Mijn Series +

The Crown - Seizoen 1 (2016)

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door Peter Morgan
met Claire Foy, John Lithgow en Matt Smith

The Crown richt zich op de vijfentwintig-jarige, pasgetrouwde Koningin Elizabeth II die geconfronteerd wordt met het ontmoedigende vooruitzicht van het leiden van 's werelds beroemdste monarchie. Ondertussen smeedt ze een relatie met de legendarische premier Sir Winston Churchill. Het Britse Rijk is in verval, de politieke wereld in wanorde en een jonge vrouw bestijgt de troon...een nieuw tijdperk is aangebroken.

1. Wolferton Splash
  8. Pride & Joy
  9. Assassins
  10. Gloriana

avatar van brawljeff
Iemand hier al naar gekeken? Ben wel benieuwd of het wat is..

avatar van 3 2 1 cut
Ik ben er mee begonnen. Absoluut indrukwekkend wat betreft de beelden, het acteerwerk en de sfeerzetting. Goed om dit, als Nederlander, eens te leren kennen. Ook de achtergrond wbt haar vader (sterk geacteerd !) en haar man. Tevens een goede keuze voor John Lithgow als Churchill.

Ja, ik ga verder met kijken.

avatar van John Milton
The Crown afgekeken. Ik ben niet zozeer een kostuumdrama fan, maar dit heeft me geen seconde verveeld. Een jonge Elizabeth die worstelt met de troon, Lithgow als de oude Churchill en een prachtig tijdsbeeld van het Engeland van toen, met een ingeleefd portret van de mens achter het icoon. Claire Foy kende ik niet echt, maar ze speelt uitstekend. En wat blijft het heerlijk om Jared Harris (de 'brit' uit Mad Men) aan het werk te zien...

Royalty zal me verder een worst zijn, maar in de handen van schrijver Peter Morgan (The Last King of Scotland, The Queen, Frost/Nixon en Rush) wordt een en ander uiterst invoelbaar. Misschien niet verrassend van een man, die iemand als mij van nota bene een formule 1 film kon laten genieten.

Ik zal de verdere seizoenen dan ook zeker kijken!

8/10

avatar van james_cameron
Indrukwekkende Netflix-serie over het engelse koningshuis, subliem gespeeld en in beeld gebracht. Absolute hoogtepunt in deze eerste reeks (de periode 1947-1957) is de prachtige rol van John Lithgow als Churchill. Geweldig wat die man hier laat zien. Vooral aflevering 9, waarin een schilder wordt ingehuurd om een portret van hem te maken voor zijn 80e verjaardag, is ongekend mooi en subtiel ontroerend. Maar de rest van de afleveringen is eigenlijk bijna even imposant. Kom maar op met de volgende vijf seizoenen!

avatar van Kos
Kos
Ja, ik heb ook heel weinig met kostuumdrama en al helemaal met het Britse Koningshuis maar dit is gewoon voortreffelijk gedaan.
Elke scene bulkt van de klasse.

avatar van tommykonijn
Inderdaad een puike serie! Alles lijkt te kloppen. De kostuums en grime, de score van Hans Zimmer en Rupert-Gregson Williams en de prachtige camerabeelden getuigen van vakmanschap, maar uiteindelijk is het met name het uitmuntende acteerwerk dat echt indruk maakt. John Lithgow als Winston Churchill en Vanessa Kirby als Princess Margaret waren mijn favorieten, maar in feite laat de rest van de cast ook nergens een steekje vallen en zet iedereen dus een gedenkwaardige performance neer. De conflicten die worden aangehaald zijn stuk voor stuk interessant en het is fascinerend om te zien hoe sterk de relaties van alle personages met betrekking tot Queen Elizabeth worden uitgewerkt. Ik kijk reikhalzend uit naar de seizoenen die nog gaan komen!

avatar van hoffhaan
Niet helemaal mijn ding dergelijke series maar ja zoals al eerder aangegeven bij Gran Hotel ik ben niet de enige die kijkt. Omdat de serie op waarheid gebaseerd is en we de hoofdrolspelers kennen, worden er zaken uit de geschiedenis weergegeven die ik helemaal niet wist. Dus de serie is zeker leerzaam. Daarnaast goede camerabeelden en setting en acteerprestaties. Mooi tijdsbeeld. 3.0

avatar van Thomas83
Dit is denk ik toch wel, om me even toepasselijk uit te drukken, het kroonjuweel van Netflix' eigen series. Je ziet aan alles af dat kosten noch moeite zijn gespaard, en dat geeft zoveel meer gewicht aan een groots verhaal als de moderne geschiedenis van het Britse koningshuis en Verenigd Koninkrijk in zijn algemeen. Normaal niet echt mijn soort onderwerp voor een serie, maar het was een paar minuten in de aflevering al duidelijk dat dit wel eens heel goed en verslavend kon worden.

Waar dit soort series nog wel eens wat stoffig en te degelijk geproduceerd kunnen zijn wordt er nu alles aan gedaan om dat te voorkomen. De pracht en praal blijven niet beperkt tot de kostuums en locaties. De cinematografie is ongelofelijk en de soundtrack geeft de serie een hoop grandeur. In het bijzonder de verrukkelijke themamuziek van Zimmer. Ik heb de intro nog geen enkele keer overgeslagen.

Alles is ook bijzonder goed geregisseerd en geschreven, en de personages doen je echt terugkomen voor meer. Het zijn er nog behoorlijk wat, waardoor het tempo er altijd goed in kan blijven. Koningin Elizabeth staat natuurlijk centraal, en Foy laat haar personage en verbluffende en geloofwaardige transformatie ondergaan, maar mijn favoriet was eigenlijk gelijk haar vader George VI, omdat Jared Harris de rol weer met geweldig veel warmte speelt. Misschien dat het door zijn aanwezigheid komt dat de rol van Foy me echt wat doet denken aan die Elisabeth Moss in Mad Men.

Aan Lithgow als Churchill moest ik om eerlijk te zijn een beetje wennen. Hij heeft toch een erg herkenbaar voorkomen, en gaat niet onder zo bizar veel make-up schuil als Gary Oldman in Darkest Hour. Maar waar Oldman een beetje een karikatuur speelt maakt Lithgow, misschien geholpen door meer schermtijd, er meer een mens van vlees en bloed van. Prins Philip, David en vooral koningin Mary zijn ook heerlijke personages, die zo bijtend en koud kunnen sneren zoals alleen de Engelse adel dat kan.

Prinses Margaret en haar verhaallijn vind ik op zich wel een minder interessant onderdeel van het seizoen (mede door wat dramatisering), maar deze verhaallijn is wel zo'n beetje de belangrijkste om te benadrukken hoe moeilijk het is de voor koningin Elizabeth om haar eigen persoon en persoonlijke voorkeuren en belangen weg te cijferen voor het landsbelang, hoe machteloos en ongelofelijk eenzaam haar positie. Vooral de eerste afleveringen zijn zo mooi, als je de jonge Elizabeth het enorme gewicht van haar positie ziet ontdekken.

Dat onmiddellijke gevoel van isolatie omdat er door haar formele positie direct een afstand is ontstaan met familie en geliefden. Alles is voorgoed veranderd. En die scène met koningin Mary die op de begrafenis van haar zoon in zwarte rouwkleding knielt voor haar kleindochter met die epische muziek en speech van Churchill er overheen gemonteerd geeft me nu nog de rillingen als ik er aan terugdenk. Zo'n geladen moment. Erg interessant ook om al die tradities en protocollen in actie te zien en belangrijke gebeurtenissen in twintigste eeuw door de ogen van het huis Windsor te zien. 4.0*.

Ik vind dat Thomas83 het perfect verwoordt. Ik heb er tien afleveringen gebiologeerd naar zitten kijken. Claire Foy als de jonge Elisabeth (zelfs de stem!) en John Lithgow als de oudere Churchill zijn geweldig. Maar vooral de vorm is bewonderingswaardig. Geen chronologisch gedoe, maar episodes die niet alleen verrassend maar ook zeer relevant zijn. En dan de cinematografie. Hier kan niets tegenop.

avatar van ZAP!
hoffhaan schreef:
Helaas, helaas; zap!... Uit dat stuk: "The Crown is a fictional drama. The Royal Household has had no involvement." Samenvattend is er dus zowel waarheid als een dikke duim aan te pas gekomen. -edit- En dat vind ik wel een flop.

Twee afl. gezien en het is duidelijk dat er een dik budget in gestoken is, maar zo'n scene waar Philip wel even de olifantenfluisteraar uithangt (dikke duim; zap!), jongens toch! Maar het ziet er vaak heel mooi uit en er zitten zeker ook erg goede stukken in.

avatar van ZAP!
"Shall we fuck?"

Nee, het Britse koninklijk huis zal er wel niet aan meegewerkt hebben, maar des te beter. Het is idd (erg) mooi geschoten, het ziet er duur uit, en het komt ook vaak verzonnen / vrijelijk ingevuld over, maar het is even vaak zo meeslepend dat de tijd voorbij vliegt. Te nemen met een royaal korreltje zout dus, maar wel lekker.

Ik zou persoonlijk niet Lithgow gekozen hebben om Churchill te spelen, maar hij kwijt zich meer dan behoorlijk van zijn taak. Claire Foy doet het fantastisch en Matt Smith geeft geweldig tegengas. Maar er is eigenlijk niets aan te merken op welke acteur / -trice dan ook.

De olifantenfluisteraar was eigenlijk het enige echte smetje op de hele 10 afl., of het moet de wat te lang / teveel uitgemolken verhouding tussen Lilibeth en Margaret zijn.

Kan eigenlijk niet anders dan meegaan in de jubelstemming alhier; dik 4 sterren, mogelijk ooit een halfje erbij.

Maar eens begonnen met het kijken naar deze serie. Had van anderen al veel positiefs gehoord over The Crown. Op tv is het alleen coronacrisis en daar heb ik nu wel genoeg van.
Het begin van de serie is veelbelovend. Je wordt snel meegezogen in de serie.
Geweldige cast waarvan vooral John Lithgow uitblinkt als Churchill.
Boeiend om te zien hoe het toegaat in het Engelse koningshuis en hoe de regering zich verhoudt tot de vorst. Natuurlijk is het verhaal verzonnen en doorspekt met waargebeurde situaties. De decors zijn prachtig. Koste nog moeite is gespaard.
Ben benieuwd of de serie blijft boeien.