• 8.985.774 stemmen

The Crown - Seizoen 1 (2016)

Show titel: The Crown

Ontwikkeld door: Peter Morgan

Met: Claire Foy, John Lithgow en Matt Smith

Datum van release: vrijdag 4 november 2016

Plot The Crown

The Crown richt zich op de vijfentwintig-jarige, pasgetrouwde Koningin Elizabeth II die geconfronteerd wordt met het ontmoedigende vooruitzicht van het leiden van 's werelds beroemdste monarchie. Ondertussen smeedt ze een relatie met de legendarische premier Sir Winston Churchill. Het Britse Rijk is in verval, de politieke wereld in wanorde en een jonge vrouw bestijgt de troon...een nieuw tijdperk is aangebroken.

Afleveringen Seizoen 1 (2016)

1. 1. Wolferton Splash

4 november 2016 (56 minuten)

De jonge prinses Elizabeth trouwt met prins Phillip. De gezondheid van koning George VI verslechtert en Winston Churchill wordt voor de tweede keer tot premier gekozen.

2. 2. Hyde Park Corner

4 november 2016 (1 uur en 01 minuut)

Koning George is te ziek om te reizen. Elizabeth en Phillip bezoeken Commonwealth-landen op vier continenten. Partijleiders proberen Churchill te ondermijnen.

3. 3. Windsor

4 november 2016 (59 minuten)

Nu Elizabeth een nieuwe rol krijgt. tracht Phillip enige macht te behouden. Churchill wil de kroning uitstellen. De in ongenade gevallen broer van koning George arriveert.

4. 4. Act of God

4 november 2016 (57 minuten)

Als dichte rook Londen dagenlang platlegt en een ernstig gevaar voor de gezondheid vormt, maakt Churchills passiviteit hem kwetsbaar voor zijn politieke vijanden.

5. 5. Smoke and Mirrors

4 november 2016 (55 minuten)

Elizabeth verwerpt het protocol en stelt Philip aan om haar kroning te coördineren, maar zijn ideeën leiden tot conflict. De hertog van Windsor keert terug naar Londen.

6. 6. Gelignite

4 november 2016 (58 minuten)

Margaret en Peter komen naar Elizabeth met een verzoek. Als een koninklijk schandaal op het punt staat openbaarheid te worden in de kranten, grijpt de koningin-moeder in.

7. 7. Scientia Potentia Est

4 november 2016 (58 minuten)

Terwijl de Sovjets de waterstofbom testen, kampen Churchill en Eden met gezondheidsproblemen. Elizabeth is boos over haar ontoereikende opleiding en huurt een leraar in.

8. 8. Pride & Joy

4 november 2016 (58 minuten)

Elizabeth en Philip gaan op een uitputtende wereldreis. Margaret neemt een deel van de officiële taken van haar zus over en probeert de boel te verlevendigen.

9. 9. Assassins

4 november 2016 (1 uur)

Als de spanning oploopt tussen Philip en Elizabeth brengt ze tijd door met haar oude vriend Porchey. Churchills portret wordt geschilderd voor zijn tachtigste verjaardag.

10. 10. Gloriana

4 november 2016 (54 minuten)

Margaret en Peter worden herenigd, maar er staat nog een obstakel in de weg. Elizabeth wordt verscheurd tussen haar plicht als koningin en haar liefde voor haar zus.

Iemand hier al naar gekeken? Ben wel benieuwd of het wat is..

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Ik ben er mee begonnen. Absoluut indrukwekkend wat betreft de beelden, het acteerwerk en de sfeerzetting. Goed om dit, als Nederlander, eens te leren kennen. Ook de achtergrond wbt haar vader (sterk geacteerd !) en haar man. Tevens een goede keuze voor John Lithgow als Churchill.

Ja, ik ga verder met kijken.

avatar van John Milton

John Milton

The Crown afgekeken. Ik ben niet zozeer een kostuumdrama fan, maar dit heeft me geen seconde verveeld. Een jonge Elizabeth die worstelt met de troon, Lithgow als de oude Churchill en een prachtig tijdsbeeld van het Engeland van toen, met een ingeleefd portret van de mens achter het icoon. Claire Foy kende ik niet echt, maar ze speelt uitstekend. En wat blijft het heerlijk om Jared Harris (de 'brit' uit Mad Men) aan het werk te zien...

Royalty zal me verder een worst zijn, maar in de handen van schrijver Peter Morgan (The Last King of Scotland, The Queen, Frost/Nixon en Rush) wordt een en ander uiterst invoelbaar. Misschien niet verrassend van een man, die iemand als mij van nota bene een formule 1 film kon laten genieten.

Ik zal de verdere seizoenen dan ook zeker kijken!

8/10

Indrukwekkende Netflix-serie over het engelse koningshuis, subliem gespeeld en in beeld gebracht. Absolute hoogtepunt in deze eerste reeks (de periode 1947-1957) is de prachtige rol van John Lithgow als Churchill. Geweldig wat die man hier laat zien. Vooral aflevering 9, waarin een schilder wordt ingehuurd om een portret van hem te maken voor zijn 80e verjaardag, is ongekend mooi en subtiel ontroerend. Maar de rest van de afleveringen is eigenlijk bijna even imposant. Kom maar op met de volgende vijf seizoenen!

Ja, ik heb ook heel weinig met kostuumdrama en al helemaal met het Britse Koningshuis maar dit is gewoon voortreffelijk gedaan.

Elke scene bulkt van de klasse.

Inderdaad een puike serie! Alles lijkt te kloppen. De kostuums en grime, de score van Hans Zimmer en Rupert-Gregson Williams en de prachtige camerabeelden getuigen van vakmanschap, maar uiteindelijk is het met name het uitmuntende acteerwerk dat echt indruk maakt. John Lithgow als Winston Churchill en Vanessa Kirby als Princess Margaret waren mijn favorieten, maar in feite laat de rest van de cast ook nergens een steekje vallen en zet iedereen dus een gedenkwaardige performance neer. De conflicten die worden aangehaald zijn stuk voor stuk interessant en het is fascinerend om te zien hoe sterk de relaties van alle personages met betrekking tot Queen Elizabeth worden uitgewerkt. Ik kijk reikhalzend uit naar de seizoenen die nog gaan komen!

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Niet helemaal mijn ding dergelijke series maar ja zoals al eerder aangegeven bij Gran Hotel ik ben niet de enige die kijkt. Omdat de serie op waarheid gebaseerd is en we de hoofdrolspelers kennen, worden er zaken uit de geschiedenis weergegeven die ik helemaal niet wist. Dus de serie is zeker leerzaam. Daarnaast goede camerabeelden en setting en acteerprestaties. Mooi tijdsbeeld. 3.0

Dit is denk ik toch wel, om me even toepasselijk uit te drukken, het kroonjuweel van Netflix' eigen series. Je ziet aan alles af dat kosten noch moeite zijn gespaard, en dat geeft zoveel meer gewicht aan een groots verhaal als de moderne geschiedenis van het Britse koningshuis en Verenigd Koninkrijk in zijn algemeen. Normaal niet echt mijn soort onderwerp voor een serie, maar het was een paar minuten in de aflevering al duidelijk dat dit wel eens heel goed en verslavend kon worden.

Waar dit soort series nog wel eens wat stoffig en te degelijk geproduceerd kunnen zijn wordt er nu alles aan gedaan om dat te voorkomen. De pracht en praal blijven niet beperkt tot de kostuums en locaties. De cinematografie is ongelofelijk en de soundtrack geeft de serie een hoop grandeur. In het bijzonder de verrukkelijke themamuziek van Zimmer. Ik heb de intro nog geen enkele keer overgeslagen.

Alles is ook bijzonder goed geregisseerd en geschreven, en de personages doen je echt terugkomen voor meer. Het zijn er nog behoorlijk wat, waardoor het tempo er altijd goed in kan blijven. Koningin Elizabeth staat natuurlijk centraal, en Foy laat haar personage en verbluffende en geloofwaardige transformatie ondergaan, maar mijn favoriet was eigenlijk gelijk haar vader George VI, omdat Jared Harris de rol weer met geweldig veel warmte speelt. Misschien dat het door zijn aanwezigheid komt dat de rol van Foy me echt wat doet denken aan die Elisabeth Moss in Mad Men.

Aan Lithgow als Churchill moest ik om eerlijk te zijn een beetje wennen. Hij heeft toch een erg herkenbaar voorkomen, en gaat niet onder zo bizar veel make-up schuil als Gary Oldman in Darkest Hour. Maar waar Oldman een beetje een karikatuur speelt maakt Lithgow, misschien geholpen door meer schermtijd, er meer een mens van vlees en bloed van. Prins Philip, David en vooral koningin Mary zijn ook heerlijke personages, die zo bijtend en koud kunnen sneren zoals alleen de Engelse adel dat kan.

Prinses Margaret en haar verhaallijn vind ik op zich wel een minder interessant onderdeel van het seizoen (mede door wat dramatisering), maar deze verhaallijn is wel zo'n beetje de belangrijkste om te benadrukken hoe moeilijk het is de voor koningin Elizabeth om haar eigen persoon en persoonlijke voorkeuren en belangen weg te cijferen voor het landsbelang, hoe machteloos en ongelofelijk eenzaam haar positie. Vooral de eerste afleveringen zijn zo mooi, als je de jonge Elizabeth het enorme gewicht van haar positie ziet ontdekken.

Dat onmiddellijke gevoel van isolatie omdat er door haar formele positie direct een afstand is ontstaan met familie en geliefden. Alles is voorgoed veranderd. En die scène met koningin Mary die op de begrafenis van haar zoon in zwarte rouwkleding knielt voor haar kleindochter met die epische muziek en speech van Churchill er overheen gemonteerd geeft me nu nog de rillingen als ik er aan terugdenk. Zo'n geladen moment. Erg interessant ook om al die tradities en protocollen in actie te zien en belangrijke gebeurtenissen in twintigste eeuw door de ogen van het huis Windsor te zien. 4.0*.

avatar van Fransman

Fransman

Ik vind dat nikki het perfect verwoordt. Ik heb er tien afleveringen gebiologeerd naar zitten kijken. Claire Foy als de jonge Elisabeth (zelfs de stem!) en John Lithgow als de oudere Churchill zijn geweldig. Maar vooral de vorm is bewonderingswaardig. Geen chronologisch gedoe, maar episodes die niet alleen verrassend maar ook zeer relevant zijn. En dan de cinematografie. Hier kan niets tegenop.

aeverhoog schreef:
Helaas, helaas; zap!... Uit dat stuk: "The Crown is a fictional drama. The Royal Household has had no involvement." Samenvattend is er dus zowel waarheid als een dikke duim aan te pas gekomen. -edit- En dat vind ik wel een flop.

Twee afl. gezien en het is duidelijk dat er een dik budget in gestoken is, maar zo'n scene waar Philip wel even de olifantenfluisteraar uithangt (dikke duim; zap!), jongens toch! Maar het ziet er vaak heel mooi uit en er zitten zeker ook erg goede stukken in.

"Shall we fuck?"

Nee, het Britse koninklijk huis zal er wel niet aan meegewerkt hebben, maar des te beter. Het is idd (erg) mooi geschoten, het ziet er duur uit, en het komt ook vaak verzonnen / vrijelijk ingevuld over, maar het is even vaak zo meeslepend dat de tijd voorbij vliegt. Te nemen met een royaal korreltje zout dus, maar wel lekker.

Ik zou persoonlijk niet Lithgow gekozen hebben om Churchill te spelen, maar hij kwijt zich meer dan behoorlijk van zijn taak. Claire Foy doet het fantastisch en Matt Smith geeft geweldig tegengas. Maar er is eigenlijk niets aan te merken op welke acteur / -trice dan ook.

De olifantenfluisteraar was eigenlijk het enige echte smetje op de hele 10 afl., of het moet de wat te lang / teveel uitgemolken verhouding tussen Lilibeth en Margaret zijn.

Kan eigenlijk niet anders dan meegaan in de jubelstemming alhier; dik 4 sterren, mogelijk ooit een halfje erbij.

avatar van Theo58_mm

Theo58_mm

Maar eens begonnen met het kijken naar deze serie. Had van anderen al veel positiefs gehoord over The Crown. Op tv is het alleen coronacrisis en daar heb ik nu wel genoeg van.

Het begin van de serie is veelbelovend. Je wordt snel meegezogen in de serie.

Geweldige cast waarvan vooral John Lithgow uitblinkt als Churchill.

Boeiend om te zien hoe het toegaat in het Engelse koningshuis en hoe de regering zich verhoudt tot de vorst. Natuurlijk is het verhaal verzonnen en doorspekt met waargebeurde situaties. De decors zijn prachtig. Koste nog moeite is gespaard.

Ben benieuwd of de serie blijft boeien.

kos schreef:

Elke scene bulkt van de klasse.

Ik heb nu 1 aflevering bekeken en kan bovenstaande alleen maar beamen. Wat een kwaliteit, wat een decors, wat een acteurs. Hoop dat dit ook interessant blijft, maar dat lijkt me wel.

Met seizoen 4 zo in the picture heb ik me maar eens voorgenomen om de serie te gaan kijken vanaf het begin, ook al zijn dit soort historische kostuumdrama's nooit echt mijn ding. Maar hier was men toch wel zo lovend over dat het wel de gok waard was. En gelukkig maar, want The Crown heeft wel echt een bizar hoge productiewaarde zeg. Zelfs als je het inhoudelijk niet veel zou vinden, dan valt er nog veel te genieten van de decors, de kleding, de briljante soundtrack, het acteerwerk van oa John Lithgow die geweldig is als de iconische Winston Churchill en zeker ook Claire Fox als Koningin Elizabeth. Die laatste zet haar rol echt sterk neer, waar Elizabeth zowel menselijk als koninklijk uit komt. Maar ook het jaren 50 sfeertje bevalt me erg goed. Alles lijkt levensecht. Inhoudelijk verschilt het per aflevering hoe pakkend ik dit vond, maar over het algemeen ging het vlot voorbij. Niet elk verhaal is even sterk, bv met de zus van Elizabeth, Margaret. Maar ik vind het al een hele prestatie dat ik dit geen stoffige, saaie nonsens vind. Daar vreesde ik vooraf wel een beetje voor, maar dit is oprecht een van de betere Netflix Originals series. Komende weken ga ik zeker de overige seizoenen kijken.

Ik heb mij toch laten meesleuren in de hype bij de komst van het vierde seizoen. De lovende kritieken zijn wat mij betreft volledig terecht. Hoewel ik vrijwel niets met koningshuizen heb, voldoe dit meer als een politieke thriller in de stijl van House of Cards en Game of Thrones. Claire Foy, Vanessa Kirby en Jared Harris spelen uitstekend, maar het is John Lithgow als Churchill die er voor mij uitspringt. Wat een sterk personage zet hij neer. Sommige verhaallijnen zijn wat mij betreft te soapy om te boeien, vandaar ook geen perfecte score.

avatar van Montorsi

Montorsi

Ben toch iets minder enthousiast.

Het is inhoudelijk zeker goed gedaan, met acteerprestaties en aankleding van hoog niveau, maar erger me toch behoorlijk aan de nogal overbombastische soundtrack. Ik kan dat niet onderdrukken helaas.

avatar van Black Math

Black Math

Eindelijk aan deze serie begonnen en wellicht hebben we Prins Philip ermee gejinxt, aangezien hij vandaag overleden is. An sich ben ik niet geïnteresseerd in koningshuizen en natuurlijk staat het Britse koningshuis dan nog verder van me dan het Nederlandse. Maar het Britse koningshuis heeft natuurlijk veel meer status dan het Nederlandse omdat het veel langer bestaat en natuurlijk is de huidige koningin zelf een instituut gezien de lange periode dat ze op de troon vertoeft. Ik hoop van harte dat ze de 100 jaar gaat halen.

Wat er allemaal precies waar is in deze serie weet ik niet, maar het is intrigerend. De serie is zelf degelijk gemaakt. De kleding, de paleizen, het acteerwerk, het is allemaal heel erg overtuigend. Mooiste episode is Assassins vanwege de interactie tussen Churchill en de schilder. Qua beelden biedt de serie veel contrast in licht, maar verder niet veel opzienbarends. Het is degelijk. De muziek daarentegen soms teveel aanwezig. Wat wil je ook met componisten gelieerd aan Zimmer, één van mijn minst favoriete filmcomponisten. Desondanks ga ik zeker de volgende seizoenen kijken. 3*.

avatar van LiaKna

LiaKna

Ik was toch, maar begonnen aan The Crown omdat er zo veel over gezegd werd. Ben er wel echt blij mee dat ik er aan ben begonnen. Wat zit het toch goed in elkaar. Daarom ben ik ook echt heel benieuwd naar de andere seizoenen.

Bekijk hier mijn volledige beoordeling: review The Crown

avatar van Jointz

Jointz

1e seizoen gekeken, alles klopt gewoon. wat een heerlijke serie is dit!