• 8.978.860 stemmen

The Handmaid's Tale (2017-2024)

Drama / Sciencefiction | 6 seizoenen

Genre: Drama / Sciencefiction

Ontwikkeld door: Bruce Miller

Met onder meer: Elisabeth Moss, Joseph Fiennes en Yvonne Strahovski

Release datum: woensdag 26 april 2017

Eerst uitgezonden op: Hulu (Verenigde Staten)

• Videoland Bekijk via Videoland

Plot The Handmaid's Tale

De nabije toekomst in de Republiek Gilead (voormalig Verenigde Staten) heerst een theocratisch schrikbewind dat is gebaseerd op een fundamentalistische uitleg van het oude Testament. Ook schaffen ze alle rechten van de vrouwen af. Tegelijk worden er bijna geen kinderen meer geboren: bijna alle vrouwen zijn onvruchtbaar geworden. In dit Gilead horen de vrouwen toe aan de staat en gebruiken ze hen alleen nog maar als broedmachines. Offred is een van de weinige vruchtbare vrouwen. Ze is een bediende bij de Commander en leeft in een wereld waar één verkeerd woord haar dood kan betekenen en moet zich staande zien te houden tegenover de commanders, hun vrouwen en andere bedienden, met het doel om te overleven en om haar dochter terug te vinden.

June Osborne / Offred / Ofjoseph

Mark Tuello

Alma / Ofrobert

Meningen over The Handmaid's Tale

donderdag 4 oktober 2018
The Handmaid's Tale seizoen 1 Wat een fantastische serie was dit zeg. Ik heb me bewust niet ingelezen en wist dus niet dat dit om één of andere futuristische toekomst ging, maar mijn hemel wat was dit sterk. Dit is toch gewoon pure literatuur op scherm? Moss is ijzersterk in haar rol als Offred, of moet ik zeggen June?, en ook de rest van de cast weet te overtuigen. Hier laat ik het even bij, eerst laten bezinken. Misschien dat ik later nog iets typ.
avatar van Black Math

Black Math

vrijdag 11 augustus 2017
The Handmaid's Tale seizoen 1 Een indrukwekkende en beklemmende serie. Ik krijg het idee dat de samenleving die geschetst wordt nog het best vergeleken kan worden met de Islamitische Staat. Misschien iets minder barbaars in de uitvoering van de doodsvonnissen dan IS, waar mensen levend verbrand werden, maar nog steeds behoorlijk bruut. De executies behoren tot de meest schokkende scènes van de serie. Het doet ook vragen in mij opkomen hoe ik mezelf zou gedragen als ik daar zou leven. Waarschijnlijk in de pas lopend uit angst. Wat dat betreft heb ik niet echt een hoge dunk van mezelf. Wat mij betreft slaagt de serie er erg goed in om de terreur weer te geven van een samenleving die nietsontziend is en waarbij iedereen in de gaten gehouden wordt, alsmede de angst en beklemming die daarmee gepaard gaat. Ik weet niet of de overgang van de VS naar de Republiek van Gilead echt geloofwaardig is, wellicht zijn er genoeg gekkies met wapens die in verweer zouden komen (dat is ook hun argument voor vrij wapenbezit), maar aan de andere kant lijkt het me juist dat de overlap tussen die gekkies en de religieus conservatieven groot is. Vrouwen zijn in dergelijke samenleving vaak het grootste slachtoffer, want beschouwd als niet meer dan een baarmoeder op benen. Het is dan ook voor de hand liggend dat het hoofdpersonage een vrouw is, en wel één van de klasse van vrouwen die het meest mishandeld en onderdrukt wordt. Interessant om te zien dat de Bijbel makkelijk misbruikt kan worden om alles wat je maar wilt om de macht te handhaven te rechtvaardigen, en dat is precies wat er gebeurt in de serie. Ook interessant om te zien dat de vrouwen van alle andere klassen niet gelukkig kunnen zijn in deze samenleving, hoewel ze het misbruik zelf in stand houden, met name de klasse van tantes. Slechts de hoger geplaatste mannen varen er redelijk wel bij mits ze niet teveel buiten de paden van de samenleving treden. Acteerwerk is in ieder geval meer dan dik in orde, met name door de hoofdrolspeelster Moss. Wat me uiteindelijk weerhoud van een echt hoge score is dat er soms toch een mindere aflevering tussen zit, met name de aflevering over de echtgenoot van de hoofdpersone, en dat de beklemmende muziek soms afgewisseld wordt door wat te platte popmuziek. En toch ook dat het visueel niet van hetzelfde niveau is als in de beste films. 3,5*.
avatar van Kronos

Kronos

woensdag 1 januari 2020
The Handmaid's Tale seizoen 1 Vanaf vandaag wordt seizoen 3 uitgezonden op Canvas. The Handmaid's Tale is gebaseerd op een boekje van 325 bladzijden. Daar zijn inmiddels 36 afleveringen uit getrokken, onderhevig aan de wetmatigheid van dalende waarderingen per seizoen. Ik heb het boek niet gelezen, maar mij lijkt het al een hele uitdaging om er een sterke film van te maken. Het idee van een samenleving waarin de weinige vruchtbare vrouwen louter als broedmachines dienen heeft potentieel maar wordt zo ver doorgedreven dat het verwordt tot niet meer dan een ongezellig pretentieus sprookje. Dat is in ieder geval mijn conclusie na het zien van een stuk of zeven afleveringen. Toen heb ik het, geërgerd door hoe opzichtig en overbodig nog maar eens uitgebreid in de verf werd gezet hoe onprettig het leven in Gilead is, voor bekeken gehouden. Weer zo'n bejubelde serie die niet aan mij besteed is.
avatar van Corcicus

Corcicus

donderdag 20 juni 2019
The Handmaid's Tale seizoen 3 Barslecht seizoen. Doodsaaie boel. De serie is echt pijlsnel bergaf gegaan. Ongeloofwaardig tot zelfs absurd hoe Offred zich gedraagt. Niet meer om aan te zien.