (1983)
Heel lang geleden gezien en toen was ik te jong en het was ook te laat op de avond om m op de juiste waarde te schatten. Zo’n dikke 30 jaar later kwam het eindelijk tot herziening.
Wat een fantastische film is dit! Vanaf de eerste sequence met Bauhaus tot de laatste wapperende vitrages in blauw tegenlicht, is het een grote visuele tour de force. Tony Scott zou later furore maken met zijn hyper visuele reality, maar waar hij in het vervolg zijn talent inzette voor high concept entertainment, gaat hij hier nog volledig op de artistieke tour. Hij geeft ons een sfeervolle melancholische en sexy kijk op het leven van de vampier. Een unieke film met een sterrencast, fantastische effecten van Dick Smith en uiteindelijk een van de stijlvolste films van de jaren 80.
Ijzersterk 4,5