• 8.611.118 stemmen

The Crown - Seizoen 5 (2022)

Show titel: The Crown

Afleveringen: 10

Speelduur: 8 uur en 42 minuten

Ontwikkeld door: Peter Morgan

Met: Olivia Colman, Claire Foy en Imelda Staunton

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: woensdag 9 november 2022

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk seizoen 5 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Crown

The Crown richt zich op de vijfentwintig-jarige, pasgetrouwde Koningin Elizabeth II die geconfronteerd wordt met het ontmoedigende vooruitzicht van het leiden van 's werelds beroemdste monarchie. Ondertussen smeedt ze een relatie met de legendarische premier Sir Winston Churchill. Het Britse Rijk is in verval, de politieke wereld in wanorde en een jonge vrouw bestijgt de troon...een nieuw tijdperk is aangebroken.

Afleveringen Seizoen 5 (2022)

1. 1. Queen Victoria Syndrome

9 november 2022 (55 minuten)

Een broodnodige update van het koninklijke jacht leidt tot kritiek op de koningin. Charles en Diana worden opgejaagd door de pers en gaan op een tweede huwelijksreis in Italië.

2. 2. The System

9 november 2022 (49 minuten)

Prins Philip biedt steun aan een rouwend familielid. Een journalist van een roddelblad hoopt een primeur te scoren en vraagt Diana of hij haar memoires mag schrijven.

3. 3. Mou Mou

9 november 2022 (52 minuten)

In 1946 vindt een Egyptische straatverkoper inspiratie in de afgetreden koning Edward. Jaren later heeft hij zijn zinnen gezet op integratie in de Britse high society.

4. 4. Annus Horribilis

9 november 2022 (53 minuten)

Te midden van een brand in Windsor Castle en de problematiek binnen de huwelijken van haar kinderen herdenkt en heroverweegt de koningin haar veertig jaar op de troon.

5. 5. The Way Ahead

9 november 2022 (48 minuten)

Prins Charles wordt geconfronteerd met de gevolgen van een onderschept gesprek met Camilla en de negatieve weerslag op zijn huwelijk. Een schandaal is op handen.

6. 6. Ipatiev House

9 november 2022 (58 minuten)

President Jeltsin wil graag een nieuw democratisch Rusland leiden en zoekt de steun van de koningin, die op nieuwe problemen stuit in haar huwelijk met Philip.

7. 7. No Woman's Land

9 november 2022 (51 minuten)

Martin Bashir van BBC stelt alles in het werk om een ​​interview met Diana te krijgen. Intussen vindt de eenzame prinses een doel en warmte in een Londens ziekenhuis.

8. 8. Gunpowder

9 november 2022 (53 minuten)

De koningin brengt tijd door met prins William. Het vuurwerk op Guy Fawkes Night zorgt voor de ideale afleiding van het interview van Diana met de BBC.

9. 9. Couple 31

9 november 2022 (52 minuten)

De Prinses van Wales worstelt met de gevolgen van haar uitspraken. De koningin vraagt de premier om hulp in een delicate familiekwestie.

10. 10. Decommissioned

9 november 2022 (51 minuten)

Na de toegenomen kritiek sluit Charles een nieuw verbond in Hong Kong. Mohamed Al-Fayed steunt de pas gescheiden Diana.

Alle Acteurs en Actrices

Camilla Parker-Bowles

avatar van peter74

peter74

Mogen de fake stemmen van de site weg? De serie is vandaag pas verschenen.

En al in juni en juli geplaatst.

Hoeven overigens niet per se fake stemmen te zijn. Ik zag laatst ook dat ik gestemd had op een nog te verschijnen seizoen van een serie, maar dat was toen ook per ongeluk gegaan. Als je ooit een stem wilt uitbrengen op een laatste seizoen en er staat al een nog te verschijnen seizoen erbij, is de fout soms ooit zo gemaakt. Nu staat er ook al seizoen 6 bij van The Crown op MM, maar dat verschijnt pas over een jaar.

avatar van 1AngryMan

1AngryMan (moderator series)

Gebeurd!

peter74 schreef:

En al in juni en juli geplaatst.

Het blijft een fake stem, per ongeluk of niet.

Maar een foutje is snel gemaakt inderdaad.

avatar van Agnimaatje

Agnimaatje

1AngryMan schreef:

Gebeurd!

avatar van Mrs Bruce Willis_mm

Mrs Bruce Willis_mm

'Helaas' al weer afgekeken. Was weer geweldig, wat een klasse heeft deze serie.

Diana wordt echt geweldig vertolkt, heel indrukwekkend.

Leuk ook om 'sherlock holmes'(JLM) eens in een andere rol te zien.

The Oceanic Six

Ik ben een fan van de serie, maar dit is veruit het minste deel van de reeks. Het wist me veel te weinig te boeien, ook al zijn dit de jaren die ik zelf al deels mee kreeg. Maar het wordt hier nu toch wat droogjes en met weinig opvallende momenten gebracht. Het draait nu grotendeels om de scheiding van Charles en Diana en zijn romance met Camilla die ook om moet leren gaan met de aandacht. De Queen zelf lijkt een bijrol te hebben. Wel een grote, maar toch. Ze heeft hier geen opvallende verhaallijnen, maar je ziet haar wel vooral druk met de familiebanden strak houden. Ze brengt tijd door met bijvoorbeeld de jonge William en voert veel gesprekken met Charles.

De meest interessante verhalen zijn de aanloop naar en het uitbrengen van het tv-interview van Diana met de BBC, dat verwoestend was voor de koninklijke familie met Charles voorop. Diana was mateloos populair en was ook goed in het publiek te bespelen. Maar toch kreeg ook het Britse volk op een gegeven moment genoeg van het modder smijten tussen Charles en Diana. Misschien wel de beste scène van dit seizoen vond ik het bezoek van Charles aan Diana, een tijd na hun scheiding. Even zijn ze lief en complimenteus naar elkaar, maar toch knalt het plots en roept Charles dat zijn scheiding heel goed voor hem en zijn familie was. Geweldig stuk, heel goed geacteerd.

Maar over acteren gesproken, ik vind niet alle rollen even goed hercast. De Queen doet het goed, maar haalt het niet bij eerdere seizoenen. Charles vond ik ook beter in het vorige seizoen. Diana is wel heel sterk, net als Camilla. Maar de serie mist wel echt goede bijrollen, zoals Gillian Anderson in seizoen 4 was als Margaret Thatcher. Dat leverde nog wel eens vuurwerk op, wat nu ontbreekt. Ik dacht zelf dat dit seizoen zou eindigen met de dood van Diana, maar schijnbaar niet. Dat zal dan weer twee jaar wachten worden op het volgende seizoen. Het is niet dat ik uit dat ongeluk kijkplezier had gehaald, maar het was wel iets gigantisch groots in de wereld en had dit seizoen opvallend kunnen laten eindigen. Nu dooft ook de finale uit. Nee, seizoen 5 is op zich degelijk en goed maar wel inwisselbaar.

avatar van davidov

davidov

The Oceanic Six schreef:

Prima verwoord. Ben dol op de serie maar dit was inderdaad het minste seizoen tot nu toe. Het leukste aan de serie vond ik voorheen juist de losse afleveringen met een heel specifiek onderwerp, dit seizoen heeft dat echter nauwelijks. Naast een aflevering over Al-Fayed nog een andere over Annus Horribilis, was het verder meer de Diana show. Ergens begrijpelijk, maar wel minder intrigerend want er is al zoveel over gezegd.

Casting vond ik nagenoeg even goed als gebruikelijk. Bond, Sherlock, Bondvillain & HarryPottervillain in dezelfde serie vond ik wel komisch. Verder stoorde alleen Dominic West een beetje, niet dat hij niet goed acteerde, maar ik kon Charles er nog nauwelijks in herkennen. 4 seizoenen lang is Charles de onzekere knullige en stuntelende jongeman, en hier is het opeens een sterke zelfverzekerde (aantrekkelijke) man. Misschien klopt het goed met de werkelijkheid maar ik moest mezelf af en toe eraan herinneren hoe hij voorheen was ipv in seizoen 5.

Interesse in seizoen 6 neemt nu ook een beetje af. Ja ik wil meer zien en wil weten hoe alles verder gaat, maar de show lijkt nu al alle pijlen op de dood van Diana te richten en zinspeelt daar al meerdere malen op. Shots van paparazzi en een technisch defect van een auto zijn iets te duidelijke voortekenen van iets wat pas een volgend seizoen komt. Jammer, vrees dat seizoen 6 ook weer (teveel) tijd op Diana zal richten waardoor 5 & 6 een beetje in schril contrast staan met de eerste 4 seizoenen.

Ach heb me prima vermaakt, maar de betoverende magie is er een beetje van af nu. Beste aflevering? Annus Horribilis...easy. Margeret die na het zien van Townsend nog even bij haar zus langs gaat om een reprimande te geven, oef... The Queen kan soms best een koude trut zijn, maar aan het eind van die ep had ik het oprecht met haar te doen. Alhoewel die scene die hierboven werd aangehaald (Charles en Diana na de scheiding) op een mooie 2e plaats komt.

Dominic West als Charles is inderdaad echt niet te doen.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

Balen zeg! Dat is ook voor mij een van mijn favoriete kenmerken van de serie. Vooral als het een politieke afl betrof. Zo'n aflevering als 'coup' of '48:1' tussendoor los van al dat Diana/Charles drama was zeer welkom. Maar goed, ik heb dit weekend eindelijk tijd om de serie te kijken. Veel zin in!

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1958 stemmen

davidov schreef:

Mee eens. Zeker nadat in het vorige seizoen Charles echt perfect werd gespeeld door die jongere vent. Het wás hem gewoon. Maar alles wordt ruimschoots gecompenseerd door een perfect lijkende Diana. Niet alleen qua uiterlijk maar ook de maniertjes, het gebogen hoofd met de ogen omhoog gericht enz.

Gisteravond smakelijk gelachen om een perfect gecaste Boris Jeltsin, trouwens. Ik hoop dat in het volgende seizoen ook 9/11 met George W. Bush aan bod komt. Clinton lijkt te worden overgeslagen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Minste seizoen tot nu toe, al blijft dit een bijzonder sterke serie. De verhaallijntjes en privé-beslommeringen van het britse koningshuis zijn ditmaal iets minder pakkend en soms iets te voor de hand liggend, vooral waar het prinses Diana betreft. Wellicht waren de jaren die hier worden belicht gewoonweg minder interessant, ook qua politieke ontwikkelingen. De nieuwe akteurs doen het in ieder geval uitstekend, met vooral Imelda Staunton en Jonathan Pryce geweldig als respectievelijk koningin en prins.

avatar van Black Math

Black Math

Nieuw seizoen, nieuwe cast. Staunton is een degelijke Queen. Pryce is sterk als Prince Philip, Debicki is een mindere Diana dan Corrin, maar nog steeds erg overtuigend. West lijkt totaal niet op Charles, maar acteert wel goed en op een gegeven moment maakt het niet veel uit hoe gelijkend hij nu is.

Verder draait dit seizoen vooral om (de ontbinding van) het huwelijk van Diana en Charles, minder om Elizabeth. Meest interessante moment wat dat huwelijk betreft is in de negende episode, de autopsie van de relatie, die enigszins doet denken aan de film Before Midnight, maar met een omgekeerd verloop. Meest interessante episode was over Al Fayed.

Ik heb het idee dat dit seizoen wat minder uitsproken sterke momenten kent, maar ook niet veel zwakheden, waardoor ik op 3* uitkom.