• 8.985.880 stemmen

Star Trek: Discovery - Seizoen 1 (2017-2018)

Show titel: Star Trek: Discovery

Speelduur: 3 dagen, 17 uur en 36 minuten

Ontwikkeld door: Alex Kurtzman en Alex Kurtzman

Met: Sonequa Martin-Green, Michelle Yeoh en Doug Jones

Datum van release: zondag 24 september 2017

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

• SkyShowtime Bekijk seizoen 1 via SkyShowtime

Plot Star Trek: Discovery

Star Trek: Discovery speelt zich tien jaar voor de avonturen van Captain Kirk en Spock af, in de 'reguliere tijdlijn'. De serie volgt de crew van de USS Discovery, die nieuwe werelden en bevolkingen ontdekken. Ze komen in aanraking met een koude oorlog tussen hun United Federation of Planets en het nieuw gevormde Klingon Rijk. De bevelhebber van de USS Discovery is luitenant-commandant Michael Burnham, beter bekend als 'Number One'.

Afleveringen Seizoen 1 (2017-2018)

1. 1. The Vulcan Hello

24 september 2017 (43 minuten)

Het Federatie-ruimteschip U.S.S. Shenzhou stuit op vijandige krachten. Commandant Michael Burnham betwist echter het vreedzame standpunt dat haar kapitein inneemt.

2. 2. Battle at the Binary Stars

24 september 2017 (39 minuten)

Burnham ontsnapt uit de cel als het schip wordt aangevallen. Met de kapitein voert ze een gedurfd plan uit om een strijd te beëindigen, die snel tot een oorlog uitgroeit.

3. 3. Context Is for Kings

1 oktober 2017 (48 minuten)

Michaels shuttle wordt onderschept door kapitein Gabriel Lorca van de mysterieuze USS Discovery, die haar opdraagt mee te gaan op een gevaarlijke missie.

4. 4. The Butcher's Knife Cares Not for the Lamb's Cry

8 oktober 2017 (49 minuten)

Voq staat voor een grote uitdaging als hij in T'Kuvma's voetsporen wil treden. Michael ontdekt een mogelijke oplossing voor problemen met de aandrijving van het schip.

5. 5. Choose Your Pain

15 oktober 2017 (47 minuten)

Als Lorca wordt ontvoerd door de Klingons en wordt opgezadeld met een excentrieke celgenoot, moet de Discovery hem redden, ondanks Michaels twijfels.

6. 6. Lethe

22 oktober 2017 (44 minuten)

Als Sarek bij een moordaanslag gewond raakt, gebruikt Michael haar mentale band met Sarek om hem te vinden. Lorca krijgt een onverwachte bezoeker.

7. 7. Magic to Make The Sanest Man Go Mad

29 oktober 2017 (7 uur en 02 minuten)

Iemand die Lorca en luitenant Tyler kennen van het Klingon-gevangenschap, valt de Discovery aan met de bedoeling het schip te verkopen aan hun voormalige ontvoerders.

8. 8. Si Vis Pacem, Para Bellum

5 november 2017 (42 minuten)

Michael, Ash en Saru onderzoeken een planeet met unieke communicatieve eigenschappen. Lorca trekt ten strijde. Admiraal Cornwell probeert te ontsnappen.

9. 9. Into The Forest I Go

12 november 2017 (47 minuten)

Lorca negeert een direct bevel en stuurt Burnham en Tyler op een missie om het Klingon-verhullingsapparaat uit te schakelen vanaf het vijandelijk vlaggenschip.

10. 10. Despite Yourself

7 januari 2018 (48 minuten)

Tyler worstelt met posttraumatische stress terwijl de Discovery door een ongeluk met de sporenmotor in een alternatief universum belandt waar veel rollen zijn omgedraaid.

11. 11. The Wolf Inside

14 januari 2018 (49 minuten)

Tilly komt met een radicaal voorstel om Stamets te redden, Michael trotseert de keizer en neemt contact op met de mysterieuze leider van een verborgen rebellenkamp.

12. 12. Vaulting Ambition

21 januari 2018 (42 minuten)

Burnham vertrekt naar de ISS Charon met een speciaal cadeau voor de Emperor. Met de hulp van een onverwachte bron krijgt Stamets toegang tot het netwerk. Saru schakelt de hulp van L'Rell in.

13. 13. What's Past is Prologue

28 januari 2018 (42 minuten)

Lorca is nog steeds van plan om een coup te plegen tegen de Emperor. Burnham is hierdoor genoodzaakt om een snelle beslissing te nemen om niet allen zichzelf, maar ook de U.S.S. Discovery te redden.

14. 14. The War Without, the War Within

4 februari 2018 (49 minuten)

De bemanning van de Discovery keert terug naar huis en hoort dat de Federatie aan de verliezende hand is in de oorlog met de Klingons. Een nieuw wanhoopsplan is nodig.

15. 15. Will You Take My Hand?

11 februari 2018 (45 minuten)

Starfleet geeft opdracht tot een operatie in de thuiswereld van de Klingons waarmee de Federatie de oorlog kan winnen, maar Michael vraagt zich af of de missie ethisch is.

Heerlijk

3 2 1 cut

Ik heb alleen nog maar de trailer gezien en natuurlijk ben ik zeer benieuwd maar soms vond ik de beelden wel erg 'gecomputeriseerd'. Dat ziet er, op het eerste zicht, wat goedkoop uit. Maar goed, eerst maar eens de eerste aflevering zien en dan is dat 'item' beter te beoordelen.

Tevens leuk dat 'Lucius Malfoy' mee doet

3 2 1 cut

Eerste aflevering gezien en als lichte 'Trekkie' sinds de jaren 70 ben ik optimistisch (natuurlijk even de rest afwachten). Originele hoofdpersonen met nu al duidelijke karakters en verledens met zich meedragend waar je meer van wilt weten. Zeker in de stijl van Star Trek met variatie in de soorten en culturen dit zich grotendeels afspelend op de brug van het moederschip wat toch een soort huiskamer is voor de space-soap die Star Trek is. De computereffecten zijn niet goedkoop en gewoon lekker 'spacey' ! Het is voor mij nog even de vraag waarom 'Michael' niet 'Michelle' wordt genoemd maar ik ben dan ook geboren in 1967

Ik hoop dat dit een waardige serie wordt in de vele lijnen die gevolgd zijn (of prequellend) vanuit wat Roddenberry ooit heeft opgezet met 'The USS Enterprise'. Het begin belooft dat wel in ieder geval.

Tommeh

Positief verrast door de eerste 2 afleveringen. Het begin was nogal onwennig met matig acteerwerk, maar dat gaat gaandeweg steeds beter. Het verhaal met de Klingons is ouderwets genieten en de effecten zien er inderdaad prachtig uit. Klein minpuntje is dat het er soms wel érg gestileerd uit ziet, waardoor ik me op die momenten bewust was van de opname locatie en het gevoel van oneindige ruimte mistte. De confrontatie was dan wel weer goed in beeld gebracht en zorgt ervoor dat ik in ieder geval benieuwd ben naar de rest van het seizoen.

3 2 1 cut

Star Trek: Discovery: Why Is the Female Lead Named Michael?

Edit 21.45: Wat wel bijzonder is dat na aflevering 2 er een soort nabeschouwing is geheten 'After Trek'. Zeer Amerikaans maar wel met inhoud, goede 'gasten' en veel humor. Leuk dit !

avatar van hoffhaan

hoffhaan

1e deel gezien valt niet tegen! 3.5

2e deel smaakt naar meer.

De eerste 5 minuten gezien en, hoewel ik de CGI niet altijd top vond, ik ben er helemaal klaar voor. Ik wacht zoals steeds tot alle episodes verschenen zijn alvorens te kijken.

Moet wel gezegd : De intro op zich is knap. Maar de combinatie met Star Trek staat als een tang op een varken, naar mijn gevoel.

avatar van eppo349

eppo349

De eerste 3 afleveringen zijn goed. Er zit een donkere toon over, daar hou ik wel van.

Spacejet schreef:

Snap ik niet helemaal. Is dat omdat er 'oude' gebruiksvoorwerpen e.d. van de eerste serie in worden vertoond ? Ik vind het, persoonlijk, wel wat hebben. Deze serie speelt zich toch ook ongeveer in dezelfde periode af als de eerste serie.

Aflevering 3 was ook weer zeer sterk. Naar mijn mening is deze serie - tot nu toe - de eerste serie waar het herkenbare tijdloze van de eerste Star Trek benadert. Ook een zeer sterke uitstraling van de actrice die Michael speelt. Die zit er echt helemaal in hoor ! En draagt ook echt respect uit naar haar rol.

Ik moet nog even wennen aan Jason Isaacs als kapitein. Maar misschien komt dat door een bepaalde onvoorspelbaarheid die je meestal niet vindt bij een kapitein van een USS..

3 2 1 cut schreef:

Neen, daar heeft het niets mee te maken. Ik ben het echter helemaal eens met de vaak terugkerende 'kritiek' dat de intro op zich knap gemaakt is -daarover geen twijfel-, maar helemaal niet als 'Star Trek' aanvoelt. Hij lijkt in te spelen op een trend en wel gemaakt voor een andere show, waar dan toevallig Trekkie-gerelateerde objecten voorbij komen. Maar de combinatie werkt gewoon niet. Het vat de spirit van dat universum niet. Ik denk persoonlijk dat het al heel anders zou zijn met een ander kleurenpalet bijvoorbeeld.

avatar van Maiky_mm

Maiky_mm

Die Saru doet me wel heel erg denken aan Sheldon Cooper van The Big Bang Theory. Ik vond het best knap hoe Jim Parsons in Sheldon sporadisch een vleugje Spock liet doorschemeren, wat ik kon waarderen, maar met Saru leidt het me veel te veel af.

avatar van arno74

arno74

Eerste aflevering gezien en als fan van TNG en Voyager best teleurgesteld. Acteerwerk is zwaar ondermaats, theatraal of wellicht is 'slecht' het juiste woord. Mede hierdoor hebben de personages weinig tot geen charisma, laat staan dat je feeling met ze krijgt. De Star Trek-geest ontbreekt en het gaat meteen en veel te makkelijk de oorlogkant op. Het sluit meer aan op de recente ST-films dan op de oorspronkelijke serie. De Klingons overtuigen niet met hun look maar vooral niet met hun ontzettend slome dialoog. In aflevering 1 is de introductie van de personages summier en oppervlakkig en voor de rest gebeurt er niet veel waardoor het snel verveelt. Nadruk ligt duidelijk meer op de (goedkope) computervisuals dan op content. Jammer. Ik deel de mening dat dit wel een andere serie lijkt waar ze vervolgens de Star Trek-stempel op hebben geplakt. De vliegende ruimtepakken bijvoorbeeld hebben niets met Star Trek te maken en lijken meer iets uit Ironman.

Wellicht te vroeg om na 1 aflevering te oordelen maar mij nodigt het niet uit om verder te kijken.

horizons

Aflevering drie en vijf steken erboven uit.

M'n favoriete star trek serie ds9 startte ook niet meer dan middelmatig. En tng had ook tijd nodig.

De oorlogs inslag vind ik wel goed. Dat maakte ds9 op een gegeven moment ook stuk beter.

Tijdslijn technisch wel erg slecht gedaan. Hadden ze best na Voyager mogen plaatsen ofzo.

Maar ik verwacht nog een twist.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Na 6 afleveringen gezien te hebben. Mijn mening bijgesteld naar 3.0. Ik ga hem afkijken. Het is voldoende. Maar vind deze serie minder als de oude series. 3.0

Tommeh

Aflevering 9 toch wel het hoogtepunt tot nu toe hoor. Heerlijke aflevering.

horizons

Hoewel voorspelbaar van begin tot eind inderdaad een sterke allevering.

horizons

Goede terugkeer met aflevering 10. Hoewel er een noodle inzit die Commander Riker.. ik bedoel Jonathan Frakes beter had kunnen aanpakken.

horizons

Ow ja! The Wolf Inside! Beste Discovery aflevering tot nu toe. Doet me denken aan beste van DS9 en da's top!

Vaulting Ambition!

De vorige aflevering was over de gehele linie wat sterker maar oh oh Discovery is toch wel heel erg sterk geheel aan het worden.

Het einde was top. En met afstand meest brute Star Trek serie.

horizons

Ow, dat was weer erg leuk. Met een einde dat weer doet denken van oh yeah.

Eigenlijk ontzettend vreemde star trek serie dit maar de manier van brengen is zo smakelijk gedaan dat ik de zwakke punten makkelijk kan vergeven.

horizons

Oké oké, halve ster omhoog.

Als de laatste aflevering goed wordt uitgevoerd dan hoort dit tot het allerbeste en vermakelijkste wat Star Trek te bieden heeft.

De poster is trouwens geniaal bedacht.

horizons

En dan de laatste aflevering.

Het einde voelt wat te snel aan in de afwikkeling maar de opbouw en onderbouwing is er wel en werkt ook wel op die manier. Jammer dat de aflevering het net niet helemaal goed doet.

Epiloog is wel weer leuk gevonden.

Aanrader deze serie.

Tommeh

Ja over het geheel een zeer sterke serie. Vooral in z'n genre 1 van de betere. Sterk verhaal (al vond ik de spores een beetje ver gezocht), geweldige visuals en een fijn hoog tempo. De laatste aflevering vond ik alleen nogal een anti climax, omdat de verwachte confrontatie er niet van komt.

Maar verder dus heel goed en ik hoop op een s2.

avatar van legian

legian

In aanloop van het tweede seizoen maar eens begonnen met Star Trek dit seizoen van Star Trek. Vroeger de oudere series wel veel gezien dus ik had hier wel zin in (nou ja oude, voornamelijk voyager veel gezien). Sowieso doet sci-fi het bij mij over het algemeen best goed. En Star Trek is dan toch wel een groot ding.

De serie heeft enkele afleveringen nodig om erin te komen, helemaal gezien je na 2 afleveringen feitelijk weer opnieuw begint. Maar met een interessant uitgangspunt (de oorlog en een als vulcan opgevoed mens) zit er best wat interessants in. Gooi er wat fantasy bij (de spore drive en parallele universums) en je hebt een leuk recept voor een sci-fi serie.

En dat is het ook, een leuk recept. De uitwerking had ik toch wel wat beter verwacht. Zo halverwege het seizoen voelt het meer als een case of the week gevalletje. met als doel elke aflevering een grote climax of cliffhanger te hebben. Tevens wordt er getracht wordt om veel verschillende en personage's verhaallijnen op te zetten. Maar nergens wordt het lekker uitgewerkt. Het hele gedoe met de klingon die in over gezet is in een mensenlichaam komt uit het niets en voegt nergens iets toe. De vereniging van de klingons was in het begin nogal belangrijk, maar stelt uiteindelijk niets meer voor om goed af te ronden. Het hele parallele universum is leuk gevonden maar is er alleen maar om een personage terug te halen om haar er even later weer uit te schrijven (gelukkig). Oh en om natuurlijk nog even wat schokkerige en lastige te volgen gevechten te laten zien. Daarnaast is de hoofdpersoon verrekte dom bezig met haar vulcan opleiding, maar dat gooien we uiteindelijk gewoon op haar menselijke kant. Ondanks dat er zo hard wordt geprobeerd om haar als een vulcan over te laten komen.

De 15 afleveringen waren vermakelijk, maar nergens had ik het idee naar Star Trek te kijken. Het voelde allemaal meer als een b-serie. Wat trouwens ook niet meehielp waren de overduidelijke reclame blokken die eruit geknipt zijn. De fade to black voor de reclame en de halve herhaling daarna zijn simpelweg storend. Helemaal gezien er vaak een kleine climax gezocht wordt om de spanning te houden en dat het 2 keer per aflevering voorkomt.

Het einde vond ik trouwens echt bedroevend slecht. De speech was absurd en het was totaal onlogisch dat zij dat deed. Eerst als het ergste uitschot van de federatie worden gezien en uiteindelijke een 'sentimentele' speech mogen houden als held. Donder toch op. Het maakte haar al vreemde persoonlijke ontwikkelingen nog vreemder. Alsof zij het allemaal opgelost heeft. Het feit dat er een klingon/mens op haar verliefd wordt en toevallig de belangrijke klingon is die de klingons gaat verenigen, en dat zijn verplichte wederhelft van een 4 minuten durende romance uiteindelijke degene is die de klingons verenigt en de oorlog stopt, dankzij de relatie van het hoofdpersonage met de klingon/mens is complete onzin natuurlijk. Hoe meer ik erover nadenk hoe belachelijker al die verhalen eigenlijk worden. Oh en dan hebben we de verplichte sneek peek voor seizoen 2 nog, met Pike en the Enterprise.

Het is grappig dat veel hiervan allemaal opkomt na het kijken. Tijdens het kijken had ik hoogstens dat het deed denken aan The Expanse, een serie die met veel dezelfde uitdagingen zit maar dit wel boeiend en coherent geheel van weet te maken. Of dat de domheid van Michael en haar keuzes stoorde.

Maar hoe meer ik er nu over na denk hoe slechter het voor mij word. Qua acteerprestaties is het prima, de aankleding en het design zijn zoals verwacht en grafisch is het ook goed te doen. Maar de sfeer ontbreekt en het verhaal is er eentje van teveel toevalligheden en domme keuzes. Het is lang geleden dat dit mij zo stoorde in een serie maar van Star Trek verwacht ik toch echt veel meer.

Ik hoop dat de makers nog even goed gekeken hebben naar de oude Star Trek series en naar The Expanse. Hopelijk is het tweede seizoen dan een stuk beter, maar dit is het gewoonweg niet.

avatar van legian

legian

arno74 schreef:

Het ligt dus niet aan mij gelukkig. Ik had het gevoel dat ze tijdens de opnames aan het oefenen waren hoe ze moesten praten. Kan mij niet herinneren dat de Klingons zo langzaam praten. Het kwam helemaal vreemd over als ze wel druk bezig waren met gebaren maar wel een minuut nodig hadden om een zin uit te brengen.

Denk dat de makers dit zelf ook doorhadden aangezien ze later vaker Engels praten of er een situatie gecreëerd wordt waar de camera driftig heen en weer kan springen.

horizons

In tweede seizoen hebben ze de Klingons gewijzigd nav alle kritiek.

Maar the Expanse vond ik juist droevig slecht.

Allemaal mooie kleurtjes en lichtjes. Whoopi

Ik kon vroeger helemaal niks met Star Trek. Wel eens hier en daar een halve aflevering gezien. Maar mijn volledige aandacht had het nooit. Laatst zag ik Star Trek: Discovery voorbij komen op Netflix en toch maar even apart gezet. Waarom weet ik ook niet. Het deed mij vroeger niks dus waarom nu wel.

Ik ben gister met Discovery begonnen (nog 1 aflevering te gaan). Geen spijt van het apart zetten kan ik jullie melden. Ik zit er helemaal in. Goed verhaal, spannend en volop actie! Ja, ik ben wel benieuwd wat seizoen twee te brengen heeft. Vanwaar de verandering in interesse, ik heb echt geen idee. Het enige waar ik me voor nu aan stoor is als die kliko's met elkaar aan het praten zijn. Zeer vermoeiend om naar te luisteren. Voor de rest: prima serie.

***½

avatar van FlorisV

FlorisV

Lekker handig om een vrouwelijk hoofdpersoon Michael te noemen. Nog handiger om daar als enige aandacht aan te besteden en de rest zo'n beetje als decorum te hanteren. Totaal geen verdieping in karakters en vooral actie, die niet eens bijzonder opwindend is om naar te kijken. Voeg daarbij toe de afzichtelijke Klingons-nieuwe stijl en het Star Trek gevoel is vakkundig verwijderd, met bijna chirurgische precisie. Wat politiek correct gedoe met twee verliefde poepstampers in engineering helpt dan ook niet en wat overblijft is een zielloze huls van een ooit geliefde franchise, die vaak nog pijn aan de ogen doet ook. Ik heb het een kans gegeven en dat volledige eerste seizoen afgekeken, maar mijn geduld werd amper beloond. Aan de acteurs lag het overigens niet.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Erg goed mee vermaakt, de hele verhaallijn is erg leuk bedacht.

Het enige waar ik me werkelijk bond en blauw aan heb geërgerd is die akelig irritante "Tilly", die hadden ze er helemaal uit moeten laten dan was het een stuk leuker geweest. Tenenkrommend dat mens

OH en het einde was domweg te eenvoudig, de Klingons hadden de federatie op een haar na vernietigd en 1 opstandelingen onder hen zorgt in een handomdraai dat ze stoppen. Compleet onzinnig. .

Buiten dat goed en benieuwd naar seizoen 2

avatar van gigabyte

gigabyte

Zeer goede serie, het verhaal, spanning en special effects en acteer prestaties zeer goed.