Mijn Series +

The Handmaid's Tale - Seizoen 1 (2017)

Drama / Sciencefiction

ontwikkeld door Bruce Miller
met Elisabeth Moss, Joseph Fiennes en Jordana Blake

De nabije toekomst in de Republiek Gilead (voormalig Verenigde Staten) heerst een theocratisch schrikbewind dat is gebaseerd op een fundamentalistische uitleg van het oude Testament. Ook schaffen ze alle rechten van de vrouwen af. Tegelijk worden er bijna geen kinderen meer geboren: bijna alle vrouwen zijn onvruchtbaar geworden. In dit Gilead horen de vrouwen toe aan de staat en gebruiken ze hen alleen nog maar als broedmachines. Offred is een van de weinige vruchtbare vrouwen. Ze is een bediende bij de Commander en leeft in een wereld waar één verkeerd woord haar dood kan betekenen en moet zich staande zien te houden tegenover de commanders, hun vrouwen en andere bedienden, met het doel om te overleven en om haar dochter terug te vinden.

1. Offred
  8. Jezebels
  9. The Bridge
  10. Night

avatar van DjFrankie
Absurd verhaal, fantasierijk maar erg origineel en drama druipt er vanaf.

Wat een stompzinnige vrouwenserie.

De manier waarop ze proberen te verkopen hoe de wereld in een aantal jaar in deze sekte is veranderd, omdat er een aantal vrouwen niet vruchtbaar zijn is echt totaal ongeloofwaardig. Alsof mensen dat zouden pikken. Wat een onzin zeg. Als dit een verandering was die over meerdere generaties plaatsgevonden zou hebben was het wellicht nog enigszins geloofwaardig, maar je ziet constant flashbacks van een aantal jaar terug waar er nog niets aan de hand was. Een serie mag van mij best wat ongeloofwaardig zijn, als deze zichzelf niet zo serieus neemt, maar deze serie neemt zichzelf véél te serieus.

Mijn mond valt open ...

Maar goed, ieder z'n mening zeker?

avatar van brawljeff
Het eerste punt kan ik nog inkomen, maar Moss is absoluut geen slechte actrice. Inderdaad, ieder zijn mening!

avatar van ZZ TOP
Komt er toch nog een beetje leven in de brouwerij

avatar van Groenen Limonade
[quote]René. schreef:
Wat een stompzinnige vrouwenserie.

Hokjesdenken noemen ze dat, en dat anno 2018. De mensheid heeft nog een héél lange weg af te leggen...

avatar van Bubblez

Dat Elisabeth Moss niet kan acteren helpt ook niet mee trouwens.

Oooh, dáárom heeft ze die Emmy gekregen...

avatar van renzoroy
en als deze serie haar acteerprestaties niet bewijst, moet je haar eens in Mad Men zien

[quote]Groenen Limonade schreef:
Doe even niet zo melodramatisch zeg.

Bubblez schreef:

Oooh, dáárom heeft ze die Emmy gekregen...
Dus mag ik haar niet meer slecht vinden?

avatar van Esteban
Misschien dat enige onderbouwing wat zou helpen, René. "Vrouwenserie", hoezo? Dat de tijdspanne van de gebeurtenissen ongeloofwaardig is, niet onredelijk. Maar wat is er dan verder slecht aan? De thema's zijn daarom niet minder goed uitgewerkt of minder relevant. En jouw mening over Moss is best apart, waarom is ze dan precies slecht? Wat bevalt je niet?

Esteban schreef:
Omdat het alleen maar vrouwendrama is. Die vrouw wordt gebruikt als broedmachine en die andere vrouw is jaloers.

Ik overdrijf nu een beetje natuurlijk, maar het ging voor mij echt helemaal nergens over.

avatar van Esteban
Ok. Dat kan. Maar dan zijn we er snel over uitgepraat natuurlijk. Geen probleem. De serie in gedachten houdend, klinkt dat voor mij lichtjes absurd. Ahja - Smaken en kleuren.

avatar van renzoroy
René. schreef:

Ik denk dat als er maar een handjevol vrouwen vruchtbaar zijn, dat dat ook een drama voor mannen zou zijn hoor. Plus dat als deze serie werkelijkheid zou zijn en dus dat sommige vrouwen alleen maar dienen als broedvrouw en verder niks te vertellen hebben, dat zou jou niks uitmaken? Dan zou je ook zeggen: Vrouwendrama....?

renzoroy schreef:

Dit vind ik een nogal hypothetische situatie.

avatar van Bubblez
René. schreef:
Dus mag ik haar niet meer slecht vinden?

Jawel, maar dát zeg je niet.

Dat Elisabeth Moss niet kan acteren helpt ook niet mee trouwens.

Mensen die niet kunnen acteren krijgen geen Emmy's of Oscars voor hun acteerprestaties lijkt me.

Maar gezien alle kritiek hier moge het wel duidelijk zijn dat een betere formulering van je mening wat handiger was geweest.

Bubblez schreef:

Jawel, maar dát zeg je niet.

Dat Elisabeth Moss niet kan acteren helpt ook niet mee trouwens.

Als je niet begrijpt dat dat mijn mening is dan kan ik je niet helpen.

En die kritiek neem ik met een korreltje zout. Als je een mening hebt die afwijkt van de massa dan krijg je dat soort kritiek al snel.

Gelukkig respecteren de meesten mijn mening wel.

avatar van DjFrankie
René. schreef:

Gelukkig respecteren de meesten mijn mening wel.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat deze serie niet bij iedereen positief valt. Heb ik in mijn omgeving ook al gehoord.

avatar van Robbie.T.
Wat een fantastische serie was dit zeg. Ik heb me bewust niet ingelezen en wist dus niet dat dit om één of andere futuristische toekomst ging, maar mijn hemel wat was dit sterk. Dit is toch gewoon pure literatuur op scherm? Moss is ijzersterk in haar rol als Offred, of moet ik zeggen June?, en ook de rest van de cast weet te overtuigen. Hier laat ik het even bij, eerst laten bezinken. Misschien dat ik later nog iets typ.

Gaaf om te zien!! Ben erbij gekomen door die hele hype die in het echt om de outfit heen is ontstaan, en die heb ik mijn kijkplezier te danken. Spannend en goed geacteerd 4 sterren!

avatar van nico1616
Best indrukwekkend deze, zo’n serie waarvan de beklemming nog dagen in mijn hoofd blijft spoken. Op imdb veel negatieve commentaren van gelovigen, begrijpelijk want religie komt hier niet goed uit. Ik moest ook direct aan IS denken: de wreedheid, de onderdrukking, de vrouw als broedmachine. Maar elk totalitair systeem wordt hier bekritiseerd en ik voel me telkens ongelofelijk vrij na het bekijken van een aflevering ?

avatar van Dorstigjimmyke
nico1616 schreef:

Ben eens gaan vlug gaan kijken op imdb, maar ik zie toch niet echt religieuzen die commentaar hebben. Waar zie jij dit?

avatar van nico1616
Dorstigjimmyke schreef:

Scroll door de 1/10 en 2/10 reviews en je vindt uitspraken zoals

„ it still strikes me how the cowardly sentiments of this show take cheap pot shots at Christianity”.

Ik denk dat dit in de VS nog een veel shockerender serie is dan hier.

avatar van theo79
Goede serie. Wel wat bizar maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van tommykonijn
Niet helemaal mijn ding dit. Ik heb dergelijke totalitaire toekomstvisies altijd wel interessant gevonden, dus ik had goede hoop dat me dit zou bevallen. Helaas bleek dat niet helemaal het geval. Overigens lees ik wel dat mijn 'kritiek' al meermaals door anderen beschreven is, maar waarschijnlijk stoorde ik mij er wat meer aan, waardoor mijn score lager uitvalt.

Het tempo lag mij te laag. Er gebeurt niet ontzettend veel (deels ook omdat de wereld nog opgebouwd moet worden), maar het wordt nog eens versterkt door de vele slow-motion beelden en close-ups. Soms ging het me dusdanig traag dat ik het een oersaai schouwspel vond. Ik heb enkele afleveringen zelfs halverwege afgezet en heb ze de volgende avond verder afgekeken. Wat een verschil met toen ik vorig jaar Lost was aan het kijken en ik koste wat het kost de aflevering wilde afkijken en zelfs helemaal niet wilde stoppen met kijken. Nu vergelijk ik The Handmaid's Tale natuurlijk in geen enkel ander opzicht met Lost, maar dit geeft wel goed aan dat ik bij The Handmaid's Tale veel minder betrokkenheid voelde. Het interesseerde me bar weinig hoe het verhaal verder ging.

Ik kreeg ook maar niet echt een band met June en haar gezin. Ik wil het niet meteen bordkartonnen personages noemen, maar ze bleven me uiteindelijk wel wat te oppervlakkig. Hetzelfde geldt eigenlijk voor personages als Serena, Fred en Nick, hoewel ik op het acteerwerk nauwelijks wat aan te merken heb. Visueel is het ook wel in orde (over het kleurgebruik is nagedacht) en het mag gezegd worden dat ik de laatste twee afleveringen inhoudelijk wat interessanter vond. En toch, zelfs in die laatste aflevering, heb ik nooit iets van spanning ervaren. Ondanks dat deze samenleving vanzelfsprekend een schrijnend idee is, bleef het echte shockelement uit bij mij.

Een mismatch dus. Kan gebeuren. Ik zal niet uitsluiten dat ik het tweede seizoen ooit nog een kans geef (bij bijvoorbeeld de serie GLOW heeft dat namelijk alsnog positief uitgepakt), maar dit seizoen nodigt er niet meteen toe uit. Als ik bedenk dat ik een maand (inclusief een week vakantie) over dit seizoen gedaan heb, zegt dat eigenlijk wel genoeg.

avatar van Esteban
Ik vrees dat je het tweede seizoen dan beter links laat liggen. Zelf vond ik dat bijna even goed als het eerste seizoen, maar als ik zie hoe je dit ervaart, zal het alleen maar erger worden.

avatar van tommykonijn
Esteban Bedankt voor het advies. Ik denk dat je gelijk hebt; deze serie doet me eigenlijk te weinig om aan het tweede seizoen te beginnen. Bij GLOW had ik het gevoel dat het eerste seizoen stopte op het punt dat het interessant begon te worden, waardoor ik uit nieuwsgierigheid naar mijn gelijk toch ben gaan kijken. Bij The Handmaid's Tale heb ik die nieuwsgierigheid helaas niet. Jammer, want ik had dit graag goed willen vinden. Oh well, volgende keer beter

Joeri_000
Goeie serie. Aangrijpend, spannend, afwisselend. Ik ben alleen nog heel nieuwsgierig hoe het systeem (in dit geval) tot stand is gekomen.. Hopelijk komen we hier nog wat meer over te weten.

Mooie mix tussen drama, actie en ethiek. Ik vind de flashbacks ook gaaf. De opbouw is misschien wat traag maar absoluut niet storend.

Het meest beklemmende/angstaanjagende vind ik nog wel dat de term sciencefiction er over pak en beet tien jaar, nog wel eens vervangen kan worden...

Een van de betere series die ik in de afgelopen jaren heb gezien en ben dan ook zeer benieuwd naar seizoen 2.

avatar van ZAP!
Op de één of andere manier (sfeer, verhaal?) doet dit me denken aan The Village (2004) - MovieMeter.nl - wie kan dit bevestigen of tegenspreken?