Mijn Series +

The Crown - Seizoen 2 (2017)

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door Peter Morgan
met Claire Foy, Matt Smith en Victoria Hamilton

The Crown richt zich op de vijfentwintig-jarige, pasgetrouwde Koningin Elizabeth II die geconfronteerd wordt met het ontmoedigende vooruitzicht van het leiden van 's werelds beroemdste monarchie. Ondertussen smeedt ze een relatie met de legendarische premier Sir Winston Churchill. Het Britse Rijk is in verval, de politieke wereld in wanorde en een jonge vrouw bestijgt de troon...een nieuw tijdperk is aangebroken.

1. Misadventure
  8. Dear Mrs. Kennedy
  9. Paterfamilias
  10. Mystery Man
avatar van tommykonijn
Sinds gisteren beschikbaar op Netflix. Heel erg benieuwd! Binnenkort maar eens proberen.

avatar van 3 2 1 cut
Inmiddels bij aflevering 4. Wederom is dit sterk. Het begin concentreert zich op het huwelijk en de persoon van The Duke (Philip). Ik vind Claire Foy zo sterk acteren. Topniveau !

avatar van 3 2 1 cut
Bijna klaar met de serie. Er is, halverwege, vooral aandacht voor de liefde (en al haar facetten) binnen het koningshuis. Op zich best interessant maar ik mis dan wel het meer politieke deel wat in serie 1 prachtig naar voren kwam (mede door de rol van Churchill), maar misschien zegt dat ook wat over de veranderende rol (en het belang) van deze monarchie. Bijzonder is dat de personages steeds sympathieker overkomen. Of dat waarheidsgetrouw is weet ik niet.

Ook een aantal bijzondere ontboezemingen waarbij ik de rol van haar oom, de abdicated King, m.b.t de ‘positieve’ banden met Adolf Hitler en de scenes met het drugsgebruik van zowel Kennedy als zijn vrouw Jacky om zichzelf ‘op te peppen’ zeer verrassend vond, was mij niet geheel bekend. Vooral de foto’s aan het einde van aflevering 6 ‘Vergangenheit’ werden echt als bewijsmateriaal getoond. Bijzonder, bijzonder, en komen er nog meer van dit soort, voor mij onbekende, gegevens naar boven ?

Trouwens, Claire Foy is om verliefd op te worden..

Gemaakt door hetzelfde team als het vorige seizoen en ook opnieuw sterk geschreven door Peter Morgan die op een zeer geloofwaardige manier de historische feiten weet aan te vullen met wat er zich mogelijk achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden. De hele aankleding ziet er weer prachtig uit en ook het acteerwerk is uitstekend. Boeiend en onderhoudend.

Seizoen 3 is al aangekondigd met ditmaal Olivia Colman als de Koningin (lijkt me een goeie casting keuze).

avatar van james_cameron
Uitstekend tweede seizoen, dat zich op de meeste punten makkelijk kan meten met het eerste. Visueel ziet alles er wederom prachtig verzorgd uit en het akteerwerk is ook ditmaal geweldig. De makers van de serie hebben daarnaast erg hun best gedaan om meer afwisseling in de locaties toe te passen; we treden steeds vaker buiten de kasteelmuren en er is sprake van een aantal buitenlandse trips. Al met al wellicht iets minder indringend en aangrijpend dan het eerste seizoen, al hakken enkele afleveringen er op emotioneel vlak behoorlijk in, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de eindeloos fascinerende personages en bijbehorende intriges. De laatste aflevering is een beetje futloos, maar afgezien daarvan blijft dit een geweldige serie.

avatar van Kos
Kos
Episode 5 met Lord Altrincham is echt geniaal.

Kos schreef:
Episode 5 met Lord Altrincham is echt geniaal.

Afl 9 slaat alles.

avatar van Kos
Kos
Verbazingwekkend hoe een serie over een fucking Koningshuis, iets wat me doorgaans echt geen reet interesseert, toch zo kan boeien.

Het kan bijna niet beter gemaakt worden dan dit, er zit duidelijk een hoop geld achter want aan elk detail is gedacht en elke scene ziet er uit als een plaatje.
Fantastisch geacteerd ook door alle acteurs.

avatar van joy4ever
Same here.

Serie een tijdje genegeerd omdat het toch niks voor mij zou zijn. Uiteindelijk toch op aanraden gaan kijken. Top acteerprestaties (Claire met name), prachtige aankleding, meerdere meesterlijke scènes, het kan niet op. Maar toch kent ook deze serie een paar mindere momenten. Dat hele kostschool gedoe was bijna niet doorheen te harken. Maar dat neemt niet weg dat ik fan ben en absoluut uitkijk naar de seizoenen die nog volgen. Goodness!

avatar van Thomas83
Echt wat minder dan het eerste seizoen. Alles is historisch niet meer zo accuraat heb ik het idee, en de personages zijn al wat minder leuk. George VI, Mary en Churchill zijn hooguit een paar keer in flashbacks te zien, en nieuwe of meer naar de voorgrond geschoven personages als Eden en Macmillan zijn gewoon niet boeiend genoeg. Tony is een beschamende poseur en echt ongemakkelijk om naar te kijken. Philip en Margaret zijn nog wel echte hoogtepunten met hun karakterontwikkelingen. Ook is het wel aardig om de oude gewoontes en het ontzag voor het koningshuis geleidelijk te zien afbrokkelen.

De zeldzaam knetterende chemie tussen Margaret en Tony maakte indruk in Beryl, maar in afleveringen daarna vond ik het al wat komisch en ongemakkelijk worden. Hun grootse huwelijk is dan wel weer echt episch. Wat van de grandeur van seizoen 1 zijn eerste afleveringen. Marionettes is ook echt goed, en ook blij met wat triomfantelijke momentjes voor de koningin, zoals wanneer ze haar oom David er van langs geeft, en haar diplomatieke stunt in Ghana.

Dear Mrs. Kennedy is echt een mooie gevoelige aflevering die koningin Elizabeth menselijker maakt. Wel echt een misser wat betreft de casting van de Kennedy's overigens. Paterfamilias vond ik vermakelijk maar kwalitatief een teleurstelling. Je kan het overdrijven met de dramatisering. Gelukkig eindigt de serie wel op een goede noot met die lange scène met Elizabeth en Philip gevolgd door de geboorte van prins Edward en de familiefoto. Het zal niet makkelijk worden voor de opvolgers van Foy en Smith. 3.5*.

avatar van ZAP!
Benieuwd wat de Queen Mum hier zelf van vond. Zouden ze eigenlijk Netflix hebben op Buckingham?

-edit- men zegt van wel; zap!

Tot nu toe vind ik seizoen twee het beste.