ad
  • 8.078.125 stemmen

The Crown - Seizoen 2 (2017)

Show titel: The Crown

Seizoenen: 4 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: vrijdag 8 december 2017

• Netflix Bekijk seizoen 2 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

The Crown

Afleveringen Seizoen 2 (2017)

1. 1. Misadventure

Terwijl Philip vertrekt voor een lange reis, doet Elizabeth een verontrustende ontdekking. Premier Eden wil terugslaan nadat Egypte het Suezkanaal heeft veroverd.

2. 2. A Company of Men

Elizabeth voelt zich niet aangetrokken tot Philip. Eden kampt met internationale druk en een slechte gezondheid. Een interview roept aangrijpende herinneringen op voor Philip.

3. 3. Lisbon

Medewerkers van het paleis proberen een schandaal te voorkomen dat Philip slecht zou kunnen afschilderen. Eden wordt geconfronteerd met censuur van zijn kabinet en de pers.

4. 4. Beryl

Wanneer Elizabeth en Philip een groot feest organiseren voor hun tiende jubileum, ervaren zowel Margaret als de nieuwe premier romantische tegenslagen.

5. 5. Marionettes

Nadat Elizabeth in een Jaguar-fabriek een duidelijke toespraak houdt, komen zij en de monarchie onder publieke aanval van een uitgesproken heer.

6. 6. Vergangenheit

Een geheim document uit de Tweede Wereldoorlog opent Elizabeths ogen voor grimmige werkelijkheden over een familielid. De hertog van Windsor voert campagne om weer deel te nemen aan het openbare leven.

7. 7. Matrimonium

Een brief van Peter moedigt Margaret aan om een gedurfd voorstel te doen. Elizabeth heeft goed nieuws dat Margaret de nodige complicaties oplevert.

8. 8. Dear Mrs. Kennedy

Geïnspireerd door Jackie Kennedy, en tegen de wensen van haar regering in, neemt Elizabeth een onconventionele beslissing om een probleem met Ghana op te lossen.

9. 9. Paterfamilias

Philip dringt erop aan dat Prins Charles zijn voordracht in Schotland bijwoont. Hij denkt terug aan de levensveranderende moeilijkheden die hij daar heeft meegemaakt.

10. 10. Mystery Man

Een schandelijk overheidsschandaal raakt Elizabeth en Philip. Elizabeth trekt zich terug in Schotland voor wat rust tijdens een moeilijke zwangerschap.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Sinds gisteren beschikbaar op Netflix. Heel erg benieuwd! Binnenkort maar eens proberen.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Inmiddels bij aflevering 4. Wederom is dit sterk. Het begin concentreert zich op het huwelijk en de persoon van The Duke (Philip). Ik vind Claire Foy zo sterk acteren. Topniveau !

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Bijna klaar met de serie. Er is, halverwege, vooral aandacht voor de liefde (en al haar facetten) binnen het koningshuis. Op zich best interessant maar ik mis dan wel het meer politieke deel wat in serie 1 prachtig naar voren kwam (mede door de rol van Churchill), maar misschien zegt dat ook wat over de veranderende rol (en het belang) van deze monarchie. Bijzonder is dat de personages steeds sympathieker overkomen. Of dat waarheidsgetrouw is weet ik niet.

Ook een aantal bijzondere ontboezemingen waarbij ik de rol van haar oom, de abdicated King, m.b.t de ‘positieve’ banden met Adolf Hitler en de scenes met het drugsgebruik van zowel Kennedy als zijn vrouw Jacky om zichzelf ‘op te peppen’ zeer verrassend vond, was mij niet geheel bekend. Vooral de foto’s aan het einde van aflevering 6 ‘Vergangenheit’ werden echt als bewijsmateriaal getoond. Bijzonder, bijzonder, en komen er nog meer van dit soort, voor mij onbekende, gegevens naar boven ?

Trouwens, Claire Foy is om verliefd op te worden..

scorsese

Gemaakt door hetzelfde team als het vorige seizoen en ook opnieuw sterk geschreven door Peter Morgan die op een zeer geloofwaardige manier de historische feiten weet aan te vullen met wat er zich mogelijk achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden. De hele aankleding ziet er weer prachtig uit en ook het acteerwerk is uitstekend. Boeiend en onderhoudend.

Seizoen 3 is al aangekondigd met ditmaal Olivia Colman als de Koningin (lijkt me een goeie casting keuze).

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Uitstekend tweede seizoen, dat zich op de meeste punten makkelijk kan meten met het eerste. Visueel ziet alles er wederom prachtig verzorgd uit en het akteerwerk is ook ditmaal geweldig. De makers van de serie hebben daarnaast erg hun best gedaan om meer afwisseling in de locaties toe te passen; we treden steeds vaker buiten de kasteelmuren en er is sprake van een aantal buitenlandse trips. Al met al wellicht iets minder indringend en aangrijpend dan het eerste seizoen, al hakken enkele afleveringen er op emotioneel vlak behoorlijk in, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de eindeloos fascinerende personages en bijbehorende intriges. De laatste aflevering is een beetje futloos, maar afgezien daarvan blijft dit een geweldige serie.

Episode 5 met Lord Altrincham is echt geniaal.

• 20880 berichten

Kos schreef:

Episode 5 met Lord Altrincham is echt geniaal.

Afl 9 slaat alles.

Verbazingwekkend hoe een serie over een fucking Koningshuis, iets wat me doorgaans echt geen reet interesseert, toch zo kan boeien.

Het kan bijna niet beter gemaakt worden dan dit, er zit duidelijk een hoop geld achter want aan elk detail is gedacht en elke scene ziet er uit als een plaatje.

Fantastisch geacteerd ook door alle acteurs.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Same here.

Serie een tijdje genegeerd omdat het toch niks voor mij zou zijn. Uiteindelijk toch op aanraden gaan kijken. Top acteerprestaties (Claire met name), prachtige aankleding, meerdere meesterlijke scènes, het kan niet op. Maar toch kent ook deze serie een paar mindere momenten. Dat hele kostschool gedoe was bijna niet doorheen te harken. Maar dat neemt niet weg dat ik fan ben en absoluut uitkijk naar de seizoenen die nog volgen. Goodness!

avatar van Thomas83

Thomas83

Echt wat minder dan het eerste seizoen. Alles is historisch niet meer zo accuraat heb ik het idee, en de personages zijn al wat minder leuk. George VI, Mary en Churchill zijn hooguit een paar keer in flashbacks te zien, en nieuwe of meer naar de voorgrond geschoven personages als Eden en Macmillan zijn gewoon niet boeiend genoeg. Tony is een beschamende poseur en echt ongemakkelijk om naar te kijken. Philip en Margaret zijn nog wel echte hoogtepunten met hun karakterontwikkelingen. Ook is het wel aardig om de oude gewoontes en het ontzag voor het koningshuis geleidelijk te zien afbrokkelen.

De zeldzaam knetterende chemie tussen Margaret en Tony maakte indruk in Beryl, maar in afleveringen daarna vond ik het al wat komisch en ongemakkelijk worden. Hun grootse huwelijk is dan wel weer echt episch. Wat van de grandeur van seizoen 1 zijn eerste afleveringen. Marionettes is ook echt goed, en ook blij met wat triomfantelijke momentjes voor de koningin, zoals wanneer ze haar oom David er van langs geeft, en haar diplomatieke stunt in Ghana.

Dear Mrs. Kennedy is echt een mooie gevoelige aflevering die koningin Elizabeth menselijker maakt. Wel echt een misser wat betreft de casting van de Kennedy's overigens. Paterfamilias vond ik vermakelijk maar kwalitatief een teleurstelling. Je kan het overdrijven met de dramatisering. Gelukkig eindigt de serie wel op een goede noot met die lange scène met Elizabeth en Philip gevolgd door de geboorte van prins Edward en de familiefoto. Het zal niet makkelijk worden voor de opvolgers van Foy en Smith. 3.5*.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

Benieuwd wat de Queen Mum hier zelf van vond. Zouden ze eigenlijk Netflix hebben op Buckingham?

-edit- men zegt van wel; zap!

• 20880 berichten

Tot nu toe vind ik seizoen twee het beste.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Seizoen 2 start vrij stroef met een aantal afleveringen die niet echt ergens naar toe stuurden vond ik. Maar zo rond de helft van dit seizoen werd het een stuk interessanter en zaten er best een aantal goede verhaallijnen in.

Het nazi-verleden in de familie sprak wel aan, net als de aflevering van zowel Charles als Phillip die hun jeugd op een strenge kostschool door hebben gebracht. Phillip kreeg daar te horen dat zijn zus was verongelukt. Bijzonder pijnlijk stuk als zijn vader hem daar de schuld van gaf. De allerbeste scène uit dit tweede seizoen vond ik wel het slot van de Kennedy-aflevering, als men mee krijgt dat er een aanslag is gepleegd en hij het niet heeft overleefd. Dat waren oprecht mooie emoties en het was natuurlijk een van de allergrootste gebeurtenissen van de vorige eeuw. Die impact kwam best sterk over. Al vond ik het wel apart dat het verder geen issue meer was buiten die ene aflevering.

Het blijft echt een serie waar de klasse vanaf druipt met de decoratie, de muziek en de cast. Foy blijft grandioos als Elizabeth, maar ook iemand als Phillip is erg sterk neergezet. Het leek me in die jaren een weinig hartelijke en sympathieke man, bah. Maar ergens is het ook wel een beetje te snappen als je ziet wat hij voor opvoeding heeft gehad of hoe hij overduidelijk een bijrol heeft als man van de koningin.

En zo krijgt ook dit seizoen toch nog een fraaie 4* van me.