Mijn Series +

La Casa de Papel - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Money Heist

Spanje
Thriller

ontwikkeld door Álex Pina
met Úrsula Corberó, Itziar Ituño en Álvaro Morte

Acht dieven sluiten zichzelf en hun gijzelaars op in de Koninklijke Munt van Spanje, terwijl een crimineel meesterbrein, met de naam Professor, de politie manipuleert om zijn plan uit te voeren. Een van de gijzelaars heeft een cruciale rol in het plan van de dieven. Gijzelingsonderhandelaar Raquel legt contact met de Professor. Door een fout van de dieven loopt de Professor het risico om ontmaskerd te worden. Heeft hij nog een list om uit handen van de politie te blijven?

1. Efectuar lo Acordado
  7. Refrigerada Inestabilidad
  8. Tú lo Has Buscado
  9. El que la Sigue la Consigue

avatar van Bottleneck
Inderdaad. Ik vind het een serie met twee gezichten. Een groot deel van het middenstuk gaat om allerlei relaties van de gijzelaars en gijzelnemers, onderling en met elkaar. Neemt veel tijd in beslag en is weinig boeiend. Vooral het gedweep tussen de directeur en die blonde meid, en later als ze met Denver is. Beetje overacting ook, wat ik wel vaker zie in Spaanse films.

Maar.. het begin en vooral het laatste gedeelte van de serie bevallen me veel meer. Daarin draait het om het plan en om De Professor. Erg goed en spannend op z'n tijd. Soms wel vergezocht of ongeloofwaardig (zoals de Rus die zomaar snel de compositietekening kan deleten), maar het is gaaf om te zien hoe het plan zich ontvouwt en met hoeveel details/scenario's rekening is gehouden.

De laatste aflevering (onder andere bij de moeder van de onderhandelaar) en zéker de langzaam opkomende eindmuziek zijn echt fantastisch... Bella Ciao

avatar van arevee
Wat mij betreft de hype van een tijd terug volledig waard. Was vanaf aflevering één helemaal mee. Sterke acteerprestaties, goed scenario & script het Spaans is eens een leuke afwisseling, ... .

avatar van brawljeff
Aangezien veel mensen in mijn omgeving laaiend enthousiast zijn over deze serie, heb ik besloten om dit ook maar eens een kans te geven. Ik ben aangenaam verrast. Spaanse films wisten mij altijd al goed te boeien, omdat zij meesters zijn in spanning op de juiste manier neer te zetten. Dit kwam ook hier goed naar voren.

Ik moet zeggen dat de eerste afleveringen mij nog niet heel erg wisten te boeien. Wellicht omdat ik een wat serieuzere 'Europese' stijl had verwacht. Deze serie, of althans dit seizoen, heeft wel een vrij hoog Hollywood-gehalte. De dramascènes zijn soap-achtig en we krijgen de ene na de andere actiescène voor onze kiezen. Niet per se iets negatiefs. Qua acteerwerk is de Professor toch wel de uitblinker. De kalmte die hij uitstraalt en de transformatie die hij ondergaat zijn mooi om te zien. Ook Raquel en Berlin spraken mij aan. De rest heeft nog niet echt een bijzondere indruk op mij achtergelaten.

Kortom, een zeer spannende serie, die wat mij betreft net iets te overdreven gedramatiseerd is.

avatar van james_cameron
Vlot in elkaar gezette, spannende serie over een ingenieuze overval op de Koninklijke Munt van Spanje. De plot is slim uitgewerkt en de personages krijgen gaandeweg steeds meer diepgang, waardoor je meer en meer bij de gebeurtenissen betrokken raakt. De eenzijdige plaats van handeling en bepaalde repetitieve verhaalelementen drukken de pret enigszins, maar overwegend is dit een prima serie.

avatar van Black Math
Niet onaardig. Een serie die een beetje doet denken aan series als Breaking Bad of Death Note in de zin dat de hoofdpersoon (of in dit geval één van de hoofdpersonen, de professor) hoogintelligent is, die een ingenieus plan heeft, en op alle zetten van de tegenstander een antwoord lijkt te hebben. Net als de hoofdrolspelers lijkt de professor hier een beetje last te hebben van hoogmoed zoals hij met de hoofdinspecteur aanpapt. En helemaal handig gepland heeft hij het toch ook niet helemaal. Ik had dus wat mensen achter de hand gehouden buiten de Munt om de losse eindjes zoals die auto vast te knopen in plaats van zelf op veldwerk te gaan.

Verder een leuke rest van de kast die we steeds beter leren kennen. Berlin is wel mijn favoriete personage, lekker sarcastisch en ook de meest gevaarlijke.

Verdere kanttekeningen plaats ik bij de volgende seizoenen. Dit was in ieder geval wel het beste seizoen, daarna werd het helaas minder. 2,5*.

avatar van david bohm
Het verhaal vind ik origineel en de cast speelt redelijk. De personages zijn niet erg interessant, een behalve dat van Raquel Murillo daar zit nog wat diepte en ontwikkeling in. De Professor is net als veel van de anderen nogal een karikatuur een homo universalis die van alle markten thuis is.
Goed gemaakte en kijkbare pulp.

avatar van macrobody
Slim bedacht plot, enkele goede acteurs en actrices, verscheidenheid aan karakters dus voor ieder wat wils en het blijft spannend. Aardige combinatie hoe alles perfect is gepland maar toch ook weer niet. Een hele serie in het Spaans is ook weer eens wat anders. Ik heb mij prima vermaakt met dit eerste seizoen.

avatar van Alathir
In het begin vond ik het erg onprofessioneel voor een overval die maandenlang werd voorbereid. Nadien komt er wel steeds meer spanning en die blijft maar oplopen...

Langdradig en opgeblazen hype. Vooral leuk als je graag alles uitgelegd krijgt denk ik, had toch Op iets geraffineerders gehoopt.