• 8.985.823 stemmen

La Casa de Papel - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Money Heist

Ontwikkeld door: Álex Pina en Álex Pina

Met: Úrsula Corberó, Itziar Ituño en Álvaro Morte

Oorsprong: Spanje

Datum van release: dinsdag 2 mei 2017

Eerst uitgezonden op: Antena 3 (Spanje)

Plot La Casa de Papel

Acht dieven sluiten zichzelf en hun gijzelaars op in de Koninklijke Munt van Spanje, terwijl een crimineel meesterbrein, met de naam Professor, de politie manipuleert om zijn plan uit te voeren. Een van de gijzelaars heeft een cruciale rol in het plan van de dieven. Gijzelingsonderhandelaar Raquel legt contact met de Professor. Door een fout van de dieven loopt de Professor het risico om ontmaskerd te worden. Heeft hij nog een list om uit handen van de politie te blijven?

Afleveringen Seizoen 1 (2017)

1. 1. Efectuar lo Acordado

2 mei 2017 (47 minuten)

De professor huurt Tokio en zeven andere criminelen in om de Koninklijke Munt van Spanje te overvallen. Ondertussen manipuleert hij de politie om zijn plan uit te voeren.

2. 2. Imprudencias Letales

9 mei 2017 (41 minuten)

Gijzelingsonderhandelaar Raquel legt contact met de Professor. Een van de gijzelaars heeft een cruciale rol in het plan van de dieven.

3. 3. Errar al Disparar

16 mei 2017 (50 minuten)

De politie weet een afbeelding te verkrijgen van het gezicht van een van de overvallers. Raquel wantrouwt de man die ze ontmoet in een bar.

4. 4. Caballo de Troya

23 mei 2017 (51 minuten)

Raquel belandt in een persoonlijke crises met haar ex. De gijzelaars horen schoten, waardoor ze bang worden. De dieven krijgen onderling ruzie.

5. 5. El Día de la Marmota

30 mei 2017 (42 minuten)

De dieven laten een medisch team de Koninklijke Munt bezig, maar er komt ook een undercoveragent met hen mee. Kan de Professor Raquel een stap voorblijven?

6. 6. La Cálida Guerra Fría

6 juni 2017 (43 minuten)

Mónica's toestand verslechtert. De Professor geniet van het succes van zijn nieuwste list. Rio is geschokt door het nieuws dat hij op televisie ziet.

7. 7. Refrigerada Inestabilidad

13 juni 2017 (47 minuten)

Door een doorbraak in het onderzoek en een fout van de dieven loopt de Professor het risico om ontmaskerd te worden. Heeft hij nog een list om uit handen van de politie te blijven?

8. 8. Tú lo Has Buscado

20 juni 2017 (43 minuten)

Tokio spreekt Alison aan over Rio. Het vermoeden bestaat dat er binnen de politie een spion rondsluipt. De vraag is echter wie dit is.

9. 9. El que la Sigue la Consigue

27 juni 2017 (42 minuten)

De Professor moet een getuige stoppen voordat deze zijn identiteit kan onthullen. Berlijn zint op wraak nu zijn eigen naam onthuld is en hij negatief in het nieuws komt.

Vlot in elkaar gezette, spannende serie over een ingenieuze overval op de Koninklijke Munt van Spanje. De plot is slim uitgewerkt en de personages krijgen gaandeweg steeds meer diepgang, waardoor je meer en meer bij de gebeurtenissen betrokken raakt. De eenzijdige plaats van handeling en bepaalde repetitieve verhaalelementen drukken de pret enigszins, maar overwegend is dit een prima serie.

avatar van Glacius

Glacius

Qua realisme (of het gebrek daaraan) een beetje het niveau van Prison Break. Vermakelijk en bij vlagen ook best spannend.

avatar van Black Math

Black Math

Niet onaardig. Een serie die een beetje doet denken aan series als Breaking Bad of Death Note in de zin dat de hoofdpersoon (of in dit geval één van de hoofdpersonen, de professor) hoogintelligent is, die een ingenieus plan heeft, en op alle zetten van de tegenstander een antwoord lijkt te hebben. Net als de hoofdrolspelers lijkt de professor hier een beetje last te hebben van hoogmoed zoals hij met de hoofdinspecteur aanpapt. En helemaal handig gepland heeft hij het toch ook niet helemaal. Ik had dus wat mensen achter de hand gehouden buiten de Munt om de losse eindjes zoals die auto vast te knopen in plaats van zelf op veldwerk te gaan.

Verder een leuke rest van de kast die we steeds beter leren kennen. Berlin is wel mijn favoriete personage, lekker sarcastisch en ook de meest gevaarlijke.

Verdere kanttekeningen plaats ik bij de volgende seizoenen. Dit was in ieder geval wel het beste seizoen, daarna werd het helaas minder. 2,5*.

avatar van david bohm

david bohm

Het verhaal vind ik origineel en de cast speelt redelijk. De personages zijn niet erg interessant, een behalve dat van Raquel Murillo daar zit nog wat diepte en ontwikkeling in. De Professor is net als veel van de anderen nogal een karikatuur een homo universalis die van alle markten thuis is.

Goed gemaakte en kijkbare pulp.

avatar van macrobody

macrobody

Slim bedacht plot, enkele goede acteurs en actrices, verscheidenheid aan karakters dus voor ieder wat wils en het blijft spannend. Aardige combinatie hoe alles perfect is gepland maar toch ook weer niet. Een hele serie in het Spaans is ook weer eens wat anders. Ik heb mij prima vermaakt met dit eerste seizoen.

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

In het begin vond ik het erg onprofessioneel voor een overval die maandenlang werd voorbereid. Nadien komt er wel steeds meer spanning en die blijft maar oplopen...

avatar van Montorsi

Montorsi

Langdradig en opgeblazen hype. Vooral leuk als je graag alles uitgelegd krijgt denk ik, had toch Op iets geraffineerders gehoopt.

avatar van cor1946

cor1946

Vind het maar een rare serie. Er word veel te veel geluld en weinig acties. Slap dus weet niet of ik het 2e seizoen nog kijk.

avatar van Timba69

Timba69

Wat een tegenvaller. Verhaal met zoveel gaten dat er weinig als geheel overblijft. Bij iedere spannende scène weet je dat wat je verwacht dat er gaat gebeuren niet gebeurt. Dus 0,0 verrassing. Ook geen echte aansprekende karakters met als dieptepunt de bankdirecteur.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Na heel lang in mijn lijst op Netflix te hebben gestaan, ben ik nu dan eindelijk met deze serie begonnen. Ik vind hem echt super, heb nu 4 afleveringen gezien en ga zeker de rest ook zien hiervan. Het verhaal word mooi verteld en het feit dat het eens geen Amerikaanse serie is is ook wel eens fijn.