Mijn Series +

The Handmaid's Tale - Seizoen 1 (2017)

Drama / Sciencefiction

ontwikkeld door Bruce Miller
met Elisabeth Moss, Joseph Fiennes en Jordana Blake

De nabije toekomst in de Republiek Gilead (voormalig Verenigde Staten) heerst een theocratisch schrikbewind dat is gebaseerd op een fundamentalistische uitleg van het oude Testament. Ook schaffen ze alle rechten van de vrouwen af. Tegelijk worden er bijna geen kinderen meer geboren: bijna alle vrouwen zijn onvruchtbaar geworden. In dit Gilead horen de vrouwen toe aan de staat en gebruiken ze hen alleen nog maar als broedmachines. Offred is een van de weinige vruchtbare vrouwen. Ze is een bediende bij de Commander en leeft in een wereld waar één verkeerd woord haar dood kan betekenen en moet zich staande zien te houden tegenover de commanders, hun vrouwen en andere bedienden, met het doel om te overleven en om haar dochter terug te vinden.

1. Offred
  8. Jezebels
  9. The Bridge
  10. Night

avatar van Esteban
Persoonlijk zie ik dat er helemaal niet in, noch qua sfeer, noch qua verhaal. Maar wie weet is dat voor jou anders?

avatar van ZAP!
Esteban - had je bericht gemist. Maar bedankt. Ik moet de serie zelf nog zien. Ben wel benieuwd. Wist ook niet dat het op roman gebaseerd was. Schrijfster komt ook nog met een vervolg, btw. Dat laatste artikel maakt ook duidelijk dat het wel degelijk ergens over gaat.

avatar van Esteban
Benieuwd wat je er van zal vinden. Ik behoor tot de groep die van mening is dat deze serie over ontzettend veel gaat en zinnige dingen te zeggen heeft. Er is ook een groep die van mening is dat het nergens over gaat en het doodsaaie televisie oplevert. Het vervolg (wat ook deels een prequel is) lijkt mij wat overbodig, maar wie weet kan ik het alsnog erg smaken.

avatar van ZAP!
De sfeer in de trailer spreekt me alvast aan en Elisabeth Moss vind ik één van de betere actrices van de laatste tijd, dus ik heb positieve verwachtingen.

avatar van Esteban
You're in for a treat wat Moss betreft, dat staat vast.

avatar van EMBV
The Handmaids Tale seizoen 1 is een verhaal dat de kijker niet snel los zal laten. Het gaat over mensen die niet willen buigen voor het systeem, met Moss in een fantastische rol van een overlever. Moss laat de kwetsbaarheid, maar ook de vastberadenheid van haar personage zien door een ingetogen spel.

avatar van Kronos
Vanaf vandaag wordt seizoen 3 uitgezonden op Canvas. The Handmaid's Tale is gebaseerd op een boekje van 325 bladzijden. Daar zijn inmiddels 36 afleveringen uit getrokken, onderhevig aan de wetmatigheid van dalende waarderingen per seizoen. Ik heb het boek niet gelezen, maar mij lijkt het al een hele uitdaging om er een sterke film van te maken. Het idee van een samenleving waarin de weinige vruchtbare vrouwen louter als broedmachines dienen heeft potentieel maar wordt zo ver doorgedreven dat het verwordt tot niet meer dan een ongezellig pretentieus sprookje. Dat is in ieder geval mijn conclusie na het zien van een stuk of zeven afleveringen. Toen heb ik het, geërgerd door hoe opzichtig en overbodig nog maar eens uitgebreid in de verf werd gezet hoe onprettig het leven in Gilead is, voor bekeken gehouden. Weer zo'n bejubelde serie die niet aan mij besteed is.

avatar van Pocalan
De eerste twee seizoenen staan sinds kort op Ziggo Movies & Series dus kan ik 'm eindelijk bingen. Ik was al meteen onder de indruk bij de eerste aflevering. Bizar trouwens dat er ook wel een bepaalde gewenning ontstaat als je blijft kijken.

Twee van mijn favoriete actrices (Bledel en Moss) in een serie die ook nog eens aan het denken zet. Wat is de serie beklemmend zeg. Ben erg nieuwsgierig naar het volgend seizoen. Morgen verder kijken!

hollandgermany
renzoroy schreef:

Plus dat als deze serie werkelijkheid zou zijn en dus dat sommige vrouwen alleen maar dienen als broedvrouw en verder niks te vertellen hebben, dat zou jou niks uitmaken? Dan zou je ook zeggen: Vrouwendrama....?

Dat vind ik een vreemde conclusie. Tuurlijk maakt het dan wel uit.
Zou het zelf niet als "vrouwendrama" verwoorden maar het was inderdaad wel zeikerig qua verhaal. Er gebeurde he-le-maal niets. Wat is er nou gebeurd in seizoen 1? Moet nog 1 aflevering kijken en ze zit nog precies waar ze aan het begin zat. Dus om nou 10 uur naar een vrouw als broedmachine te kijken, ja dat is nogal saai! Doe mij maar Wentworth!

hollandgermany
Iedereen die dit saai vindt, raad ik aan Wentworth te kijken. Enigszins gelijke setting, maar dan totaal anders. Krijg torenhoge reviews maar is niet overrated naar mijn mening. Het zal je niet teleurstellen want er gebeurt in tegenstelling tot handmaid's tale ontzettend veel en het verhaal blijft waanzinnig interessant. Afgelopen jaar was seizoen 7 uit en mensen beginnen de serie massaal met tienen te beoordelen op imdb (check maar als je me niet gelooft, ga naar imdb en sorteer op review date). Was ook echt weer een waanzinnig seizoen.

Trailer season 1;
Wentworth Season 1 Trailer (Vostfr) - YouTube